ouder overhalen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:03

_Annika schreef:
Je opent dit topic, voor advies.
Maar in mijn ogen heb je jouw beslissing al genomen, ookal denkt menig bokt hier anders over. Het enige wat je nu bereikt is een discussie.
Ik vind zelf dat dit niet zo veel zin heeft :) !
Denk er goed overna, een paard is een vriend voor het leven, niet een speelgoed pop die je 'even' links kan laten liggen.

Mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:34

_Annika schreef:
Je opent dit topic, voor advies.
Maar in mijn ogen heb je jouw beslissing al genomen, ookal denkt menig bokt hier anders over. Het enige wat je nu bereikt is een discussie! :)
Als je ouders achter je staan, en zelf weet dat je het aankan moet je het vooral doen!
Maar echt, denk er goed overna, een paard is een vriend voor het leven, niet een speelgoed pop die je 'even' links kan laten liggen.

Ze is 11 . Ik mag hopen dat je op je elfde lekker tegen je ouders mag "zeuren" over een paard.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:43

Wat Marieke zegt :j
Het is niet alsof ze gaat bevallen van een baby.. En als TS merkt dat ze er rond haar 17/18e echt geen interesse meer in heeft zie ik 0,0 reden om paard niet te verkopen. :) Ken niet veel mensen die hun paard langer dan 10 hebben hoor. En natuurlijk moet je er zorgvuldig mee omgaan en is het je maatje, maar ga nou alsjeblieft niet doen alsof het ook al verboden is om je paard na enige tijd te verkopen, please. :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:13

Lieshorses schreef:
Ken niet veel mensen die hun paard langer dan 10 hebben hoor. En natuurlijk moet je er zorgvuldig mee omgaan en is het je maatje, maar ga nou alsjeblieft niet doen alsof het ook al verboden is om je paard na enige tijd te verkopen, please. :')

Ik heb mijn paarden al 12 jaar en in al die tijd ben ik nog nooit een stalgenoot tegengekomen die zijn of haar paard verkocht heeft.
Al mijn stalgenoten kochten of een paard erbij of het paard overleed.

Ik ken dus geen mensen die hun paard om wat voor reden dan ook wegdeden.

Tuurlijj is het niet verboden om je paard weg te doen, maar daar proberen de meeste mensen hier in het topic TS te behoeden

Zoals LoveUggs op de vorige pagina ook al zei. Het is triest voor het paard als die na een paar jaar aan de kant geschoven wordt als blijkt dat of de paardenliefde weer over is of er geen tijd/ geld meer voor is.

Serieus van die paar jaar wachten en leren wat je nou echt wilt gaat niemand van dood hoor.

KellyR

Re: ouder overhalen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:22

En stel TS wacht een paar jaar volgens jullie. En ze wil het nog steeds.
Dan had ze het net zo goed nu kunnen doen.

Ik geloof heel eerlijk waar niet in die 2 a 3 jaar verschil. Sinds ik een ukkepuk ben wil ik er 1 en nu een jaar of 14 later heb ik er 1.

Neemt nog steeds niet weg dat ik heel veel steun had gehad in alle periodes die ik door moest als ik in die tijd al een paard had gehad.

Geld was er niet, dus kon niet, nu wel. De een groeit er overheen en de ander niet. Kan over 1 2 of 3 jaar zijn, Maar ook pas over 10 of 15 jaar.

Ts, heb je al wat meer van je ouders gehoord? Ik ben benieuwd hoe het er voor staat :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:29

Ik ben stiekem ook blij dat mijn ouders voet bij stuk hebben gehouden, al had ik vanaf mijn 13e een super leuke verzorgpony die ik 10 jaar later nog steeds verzorg.
Ik had wel de mazzel dat ik haar als eigen mag beschouwen, zonder de kosten van een DA, hoefsmid, zadelmaker ed. Enige wat ik voor haar koop zijn hoofdstellen, dekens, dekjes, beschermers etc.

