Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blijheid schreef:Oke, dankjewel
En wat betreft keuzevrijheid, dat vind ik een lastige. Ja, ik ben voor keuzevrijheid maar vind in zekere mate ook dat je mensen in bescherming moet nemen tegen zichzelf (zeker minderjarigen zoals TS), bijvoorbeeld door een autogordel te verplichten, alcohol achter het stuur te verbieden/beperken, veiligheidskleding in bepaalde beroepen etc. Een cap dragen hoort wat mij betreft ook in dat rijtje
_AnnelotD schreef:super bedankt iedereen voor zijn / haar meningen
![]()
Bij mij op stal rijden veel mensen zonder (wat overigens ABSOLUUT geen reden is om zonder te rijden)
maar wat door anderen ookal is gezegd, ik vind het fijner zonder te rijden. Heb de afgelopen dagen zonder gedaan en het verschil is voor mij echt groot. Voordat ik dit heb besloten heb ik wel even een cap van een vriendin geleend, die dus wel goed ventileerde en mij ook paste, maartoch... het verschil tussen mijn eigen cap en haar cap was voor mij te klein om een nieuwe cap aan te schaffen...
oji schreef:Maar dat is precies mijn punt. Mensen niet beperken in hun keuzes, accepteren dat mensen andere keuzes en afwegingen maken. Lees in dit topic, geen goede reden gehoord om zonder cap te rijden. Klopt, er is geen goede reden, je hoeft ook geen reden te hebben, het is een keuze. Net zoals het een keuze is om zonder helm te fietsen, minstens net zo'n groot risico, alleen maatschappelijker veel meer geaccepteerd. Waarom, omdat wij allemaal nog hebben leren fietsen zonder helm. Ook daarvoor geldt waarom zou je het niet doen, er zijn prima ademende helmen te vinden. Wat ik al zei, ik denk wel na over risico's maar mijn keuze valt op andere risicowerende maatregelen. Men kiest voor datgene wat je past, en waar je je prettig bij voelt, wat jou plezier geeft. Waarom rijden er mensen in old-timers zonder airbac? Hartstikke onveilig vergeleken met een ubersafe Volvo....gewoon omdat die mensen enorm plezier beleven aan het rijden met die old-timer en het extra risico voor lief nemen.
Ik kan geen andere reden aanvoeren voor rijden zonder cap als dat ik het prettig vind de wind door mijn haren te voelen tijdens het rijden. Dat geeft een soort vrijheidsgevoel, gewoon prettig. Ik heb goede caps (jazeker meerdere) die ventileren. Als ik mij onzeker voel (en dat voelde ik mij de afgelopen 2 jaar ivm met eigen blessures en daardoor minder balans) zet ik een cap op. Maar als ik mij helemaal vertrouwd voel, geef ik de voorkeur aan dat prettige vrijheidsgevoel. Geen zweethoofd want ik heb een goede cap, geen stoerheid want niemand die het ziet, geen ijdelheid, want paard staat in polder dus heb sowieso coupe windhoos na het rijden....maar het prettige gevoel. Raad ik het andere aan? Nee, ik vind dat iedereen die keuze zelf moet maken.
Maar het is denk ik allemaal wel een tijdsbeeld. Toen ik leerde rijden, was het nog heel gewoon dat die cap vaak afging, was het nog heel gewoon dat je vaak van de ponies viel, dat je builen opliep en soms iets meer....werd allemaal niet zo'n drama van gemaakt. Dat heeft denk ik gemaakt dat ik en leeftijdsgenoten zich gewoon ook veilig voelen zonder cap, van vallen niet zo'n drama maken en dat je soms schade oploopt. Valt mij ook op dat degene die het met mij eens zijn allen de 20 ruimschoots zijn gepasserd![]()
De laatste jaren wordt er enorm gehamerd op veiligheid. Je zal mij niet horen zeggen dat dat slecht is, maar vraag me wel eens af, waar is het plezier. Had ik werkelijk blijven paardrijden als ik nu als kind op een manege was begonnen? Ik vind er nl geen lol aan als ik naar kinderlessen kijk. Waar worden er nog bokkensprongen op ponies gemaakt om er op te komen om met dezelfde vaart eraf te vliegen, wordt er nog echt geravot met de ponies. Kinderen van nu leren vooral netjes te rijden, leren de risico's en vooral dat je die niet proefondervindelijk mag leren. Alle schrammen en builen moeten maar voorkomen worden. Leren niet dat vallen en opstaan erbij hoort. Als ik nu op maneges kijk rijden bijna alle kinderen met een bodyprotector...al dan niet passend. Ponies worden uitgezocht op braafheid, waar vroeger ook ponies waar iedereen vanaf vloog op maneges stonden. Dat wordt nu ook niet meer geaccepteerd maar ik vraag mij af of ik paardrijden niet dodelijk saai had gevonden als ik nu was begonnen. Voor mij kon het als kind nl niet wild genoeg.
