Lange manen kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:02

Idd, in de winter in de vlecht en in de zomer los, perfect tegen de vliegen.
Hij is dan wel iets korter omdat ie er op kauwt als het z'n gras in de weg hangt haha

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:12

Ik ga hier ook graag meelezen :j Ik heb een aantal minipaardjes waarvan sommige ook wel een flinke bos manen hebben. Nooit veel mee gedaan, maar het lijkt me toch wel leuk nu daar wat meer zorg aan te besteden en kijken of ze mooier en langer willen worden.

Zo af en toe vlecht is ze wel eens, maar als ik het een tijdje laat zitten komen er met de vlechten er weer uithalen toch soms wel plukken haar los? Dit lijkt me ook niet helemaal goed, wat doe ik verkeerd?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:16

Grote plukken haar is niet goed maar veel losse haren is normaal,vdie komen er normaal ook uit naar dat valt niet op doordat het los hangt, bij een vlecht blijven die Lisse haren er tussen zitten

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:30

ik meld me ook effe :wave:
mijn tinker merrie van 7 jaar oudd heeft een hele aardige bos manen aan beide kanten hangen! alleen zijn ze best kort
Afbeelding
Afbeelding

op de foto lijkt het minder dik dan dat het in het echt is. aan de andere kant hangt ook nog eens een beste bos manen :D maar hoe laat je nou het best de manen lang groeien ;) ik zie iedereen die een paardje heeft met lange manen zeggen: “ik vlecht ze bijna altijd” maar helpt dat echt? of is het een beetje onzin :o
want als ik vlecht is de helft na 3/4 dagen ook wel echt los en ziet ze er uit als een spook _O-
Laatst bijgewerkt door Bibi1109 op 21-03-19 17:34, in het totaal 6 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:31

Als ik de vlecht bij mijn paard uithaal en was komt er ook VEEL haar uit. Maar het is en lang en dik en ik laat de vlecht ook echt wel een hele poos zitten.

Dat zijn alle haren die anders gewoon los laten. Met een vlecht er in gebeurd dat natuurlijk niet...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:36

Bibi1109 schreef:
mijn tinker merrie van 7 jaar oudd heeft een hele dikke bos manen aan beide kanten hangen! alleen zijn ze best kort
[ [url=m/WmNNNZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HwPdmX.jpg]Afbeelding[/url] ]

op de foto lijkt het minder dik dan dat het in het echt is. aan de andere kant hangt ook nog eens een dikke bos manen :D maar hoe laat je nou het best de manen lang groeien ;) ik zie iedereen die een paardje heeft met lange manen zeggen: “ik vlecht ze bijna altijd” maar helpt dat echt? of is het een beetje onzin :o

Volgens mij is steeds in een vlecht laten zitten juist slecht,want als ze er last van krijgen kunnen ze gaan schuren en de hele vlecht eraf schuren.Het beste is volgens mij gewoon los laten groeien en wel regelmatig de klitten eruithalen en borstelen.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:38

anjali schreef:
Bibi1109 schreef:
mijn tinker merrie van 7 jaar oudd heeft een hele dikke bos manen aan beide kanten hangen! alleen zijn ze best kort
[ [url=m/WmNNNZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HwPdmX.jpg]Afbeelding[/url] ]

op de foto lijkt het minder dik dan dat het in het echt is. aan de andere kant hangt ook nog eens een dikke bos manen :D maar hoe laat je nou het best de manen lang groeien ;) ik zie iedereen die een paardje heeft met lange manen zeggen: “ik vlecht ze bijna altijd” maar helpt dat echt? of is het een beetje onzin :o

Volgens mij is steeds in een vlecht laten zitten juist slecht,want als ze er last van krijgen kunnen ze gaan schuren en de hele vlecht eraf schuren.Het beste is volgens mij gewoon los laten groeien en wel regelmatig de klitten eruithalen en borstelen.

ja zoiets dacht ik ook. een vriendin van mij had bij haar pony de manen ook ingevlochten. pony heeft staan schuren... eindstand vlecht weg :(

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:42

Ja dat is natuurlijk ook zo, normaal verliezen ze ook haar. Wellicht moet ik er ook wat meer cowboy magic of iets in doen zodat het minder wrijving heeft?

Merk wel dat het bij de ene super snel groeit terwijl het bij de andere heel langzaam gaat. Ik heb een half jaar geleden een veulen gekocht, als ik kijk hoe snel die manen in een half jaar gegroeid zijn :wow: Ik zal die foto's nog wel even opzoeken.

Even snel foto gezocht van een paar pony's die de meeste manen hebben :) Deze beide hele dikke manen:
Afbeelding
Toen drachtig, vandaar zo dik ;)

Afbeelding
Ondertussen een stuk langer, dit was 4 jaar geleden maar je kan goed zien hoeveel haar ze heeft.