2 jaar lang in de weekenden tussen de paarden gewerkt, altijd verzorgpaarden gehad (nog steeds) en met mijn studie zou ik mijn eigen paard niet kunnen financieren en ben ik soms ook echt druk met studie en een bijbaantje naast school.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:41

Ik ben heel blij dat mijn ouders mij altijd paarden gegund hebben. Het heeft me veel verantwoordelijkheid gebracht en nog meer plezier.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:23

lieveli schreef:
Ik ben heel blij dat mijn ouders mij altijd paarden gegund hebben. Het heeft me veel verantwoordelijkheid gebracht en nog meer plezier.

Dit dus.

Welk kind vindt het nou niet geweldig om zelf een paard te krijgen? Je kunt ook te veel problemen op zoeken hoor.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:34

Ben het eens met hierboven mij.
En je moet ook maar het geluk hebben om zo'n verzorgpony te vinden, is ook erg lastig.
Plus daarnaast is het idd een boost voor je ontwikkeling om voor een dier te moeten zorgen :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:08

Als je ouders er achter staan is het fijn. Als ze er niet achter staan vind ik het een ander verhaal

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:05

Ouders moeten er achter staan. Want anders is het op een wei in de winter niet te doen voor een 11/ 12 jarige alleen als het zo vroeg donker is.

Staan ze er achter zoals bij vele die hier reageren, mooi.
Maar dan is het overhalen waar TS haar titel toch over gaat niet van toepassing :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:01

Kom op, dat verschilt toch.. Ik weet zeker dat er uiteindelijk veel meisjes zijn die de ouders hebben overgehaald om een pony te krijgen, inclusief mij zelf. Ik mocht er uiteindelijk een, en ze stonden er ook niet 100% achter, maar op die leeftijd lieten ze mij niet in het donker alleen naar het weiland gaan om even te voeren of water te brengen en ik denk dat iedere ouder met een beetje een gezond verstand in dat soort situaties het kind toch echt wel een handje zou helpen hoor :)

bruintje123 schreef:
Ouders moeten er achter staan. Want anders is het op een wei in de winter niet te doen voor een 11/ 12 jarige alleen als het zo vroeg donker is.

Staan ze er achter zoals bij vele die hier reageren, mooi.
Maar dan is het overhalen waar TS haar titel toch over gaat niet van toepassing :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:03

Dat zeg ik toch lies, dan moeten de ouders er wel achter staan.
En als die dat niet zien zitten om 5 dagen in de week te gaan slepen met hooi dan kan dat wel eens de reden zijn dat ze niet over te halen zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:18

Nee daar heb je gelijk in, maar ik heb zoiets van laat dat meisje lekker haar ouders overhalen. Misschien ooit op een dag doen ze het en gaan ze ook met hooi en water slepen :D

bruintje123 schreef:
Dat zeg ik toch lies, dan moeten de ouders er wel achter staan.
En als die dat niet zien zitten om 5 dagen in de week te gaan slepen met hooi dan kan dat wel eens de reden zijn dat ze niet over te halen zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:26

Gemengd, gemengd. Ik heb meisjes met pony's op stal gehad die echt niet werden gesteund of gemotiveerd door hun ouders. En dan trekt er altijd iemand aan het kortste eind. De pony of het kind.

Maar een moeder die even je stal mest terwijl je rijdt zodat je snel naar huis kan voor huiswerk, die jouw proeven voorleest, de trailer voor je rijdt, je helpt met het bijhouden van je tuig of het uit het land halen van je paard als je het spannend vindt scheelt zoveel.

Bovendien heb ik financieel alleen maar pinda's bij hoeven dragen, echt bijna niks.

