Ik ben het echt zat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:47

antje_vip schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoveel mensen vinden dat een 14-jarige moet betalen voor een verzorgpaardje. Minimumloon is €2,80 en ze kan echt nog niet fulltime gaan werken. Als ze al tijd over heeft voor een baantje (en waar moet ze dan nog tijd vandaan halen voor een verzorgpaard? )

Vind daar niks raars aan. Op de manege zal je ook gewoon moeten betalen voor je lessen en mag je ook niet gratis omdat je 14 bent en weinig verdient. Hobbies kosten nu eenmaal gewoon geld.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me altijd mateloos irriteer aan de mensen die zeggen dat geen bijdrage willen betalen want ze doen de eigenaar er tenslotte ook een dienst mee. Of dat nu wel of niet zo is doet er niet eens toe, het is nog wel altijd jouw hobby. En waarom zou die voor een eigenaar honderden euro's in de maand moeten kosten en zou die voor iemand anders gratis moeten zijn. Als ik dan de afschrijving van de kosten van het paard en tuig mee neem + kosten van stalling en dergelijke kom ik makkelijk op een bedrag van van 15 a 20 euro per dag wat een paard (mij) kost. Dan vind ik niet omdat je 20 minuten bezig bent met stal uit mesten dat je die 15 euro gelijk verdiend heb en niks meer aan het paard zou hoeven betalen.

Ik snap dat de situatie anders is als je paard ergens goedkoop staat. Maar hier in de randstad waar stallingen dik 200 a 300 euro plus kosten vind ik het een bizarre redenering dat het maar gratis zou moeten zijn. Maneges vragen hier zelfs 17 euro voor een groepsles waar je met 12 man in rijdt.

Mijn bijrijders hebben overigens nooit hoeven te betalen, maar die moesten wel verplicht van mij lessen. Ik had het ook niet perse nodig omdat wij het onderling als eigenaren ook wel op konden lossen door elkaars paarden te doen. Maar ik vond het leuk om iemand ook een kans te geven. Heb me ook echt in mijn handen mogen knijpen met een toppertje van een verzorgster. Dan heb ik dan liever dan iemand die wel betaalt maar minder voldoet.

Het is heel simpel, ik betaalde meer dan 300 euro stalling.Dan nog de andere kosten zoals 1x per jaar tandarts, regelmatig hoefsmid, enz enz zit je ruim boven de 400 gemiddeld. Dan had je nog je andere maandelijkse kosten en liep meneer nog in 7 sloten tegelijk dus ook redelijk pittige dierenarts rekeningen gehad de afgelopen jaren. Mijn paard is nu 'stuk' en staat voor 245 euro in de maand gras te maaien (dan wel op een top locatie) en dan nog steeds kosten van smid en dergelijke. En ik ben 1 van de vele die met zulk soort kosten plaatjes te maken heeft.

Kijk op het moment dat iemand je paard echt verbeterd zou ik het juist weer redelijk vinden als een eigenaar zelfs af en toe de lessen van de bijrijder betaalt. Maar dan heb je het over een heel ander nivea en gelijk een heel andere discussie. In de praktijk moet een eigenaar juist vaak weer bijspijkeren wat een wat mindere handige verzorgster er weer in heeft zitten rommelen.

Als je het allemaal zo bekijkt lach je toch kapot als je voor 100 a 150 euro 3 dagen in de week een paard op een luxe stalling kan rijden en verder geen gedoe en niks om je druk over te maken zoals oliebol mijn dure gekochte zadel van een jaar geleden past niet meer er moet een nieuwe op. En als ie dan een blessure heeft wil ik best blijven komen, maar dan betaal ik niet meer want het gehuurde product is tenslotte defect. Ik zie dat wel heel zakelijk, voor een kapote huur auto betaal ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 03-06-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster

Re: Ik ben het echt zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:53

Waar woon je ts? Ik zoek nog een verzorgster

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:55

Nicky91 schreef:
CastaMickey schreef:
Ben ik met je eens, maar dat heeft niks met de vraag te maken die ik stel :P Vind je het principe van geld betalen voor een manege dan ook onzin?

Op een manege krijg je les, dus is het een dienst, dus betaal je ervoor. Een verzorgpaard/pony is een hobby, je helpt er de desbetreffende persoon mee(9 vd 10 keer). En dus vind ik het onzin dat je daar geld voor moet betalen. :)

Zoals ik zei het voorbeeld van de honden uitlaat service.. Is ook een dienst, betaal je voor.. Op dat moment verleend een verzorgster jou een dienst... Als je het dus heel correct zou bekijken zou JIJ moeten betalen voor een verzorgster.. (dat is natuurlijk van de gekke)

Ik ben het eens met Minikatje.

