Shetlander/pony kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:24

Vinden je ouders elk paard goed? Anders zou ik even met je ouders overleggen aan welk ras, geslacht (merrie/ruin) en prijs hun denken? Dan kun je gezellig samen met je ouders op marktplaats rond kijken en eventueel kennis maken in het echt. Maar overleg het goed met je ouders! Want hoe goed jij misschien ook aan alles kan denken, zullen je ouders vast ook met goede adviezen komen. Net zoals de meeste bokkers het hier ook echt alleen maar goed bedoelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:47

De boer waar ik vroeger op stal stond had een keer een Shetlander verkocht aan een stel kinderen.Die hebben hem toen gestald in een afbraakpand in de stad. Hun ouders wisten daar niets van,maar kwamen er tenslotte achter en toen moest de boer de pony terugnemen. Omdat hij met minderjarige kinderen geen zaken had mogen doen. Betrek er in elk geval je ouders bij voordat je wat gaat doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:12

Ik wilde als klein meisje ook altijd graag een shetlander.
Ik ben blij, heel blij dat we dat toendertijd niet gedaan hadden. Ik was pas 6 of 7 en natuurlijk hielpen mijn ouders mij, en betaalden mijn ouders de stalling. De pony had ik grootendeels zelf bij elkaar gespaard.
We zouden bij een shetlander gaan kijken, maar er kwam een welsh pony op ons pad. Ik weet het nog als de dag van gisteren, ookal was ik pas 6/7. Een welsh van 21 jaar toen en 1.20 hoog. Toen was ik misschien nog een beetje klein voor de pony, maar heb er echt jaren op kunnen rijden. De pony hebben we voor een klein prijsje van een boer gekocht via marktplaats. Tot ik 15 was toen begon ik echt wel te groot te worden en de pony kreeg natuurlijk ook pensioen. Al zijn toen ik 15 was ook nog wel heel rustige buitenritjes wezen doen, stijgbeugels zo kort mogelijk. :')

Al met al, pony is overleden maar we hebben tot vlak voor haar overlijden nog kunnen rijden ookal was het plaatje niet meer even mooi. Het kon nog. Ik heb ontzettend veel geleerd van de pony en er onwijs veel plezier van gehad.
Hadden we voor de shetlander gekozen, had ik lang niet zoveel jaren plezier ervan kunnen hebben qua rijden.

Als ik jou was, ga sowieso niet voor een shetlander. Ga voor een leuke b of c pony, die hoeven echt niet duur te zijn en je kan er een hoop van leren en veel langer op blijven rijden dan op een shetje. Bij voorkeur ga voor een oudere pony, die hebben vaak meer ervaring en vallen in een lagere prijscategorie en is voor jou dan een ideale pony om mee te beginnen. :)*

Spreek wel goed door met je ouders hoe je het gaat doen als je het NIET (meer) zelf kunt betalen. Wat als de pony een blessure krijgt? Dat kost je zomaar een klap geld, tijd en veel geduld.
Het is niet zo dat een jonge pony nooit wat heeft en een oudere pony vanalles heeft, daar moet je sowieso niet in trappen.

Echter shetlanders en welsh pony’s zijn gevoeliger voor Cushing (een hormoonaandoening) en de medicijnen daarvoor zijn echt ontzettend duur, je kunt daar zomaar 100 euro of zelfs meer per maand voor kwijt zijn. Als je pech hebt dan krijgt de pony dat of heeft hij dat, je kan het lang niet altijd van te voren zien. Maar als hij dat krijgt, moet hij medicatie, is verkopen geen optie meer en moet je wel zorgen dat je er geld voor beschikbaar kunt stellen.

Ts, denk er heel goed over na, het is natuurlijk harstikke leuk maarrrr er gaat veel tijd en geld in zitten. Heb het er goed over met je ouders, een paard houden is echt lang niet altijd rooskleurig en leven op een roze wolk!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:47

Ts, je lijkt te gaan steigeren zo gauw je tegengas krijgt, maar ook ik hoop dat je mensen om je heen hebt die je bij kunnen sturen/ ondersteunen...je roept hier serieus te willen gaan kijken naar 2 hengstjes, en pas na tips kom je er op terug.
Is op zich niets mis mee (top dat je adviezen tenminste serieus neemt!), maar geeft ook aan dat je de hulp kunt gebruiken voor het juist inschatten van realistisch, passend in je situatie enz.
Wat Vevina ook aangeeft: begin met heel goed overleg met je ouders. Kijk daarna bij de eigenaar van je verzorghaf wat hij aan mogelijkheden/ onmogelijkheden geeft. Kan je daarna een heel stuk gerichter zoeken. :)

