vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:01

sat_nath schreef:
Waarom lach je me nou uit?
De shet waar ik op rijd is stevig gebouwd dus wat lach je?

Op de foto die je gisteren plaatste staat een dier met een kont waarbij de ruggegraat verzonken is. Zeg maar dakgoot in het midden. Pony is stevig als sumoworstelaar, niet als bodybuilder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:02

Citaat:
Ik snap je echt niet je bedoelt dat 42kg te zwaar is voor een shet van 1.10?

Ik denk ook dat als de shet goed gebouwd is met goede rug, het ruitertje niet al te lang is dit wel moet kunnen. Om dan precies met 6 kg overgewicht te schermen vind ik te eenzijdig bekeken.
Zelf vind ik shetten vaak erg eigenwijs en dan vind ik een wat ouder ruitertje beter.
Mijn zoon heeft als 12 jarige ooit op een shet Tarzan buiten gereden. Hij was inderdaad wat te groot voor het beestje en ik vond ook te zwaar, maar de verhuurder vroeg het specifiek aan hem want Tarzan was te moeilijk voor de kleintjes want wilde zo graag echte buitenritten maken. Tarzan was een sterkte barokke pony een beetje zoals onze Hercule in het merens ras. Echt sterk gedrongen paardje.
Dus OK na dit gesprek vonden wij het ook te rechtvaardigen en gingen met hem en onze Hercule op strandrit.
Geen stralender pony als Tarzan die over het strand in echte ren galop mocht daar hij anders Hercule niet bij hield }> . Hij genoot en was zo super braaf. Ik heb alleen mijn dochter moeten waarschuwen toen ze met onze Hercule de zee in ging en Tarzan moest zwemmen met zijn korte pootjes := . Nog steeds een stralende snoet bij ons vriendje, maar dat vond ik toch wat te gek. Uiteraard hebben we het niet te gek gemaakt en binnen een uur waren we terug. We hebben dit nog 2x herhaald elke week één keer. Dit voelde gewoon heel erg goed en Tarzan bleek veel braver bij de kleintjes te zijn geworden daar hij ook eens echt mocht gaan bij een goede ruiter.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:03

AfricanLady schreef:
Open lekker een eigen topic.
Want zal jou topic nooit worden.
Jammer heb geen popcorn in huis.
Bij een comedy is popcorn altijd een must XD

Ik hoef geen eigen topic te openen want die word toch zo gesloten als ik vraag of ik te lang/zwaar ben of niet. Jammer ik heb ook geen popcorn voor je. Van welke smaak houd je? _O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:04

Vanwaar zou ik mijn excuses moeten aanbieden???

@ pien... het gaat om het totaal.
Lengte plus (over) gewicht op n paard.

Vind ik persoonlijk dan niet echt diervriendelijk om eerlijk te zijn.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:05

sat_nath schreef:
AfricanLady schreef:
Open lekker een eigen topic.
Want zal jou topic nooit worden.
Jammer heb geen popcorn in huis.
Bij een comedy is popcorn altijd een must XD

Ik hoef geen eigen topic te openen want die word toch zo gesloten als ik vraag of ik te lang/zwaar ben of niet. Jammer ik heb ook geen popcorn voor je. Van welke smaak houd je? _O-

Bij comedy zoet en bij horror zout is altijd het beste.
En vind je het gek dat hij gesloten wordt......
Er is een algemeen topic ga daar lekker verder discussiëren om je gelijk te krijgen.

stroopkoek

Re: vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:06

Daarom dus.
Ik plaats mijn mening in dit topic en jullie beginnen te klagen. Gaan jullie daar maar lekker veder discuseren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:07

maud318 schreef:
Chocopasta schreef:
Wat is ergens haat op gaan krijgen??

mensen die het belachelijk vinden dat ik vind dat iemand van 160 nog op een stevig gebouwde shet van 1,10 past bijvoorbeeld :o

dat is natuurlijk gewoon kritiek, geen haatpost. of kritiek op een onplezierige manier.
haatpost is als je daardoor voor rotte vis wordt uitgemaakt of zelfs bedreigingen en verwensingen naar je hoofd krijgt.

In feite is het nooit anders geweest.
Alleen mensen online vergeten of wensen te vergeten dat er een persoon aan de andere kant zit.
Zelf houd ik altijd aan, wat ik niet iemand recht in zijn gezicht zou zeggen, of zelf in mijn gezicht gezegd wens te krijgen, zeg ik ook niet online.

Maar feit is, dat mensen stilzwijgend kijken naar iemand die veel te groot is, of zelfs in hun gezicht zeggen 'nee hoor, past prima' als het gevraagd wordt. En achter je rug om praten ze er schande van. Bang om iemand te kwetsen, online is men vaak niet bang om kwetsend over te komen.. Of zoals het soms lijkt doet een wedstrijdje hoe je zo beledigend of kwetsend mogelijk iets kunt zeggen over een ander of een andere groep.

het kwetsende karakter van sommige soorten kritiek is de schuld van de onpersoonlijkheid van internet.