En Gentlegiant, ja dat vind ik dus. Want het is JOUW paard, dus als jij niet kan is dat jouw probleem. Als iemand anders JOU dus uit de brand helpt, waarom zou diegene dan jou moeten betalen?

Wanneer je net als KBK iemand het gunt, dus het is niet eens zo dat je het zelf niet red, kan je het ook samen doen? In de zin van dat je er bent als die verzorgster er is, dan leer je elkaar kennen.

Ik heb ook nooit een verzorgster gehad omdat ik zelf niet kon, maar omdat ik het andere ook gun. Dan ging ik regelmatig samen, haar dag dus zij ging doen wat ze wilde en ik was er gewoon bij voor de gezelligheid. Zo gaat dit nu ook met mijn huidige verzorgpaard en ik vind het heerlijk zoals dat gaat.

Op een manege betaal je voor het pony rijden. Vrij rijden kost ook altijd geld ;) En iemand helpt mij niet uit de brand, want ik zou zelf ook kunnen gaan. Ik heb de tijd en het geld om het zonder verzorgster te doen, als ik er in dit geval een zocht had ik die nog steeds een bijdrage laten betalen. Een ander op mijn paard laten helpt mij niet uit de brand. Daar is echt niet altijd sprake van.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:15

Nicky91 schreef:
Op een manege krijg je les, dus is het een dienst, dus betaal je ervoor. Een verzorgpaard/pony is een hobby, je helpt er de desbetreffende persoon mee(9 vd 10 keer). En dus vind ik het onzin dat je daar geld voor moet betalen. :)

De daadwerkelijke les die je op een manege krijgt met 12 in een les is ook erg relatief.

Ik beredeneer het anders. Een eigenaar stelt zijn paard aan jouw beschikbaar en daar betaal je gewoon huur voor. De werkelijk huurwaarde van een paard (uitgaande van een dure stalling, zie mijn berekening hier boven) is laten we zeggen 15 euro per dag. Maar doordat je klusjes doet zoals uitmesten en dergelijk word de huur die je voor het paard verlaagd naar een bijdrage van bv 25 euro per maand en kan je het paard daarvoor 2 dagen in de week gebruiken.
Net even een hele andere manier van benaderen :o

Betalen voor een paard waar je niet op mag rijden vind ik overigens wel echt zwaar belachelijk.

Dat hele bijrijden/ leasen word met veel te veel emotie bekeken. Je moet er gewoon zakelijk naar kijken. Een paard is een product, punt. Wat dat betreft vind ik dat je paarden prima met auto's kan vergelijken. Een paard kan je net als een auto van iemand huren. En nee als ik de auto van de buurman af en toe leen en in ruil daarvoor de auto was maakt de benzine en onderhoud niet opeens gratis. OP het moment dat ik naar het dorp hier naast rij en de buurman vind het wassen van de auto in ruil daarvoor een goede deal prima (vergelijking met de goedkope stallling) maar als ik met dezelfde auto van rotterdam naar groningen rij (vergelijking met de dure stalling) word het wel een beetje heel raar als ik dan zou zeggen dat de buurman heel blij moet zijn met de gunst die ik hem verleen dat ik zijn auto heb gewassen en dan spontaan uit het oog verlies dat mij ook een grote dienst word bewezen dat ik gebruik mocht maken van de auto.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:52

Als je het nu al zat bent .... dan mag je geduld oefenen. Dat zal je hard nodig hebben in de omgang met paarden/ pony's.
Ik heb zowel betalende- als niet betalende verzorgers/ bijrijders gehad in mijn leven met paarden. Ik ga, als ik een verzorger/bijrijder nodig heb, alleen met mensen in zee, die willen leren hoe ik het altijd doe met mijn paard. Daarnaast verwacht ik dat afspraken worden nagekomen. En liefst heb ik geen mensen jonger dan 16 jaar, liever iemand van 18. Minderjarig? De ouders moeten toestemming geven en kennis komen maken, zodat ze weten waar hun kind uithangt en wat de afspraken zijn.
Een paard is een kostbaar bezit, een levend wezen bovendien. En de kosten zijn niet die van een gewone hobby. Een kleine fout kan vrote gevolgen hebben.

