.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:23

natje93
heel eerlijk ik vind je te groot
maar voor heel afentoe oke

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:25

natje93
Echt te groot.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:29

Natje93, ik vind je te groot.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:01

Natje, kijk zelf eens met objectief oog naar die foto... dat kan écht niet meer. met goede begeleiding is er best wat van te maken, ook met een kleinere ruiter. als dat echt niet lukt, tja dan kan je 'm bijvoorbeeld voor een karretje doen... of leuke dingen vanaf de grond bijvoorbeeld. niet elke pony is nu eenmaal voorbestemd om mee te rijden. mijn shetmerrie vindt het best OK om nu en dan een rondje te maken met een klein kind, maar wordt verder ook niet bereden. het dier zelf wordt er beslist niet minder van als het niet bereden wordt. mijn pony loopt voor een karretje, we maken heerlijke boswandelingen en ons alternatief voor het fijnere dressuurwerk is het werk aan de lange teugel. verder doen we ook VD, fietsen, longeren etc. heerlijk om te doen, en zo is er voor iedere pony wel wat leuks te bedenken!

@ ellis, die ruiter kan er prima op hoor, ziet er leuk uit! de peesjes zijn inderdaad te hoog, ze zitten tegen het kniegewricht aan waardoor de gewrichtsbanden in de bewegingen gestoord worden. op langere termijn kan dit grote problemen opleveren, slijmbeurzen kunnen ontsteken maar zelfs de pezen (mn de lange pees die achter het kniegewricht langsloopt) kunnen erdoor beschadigen. je zou de peesjes kunnen laten inkorten, maar als de pony niet strijkt of aantrapt zijn ze natuurlijk niet echt nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:51

met mijn bovenstaander ben ik het helemaal eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:09

Wat is dat toch met dat af en toe!?
Waarom is dat niet erg volgens sommige?
Overbelasting = toch niet goed, ook niet voor af en toe?????
Dat wil je de pony toch niet aan doen?
Je maakt het risico op blessures zo veel groter dan iemand die wel op de pony past (en normaal rijdt)

Ik snap niet waarom je af en toe wel je eigen behoefte voor de pony mag laten gaan ten koste van de pony....de pony kan er immers last van krijgen en niet de ruiter.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:12

Ik ben het volledig met superwoman eens. Waarom zetten mensen toch regelmatig hun eigenbelangen voor dat van hun paard. Ik snap dat echt niet. Ik voel me al schuldig als ik prongelijk een keer een tik op het vekeerde moment geef of soms een te harde ophouding geef. Laat staan als ik mijn paard met overbelasting zou confronteren. Ook niet eens voor 1 keer, dat zou ik gewoon nooit doen. En al helemaal niet bij het inrijden van een paard, aangezien alles daar nog in de groei is en je dat dan zeker belemmert.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:29

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:48

x__Ellis schreef:
@ Ellee ; kan makkelijk , hoef de eerste paar jaar geen zorgen om te maken, ik neem aan dat je niet meer groeit?

Als het goed is ben ik uitgegroeid, maar ik volgens de arts 1.73 maximaal kunnen worden. Dat is dus ong 2 cm meer als nu Knipoog.

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:18

Ellee schreef:
x__Ellis schreef:
@ Ellee ; kan makkelijk , hoef de eerste paar jaar geen zorgen om te maken, ik neem aan dat je niet meer groeit?

Als het goed is ben ik uitgegroeid, maar ik volgens de arts 1.73 maximaal kunnen worden. Dat is dus ong 2 cm meer als nu Knipoog.

dat kan dus ook nog makkelijk Haha!

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:19

superwoman schreef:
Je maakt het risico op blessures zo veel groter dan iemand die wel op de pony past (en normaal rijdt)

Ik snap niet waarom je af en toe wel je eigen behoefte voor de pony mag laten gaan ten koste van de pony....de pony kan er immers last van krijgen en niet de ruiter.

Idd ! Ben ik het volledig mee eens. Ik zelf vind het ook niet kunnen dat dat meisje dr op stapt

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:24

merrieveulen schreef:
@ ellis, die ruiter kan er prima op hoor, ziet er leuk uit! de peesjes zijn inderdaad te hoog, ze zitten tegen het kniegewricht aan waardoor de gewrichtsbanden in de bewegingen gestoord worden. op langere termijn kan dit grote problemen opleveren, slijmbeurzen kunnen ontsteken maar zelfs de pezen (mn de lange pees die achter het kniegewricht langsloopt) kunnen erdoor beschadigen. je zou de peesjes kunnen laten inkorten, maar als de pony niet strijkt of aantrapt zijn ze natuurlijk niet echt nodig.

bedoel je voor of achter?

