.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:22

nee ik vindt je te groot.
ook al is het een stevige pony het gaat natuurlijk ook om de rug!
en weet iemand nou die formula???

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:24

Te groot? Ik zie niet in wat daar te groot aan is hoor. Ik vind het prima passen.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:24

@ Marjolein_18 ;

Valt mee, t kan nog Lachen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:27

Marjolein_18 ,
wel een beetje groot, maar het kan nog wel vind ik Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:03

@ marjolein, aangezien het een stevig paard betreft vind ik dat het nog prima kan, MAAR op deze foto vertekent het beeld sterk, omdat je zadel een flink stuk te ver naar voren ligt. hierdoor lijkt je paard erg klein van voren, en lijk jij voor het oog groter. je paard heeft ook niet zo'n lange hals, waardoor jouw bovenlichaam langer lijkt.

als het zadel goed ligt en het paardje wat verder is in de training geeft het al een heel ander beeld dan op de getoonde foto.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:46

Ik heb aan jullie eigenlijk maar 1 vraag:

Hoe verklaren jullie dat IJslanders door volwassen mannen van 1.80-1.90 gereden worden, terwijl ze zelf de 1.40 zelden halen (op IJsland) en niet omvallen. Als ik jullie hier moet geloven valt je pony nog net niet om als je er met je kleine teen onderuit steekt en is die zeker met zijn 15de uiterlijk totaal versleten.
Of mishandelt elke IJslandse man die ook wil kunnen paardrijden zijn paardje maar meteen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:50

Ecudes schreef:
Ik heb aan jullie eigenlijk maar 1 vraag:

Hoe verklaren jullie dat IJslanders door volwassen mannen van 1.80-1.90 gereden worden, terwijl ze zelf de 1.40 zelden halen (op IJsland) en niet omvallen. Als ik jullie hier moet geloven valt je pony nog net niet om als je er met je kleine teen onderuit steekt en is die zeker met zijn 15de uiterlijk totaal versleten.
Of mishandelt elke IJslandse man die ook wil kunnen paardrijden zijn paardje maar meteen?

hele goede vraag! Ja
ik hoop dat hier nu eens een serieus en onderbouwd antwoord op komt, en dat het niet wordt afgedaan met een simpel 'ijslanders zijn anders' ...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:35

ik vind wel degelijk dat er IJslanderruiters zijn die beter wat anders kunnen zoeken. echter, net als bijv. shetten en Fjorden, is een IJslander niet te vergelijken met een KWPN-er bijvoorbeeld. als je gaat kijken naar lengteverhoudingen van geschikte shetruiters tov IJslanderruiters, dan zie je een gelijkwaardige verhouding. een shet van 1,10 met een ruiter van 1,40 verschilt 30 cm, op het paard dus zo'n 33 % in lengte. bij die IJslanderruiter is het dier 1,40 tov een ruiter van 1,80, verschil 40 cm, 35% (meen ik). zo groot is dat verschil dus niet. een kind van 1,40 lang met normaal gewicht kan imo prima op een shet van 1,10. natuurlijk is er daarin nog een groot verschil tussen shetten en shetten.

het moet gaan om de hele combinatie, over de cijfers kan je eea zeggen maar er spelen meer factoren een rol. in de westernsport zie je ook grote kerels op quartertjes van 1,45, en die zijn qua bouw wel anders dan IJslanders. in sommige gevallen (meerdere factoren in acht genomen wederom) vind ik het gewoon niet meer kunnen, in andere weer wel. het moet als geheel bekeken worden, echter de richtlijnen die er zijn mbt het formaat en gewicht van de ruiter vind ik zelf wel heel goede. 20% van het eigen ideale gewicht als maximum voor de sterkere rassen vind ik heel redelijk, en als maximale lengte de onderkant van de stijgbeugel niet verder dan tot bovenaan het kniegewricht lijkt mij ook niet overdreven. persoonlijk laat ik het afhangen van het oordeel van mijn DA en osteopaat of het wel of niet kan, en daarbij gebruik ik mijn eigen gezonde verstand.

gek genoeg zijn JUIST de IJslanders het ras dat het oudste wordt (gemiddeld) van allemaal, en dat het minste te lijden lijkt te hebben van problemen met het bewegingsapparaat e.d. tov andere rassen. natuurlijk komt het wel voor, maar niet te vergelijken met moderne sportpaarden bijvoorbeeld. nou hoor je daar natuurlijk ook wel meer over... maar alsnog.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 03:01

merrieveulen schreef:
het moet gaan om de hele combinatie, over de cijfers kan je eea zeggen maar er spelen meer factoren een rol. in de westernsport zie je ook grote kerels op quartertjes van 1,45, en die zijn qua bouw wel anders dan IJslanders. in sommige gevallen (meerdere factoren in acht genomen wederom) vind ik het gewoon niet meer kunnen, in andere weer wel.

