Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lauwsiej schreef:fyenna: ik ben eigenlijk heel benieuwd waarom jij je foto plaatst....want je ziet toch zelf wel dat je niet te groot bent
xLienepienx schreef:Draag en trekkracht is heel verschillend. Jijzelf kan toch ook meer gewicht trekken dan dragen. En met de kar belast je hun rug niet
superwoman schreef:Das makkelijk Chevano, jij vergelijkt je dus met een ruiter die niet kan rijden, dat dát erger is. Je kan toch wel begrijpen dat een goede ruiter die lichter is, prettiger is voor je pony?
Jij bent 23 % van zijn lichaamsgewicht áls hij zo'n 500 kg weegt.
Dat is zo'n 26.5 kg voor jou als je 23% moet dragen.
Het is zeker een verhoogde kans in vergelijking met andere paarden om klachten te krijgen.
waarom zoek je geen paard uit die beter bij je past?
Ik ga ook niet op een shetlander of A óf zelfs B-pony rijden, omdat het niet past.
(Ik rij alleen op paarden)
Ik vind niet dat je moet stoppen met rijden, maar wel een goed paard moet uitzoeken.
spoekie schreef:Chevano schreef:Hoi ik heb een Arabier en ondankt dat ik niet te groot ben hij is 157cm en ik 167cm maar ik wel wat zwaarder weeg dik 115 kilo. En het is geen mooi gezicht maar we hebben veel lol en hij is supersterk. Maar omdat je altijd mensen krijgt van je bent te zwaar heb ik het aan verschillende experts gevraagd . Degene in de kliniek in Utrecht en in Ermelo en anderen. . En ze zeggen allemaal het zelfde een lichte ruiter die niet kan rijden kan het paard/pony zijn rug veel meer verpesten dan een zwaardere ruiter die wel kan rijden. Denk maar aan die manegepaarden en ponys waar de ruggen naar verloop van tijd echt niet meer goed zijn. Iedereen loopt er op te hossen. En over de grote (lange mensen) zeggen ze zolang je nog plezier in het rijden van je paard/pony hebt maakt het niks uit. Alleen met het evenwicht word het moeilijker als je te lang en te zwaar bent dus je moet goed kunnen rijden.
Maar kun jij goed rijden? Dat is dan ook weer de vraag. Ik oordeel niet over jouw rijkunsten, want dat kan ik niet. Wat ik wél heb gemerkt, is dat er maar verrekkes weinig mensen goed kunnen rijden (Dan heb ik het over mensen met een eigen pony/paard, die ze toch al een tijdje hebben).
Dus de vraag is toch echt of jij je pony niet in de weg zit. Want besef wel (En dit is echt niet gemeen bedoelt) dat als jij scheef zit/niet meegaat in de bewegen/maakt niet uit wat, dat gewoon wel zwaarder is voor jouw pony, dan wanneer er een lichter iemand opzit.
Daarnaast zit jij misschien jezelf ook in de weg (Dat komt vaak voor), en daardoor dus ook je pony. Daar is veel kans op. Ik zeg ook niet dat je niet moet rijden, want ik gun jou het plezier van rijden en met paarden bezig zijn net zo hartelijk als ieder ander! Maar blijf wel realistisch, en ga wellicht op zoek naar een paardje dat toch wat beter bij je past of ga je niet vaststaren op dat moeten rijden. Want persoonlijk vind ik je toch te zwaar.
Chevano schreef:spoekie schreef:Maar kun jij goed rijden? Dat is dan ook weer de vraag. Ik oordeel niet over jouw rijkunsten, want dat kan ik niet. Wat ik wél heb gemerkt, is dat er maar verrekkes weinig mensen goed kunnen rijden (Dan heb ik het over mensen met een eigen pony/paard, die ze toch al een tijdje hebben).
Dus de vraag is toch echt of jij je pony niet in de weg zit. Want besef wel (En dit is echt niet gemeen bedoelt) dat als jij scheef zit/niet meegaat in de bewegen/maakt niet uit wat, dat gewoon wel zwaarder is voor jouw pony, dan wanneer er een lichter iemand opzit.
Daarnaast zit jij misschien jezelf ook in de weg (Dat komt vaak voor), en daardoor dus ook je pony. Daar is veel kans op. Ik zeg ook niet dat je niet moet rijden, want ik gun jou het plezier van rijden en met paarden bezig zijn net zo hartelijk als ieder ander! Maar blijf wel realistisch, en ga wellicht op zoek naar een paardje dat toch wat beter bij je past of ga je niet vaststaren op dat moeten rijden. Want persoonlijk vind ik je toch te zwaar.
wat je zegt klopt over het algemeen maar ik ga er van uit dat wat de veeartsen zeg en ik heb moeten voor rijden dat hun er meer verstand van hebben dan mensen die denken dat ze er verstand van hebben. En ja een lichter iemand die goed kan rijden is tuurlijk beter maar heb mijn epony al van af veulen en hij heeft nu nog stees niks en ook nooit gehad en rijd ook voorzichtig en heb ook les zodat er opgelet word dat ik niet scheef zit enzoverder. Mijn pony is nu 20. En zie vaak lichtere mensen paard rijden die zitten echt meer hun paard in de weg dan dat ik doe.