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:13

geduld is een schone zaak.. maar soms is het echt op :D hoeveel moeten je ouders betalen voor een manege les p/m? probeer een keer heel lief te zijn voor je ouders en puppy oogjes te showen. als je echt wat over hebt om een leuk paardje te mogen verzorgen zou ik er gewoon voor betalen of te overleggen dat ik ervoor kan werken of lessen met die pony zou nemen. denk er eens over na! XX /3 :j

Morganewis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:50

Heb het zelfde ik vind echt niemand in mijn regio (limburg) ik ben al vaak gaan vragen aan mensen en er was alleen 1 man die enkel hengsten had die hij verkocht dus ik kon er niet echt een band mee maken en dan stopt het ook voor mij, en als ik advertenties plaats bekijken er 200 ofzo en 1 antwoord en antwoord me gewoon maanden niet terug omdat ik geen paarden berijd voor naar wedstrijden te gaan en wat sommige wel zoeken. vind dit echt stom ik wacht nu al zo lang op een antwoord en ben de hoop stil aan het opgeven wat ik niet wil! |( |( |( |( |( |( |( /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:55

Waar in limburg

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:58

Ik geloof dat ik maar ga verhuizen met mijn pony's -O-
Waarom melden zich hier nou geen leuke meiden uit mijn omgeving?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:13

Shirley schreef:
Ik geloof dat ik maar ga verhuizen met mijn pony's -O-
Waarom melden zich hier nou geen leuke meiden uit mijn omgeving?

Jij zit toch in de buurt van Breda? Ik dacht dat er daar juist best veel vraag naar verzorgpaarden/pony's is..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:16

Da's nog best een eind...zit vlakbij Roosendaal.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:25

Oh ja dat is wat verder, anders wist ik misschien nog wel iemand voor je -O- Ik zit in Breda op school en heb daar vorig jaar wel een aantal mensen over verzorgpaarden zoeken gehoord..

Voor zover ik weet woont er daarvan ook niemand dicht bij Roosendaal helaas.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:28

Nicky91 schreef:
CastaMickey schreef:
Ben ik met je eens, maar dat heeft niks met de vraag te maken die ik stel :P Vind je het principe van geld betalen voor een manege dan ook onzin?

Zoals ik zei het voorbeeld van de honden uitlaat service.. Is ook een dienst, betaal je voor.. Op dat moment verleend een verzorgster jou een dienst... Als je het dus heel correct zou bekijken zou JIJ moeten betalen voor een verzorgster.. (dat is natuurlijk van de gekke)

Ik ben het eens met Minikatje.

En Gentlegiant, ja dat vind ik dus. Want het is JOU paard, dus als jij niet kan is dat jou probleem. Als iemand anders JOU dus uit de brand helpt, waarom zou diegene dan jou moeten betalen?

Wanneer je net als KBK iemand het gunt, dus het is niet eens zo dat je het zelf niet red, kan je het ook samen doen? In de zin van dat je er bent als die verzorgster er is, dan leer je elkaar kennen.

Ik heb ook nooit een verzorgster gehad omdat ik zelf niet kon, maar omdat ik het andere ook gun. Dan ging ik regelmatig samen, haar dag dus zij ging doen wat ze wilde en ik was er gewoon bij voor de gezelligheid. Zo gaat dit nu ook met mijn huidige verzorgpaard en ik vind het heerlijk zoals dat gaat.

Ik, samen met mijn vader, kan prima mijn paard zelf verzorgen, heb er tijd voor en heb ook geen verzorger nodig die betaalt. Ik hoef helemaal geen bijrijdster. Ik heb niemand nodig om me uit de brand te helpen of een dienst te bewijzen. Ik heb meestal mijn eigen netwerk aan mensen die kunnen helpen als er iets is.

Toch heb ik 2 meiden van 13/14 die mijn paard verzorgen.

Waarom? Omdat ik het hun gewoon gun.

Het zijn twee hele lieve meiden. Helaas kunnen de ouders een manege gewoon niet betalen en dus waren ze al heel lang op zoek naar een verzorgpaard. Helaas konden ze niets vinden, totdat ik ze mijn paard aanbood, puur vanwege een gunfactor, niet omdat ik ze nodig heb.

Altijd als zij er zijn, ben ik er ook. Ik leg ze uit hoe ze moeten longeren, hoe het werkt met voeren, mesten, uitleg over de algehele verzorging, hoefsmid, tandarts etc en ik geef ze ook les. Het kost mij dus tijd en moeite... En best veel tijd en moeite.

Het zou in dit geval en andere gevallen heel logisch zijn als de meiden mij per maand iets zou betalen.