Deze hele dunne sluike manen
Afbeelding

En als ik ze vlecht doe ik het vaak zo, tot de helft
Afbeelding

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:50

Pandakaas schreef:
Ja dat is natuurlijk ook zo, normaal verliezen ze ook haar. Wellicht moet ik er ook wat meer cowboy magic of iets in doen zodat het minder wrijving heeft?

Merk wel dat het bij de ene super snel groeit terwijl het bij de andere heel langzaam gaat. Ik heb een half jaar geleden een veulen gekocht, als ik kijk hoe snel die manen in een half jaar gegroeid zijn :wow: Ik zal die foto's nog wel even opzoeken.

Even snel foto gezocht van een paar pony's die de meeste manen hebben :) Deze beide hele dikke manen:
[ [url=m/0A63Hq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen drachtig, vandaar zo dik ;)

[ [url=m/LJKntK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ondertussen een stuk langer, dit was 4 jaar geleden maar je kan goed zien hoeveel haar ze heeft.

Deze hele dunne sluike manen
[ [url=m/NdioJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als ik ze vlecht doe ik het vaak zo, tot de helft
[ [url=m/2GiDr1.jpg]Afbeelding[/url] ]

zo wat een knapperds zeg! <3 :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:06

Wat een leukerds.
Lengte en dikte vh haar is genetisch, je kunt met verzorging wel wat bereiken maar als het paard geen aanleg voor dik en lang behang heeft zal dat ook niet komen, groeit dan tot een bepaalde lengte en dan houd het op.
Heb heel wat tinkers gehad en hoeveelheid behang was heel verschillend.

Een vlecht in de manen is als je hem niet te strak doet niet slecht, maar als je een schuurder hebt zou ik er wel mee oppassen .
Het is bij mij in al die jaren 1 x gebeurd dat er een vlecht bij 1 vd paarden tussenuit geschuurd was, verder nog nooit.
Verder hebben ze bij mij echt altijd een vlecht in, degene die ik nu heb kan het ook niet los want dan staat hij erop of kauwt er op.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:29

Zou een losse vlecht ook niet schelen in het langs elkaar schuren van de manen in de vlecht?

Ik heb in ieder geval genoeg inspiratie om er het ook goed bij te gaan houden door jullie foto met knappe paardjes en mooie manen! :j

Zojuist even snel foto gemaakt van het verschil in manen van een half jaar van het veulen/jaarling.

Afbeelding
Afbeelding

Deze kwam ook aandacht vragen, ook een mooie bos voor 3jaar oud.
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:46

Van dat heerlijke springhaar haha, mooie kleurtjes.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Dax in de vlechten

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:49

Tinkermuts schreef:
[ [url=m/WdXr2c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/odZ21e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SINHv4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TObzkl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dax in de vlechten

zo die heeft mooie en lange manen <3 ook super knappe pony trouwens❤️

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:02

Ik ga t is even proberen :D

Haha ik neem dus altijd strengen over elkaar heen ook met invlechten :D Mezelf dat zo aangeleerd gok ik xD

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:11

Wauw, dat een lange vlechten van Dax!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:47

Leuke paardjes komen erbij! Vandaag alle vlechten eruit gehaald en weer opnieuw erin gezet, de manen groeien nu wel hard!
Ze zijn nogsteeds wat dun doordat ze afgelopen zomer het bovenste laagje eraf heeft geschuurd, deze begint nu gelukkig ook wat op lengte te komenAfbeelding

Dit was sept 2017
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:18

Dank jullie wel

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:34

xxwienekexx schreef:

Haha ik neem dus altijd strengen over elkaar heen ook met invlechten :D Mezelf dat zo aangeleerd gok ik xD

Anders kom je maar bij mij op cursus _O-
Ik kan niet anders dan onderlangs hahah

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 22:56

Kimley schreef:
xxwienekexx schreef:

Anders kom je maar bij mij op cursus _O-
Ik kan niet anders dan onderlangs hahah

Bij elkaar op cursus :)*

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 07:19

Haha topografie was nooit mn sterkste vak maar Marknesse klinkt niet zo in de buurt xD

Volgens maps is t maar 181 kilometer enkele reis joh :Y) :Y)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:23

Ik woon inmiddels in friesland hoor :=

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:51

Haha das nog verder _/-\o_ :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:10

xxwienekexx schreef:

:')
Maar een half uurtje haha!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:12

Kimley schreef:
xxwienekexx schreef:

:')
Maar een half uurtje haha!

Haha maar dan kan je wel voor me komen invlechten voor de wedstrijd die ik over een maandje heb in Oosterwolde *\o/* Da's dan wel dichtbij :Y)