Het feit dat je een eerlijker antwoord krijgt op je vraag, of ongevraagde kritiek krijgt op iets dat je plaatst is zowel een voordeel als een nadeel van internet..
1. je krijgt te horen wat mensen echt vinden
2. mensen onthouden vaak niet dat er een persoon zit.. De waarheid kan hard zijn, maar sommigen stampen de harde waarheid nog even flink aan om zeker te weten dat de onbekende persoon het aan de andere kant ook echt 'voelt'.

Kortom, vroeger was er net zo veel geklaag over 'te groot voor je pony'. Maar vroegah, was er minder medium om over elkaar te klagen en sprak men gewoon rl achter je rug om schande.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:08

Hij heeft geen overgewicht.

ZOALS AL EERDER VERTELD ZIJN HET GEEN RECENTE FOTO'S

Hoop dat het nu niemand ontgaan is :n

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:10

Dankje voor je reactie Elana.
Soms snap ik niks meer van bokt. Ik kan heus wel tegen kritiek, maar dat ze het blijven herhalen om mij inderdaad nog extra de grond in te trappen doet pijn.
Maar denk je serieus dat de eigenaresse mij op haar pony laat rijden als ik veel te groot ben? ;(

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:11

Waarom mag je dan als volwassen vent wel op een ijslander gaan zitten? Beetje volwassen kerel is minstens 80 kilo en 1.80 lang.....is iets wat ik me oprecht afvraag?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:12

Die vraag rest mij ook.
Om eerlijk te zijn.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:12

Ja ik vraag het me ook vaak genoeg af.
Mensen klagen daar niet over, maar wel over mij.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:13

sat_nath schreef:
Soms snap ik niks meer van bokt.

Helemaal mee eens :))

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:14

Leuk verhaal voor in de Penny: dappere penny op te kleine pony die ten strijde trekt tegen een bende Boze bokkers...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:15

sat_nath schreef:
Ja ik vraag het me ook vaak genoeg af.
Mensen klagen daar niet over, maar wel over mij.

Maar omdat dat ook niet goed is maakt dat jouw actie toch niet goed?

Ik vind dat je voor de gezondheid van de shet met zo'n lengte en gewicht niet meer op het dier zou moeten gaan zitten. Helaas heeft niemand mij dat verteld toen ik het zelf deed vroeger.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:16

:') serieus... denk jij dat jij de enige bent?
Nou echt niet hoor.
Zat jonge dames en heren die t te horen krijgen. Punt is echter... had je niet gereageerd. Was er hier op dit topic niemand over gevallen...!!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:17

hengstveulen schreef:
Waarom mag je dan als volwassen vent wel op een ijslander gaan zitten? Beetje volwassen kerel is minstens 80 kilo en 1.80 lang.....is iets wat ik me oprecht afvraag?

Dat heeft te maken met het verschil van de bouw van de shetlandpony en het Ijslandse paard
Maar eat precies?

Verder... Man man man at een kansloos topic dit :')

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:21

Hoezo snap je niks meer van bokt? Je krijgt kritiek van heel veel mensen omdat die het beste voor hebben met je pony. Je weet zelf ook dat je te groot bent, waarom dan nog zo doordrammen dat je past en dat andere het ook doen. Geloof me ik wil ook op mijn shetlander kunnen rijden dat is gewoon een droompony, zet geen stap verkeerd.

Zet je zelf trouwens nou niet in de slachtoffer rol, jij word geen echte pijn aan gedaan. De pony waarschijnlijk wel als je door blijft rijden. Er zijn zat mensen die spijt hebben op latere leeftijd omdat ze op een te kleine pony hebben gereden en dat die nu met rugklachten staat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:23

sat_nath, nog een vraagje aan jouw.
Je zegt dat je met de eigenaar gaat overleggen. Wat als die zegt "ja kan prima" wat doe je dan?
Blijf je erop rijden, springen etc?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:27

sat_nath schreef:
Dankje voor je reactie Elana.
Soms snap ik niks meer van bokt. Ik kan heus wel tegen kritiek, maar dat ze het blijven herhalen om mij inderdaad nog extra de grond in te trappen doet pijn.
Maar denk je serieus dat de eigenaresse mij op haar pony laat rijden als ik veel te groot ben? ;(

inmiddels heb ik het hele topic bij gelezen..

even voor de duidelijkheid, ik ben zeer zeker geen 'fan' van de wijze waarop Sat Nath zelf post.
De wijze waarop, lokt ook bepaalde vormen van reacties uit..