Ja, JIJ vindt het niet meer kunnen. Ooit aan dat paard gevraagd wat die er van vind? Als die IJslandertjes het zo'n ramp zouden vinden om mensen van 1.90 over veel lastigere gebieden te zeulen, urenlang, werden ze vast niet oud daar.

Ik vind het uit balans halen geen doorslaggevend argument. Als je langer bent wil dat niet zeggen dat je niet in balans kan zitten. Je bent misschien sneller uit balans, maar een langere ruiter met een betere zit zit dan nog steeds minder in de weg dan een kortere ruiter met een minder zit.
Ook wordt gewicht er regelmatig bijgehaald. Heeft niet per se iets met lengte te maken, dus daar gaat het helemaal niet om.
Zelfde geld ervoor dat je zadel niet te groot mag worden ten opzichte van je pony. Hoeft ook helemaal niet het geval te zijn wanneer je lang(er) bent, er bestaan lange mensen met een kleine kont die prima in een klein zadel passen.

Overigens heb ik de richtlijnen van jou voor lengte niet gelezen, dus daar kan ik verder niet over oordelen. Als het gebaseerd is op stokmaat ten op zichte van lengte van de ruiter kan ik het wel alvast naar de fabeltjes verwijzen. Er zijn te veel invloeden (lange/korte benen, rondegeribte pony/smal paard) om daar met stokmaat iets zinnigs over te kunnen zeggen.

En hoe kijken jullie dan aan tegen springruiters van 1.95 op een rank paard van stokmaat 1.65? Wanneer die hun beugels op dressuurlengte hebben komen sommigen daarvan echt wel in de buurt van sommigen hier die volgens jullie ècht niet meer kunnen. Of halen deze meneeren hun paarden ook uit balans? Dan lagen ze vast bovenop de hindernissen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 03:18

Ecudes schreef:
merrieveulen schreef:
het moet gaan om de hele combinatie, over de cijfers kan je eea zeggen maar er spelen meer factoren een rol. in de westernsport zie je ook grote kerels op quartertjes van 1,45, en die zijn qua bouw wel anders dan IJslanders. in sommige gevallen (meerdere factoren in acht genomen wederom) vind ik het gewoon niet meer kunnen, in andere weer wel.

Ja, JIJ vindt het niet meer kunnen. Ooit aan dat paard gevraagd wat die er van vind? Als die IJslandertjes het zo'n ramp zouden vinden om mensen van 1.90 over veel lastigere gebieden te zeulen, urenlang, werden ze vast niet oud daar.
lees mijn post nou eerst eens goed, dan zie je dat ik precies hetzelfde zeg.
wat ik er wel bij wil vertellen, is dat het niet aan het paard is om aan te geven wat nog kan. natuurlijk is het paard een graadmeter die NOOIT vergeten mag worden, maar ik heb genoeg brave shetjes gezien met ruiters die écht veel te zwaar waren, maar aangezien een paard niet weet wat botslijtage of artrose is tot het optreedt... overigens zijn er mi ook teveel mensen die de signalen die wél gegeven worden, niet willen zien. enerzijds, als het shetje bokt: 'zie je hij kan nog bokken dus ik ben niet te zwaar'. anderzijds, als het shetje bokt: 'het shetje bokt omdat zijn rug pijn doet en hij je eraf wil hebben'. nogal een verschil in interpretatie, en ik vraag me af hoeveel mensen hier nu het juiste uit weten te filteren en objectief kunnen en wíllen blijven kijken naar zichzelf en hun dier.