Wat tijd en energie betreft: in hoeverre draag je de dagelijkse zorg voor je verzorghaf nu? Hoe gaan de afspraken gemaakt worden wanneer jij er een shet stalt? Bijv dagelijks uitmesten zou je ook nu al mee kunnen starten, gewoon om alvast te ervaren hoe jou dit bevalt, waar je wel of niet tegen aan loopt.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:09

Juut schreef:
Ts, je lijkt te gaan steigeren zo gauw je tegengas krijgt, maar ook ik hoop dat je mensen om je heen hebt die je bij kunnen sturen/ ondersteunen...je roept hier serieus te willen gaan kijken naar 2 hengstjes, en pas na tips kom je er op terug.
Is op zich niets mis mee (top dat je adviezen tenminste serieus neemt!), maar geeft ook aan dat je de hulp kunt gebruiken voor het juist inschatten van realistisch, passend in je situatie enz.
Wat Vevina ook aangeeft: begin met heel goed overleg met je ouders. Kijk daarna bij de eigenaar van je verzorghaf wat hij aan mogelijkheden/ onmogelijkheden geeft. Kan je daarna een heel stuk gerichter zoeken. :)

Wat tijd en energie betreft: in hoeverre draag je de dagelijkse zorg voor je verzorghaf nu? Hoe gaan de afspraken gemaakt worden wanneer jij er een shet stalt? Bijv dagelijks uitmesten zou je ook nu al mee kunnen starten, gewoon om alvast te ervaren hoe jou dit bevalt, waar je wel of niet tegen aan loopt.

Ik ben elke dag bij mijn verzorghaf, ik mest ook elke dag de stallen uit, en rijd of Longeer haar oom iedere dag. De eigenaar heeft er geen tijd voor en doet er niks mee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:12

Shetlover4 schreef:
Ik ben elke dag bij mijn verzorghaf, ik mest ook elke dag de stallen uit, en rijd of Longeer haar oom iedere dag. De eigenaar heeft er geen tijd voor en doet er niks mee.

Dat jij dat dan zomaar allemaal doet?
Dat is wel makkelijk voor die eigenaar, zo'n gratis stalknechtje.
Vind je moeder dat allemaal maar goed, zij heeft tenslotte ervaring met paarden.

Waarom wil je dan eigenlijk een eigen shetlander, als je al elke dag een pony hebt waar je meer mee kan, dan dat je ooit met een eigen shetlander zou kunnen?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:14

Barbet schreef:
Shetlover4 schreef:

Dat jij dat dan zomaar allemaal doet?
Dat is wel makkelijk voor die eigenaar, zo'n gratis stalknechtje.
Vind je moeder dat allemaal maar goed, zij heeft tenslotte ervaring met paarden.

Waarom wil je dan eigenlijk een eigen shetlander, als je al elke dag een pony hebt waar je meer mee kan, dan dat je ooit met een eigen shetlander zou kunnen?

Ik doe het graag, anders doet ie er alsnog niks mee. Staat ze in de stal weg te rotten. Toen ik daar kwam was de stal al zeker een maand of 2 niet uitgemest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:19

Ts, niet gelijk zo boos als iemand je een pennymeisje noemt. 2 paarden beleren op je 12e gaat gewoon niet, daar gaan jaren ervaring in zitten plus de tijd die het kost om het paard op te leiden, je hebt misschien wel eens op een jong paard gezeten maar ingereden heb je hem niet dat past gewoon niet in je leven. Ja, dat zeggen alle meisjes van 12, net zoals dat alle meisjes van 12 een hengst willen, over 10 jaar lach je hier om. En dat noemen ze een pennymeisje, en dat geeft niks. En ik denk dat de mensen hier op Bokt het ook beter weten dan jij, want die hebben gewoon meer ervaring, als we het niet beter wisten dan hoefde ons ook niet om advies te vragen toch? En als die eigenaar van jou verzorgpony iemand is met zoveel verstand van paarden, waarom staat zn pony dan alleen? Vindt hij een maatje niet nodig? Met iemand die zijn paarden zo behandeld zou ik niet eens zaken willen doen. Een stal twee maanden niet uitmesten en een pony weg laten rotten, bah daar wil je toch niet aan betalen?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:23