Zij bewijzen mij geen dienst, maar ik bewijs hun een dienst.

Ze mogen van mijn paard gebruik maken en van mijn dure spullen. Ik leer ze iets en geef ze les. Het kost mij tijd en moeite, maar ik doe het puur omdat ik het die jonge meiden gun. Ik heb zelf ook heel veel kansen gehad van eigenaren vroeger, en ik wil dat een soort van 'terugdoen' voor andere jonge meiden.

Toevallig laat ik ze niet betalen omdat het van mij niet hoeft, ik vind het prima zo. Maar in mijn geval zou het niet raar zijn als er wel zou betaald worden.

Mensen die denken recht te hebben om gratis gebruik te maken van andermans dure paard want ze bewijzen de eigenaren een gunst, kunnen van mij meteen hun spullen pakken. Wat een arrogantie.

Vaak is het ook nog eens zo dat een verzorger/bijrijder niet eens het paard verbeterd, maar vaak zelf lerende is en met behulp van het verzorgpaard bijleert. Toch logisch als daar een bedrag tegenover staat.

Andersom geld dat vaak ook, een ruiter die een paard tot een hoger niveau traint, die word daar vaak voor betaald.

Maar een gewone twee in een dozijn verzorgster/bijrijder die leert van jouw paard of samen leert met jouw paard, die mag best een bedrag betalen.

Dat is ieders eigen persoonlijke keuze.

En als jij niet wilt betalen, dan niet. Dan kijk je toch verder. Zoveel mensen zoveel wensen, maar je hoeft iemand die er wel een bedrag voor betaalt of vraagt toch niet te veroordelen.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:30

Ik heb mijn huidige verzorgpaard ook gevonden via briefjes in brievenbussen. Ik betaal daar niks voor, zolang is wanneer nodig even poep schep uit de stal en mijn lessen e.d zelf betaal :)
Maar ik heb nog even een vraagje: er is een vrouw in de omgeving die een groom zoekt en het lijkt mij heel leuk om daar ervaring op te doen, maar is dat wel goed te combineren met een verzorgpaard waar je zo'n 3-4 keer per week komt? Heeft iemand daar ervaring mee?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:31

melody7 schreef:
Oh ja dat is wat verder, anders wist ik misschien nog wel iemand voor je -O- Ik zit in Breda op school en heb daar vorig jaar wel een aantal mensen over verzorgpaarden zoeken gehoord..

Voor zover ik weet woont er daarvan ook niemand dicht bij Roosendaal helaas.

En ik heb alleen pony's...mijn grootste is 1.46 m (de kleinste 65 cm ^) )

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:35

De pony die ik verzorg en rij is 1.45, alleen maar leuk :Y) Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die pony's veel leuker vind :D

Wel 'grappig' (voor jou natuurlijk minder) hoe veel het kan schelen per omgeving.. Omgeving Tilburg zie ik juist heel veel advertenties etc. op zoek naar verzorgpony's.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:38

Ik ben ook een echt ponymens :D

Ja, apart is dat!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:44

Jammer Shirley! Ik ben ook een echt een ponymens en zou na mijn afstuderen ook graag de hobby willen oppakken :)

Helaas woon ik in Oost-Friesland :')

Evy_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:47

Die pedo mensen kreeg ik destijds ook altijd op mijn advertenties af.. Niks aan te doen denk ik. Wel jammer dat je dit steeds hebt..

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:44

Iedereen moet zelf weten of diegene een bijdrage vraagt om een paard/pony te mogen verzorgen.
Ik zou zelf nooit betalen voor een verzorgpaard.
Ik was 12 jaar en toen liep ik met een vriendin langs een wei met een stuk of 8 paarden.
Ik kwam elke dag naar de wei om de paarden te aaien en te knuffelen.
Na een paar weken kwam de eigenaar van de paarden naar mij toe toen hij in de wei bezig was.
Hij vroeg of ik interesse had om zijn paarden te komen rijden.
Daar hoefde ik geen 2x over na te denken.
Ben meteen met die eigenaar de paarden uit de wei gaan halen en ben begonnen met borstelen.
Het waren allemaal jonge paarden die niks konden en nog niet eens een zadel hadden gezien.
Ik ben dus bij die eigenaar jonge paarden zadelmak gaan maken.
Ik deed de stallen,hielp mee met de moestuin,hielp mee met allerlei dingen.
Ik mocht op de rijvereniging en mocht lessen op de kosten van de eigenaar.
Ik kocht alle spullen van mn eigen geld maar de eigenaar wilde mij perse terug betalen.
Hij was superblij dat ik zijn paarden zadelmak maakte en door reed.
We handelden samen ook veel.
Hij kocht een jong paard,ik maakte hem zadelmak en reed hem door en daarna weer verkopen.
Ik heb dit 30 jaar gedaan voor die man en we hebben altijd supergoed met elkaar kunnen samenwerken.
Hij en zn vrouw waren als het ware mn surrogaat-ouders.
Ik zat er dag en nacht en een paar jaar geleden ging het heel erg slecht met zn vrouw en die heb ik verzorgd tot haar dood.
Afgelopen november is die man helaas ook overleden en die heb ik ook verzorgd.