Dus zeuren om een paard vind ik echt stom en ook heel hinderlijk. Als het er niet in zit, leg je er bij neer en wacht een paar jaar.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:49

Dat is inderdaad wel zo, het is dan allemaal een stuk makkelijker en ik denk dat je dan ook zeker verder kan komen op professioneel gebied.
Ik denk zeker niet dat het stom is om je ouders over te halen, aangezien je er geen nadeel uit kan halen. Je moet er wel rekening mee houden, wat ik namelijk ook had, is dat als jou ouders minder graag meehelpen en ook nooit echt bereid zijn om grote uitgaven te doen qua harnachement dat je gewoon het wel moet houden bij recreatief rijden. Ik had namelijk ook als droom om uiteindelijk op wedstrijd te gaan en hogerop te komen en het ging zo goed. Maar mijn ouders wouden echt geen trailer kopen en kilometers gaan rijden om vervolgens heel de dag met mijn 'stomme' hobby opgescheept te zitten. En dan zal ik nog niet beginnen over iedereen die er rondloopt op zo'n concours want ze hoeven iig niks aan jou ouders te vragen :')

Hoeft niet altijd hoor, maar zo ervaar ik het. Het kan best zonder álle support van je ouders, alleen verwacht dan gewoon niet teveel

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:59

Lieshorses schreef:
Dat is inderdaad wel zo, het is dan allemaal een stuk makkelijker en ik denk dat je dan ook zeker verder kan komen op professioneel gebied.
Ik denk zeker niet dat het stom is om je ouders over te halen, aangezien je er geen nadeel uit kan halen. Je moet er wel rekening mee houden, wat ik namelijk ook had, is dat als jou ouders minder graag meehelpen en ook nooit echt bereid zijn om grote uitgaven te doen qua harnachement dat je gewoon het wel moet houden bij recreatief rijden. Ik had namelijk ook als droom om uiteindelijk op wedstrijd te gaan en hogerop te komen en het ging zo goed. Maar mijn ouders wouden echt geen trailer kopen en kilometers gaan rijden om vervolgens heel de dag met mijn 'stomme' hobby opgescheept te zitten. En dan zal ik nog niet beginnen over iedereen die er rondloopt op zo'n concours want ze hoeven iig niks aan jou ouders te vragen :')

Hoeft niet altijd hoor, maar zo ervaar ik het. Het kan best zonder álle support van je ouders, alleen verwacht dan gewoon niet teveel

Ook een gewoon recreatiepaard hoort passend tuig te hebben en kost geld.
Paarden houden is nu eenmaal een duurdere hobby dan bijv cavia's houden.

Op 11 jarige leeftijd lijkt het mij wel verstandig om behulpzame of iig geinteresseerde ouders te hebben. Al was het maar voor veiligheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:10

Ik heb vanaf mijn 4e gezeurd om op paardrijden te mogen, wij hadden zelfs grond aan huis maar dat mocht echt niet.
Mijn moeder is als de dood voor paarden.
op mijn 11e mocht ik dan toch op les. 10 lessen meer niet.
Omdat ik toch graag wilde rijden heb ik toen op een plaatselijke stal klusjes gedaan en zo gelest.

Op mijn 12e heb ik dan heel even thuis een pony gehad , daar deed ik alles zelf voor. Maar dat is aan huis niet zo moeilijk.
Helaas moest hij 3 kwart jaar later alweer weg omdat we gingen verhuizen zonder grond.
En daar heb ik zelf wel zo'n enorm verdriet van gehad dat ik niemand aanraad een pony te geven/krijgen als ouders daar niet achter staan.

Daarna heb ik veel verschillende paarden van andere gereden.
Daar mee geholpen met alles. Ook wedstrijden mogen rijden. Zadelmak gemaakt, doorgereden, Enorm veel geleerd dus.
En dat is de waardevolste tijd geweest die ik in mijn paardenleven heb gehad op het gebied van leren.
En ben eigenlijk wel blij dat die is geweest. Dat had ik met steeds 1 eigen paard niet gehad.

Op mijn 22e zelf een paard gekocht, later nog meerdere andere.
Maar door veel ervaring toen van die andere plaatsen nooit geen miskopen gedaan.
En met de 30 de paarden aan huis, met fijn veel kennis opgedaan in de jaren er voor.