In tegenstelling tot mijn post waarin ik een quote aanhaal dat veel zaken die als kritiek worden geuit, als haat worden opgevat.

wil ik wel zeggen dat de posts die reageren op Sat nath, al enkele pagina's (niet vanaf het begin overigens) niet meer puur funderende of gewone kritiek genoemd kunnen worden.

Het krijgt al enige tijd een 'samen staan we sterk' karakter.. Ook past het woord 'diva' in mijn ogen niet onder de noemer kritiek of opbouwende kritiek.. dat soort woorden gooien simpelweg olie op het vuur.

Een vuurtje dat al merkbaar was, want laten we wel zijn, Sat Nath is een jonge tiener, waarschijnlijk minder goed in het toveren met woorden en elegant verwoorden van gevoelens dan menig ander hier op bokt die wel volwassen is, of geacht wordt dat te zijn. Olie op het vuur gooien en dan achterover leunen om te kijken of een jonge tiener dan wel of niet uitglijdt over haar woorden of in een tienerrage zal belanden is geen haatpost, maar het uitlokken tot een rel met of zonder haat..

laten we het dus vriendelijk houden, zonder name calling.. kritiek is prima.. En dat kritiek in andere bewoording nogmaals plaatsen, omdat je graag wilt dat iemand zijn verkeerde manier inziet, herziet of herstelt, prima.. maar zorg dan aub ook dat je het op een dusdanig wijze verwoord dat het opbouwende kritiek is en dat iemand er wat mee kan.. kale kritiek herhalen, 1x gezegd klaar, want verder kun je er niets mee als iemand er (nog niets) mee wil doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:28

Ten eerste ligt het er erg aan hoever terug je gaat in de tijd, want ik ben og uit de tijd dat een paard op maar was eentje waarje met je voet onderuit kwam. Was dat niet zo, dan was je paard te groot.
Voor ponies hanteerde men ruwweg dat hij tot je schouders moest komen.
Er was helemaal geen % regel. sterer nog vroeger ging men er gewoon vanuit dat het ongeveer de helft van zijn gewicht kon dragen en ongeveer twee maal zijn gewicht kon trekken.
En pakpaarden werden dan ook egwoon flink belast, evenals bv Highlanders die herten moeten dragen en Shetlanders die volwassen droegen op de Shetlandeilanden voordta er auto´s kwamen.

Je kunt niet puur van gewicht uitgaan. De ruglengte speelt een grote rol. een korte rug is veel sterker dan een lange. Ponies hebben, met uitzondering vn later gefokte "rij en showponies" over het algemeen best een korte rug. Gooi er maar eens een paardenzadel op...
Daarbij hebben met name de robuurste rassen ook nog eens zeer compacte benen, dat is veel sterker dan lange benen met lange koten.
Een compact skelet is per definitie sterker dan een met lange botten. Zet daar nog eens een flink pak spieren omheen en korte pezen en je weet dat je een sterk geheel hebt ongeacht het eindgewicht.

Daarbij is een paard per definitie sterker dan heel veel mensen denken. Maar je moet het wel eerst de gelegenheid geven om genoeg te groeien voordat je er op gaat rijden en laat werken en daarin zit ook een heel heel groot verschil met vroeger.
Tegenwoordig worden driejarigen ingereden, soms zelfs nog jonger, en moeten ze meteen in ene krulletje en het liefst punten gaan halen in wedstrijden. Dát is absurd.
Met zes jaar zijn de spronggewrichten pas uitgegroied en de rug daarna pas. Met andere woorden, je kunt ze wel belasten, maar dat moet met mate en op ene bepaalde manier om ze heel te houden en in en krulletje figuurtjes laten lopen is niet de juiste manier. Eerst moeten paarden vooral alleen vooruit gereden worden.

In het leger waar de paarden feitelijk het zwaarst beast werden, werden paarden pas ingereden als ze vijf waren. Ook op IJsland is het een gewoonte om ze zo laat pas in te gaan rijden. Dan krijg je sterke paardjes die lang mee gaan en ook rustig best wat gewicht kunnen dragen.

In de jaren tachtig zijn er wat regels ontstaan vanuit de Ponyclubs omdat kinderen nu eenmaal groter en dikker werden dan vroeger om de fijnere ponies in bescherming te nemen.
Het was best lastig om een soort richtlijn te maken maar ze moesten er toch mee op de proppen komen en toen zijn er dus richtlijnen ontstaan over verhoudingen van gewicht maar het is maareen richtlijn, geen wet, geen feit.