En het is vooral achter nodig, omdat ze daar wel de voeten tegen elkaar aanstrijkt Bloos
Anders was het niet nodig en had ik niet gekocht Knipoog

Toch bedankt voor de tip Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:31

merel_gomez schreef:
1x in de week bijv.

ik vind het plaatje nog niet overdreven te groot, ik heb hier ergere voorbeelden voor zien komen.

waar basren jullie dan dat ze werkelijk te groot voor zijn?

Maar waarom wel 1 x per week en niet elke dag?
Waarom 1 x per week wel en waarom niet gewoon stoppen met rijden?

tja, het kan altijd erger. Ik kijk liever naar de betere voorbeelden.
Ik kijk naar lengte van de ruiter ten opzichte van de pony. Hoever komen de benen van de ruiter er onder uit en hoever steekt het bovenlijf er bovenuit ivm het hefboom-effect. Ook kijk ik naar het zadel en hoe de ruiter daarop past en of als het nodig is de pony een groter zadel zal passen of niet.
De ruiter mag niet overhersen op het paardje, want dan is de balans niet goed en wordt de pony over belast.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:31

merel_gomez schreef:
superwoman schreef:

1x in de week bijv.

ik vind het plaatje nog niet overdreven te groot, ik heb hier ergere voorbeelden voor zien komen.

waar basren jullie dan dat ze werkelijk te groot voor zijn?

Het gaat niet om erg, erger, ergst. Het gaat erom of de ruiter de pony/paard hindert. Je moet dus naar het plaatje zelf kijken en niet vergelijken met van alles en nog wat.

Ik heb al meerdere malen gezegd dat als het plaatje niet klopt de kans 99,9% dat het werkelijk ook niet gaat. Ik basseer het dus in eerste instantie op mijn gevoel. Daarna ga ik kijken waarom ik vind dat iemand te groot of te zwaar is. Te zwaar lijkt me duidelijk. Te groot vind ik als iemand of met zijn benen te ver onder het lijf van het paard uitkomt of als het bovenlichaam te veel boven het paardenlijf uit komt. Dit laatste kan namelijk voor het hefboom effect zorgen > op het moment dat jij een klein beetje scheef zit (ook al is het maar heel kort) merkt je paard dit veel meer. (bedenk zelf ook maar, als je een klein kind op je rug neemt is het makkelijker als ze niet zo lang is, want dan kantelt ze niet zoveel opzij (topzwaar) om haar eigen evenwicht te bewaren, dus kan jij ook makkelijker je evenwicht behouden). Uiteraard kan het ook nog een combinatie zijn van en te ver onder de buik vandaan en te hoog er boven uit.
Verder vind ik dat in het plaatje geen van beide (paard/ruiter) mogen overheersen. Overheerst de ruiter, dan is deze te groot. Overheerst het paard, is het paard te groot (wat overigens minder schadelijk is).
Dan heb je natuurlijk nog te twijfel gevallen. Daarbij zou ik dan toch graag het paard een tijdje zien lopen. Dan kan je kijken naar hoe het paard reageert op de ruiter en mogelijk aan de hand daarvan je conclusies trekken.

Ik hoop dat je de moeite hebt genomen om dit te lezen. Als je nog vragen hebt, graag.

EDIT:
Ik zie dat superwoman ook nog wat over het zadel heeft gezegd. Ook dat is iets waar ik naar kijk. Sommige mensen hebben een prima zadel op hun paard liggen maar passen er zelf niet meer in (er moet een vlakke hand achter je billen kunnen als je in het zadel zit). Ook dan kijk ik of een groter zadel mogelijk is voor het paard, zo niet, ook dan ben je te groot.
Laatst bijgewerkt door sweetheart op 03-01-08 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:33

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:35

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:11

Jij past goed Lennek!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:16

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:49

Past gemakkelijk, voor een haflinger ben je niet snel te groot Knipoog die kunnen heel wat hebben hoor!

Maar ik vind deze haf wel aan de slanke kant Bloos

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:50

past je bent een goed maatje voor deze maat!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:41

Past, leuke pony! Is het een hele haf of mix?

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:47

Het is een echte Haff

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:48

Past Lachen