Maar nooit ouders gehad met een trailer, met andere uitgaven richting paarden.
Toch fijn wedstrijden gereden, trots op alles.
Dus nee geen eigen paard met de 11 is geen belemmering of wat ook voor later fijn te kunnen rijden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:12

Precies wat Bruin zegt. Later is ook nog leuk!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:19

Mijn ouders hebben er ook nooit achtergestaan. Ik ging op mijn 8e 'stiekem' op de shetlander van de buren (de buren wisten er wel van). Deed ik ook allemaal zelf, ook het voeren als de buren op vakantie waren. Ook nu is het soms nog lastig, als met de trailer gereden moet worden, moet ik nog steeds uitleggen dat ze er een uur van tevoren moeten zijn, voor als de pony niet laadt.

Maar onmogelijk is het niet. Daarnaast noemt TS het een wei, maar er staan ook nog andere mensen bij. Waarschijnlijk zal het voeren onderling verdeelt worden (lijkt mij anders handig, maar ik weet het natuurlijk niet). Het is lastiger zonder ouders die er achter staan, maar lastiger is niet altijd slechter.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:45

Natuurlijk :) Maar hoeveel minder (niet alleen qua kosten maar ook qua 'moeite') heb je wel niet nodig als je gewoon recreatief rijd? Puur om op een paard te rijden? Dat is echt aanzienlijk minder dan wanneer je op concours wilt en nog in eventing/sgw verder wilt gaan. Mijn moeder zou nooit een weekend met mij en de paarden spenderen, betekende niet dat ik geen fun er in had om te paardrijden. Moet zeggen dat ik uiteindelijk wel ben gestopt, aan gebrek aan interesse maar ook omdat ik zo graag op concours wilde en dit eigenlijk onmogelijk was. Tenminste, om vaker dan 1x op concours te gaan :)

Onali schreef:
Lieshorses schreef:

Ook een gewoon recreatiepaard hoort passend tuig te hebben en kost geld.
Paarden houden is nu eenmaal een duurdere hobby dan bijv cavia's houden.

Op 11 jarige leeftijd lijkt het mij wel verstandig om behulpzame of iig geinteresseerde ouders te hebben. Al was het maar voor veiligheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:41

Lieshorses schreef:
Natuurlijk :) Maar hoeveel minder (niet alleen qua kosten maar ook qua 'moeite') heb je wel niet nodig als je gewoon recreatief rijd? Puur om op een paard te rijden? Dat is echt aanzienlijk minder dan wanneer je op concours wilt en nog in eventing/sgw verder wilt gaan. Mijn moeder zou nooit een weekend met mij en de paarden spenderen, betekende niet dat ik geen fun er in had om te paardrijden. Moet zeggen dat ik uiteindelijk wel ben gestopt, aan gebrek aan interesse maar ook omdat ik zo graag op concours wilde en dit eigenlijk onmogelijk was. Tenminste, om vaker dan 1x op concours te gaan :)

En dus kan je beter wachten totdat je oud genoeg bent om het allemaal zelf te betalen ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:43

Tsja, dat is een keuze vind ik. Ik heb heel plezierige jaren gehad met mijn pony's en als mijn interesse niet vervaagd was, reed ik nog steeds ongeacht of ik op concours kon of niet. Ik mis het rijden ook enorm.
Dus ik vind niet dat je hoeft te wachten tot je het allemaal zelf kan betalen, lekker alvast ervaring opdoen op jonge leeftijd juist!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:11

Heeft dus met snelle bevrediging te maken? Of zie ik het nou verkeerd?
Waarom zou je Over een aantal jaar minder genieten (terwijl je dan veel meer tijd hebt), dan nu?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:30

FabianHorse schreef:
Heeft dus met snelle bevrediging te maken? Of zie ik het nou verkeerd?
Waarom zou je Over een aantal jaar minder genieten (terwijl je dan veel meer tijd hebt), dan nu?

En waarom zou je niet nu al ook mogen genieten?