Ik vind het uit balans halen geen doorslaggevend argument. Als je langer bent wil dat niet zeggen dat je niet in balans kan zitten. Je bent misschien sneller uit balans, maar een langere ruiter met een betere zit zit dan nog steeds minder in de weg dan een kortere ruiter met een minder zit.
Ook wordt gewicht er regelmatig bijgehaald. Heeft niet per se iets met lengte te maken, dus daar gaat het helemaal niet om.
Zelfde geld ervoor dat je zadel niet te groot mag worden ten opzichte van je pony. Hoeft ook helemaal niet het geval te zijn wanneer je lang(er) bent, er bestaan lange mensen met een kleine kont die prima in een klein zadel passen.
precies. maar er is wel een maximaal gewicht aan ruiter wat erop kan, een shet kan écht geen 100 kilo dragen. dat gaat gewoon ten koste van de gezondheid van het dier. niet ALLE overbelaste paarden zullen er last van krijgen, maar ik persoonlijk zie niet in waarom men het risico kan nemen. misschien kan ik zelf wel op mijn shet zonder gevolgen, maar het risico is me veel te groot. mijn paardenostepaat wordt er ook niet blij van als ik dat zou doen denk ik.
en inderdaad, een 18 inch zadel past nou eenmaal niet op de kleinere ponies. maar als de ruiter met de 18 inch kont in het 15 inch zadel gaat zitten is er toch iets niet goed imo. het zadel moet bij de combinatie passen, dus bij ruiter én paard.
je ziet wel (bijv. bij de IJslanders) langere ruiters die veel op kleine dieren gereden hebben altijd, met een erg goede zit. dan is het balansprobleem al veel minder aan de orde. echter, pennymeisjes die met hun voeten bijna over de grond slepen beschikken over het algemeen niet over de meest goede balans, en daarbij moet je wel écht flink te lang zijn wil je met je beugel aan die voorknie komen. bij IJslanderruiters zie je vaak lange beugels, maar je ziet ze niet vaak tot over het kniegewricht, en dat is wat de meeste mensen als kritiek punt aanhouden
.

Overigens heb ik de richtlijnen van jou voor lengte niet gelezen, dus daar kan ik verder niet over oordelen. Als het gebaseerd is op stokmaat ten op zichte van lengte van de ruiter kan ik het wel alvast naar de fabeltjes verwijzen. Er zijn te veel invloeden (lange/korte benen, rondegeribte pony/smal paard) om daar met stokmaat iets zinnigs over te kunnen zeggen.
nogmaals, toch even lezen. wederom blijkt dat je er precies hetzelfde over denkt als ik... kijk ik bijv. naar mijn zusje, zij is iets langer dan ik maar heeft naar verhouding veel langere benen. zij zal verder onder de buik uitkomen. en daarom moet je ook naar het geheel kijken, zoals ik al eerder zei.

En hoe kijken jullie dan aan tegen springruiters van 1.95 op een rank paard van stokmaat 1.65? Wanneer die hun beugels op dressuurlengte hebben komen sommigen daarvan echt wel in de buurt van sommigen hier die volgens jullie ècht niet meer kunnen. Of halen deze meneeren hun paarden ook uit balans? Dan lagen ze vast bovenop de hindernissen.

ik vind dat je erg aanvallend klinkt, we zitten hier met een paar mensen die zich echt in deze materie verdiept hebben, maar er bevinden zich hier ook A: een hoop meepraters die gewoon zeggen wat de rest zegt, en B: een aantal mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en erg fanatiek zijn. ik zie onder de springruiters zelden een ruiter die naar verhouding wat groot OOGT, laat staan eentje die ook daardwerkelijk te groot IS.
bovendien zie ik een wat grote ruiter altijd nog liever op een paard dat actief dressuurmatig en correct gereden wordt, dan op een shetje wat met weggedrukte rug door het bos mag hobbelen. correct trainen is onderdeel van het 'belastbaar maken' van het paard imo. een hoop heeft immers te maken met balans, spierkracht en een goed gebruik van het lichaam. zelf rijd ik ook geen dieren in voordat er enige training aan vooraf gegaan is.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:59

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:19

ik vind je prima passen hoor. alleen misschien is het verstandig om even naar je zadel te laten kijken, die ligt van voor te hoog (misschien door het dikke bontje wat de kamer vernauwt?), waardoor het achterover ligt en jij niet goed meer in het diepste punt van de zitting zit.

op de tweede foto ligt je zadel ook te ver naar voren. wanneer is het voor het laatst nagekeken?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:30

ik vindt je niet te groot maar idd wat merrieveulen zegt er zit iets bij je zadel of je zadel zit niet goed.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:23

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:12

merrieveulen schreef:
lees mijn post nou eerst eens goed, dan zie je dat ik precies hetzelfde zeg.
wat ik er wel bij wil vertellen, is dat het niet aan het paard is om aan te geven wat nog kan. natuurlijk is het paard een graadmeter die NOOIT vergeten mag worden, maar ik heb genoeg brave shetjes gezien met ruiters die écht veel te zwaar waren, maar aangezien een paard niet weet wat botslijtage of artrose is tot het optreedt... overigens zijn er mi ook teveel mensen die de signalen die wél gegeven worden, niet willen zien. enerzijds, als het shetje bokt: 'zie je hij kan nog bokken dus ik ben niet te zwaar'. anderzijds, als het shetje bokt: 'het shetje bokt omdat zijn rug pijn doet en hij je eraf wil hebben'. nogal een verschil in interpretatie, en ik vraag me af hoeveel mensen hier nu het juiste uit weten te filteren en objectief kunnen en wíllen blijven kijken naar zichzelf en hun dier.