In deze situatie vind ik het persoonlijk een win-win situatie voor allebei en vind ik het niet gepast om geld te vragen.
Hij kreeg dankzij mij paarden die goed gereden waren en goed verkoopbaar waren en ik heb heel veel ervaring op kunnen doen met het zadelmak maken van jonge paarden en verder doorrijden.

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:15

TS, als je volhoud komt het vanzelf op je af, zo heb ik nu ook achter elkaar 7 verzorgpaarden gehad.

En over het betalen, iedereen moet zelf weten of hij een bijdrage vraagt of niet en of je betaalt of niet, beide kanten hebben wat :)

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:04

Ik zoek nu vier jaar waarvan de eerste twee jaar mijn moeder voor mij zocht. Ik wil pas rijden na een paar keer en kan max 10 euro per maand betalen, meer zakgeld krijg ik niet.
Ik heb nog stille hoop. :o
Kan oa longeren, ervaring met grondwerk en heb een keer onder begeleiding een pony ingereden.
Heb al werk gezocht maar mag alleen nog folders rondbrengen en daar is geen plek voor. Of ik moet een uur naar die wijk fietsen, folders daar erin doen, thuis nieuwe ophalen en weer een uur. Dat red ik gewoon niet.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:20

Ik vind t ook wat lastig... Ik heb ongeveer vier maanden lang een verzorgpony naast mijn eigen pony gehad. De eigen pony was toen eind twintig (staat nu met pensioen) en had een blessure. Ik zocht een verzorgpony zodat ik toch kon blijven rijden. Zo vond ik een 8 jarige paint merrie. Lief beest, maar met rijden totaal niet opgevoed. Ik betaalde 60 euro in de maand voor haar. Na vier maanden kreeg ik te horen dat ze verkocht zou worden omdat de eigenaresse het niet meer kon betalen. Ik was er kapot van en wilde nooit meer een andere verzorgpony.

Tot me drie weken later een onbeleerde Welsh merrie werd aangeboden om te beleren. Ik heb haar dus zelf beleerd, en twee jaar is ze mijn verzorgpony geweest. De eigenaren zeiden dat ze nooit weg zou, omdat ze haar als fokmerrie hadden. Ik hoefde niks voor haar te betalen, onder de voorwaarde dat ze elk jaar een veulen zou krijgen. Drie weken geleden kreeg ik toch te horen dat ze verkocht zou worden. Ze presteerde niet genoeg als fokmerrie. Gelukkig hebben we haar kunnen kopen, en heb in nu eindelijk een eigen pony (de vorige deelde ik met iemand anders). Je moet maar net het juiste plekje vinden ;)
Voor de paint moest ik best veel betalen, terwijl ze best wel vervelend was met rijden. Voor de Welsh merrie hoefde ik niks te betalen, terwijl ik daar wedstrijden mee mocht starten, lessen nemen, beleren, ponykamp etc. Dat was net mijn eigen pony.

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 13:27

Hoi allemaal, ik wil even zeggen dat ik ondertussen een verzorgpony heb gevonden! Echt een superleuke en ik mag er echt superveel mee doen en ik kan er ook heel veel van leren. Ik betaal wel 50,- p/m maar eigenlijk is dat het ook echt wel waard. Jullie hebben hier niet zoveel aan maar wou het gewoon even laten weten!

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:36

ejikas schreef:
Hoi allemaal, ik wil even zeggen dat ik ondertussen een verzorgpony heb gevonden! Echt een superleuke en ik mag er echt superveel mee doen en ik kan er ook heel veel van leren. Ik betaal wel 50,- p/m maar eigenlijk is dat het ook echt wel waard. Jullie hebben hier niet zoveel aan maar wou het gewoon even laten weten!

Superleuk voor je! *\o/* Heel veel plezier ermee! Ik moet zelf nog verder zoeken.. succes met je vp