Er zijn meerdere factoren die bepalen of een paard of pony een gewichtsdrager is, niet alleen zijn eigen hoogte of gewicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:33

Mooie post LUsitano en ik ben het er 100% mee eens. Je hebt eigenlijk mijn 2 posts met argumenten onderbouwd waarvoor dank.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:36

sat_nath schreef:
Ik vind dat ik deze discussie goed moet afsluiten dus wel laf.
Ik ben wel nieuwsgierig ik wil weten wat jullie allemaal te vertellen hebben.
En jullie bikkels? *kuch *kuch...

Ik krijg niet eens reactie op sommige vragen

Dat je geen reactie krijgt op sommige vragen verbaasd me niet hoor. Staat het antwoord je niet aan, begin je te piepen en zielig te doen. Zal misschien de leeftijd wezen?
Dankzij jouw inbreng heeft dit topic voor mij in ieder geval een hoge amusementswaarde, beetje Oprah en Dr.Philshow door elkaar.
Wat mij betreft blijf je nog even mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:36

Lusitana schreef:
Ten eerste ligt het er erg aan hoever terug je gaat in de tijd, want ik ben og uit de tijd dat een paard op maar was eentje waarje met je voet onderuit kwam. Was dat niet zo, dan was je paard te groot.
Voor ponies hanteerde men ruwweg dat hij tot je schouders moest komen.
Er was helemaal geen % regel. sterer nog vroeger ging men er gewoon vanuit dat het ongeveer de helft van zijn gewicht kon dragen en ongeveer twee maal zijn gewicht kon trekken.
En pakpaarden werden dan ook egwoon flink belast, evenals bv Highlanders die herten moeten dragen en Shetlanders die volwassen droegen op de Shetlandeilanden voordta er auto´s kwamen.

Je kunt niet puur van gewicht uitgaan. De ruglengte speelt een grote rol. een korte rug is veel sterker dan een lange. Ponies hebben, met uitzondering vn later gefokte "rij en showponies" over het algemeen best een korte rug. Gooi er maar eens een paardenzadel op...
Daarbij hebben met name de robuurste rassen ook nog eens zeer compacte benen, dat is veel sterker dan lange benen met lange koten.
Een compact skelet is per definitie sterker dan een met lange botten. Zet daar nog eens een flink pak spieren omheen en korte pezen en je weet dat je een sterk geheel hebt ongeacht het eindgewicht.

Daarbij is een paard per definitie sterker dan heel veel mensen denken. Maar je moet het wel eerst de gelegenheid geven om genoeg te groeien voordat je er op gaat rijden en laat werken en daarin zit ook een heel heel groot verschil met vroeger.
Tegenwoordig worden driejarigen ingereden, soms zelfs nog jonger, en moeten ze meteen in ene krulletje en het liefst punten gaan halen in wedstrijden. Dát is absurd.
Met zes jaar zijn de spronggewrichten pas uitgegroied en de rug daarna pas. Met andere woorden, je kunt ze wel belasten, maar dat moet met mate en op ene bepaalde manier om ze heel te houden en in en krulletje figuurtjes laten lopen is niet de juiste manier. Eerst moeten paarden vooral alleen vooruit gereden worden.

In het leger waar de paarden feitelijk het zwaarst beast werden, werden paarden pas ingereden als ze vijf waren. Ook op IJsland is het een gewoonte om ze zo laat pas in te gaan rijden. Dan krijg je sterke paardjes die lang mee gaan en ook rustig best wat gewicht kunnen dragen.

In de jaren tachtig zijn er wat regels ontstaan vanuit de Ponyclubs omdat kinderen nu eenmaal groter en dikker werden dan vroeger om de fijnere ponies in bescherming te nemen.
Het was best lastig om een soort richtlijn te maken maar ze moesten er toch mee op de proppen komen en toen zijn er dus richtlijnen ontstaan over verhoudingen van gewicht maar het is maareen richtlijn, geen wet, geen feit.

Er zijn meerdere factoren die bepalen of een paard of pony een gewichtsdrager is, niet alleen zijn eigen hoogte of gewicht.

Enorm nuttige bijdrage. Dank hiervoor. :) Het is allemaal niet zo zwart/wit als in sommige posts gesteld wordt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:39

CharleyT schreef:
sat_nath schreef:
Ik vind dat ik deze discussie goed moet afsluiten dus wel laf.
Ik ben wel nieuwsgierig ik wil weten wat jullie allemaal te vertellen hebben.
En jullie bikkels? *kuch *kuch...

Ik krijg niet eens reactie op sommige vragen

Dat je geen reactie krijgt op sommige vragen verbaasd me niet hoor. Staat het antwoord je niet aan, begin je te piepen en zielig te doen. Zal misschien de leeftijd wezen?
Dankzij jouw inbreng heeft dit topic voor mij in ieder geval een hoge amusementswaarde, beetje Oprah en Dr.Philshow door elkaar.
Wat mij betreft blijf je nog even mee doen.

_/-\o_