Elvirawortel schreef:
Ts, niet gelijk zo boos als iemand je een pennymeisje noemt. 2 paarden beleren op je 12e gaat gewoon niet, daar gaan jaren ervaring in zitten plus de tijd die het kost om het paard op te leiden, je hebt misschien wel eens op een jong paard gezeten maar ingereden heb je hem niet dat past gewoon niet in je leven. Ja, dat zeggen alle meisjes van 12, net zoals dat alle meisjes van 12 een hengst willen, over 10 jaar lach je hier om. En dat noemen ze een pennymeisje, en dat geeft niks. En ik denk dat de mensen hier op Bokt het ook beter weten dan jij, want die hebben gewoon meer ervaring, als we het niet beter wisten dan hoefde ons ook niet om advies te vragen toch? En als die eigenaar van jou verzorgpony iemand is met zoveel verstand van paarden, waarom staat zn pony dan alleen? Vindt hij een maatje niet nodig? Met iemand die zijn paarden zo behandeld zou ik niet eens zaken willen doen. Een stal twee maanden niet uitmesten en een pony weg laten rotten, bah daar wil je toch niet aan betalen?

Tja, daarom ben ik blij dat ik er ben gekomen om haar te verzorgen :) maar even over dat pennymeisje: Een pennymeisje is heel wat anders, en ik wil niet zo genoemd worden, punt uit. Vrij duidelijk lijkt me :) Maar goed, Die eigenaar heeft geen tijd voor de pony dus ja dat is best zielig idd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:26

Shetlover4 schreef:
Ik doe het graag, anders doet ie er alsnog niks mee. Staat ze in de stal weg te rotten. Toen ik daar kwam was de stal al zeker een maand of 2 niet uitgemest...

En bij zo'n figuur wil jij jouw toekomstige pony ook neer zetten? >;)

Vindt jouw moeder dat allemaal maar goed?
Die vraag is al meerdere keren gesteld, maar daar geef je geen antwoord op.
Maakt verder niet uit, iedereen snapt heus wel dat een kind van 12 niet zelfstandig pony's kan kopen.

Ik ben opgegroeid op een boerderij, vanaf mijn geboorte af aan hadden we pony's thuis.
Toen ik 12 was, reed ik al jaren mee volop mee in de pony wedstrijden.
Maar mijn ouders regelden en betaalden toen bijna alles nog :D
Pas toen ik ouder werd, en een eigen geld kon verdienen, moest ik zelf dingen gaan doen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-01-19 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:27

Als je geen tijd vrij wilt of kunt maken, verkoop de pony dan. Laat m niet in zn eentje staan wegkwijnen...

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:30

Barbet schreef:
Shetlover4 schreef:

En bij zo'n figuur wil jij jouw toekomstige pony ook neer zetten? >;)

Vindt jouw moeder dat allemaal maar goed?
Die vraag is al meerdere keren gesteld, maar daar geef je geen antwoord op.
Maakt verder niet uit, iedereen snapt heus wel dat een kind van 12 niet zelfstandig pony's kan kopen.

Ik ben opgegroeid op een boerderij, vanaf mijn geboorte af aan hadden we pony's thuis.
Toen ik 12 was, reed ik al jaren mee volop mee in de pony wedstrijden.
Maar mijn ouders regelden en betaalden toen bijna alles nog :D
Pas toen ik ouder werd, en een eigen geld kon verdienen, moest ik zelf dingen gaan doen.

Ik heb al vaker geantwoord op die vraag hoor. Want ja, mijn ouders vinden het goed, want ik heb dus laten zien dat ik zelfstandig kan zorgen voor een pony, en als die toch een maatje nodig heeft, is dit mijn kans snap je? :)

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:31

Dilan93 schreef:
Als je geen tijd vrij wilt of kunt maken, verkoop de pony dan. Laat m niet in zn eentje staan wegkwijnen...

Ik verzorg haar nu gelukkig! Anders had ze het niet lang meer gered ;(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:32

Shetlover4 schreef:
Ik heb al vaker geantwoord op die vraag hoor. Want ja, mijn ouders vinden het goed, want ik heb dus laten zien dat ik zelfstandig kan zorgen voor een pony, en als die toch een maatje nodig heeft, is dit mijn kans snap je? :)

En toch wil je geen penny meisje genoemd worden?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:34

Barbet schreef:
Shetlover4 schreef:

En toch wil je geen penny meisje genoemd worden?