Denk ook dat de huidige generatie kinderen, dat tegen de tijd dat die volwassen zijn, dezelfde discussies worden gevoerd over het wel/niet fietsen zonder helm, het wel niet rijden zonder bodyprotector, terwijl dat voor ons nu nog hele normale keuzes zijn.
maximuss schreef:Top!
Er is een groot tekort aan orgaandonoren...
oji schreef:Blijheid schreef:Oke, dankjewel
En wat betreft keuzevrijheid, dat vind ik een lastige. Ja, ik ben voor keuzevrijheid maar vind in zekere mate ook dat je mensen in bescherming moet nemen tegen zichzelf (zeker minderjarigen zoals TS), bijvoorbeeld door een autogordel te verplichten, alcohol achter het stuur te verbieden/beperken, veiligheidskleding in bepaalde beroepen etc. Een cap dragen hoort wat mij betreft ook in dat rijtje
Het verschil tussen die keuzes en de keuze van het dragen van een cap is, dat als je geen autogordel draagt, overtreed je de wet, als je met alcohol achter het stuur gaat zitten, overtreed je de de wet. Als je geen veiligheidskleding draagt in bepaalde beroepen, overtreed je de (Arbo) wet. Oftewel het is wetterlijk bepaald dat je die veiligheidsnormen moet hanteren. Dat is het dragen van een cap niet. Dat is wettelijk een keuze. Kan wel een vereiste zijn van een stalhouder en wedstrijdorganisatie, maar dat is wat anders. Daarom kan volgens mij een verzekering nooit weigeren uit te keren, tenzij ze het uitdrukkelijk in hun voorwaarden hebben opgenomen. Maar dan is het vaak totale uitsluiting van risicosporten zoals paardrijden en bergbeklimmen (bv bij een WAO gat verzekering).
_AnnelotD schreef:super bedankt iedereen voor zijn / haar meningen
![]()
Bij mij op stal rijden veel mensen zonder (wat overigens ABSOLUUT geen reden is om zonder te rijden)
maar wat door anderen ookal is gezegd, ik vind het fijner zonder te rijden. Heb de afgelopen dagen zonder gedaan en het verschil is voor mij echt groot. Voordat ik dit heb besloten heb ik wel even een cap van een vriendin geleend, die dus wel goed ventileerde en mij ook paste, maartoch... het verschil tussen mijn eigen cap en haar cap was voor mij te klein om een nieuwe cap aan te schaffen...
laughterline schreef:_AnnelotD schreef:super bedankt iedereen voor zijn / haar meningen
![]()
Dat verschil zal zeker groot zijn als je er af valt en ongelukkig terecht komt en je draagt geen cap!! Bah, ik kan me niet goed uitdrukken wat ik hier over denk. Uiteraard, eigen keus. Maar meid je hebt maar 1 hoofd! En je moet nog lang mee!
Mijn opa is afgelopen dinsdag aangereden op de fiets, door een auto. Het ging niet 'hard' Maar hij kwam met z'n hoofd tegen de voorruit aan en ligt nu te vechten voor z'n leven op de IC! Hij heeft een enorm grote bloeding in z'n hoofd (en een hoop breuken). Ondertussen heeft ie na dagen eindelijk z'n ogen open kunnen doen, en hij kan z'n rechterhand bewegen. En dat is het tot nu toe. Praten niet, dagen z'n ogen niet open kunnen doen.. De artsen hebben al bevestigd dat hij zware hersenbeschadiging heeft -als hij er al doorheen komt-.... en nooit meer de oude zal worden. Je weet het natuurlijk nooit maar een cap had zeker een grote klap op kunnen vangen en wellicht de schade kunnen beperken.
