antje_vip schreef:Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoveel mensen vinden dat een 14-jarige moet betalen voor een verzorgpaardje. Minimumloon is €2,80 en ze kan echt nog niet fulltime gaan werken. Als ze al tijd over heeft voor een baantje (en waar moet ze dan nog tijd vandaan halen voor een verzorgpaard? )
Vind daar niks raars aan. Op de manege zal je ook gewoon moeten betalen voor je lessen en mag je ook niet gratis omdat je 14 bent en weinig verdient. Hobbies kosten nu eenmaal gewoon geld.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me altijd mateloos irriteer aan de mensen die zeggen dat geen bijdrage willen betalen want ze doen de eigenaar er tenslotte ook een dienst mee. Of dat nu wel of niet zo is doet er niet eens toe, het is nog wel altijd jouw hobby. En waarom zou die voor een eigenaar honderden euro's in de maand moeten kosten en zou die voor iemand anders gratis moeten zijn. Als ik dan de afschrijving van de kosten van het paard en tuig mee neem + kosten van stalling en dergelijke kom ik makkelijk op een bedrag van van 15 a 20 euro per dag wat een paard (mij) kost. Dan vind ik niet omdat je 20 minuten bezig bent met stal uit mesten dat je die 15 euro gelijk verdiend heb en niks meer aan het paard zou hoeven betalen.
Ik snap dat de situatie anders is als je paard ergens goedkoop staat. Maar hier in de randstad waar stallingen dik 200 a 300 euro plus kosten vind ik het een bizarre redenering dat het maar gratis zou moeten zijn. Maneges vragen hier zelfs 17 euro voor een groepsles waar je met 12 man in rijdt.
Mijn bijrijders hebben overigens nooit hoeven te betalen, maar die moesten wel verplicht van mij lessen. Ik had het ook niet perse nodig omdat wij het onderling als eigenaren ook wel op konden lossen door elkaars paarden te doen. Maar ik vond het leuk om iemand ook een kans te geven. Heb me ook echt in mijn handen mogen knijpen met een toppertje van een verzorgster. Dan heb ik dan liever dan iemand die wel betaalt maar minder voldoet.
Het is heel simpel, ik betaalde meer dan 300 euro stalling.Dan nog de andere kosten zoals 1x per jaar tandarts, regelmatig hoefsmid, enz enz zit je ruim boven de 400 gemiddeld. Dan had je nog je andere maandelijkse kosten en liep meneer nog in 7 sloten tegelijk dus ook redelijk pittige dierenarts rekeningen gehad de afgelopen jaren. Mijn paard is nu 'stuk' en staat voor 245 euro in de maand gras te maaien (dan wel op een top locatie) en dan nog steeds kosten van smid en dergelijke. En ik ben 1 van de vele die met zulk soort kosten plaatjes te maken heeft.
Kijk op het moment dat iemand je paard echt verbeterd zou ik het juist weer redelijk vinden als een eigenaar zelfs af en toe de lessen van de bijrijder betaalt. Maar dan heb je het over een heel ander nivea en gelijk een heel andere discussie. In de praktijk moet een eigenaar juist vaak weer bijspijkeren wat een wat mindere handige verzorgster er weer in heeft zitten rommelen.
Als je het allemaal zo bekijkt lach je toch kapot als je voor 100 a 150 euro 3 dagen in de week een paard op een luxe stalling kan rijden en verder geen gedoe en niks om je druk over te maken zoals oliebol mijn dure gekochte zadel van een jaar geleden past niet meer er moet een nieuwe op. En als ie dan een blessure heeft wil ik best blijven komen, maar dan betaal ik niet meer want het gehuurde product is tenslotte defect. Ik zie dat wel heel zakelijk, voor een kapote huur auto betaal ik ook niet.
Vind je het principe van geld betalen voor een manege dan ook onzin?
En iemand helpt mij niet uit de brand, want ik zou zelf ook kunnen gaan. Ik heb de tijd en het geld om het zonder verzorgster te doen, als ik er in dit geval een zocht had ik die nog steeds een bijdrage laten betalen. Een ander op mijn paard laten helpt mij niet uit de brand. Daar is echt niet altijd sprake van.
hoeveel moeten je ouders betalen voor een manege les p/m? probeer een keer heel lief te zijn voor je ouders en puppy oogjes te showen. als je echt wat over hebt om een leuk paardje te mogen verzorgen zou ik er gewoon voor betalen of te overleggen dat ik ervoor kan werken of lessen met die pony zou nemen. denk er eens over na! XX
)
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die pony's veel leuker vind
Heel veel plezier ermee! Ik moet zelf nog verder zoeken.. succes met je vp