Wat is daar Penny meisje aan? :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:37

Shetlover4 schreef:

Laat dit topic dan gewoon sluiten, het is een oeverloos gebed zonder einde :D
Dat is onder andere het penny meisje gedeelte.

Maak over een tijdje een nieuw topic aan, zodra je dingen voor elkaar hebt, je je pony hebt gekocht.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:38

Barbet schreef:
Shetlover4 schreef:

Laat dit topic dan gewoon sluiten, het is een oeverloos gebed zonder einde :D
Dat is onder andere het penny meisje gedeelte.

Maak over een tijdje een nieuw topic aan, zodra je dingen voor elkaar hebt, je je pony hebt gekocht.

Daar gaat heel dit topic over. Maar ik weet genoeg dus van mij mag er een slotje op!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:40

Shetlover4 schreef:
Dilan93 schreef:

Ik verzorg haar nu gelukkig! Anders had ze het niet lang meer gered ;(

Soms moet je je handen er vanaf trekken, heb ik ook gedaan op jouw leeftijd.
De boer hield op zijn manier van zijn shetlandpony maar ze stond alleen en werd niet goed gehouden.
Ik ben er uiteindelijk weggegaan en in de loop der jaren nog wel regelmatig een aai over haar bolletje gegeven.
Beestje wist helaas ook niet beter.

Maar no way dat ik er mn eigen dier ooit had bij willen zetten.
Je kan de hele wereld niet helpen dus of je zorgt voor de haf en zorgt ervoor dat ze aandacht krijgt op de momenten dat jij er bent of je koopt een eigen pony en zet die ergens anders neer en laat de haf voor wat het is. Zulke mensen veranderen niet.

Oh ja, dit is dezelfde man als die 'zelf bekapt'?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:45

Ik verzorg haar nu gelukkig! Anders had ze het niet lang meer gered ;([/quote]

Soms moet je je handen er vanaf trekken, heb ik ook gedaan op jouw leeftijd.
De boer hield op zijn manier van zijn shetlandpony maar ze stond alleen en werd niet goed gehouden.
Ik ben er uiteindelijk weggegaan en in de loop der jaren nog wel regelmatig een aai over haar bolletje gegeven.
Beestje wist helaas ook niet beter.

Maar no way dat ik er mn eigen dier ooit had bij willen zetten.
Je kan de hele wereld niet helpen dus of je zorgt voor de haf en zorgt ervoor dat ze aandacht krijgt op de momenten dat jij er bent of je koopt een eigen pony en zet die ergens anders neer en laat de haf voor wat het is. Zulke mensen veranderen niet.

Oh ja, dit is dezelfde man als die 'zelf bekapt'?[/quote]

Nee, dat is zijn dochter. Die heeft een eigen boerderij met 5 paarden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:46

Oké dan zal ik je geen pennymeisje meer noemen. Naar mijn mening is een penny meisje een meisje met grote dromen en onrealistische ideeën. Toch klopt je verhaal niet. Je wilt je Pony stallen bij een man die er helemaal niet mee om kan gaan maar straks wel een deel van de zorg op zich moet nemen. Jij kunt niet vijf keer per dag daar langsgaan, dus hij zal ook een deel van de verantwoordelijkheid moeten nemen, maar hij laat een pony bijna dood gaan. De hoeven worden wel daar bekapt zeg je, maar hij laat de pony wel twee maanden in een niet uitgemeste stal staan. En je hebt behoorlijk onverantwoordelijke ideeën over een paard beleren, lesgeven met je pony en een hengst. Je wilt per se een shetlander omdat je er op wilt rijden maar je realiseert je wel dat je er binnenkort niet meer op kunt rijden. Die man heeft verstand van paarden dus hij kan met je mee kijken wanneer er een dierenarts nodig zou moeten zijn, maar hij vindt het niet eens nodig om zijn paard gezelschap te geven of zijn stal uit te mesten. Jouw moeder heeft ook iets met paarden maar ze waarschuwt je niet wanneer jij met het idee komt om les te gaan geven. Je wilt je pony Pavo gaan geven en ook nog op het gras zetten, suikers en shetlanders is niet zo’n mega goeie combi maar dat weet je niet. Dus verdiep je eerst in verzorging voordat je dit soort beslissingen neemt. Je realiseert je dat je binnenkort niet meer op je pony kunt rijden, je bent zo verstandig om niet op een pony jonger dan vijf te gaan zitten, maar een vierjarige wil je wel hebben, dus dan duurt het nog een jaar voordat je kunt rijden en dan ben je helemaal te groot. Zou je in plaats van boos te worden punt Voor punt Op mij kunnen reageren hoe jij dit voor je ziet?
Ben ik de enige die denkt: wat doet een man met een pony waar hij verder niks mee heeft? Maar wel jonge meisjes er op laten rijden? Straks wil hij wat van jou... En jouw ouders vinden het goed dat je bij zo’n vreemde vogel op het terrein rond loopt? Nee ik zou nooit € 50 per maand betalen aan iemand die zijn paard zo verwaarloost