precies. maar er is wel een maximaal gewicht aan ruiter wat erop kan, een shet kan écht geen 100 kilo dragen. dat gaat gewoon ten koste van de gezondheid van het dier. niet ALLE overbelaste paarden zullen er last van krijgen, maar ik persoonlijk zie niet in waarom men het risico kan nemen. misschien kan ik zelf wel op mijn shet zonder gevolgen, maar het risico is me veel te groot. mijn paardenostepaat wordt er ook niet blij van als ik dat zou doen denk ik.
en inderdaad, een 18 inch zadel past nou eenmaal niet op de kleinere ponies. maar als de ruiter met de 18 inch kont in het 15 inch zadel gaat zitten is er toch iets niet goed imo. het zadel moet bij de combinatie passen, dus bij ruiter én paard.
je ziet wel (bijv. bij de IJslanders) langere ruiters die veel op kleine dieren gereden hebben altijd, met een erg goede zit. dan is het balansprobleem al veel minder aan de orde. echter, pennymeisjes die met hun voeten bijna over de grond slepen beschikken over het algemeen niet over de meest goede balans, en daarbij moet je wel écht flink te lang zijn wil je met je beugel aan die voorknie komen. bij IJslanderruiters zie je vaak lange beugels, maar je ziet ze niet vaak tot over het kniegewricht, en dat is wat de meeste mensen als kritiek punt aanhouden

nogmaals, toch even lezen. wederom blijkt dat je er precies hetzelfde over denkt als ik... kijk ik bijv. naar mijn zusje, zij is iets langer dan ik maar heeft naar verhouding veel langere benen. zij zal verder onder de buik uitkomen. en daarom moet je ook naar het geheel kijken, zoals ik al eerder zei

ik vind dat je erg aanvallend klinkt, we zitten hier met een paar mensen die zich echt in deze materie verdiept hebben, maar er bevinden zich hier ook A: een hoop meepraters die gewoon zeggen wat de rest zegt, en B: een aantal mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en erg fanatiek zijn. ik zie onder de springruiters zelden een ruiter die naar verhouding wat groot OOGT, laat staan eentje die ook daardwerkelijk te groot IS.
bovendien zie ik een wat grote ruiter altijd nog liever op een paard dat actief dressuurmatig en correct gereden wordt, dan op een shetje wat met weggedrukte rug door het bos mag hobbelen. correct trainen is onderdeel van het 'belastbaar maken' van het paard imo. een hoop heeft immers te maken met balans, spierkracht en een goed gebruik van het lichaam. zelf rijd ik ook geen dieren in voordat er enige training aan vooraf gegaan is.

Ik heb de quotes even een beetje aangepast, anders werd het een chaos.

Je gaat (bijna) overal in op gewicht: de Shet bokt, want het gewicht is te veel. Je kont van 18 inch kan niet op een 15 inch zadel enzovoorts. Daar ben ik het mee eens, maar ik zie de relevantie niet zo. Ik zeg juist dat een langer iemand niet per definitie te zwaar is en ook niet per definitie niet een passend zadel kan vinden dat zowel groot genoeg is voor de ruiter als klein genoeg voor het paard.

Mijn vraag/opmerking is gewoon een kleine nuancering van wanneer jullie iemand te groot VINDEN. Sommige kinderen worden van hun pony af gepraat, terwijl dat in mijn ogen totaal niet nodig is en die ook niet (bij lange na zelfs niet) aan jullie "voorknie" argument voldoen.
Waarom is het meteen een aanvallende reactie als ik onderbouwd wil weten waarom jullie bepaalde mensen wel erg snel te groot vinden?

Ik zie hier ook wel eens dubieuze zadels voorbij komen, of ruiters die scheef op de pony zitten. Ik zie echter zelden een combinatie voorbij komen waarvan ik denk, nou hierbij is de lengte echt het probleem.
Maar hier zitten blijkbaar dus de experts die zich naar jouw woorden hebben verdiept in de materie. En toch kan niemand verklaren waarom de IJslanders als lengte zo'n probleem is niet 1.90 hoog zijn gefokt op IJsland, waarom de Arabiertjes in de endurance ook met mensen van 1.80 rondrennen terwijl ze zelf 1.50 zijn en heel smal, de springruiter van 1.90 scheelt met zijn paard van 1.65 net zo veel als veel mensen hier met hun pony, verschil is alleen dat ze niet onder het paard uit steken (maar heten zulke korte beugels hier niet smokkelen?).
Ik probeer met deze voorbeelden aan te geven dat het in de praktijk voor veel mensen in verschillende disciplines blijkbaar wel werkt, groter zijn dan de dressuurmiepjes mooi vinden.