Daarom schiet dit me echt in het verkeerde keelgat, ook al weet ik dat er genoeg mensen zijn die vast zonder cap een rondje maken. Natuurlijk kan het 9 van de 10x goed gaan, maar die ene keer zal je net zien dat jij geen cap op hebt. En wat een spijt zal je dan hebben..Zorg alsjeblieft voor je eigen lichaam en neem niet onnodig risico's...Er zijn echt goed ventilerende caps! Verdiep je er dan in ipv 1x een cap te proberen... Zoals ik in m'n vorige bericht ook al vermeldde, ik heb er een van Casco, rond de 100,- en droeg ik dagelijks in Zuid Afrika, was prima te doen!!
maximuss schreef:@ kpet: het is nochtans de harde waarheid!!!
Een ongeval zit in een klein hoekje MAAR er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om risico's te verkleinen...
Isapaardje schreef:Edit fietshelm:
Fietshelm vind ik toch ander verhaal. Mijn fiets springt niet ineens een meter op zij.
Maar reden voor mij dat ik zo'n ding niet snel op zal zetten, is dat ik alle boodschappen op de fiets doe. Waar laat je die helm? Neem je die gezellig mee al bungelend aan je arm de supermarkt in? Hang je hem buiten aan je stuur (grote kans dat hij toch weg is als je terugkomt). Of in je tas, zodat je geen boodschappen meer kunt doen in de stad? ... maw, die lijkt mij gewoon onpraktisch op momenten dat ik niet fiets
oji schreef:Maar het is denk ik allemaal wel een tijdsbeeld. Toen ik leerde rijden, was het nog heel gewoon dat die cap vaak afging, was het nog heel gewoon dat je vaak van de ponies viel, dat je builen opliep en soms iets meer....werd allemaal niet zo'n drama van gemaakt. Dat heeft denk ik gemaakt dat ik en leeftijdsgenoten zich gewoon ook veilig voelen zonder cap, van vallen niet zo'n drama maken en dat je soms schade oploopt. Valt mij ook op dat degene die het met mij eens zijn allen de 20 ruimschoots zijn gepasserd![]()
De laatste jaren wordt er enorm gehamerd op veiligheid. Je zal mij niet horen zeggen dat dat slecht is, maar vraag me wel eens af, waar is het plezier. Had ik werkelijk blijven paardrijden als ik nu als kind op een manege was begonnen? Ik vind er nl geen lol aan als ik naar kinderlessen kijk. Waar worden er nog bokkensprongen op ponies gemaakt om er op te komen om met dezelfde vaart eraf te vliegen, wordt er nog echt geravot met de ponies. Kinderen van nu leren vooral netjes te rijden, leren de risico's en vooral dat je die niet proefondervindelijk mag leren. Alle schrammen en builen moeten maar voorkomen worden. Leren niet dat vallen en opstaan erbij hoort. Als ik nu op maneges kijk rijden bijna alle kinderen met een bodyprotector...al dan niet passend. Ponies worden uitgezocht op braafheid, waar vroeger ook ponies waar iedereen vanaf vloog op maneges stonden. Dat wordt nu ook niet meer geaccepteerd maar ik vraag mij af of ik paardrijden niet dodelijk saai had gevonden als ik nu was begonnen. Voor mij kon het als kind nl niet wild genoeg.
Denk ook dat de huidige generatie kinderen, dat tegen de tijd dat die volwassen zijn, dezelfde discussies worden gevoerd over het wel/niet fietsen zonder helm, het wel niet rijden zonder bodyprotector, terwijl dat voor ons nu nog hele normale keuzes zijn.
Janine1990 schreef:oji schreef:Maar het is denk ik allemaal wel een tijdsbeeld. Toen ik leerde rijden, was het nog heel gewoon dat die cap vaak afging, was het nog heel gewoon dat je vaak van de ponies viel, dat je builen opliep en soms iets meer....werd allemaal niet zo'n drama van gemaakt. Dat heeft denk ik gemaakt dat ik en leeftijdsgenoten zich gewoon ook veilig voelen zonder cap, van vallen niet zo'n drama maken en dat je soms schade oploopt. Valt mij ook op dat degene die het met mij eens zijn allen de 20 ruimschoots zijn gepasserd![]()
Ik weet nog niet goed welke conclusie ik hier uit moet trekken... Gezien ik vaak de woorden 'vroeger was alles beter' hoor....
Ik ben het met je eens dat er meer plezier moet zijn voor de kinderen, maar net als op heel veel vlakken, wordt er op prestatie gehamerd. Ouders willen dat de kinderen daar leren paardrijden, daar betalen ze tenslotte voor. En ja, als je geld wilt verdienen, heb je aan de vraag te voldoen...