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:48

Kan de Haflinger niet bij die man zn dochter staan dan? Staat ie niet meer alleen

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:50

Elvirawortel schreef:
Oké dan zal ik je geen pennymeisje meer noemen. Naar mijn mening is een penny meisje een meisje met grote dromen en onrealistische ideeën. Toch klopt je verhaal niet. Je wilt je Pony stallen bij een man die er helemaal niet mee om kan gaan maar straks wel een deel van de zorg op zich moet nemen. Jij kunt niet vijf keer per dag daar langsgaan, dus hij zal ook een deel van de verantwoordelijkheid moeten nemen, maar hij laat een pony bijna dood gaan. De hoeven worden wel daar bekapt zeg je, maar hij laat de pony wel twee maanden in een niet uitgemeste stal staan. En je hebt behoorlijk onverantwoordelijke ideeën over een paard beleren, lesgeven met je pony en een hengst. Je wilt per se een shetlander omdat je er op wilt rijden maar je realiseert je wel dat je er binnenkort niet meer op kunt rijden. Die man heeft verstand van paarden dus hij kan met je mee kijken wanneer er een dierenarts nodig zou moeten zijn, maar hij vindt het niet eens nodig om zijn paard gezelschap te geven of zijn stal uit te mesten. Jouw moeder heeft ook iets met paarden maar ze waarschuwt je niet wanneer jij met het idee komt om les te gaan geven. Je wilt je pony Pavo gaan geven en ook nog op het gras zetten, suikers en shetlanders is niet zo’n mega goeie combi maar dat weet je niet. Dus verdiep je eerst in verzorging voordat je dit soort beslissingen neemt. Je realiseert je dat je binnenkort niet meer op je pony kunt rijden, je bent zo verstandig om niet op een pony jonger dan vijf te gaan zitten, maar een vierjarige wil je wel hebben, dus dan duurt het nog een jaar voordat je kunt rijden en dan ben je helemaal te groot. Zou je in plaats van boos te worden punt Voor punt Op mij kunnen reageren hoe jij dit voor je ziet?
Ben ik de enige die denkt: wat doet een man met een pony waar hij verder niks mee heeft? Maar wel jonge meisjes er op laten rijden? Straks wil hij wat van jou... En jouw ouders vinden het goed dat je bij zo’n vreemde vogel op het terrein rond loopt? Nee ik zou nooit € 50 per maand betalen aan iemand die zijn paard zo verwaarloost

_/-\o_

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:50

Dilan93 schreef:
Kan de Haflinger niet bij die man zn dochter staan dan? Staat ie niet meer alleen

Dat is dus precies wat ik ook dacht! Maar ja, die dochter heeft er dus ook geen tijd voor, Die heeft er al 5. Maar dit is off topic, ik heb hier een nieuw topic over gestart

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:54

Shetlover4 schreef:
Dilan93 schreef:

Dat is dus precies wat ik ook dacht! Maar ja, die dochter heeft er dus ook geen tijd voor, Die heeft er al 5. Maar dit is off topic, ik heb hier een nieuw topic over gestart

Hoezo heeft ze daar geen tijd voor, voor één pony extra?
Of je nu voor 5 of 6 paarden moet zorgen, dat maakt niets uit.
Bij ons op stal staan er wisselend tussen de 6 en 8.
Dat wil niet zeggen dat als er 8 staan, er paarden zijn die geen zorg/aandacht/tijd krijgen. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:59

Precies dat dus. Al heeft ze geen tijd om te rijden, dan staat die pony niet alleen.

Niet rijden is niet erg voor een paard. Alleen staan wel...