Je komt wel met overbelasting als argument. Ik blijf erbij dat ik nog geen doorslaggevend argument heb gelezen waarom lengte overbelasting oplevert, behalve wanneer de lengte gepaard gaat met een te groot gewicht, te grote kont voor zadel of pony, of wanneer de ruiter er schots en scheef op hangt. Maar alleen puur de lengte, niets meer dan dat. Ik zou die "materie" dan wel eens willen lezen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:57

Jij zegt dat kinderen van hun pony worden afgepraat terwijl dat ik JOU ogen niet nodig is. Als iedereen hier verder het wel nodig vind vraag ik em toch af of iedereen het hier dan mis heeft of dat jij er naast zit. Daarnaast heb ik eht nog nooit meegemaakt dta iemand heir van de pony afgepraat worden, enkele zeer erngstige gevallen daar gelaten

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:08

LADPR schreef:
Jij zegt dat kinderen van hun pony worden afgepraat terwijl dat ik JOU ogen niet nodig is. Als iedereen hier verder het wel nodig vind vraag ik em toch af of iedereen het hier dan mis heeft of dat jij er naast zit. Daarnaast heb ik eht nog nooit meegemaakt dta iemand heir van de pony afgepraat worden, enkele zeer erngstige gevallen daar gelaten

ik ben het wel met haar eens.
kom eens met een verklaring waarom er wel volwassenen op ijslanders kunnen rijden.
het gewicht is geen probleem voor de ijsjes maar die lange benen zoude dan toch ook een probleem bij deze pony's moeten veroorzaken.
ben benieuwd op jullie antwoord

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:12

ik ben het er ook echt niet mee eens dat een welsh zoveel meer aankan dan een ijslander Knipoog

een welsh met een te groot iemand (zie iemand die het beestje neit uit evenwicht haalt.) die niet te zwaar is kan hier niet.

maar een ijslandertje met een volwassenen waar hetzelfde het geval is maar waar deze ook nog eens zwaar is kan WEL
persoonlijk zeg ik liever dat 1e dan het 2e Knipoog!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:16

dit is een topic om te vragen of je te groot bent voor je pony of niet.
niet om iemand erop aan te spreken als die zegt ja te groot.
Vind dat merrieveulen gelijk heeft...

even weer ontopic a.u.b.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:18

LADPR schreef:

Ik zie hier gevallen voorbij komen waarbij iedereen pertinent zegt dat het niet kan (ga maar mennen ofzo), terwijl ik zojuist van merrieveulen geleerd heb dat jullie iemand te groot vinden zodra de onderkant van de voet tot aan de voorknie komt. In een aantal gevallen was dat helemaal niet aan de orde (zelfs bij lange na niet) en gaat het om een voetje dat onder een buikje uitsteekt.
Zolang jullie mij niet kunnen vertellen wat daar nou zo ernstig aan is, vraag ik me wel af waar die expertise van jullie dan wel opgebaseerd is.

Tot jullie mij met iets inhoudelijkere argumenten dan 'jij bent de enige die wel vind dat het kan' komen ben ik niet overtuigd.

fanny_loverr schreef:
dit is een topic om te vragen of je te groot bent voor je pony of niet.
niet om iemand erop aan te spreken als die zegt ja te groot.
Vind dat merrieveulen gelijk heeft...

even weer ontopic a.u.b.

Het lijkt mij een zeer ontopic vraag waar dit op gebaseerd wordt.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:22

ja maar discussies kunnen per pb...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:24

Lijkt mij niet dat dit een 'ja en amen' topic is? Discussies zijn er om gevoerd te worden. Ik (en daarmee net zo goed een aantal anderen) verschil met een aantal mensen hier van mening over wanneer iemand te groot is. Waarom zou dat per pb moeten?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:26

fanny_loverr schreef:
ja maar discussies kunnen per pb...

is het z'n ramp als er iemand hier een discussie voert ik ben namelijk ook erg benieuwd naar het andwoord op haar coclusie ben het namelijk met haar eens

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:28

Wat vinden jullie van mijn vriendin? Is zij te groot voor haar pony Sky?

Afbeelding

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:29

ROFL