Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

r_lolita

Re: Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:38

Als ik jou was zou ik voor een lieve Haflinger gaan! Zijn leuke beestjes, niet te groot en de meeste ( die ik ken dan) kunnen een aardig sprongetje maken hoor! kan je alle kanten mee op :) Ook zijn de meeste haflingers breed en kan je daar dus altijd mee blijven rijden. Maar vergeet niet dat het wel een Haflinger blijft :) Ze kunnen dus ook lekker eigenwijs zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:39

fjorden zijn ook leuk,sommige kunnen ook wel een sprongetje, ik zou sws het paard op proef nemen voor een aantal maanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:47

ik denk voor een jonge meid juist aan een new-forest. Groeit ze niet zo makkelijk uit en vaak net ietsje minder sterk in de mond (over het algemeen)

Wel onwijs leuk dat je een pony mag! :-) Een bijrijder bijnemen is ook hardstikke goed, je bent echt aan het vooruit denken, super!

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:51

Ik heb nog met ponysade gesproken op Whatsapp, en als ze op vakantie zijn doet haar oom altijd alle dieren ;)

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:19

Ja dat is dus geen probleem en ik denk dat er wel vriendinnen zijn die hem dan bijv. 2/3 per week rijden

Ik kan ook nu gewoon een kleinere pony nemen bijv. 1.40 en dan als ik eruit gegroeid ben dan kan ik dan een grotere erbij kopen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-04-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:21

ponysade schreef:
Ik kan ook nu gewoon een kleinere pony nemen bijv. 1.40 en dan als ik eruit gegroeid ben dan kan ik dan een grotere erbij kopen

En wat ga je dan met deze doen? Ik raad je aan om gewoon nu er al rekening mee te houden dat een iets grote pony een beter idee is :j
Wat voor ras/type wou je ook alweer?

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:24

Anoniem schreef:
ponysade schreef:

En wat ga je dan met deze doen? Ik raad je aan om gewoon nu er al rekening mee te houden dat een iets grote pony een beter idee is :j

Ras maakt niks uit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:25

Anoniem schreef:
ponysade schreef:

Wat een rare uitspraak? >;)
Een iets grotere pony is helemaal geen beter idee, ts is pas 11 en heeft weinig ervaring, dus een grotere pony is al snel te groot en daarmee eng.
Ze zegt dat ze 1,45 is en doorgaans is een paard 'groot/spannend' als je er niet overheen kunt kijken. Dus dan zou ik gaan voor iets tussen 1,35 en 1,40 met een max van 1,45.
Maar nogmaals, de braafheid is verreweg het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:29

hmm, ik snap namelijk niet dat je een pony koopt met de instelling van "over 2/3/4 weet ik veel hoeveel jaar koop ik toch een andere omdat ik dan te groot ben voor deze"
Lijkt me een beetje "zonde"..
Een "grotere" pony hoeft niet meteen 'intimiderend' te zijn.

En heeft TS zelf gezegd dat ze grotere ponies eng vind? Zo ja, dan neem ik m'n woorden terug :o Zo nee, dan vind ik dat jij ook te snel een conclusie trekt om zo maar te zeggen ;)

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:31

Wat voor een inch. Zadel moet ik kopen ?

Ik heb het niet gezegd maar ik vind het wel
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-04-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:33

ponysade schreef:

Dat ligt aan de pony ;)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:33

En ook aan jezelf :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:34

Anoniem schreef:
hmm, ik snap namelijk niet dat je een pony koopt met de instelling van "over 2/3/4 weet ik veel hoeveel jaar koop ik toch een andere omdat ik dan te groot ben voor deze"

En heeft TS zelf gezegd dat ze grotere ponies eng vind? Zo ja, dan neem ik m'n woorden terug :o Zo nee, dan vind ik dat jij ook te snel een conclusie trekt om zo maar te zeggen ;)

Ik ben realistisch, ze is 11.
Het zou toch zonde zijn als ze er niet mee overweg kon.
Wat zij zelf aangeeft vind ik helemaal geen raar idee, dat ze er een grotere bij koopt als deze te klein wordt.
En al zou ze nu een pony van 1,55 kopen, daar wordt ze ook een keer te groot voor, dus wat dat betreft maakt het niet uit.
Op een D pony kan ze makkelijk 5 jaar mee vooruit, dus nu al, bij de eerste pony, beginnen over groter en straks groei je eruit, dat is gewoon veel te voorbarig.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:35

Dat hangt af van je eigen postuur en je pony ;) Zorg dat je je zadel aanschaft iom iemand met verstand van zaken.

Heb niet alles doorgelezen, maar heb je er rekening meegehouden dat pony's en alpaca's lang niet altijd goed samen willen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:35

ponysade schreef:
Ik heb het niet gezegd maar ik vind het wel

Kijk, dat bedoel ik, wel goed dat je er eerlijk voor uitkomt!
Dan zou ik nog liever onder 1,35 zoeken, zo snel ben je er echt niet uit gegroeid hoor.
Ken je iemand die je kan helpen zoeken naar een geschikte pony? Iemand met veel ervaring?

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:36

Als je een pony van 1.35-1.45 m neemt die wat steviger is, kan je daar nog een hele tijd mee verder als je max. 1.70 m wordt en niet te zwaar bent. New forests zijn inderdaad leuke pony's. Ik zou sowieso voor een pony gaan die al enkele jaren onder het zadel is en bewezen heeft braaf te zijn.

Je hebt nu een instructrice toch? Misschien kun je haar vragen om mee te gaan als je bij pony's gaat kijken.

Voor zadel-advies kun je het beste naar een zadelmaker gaan. Het is van belang dat het zadel goed op je pony ligt, maar zeker ook dat jij er lekker op zit en bijv. niet heen en weer schuift omdat het te groot is.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:38

anneliesdj schreef:
Anoniem schreef:

Ik ben realistisch, ze is 11.
Het zou toch zonde zijn als ze er niet mee overweg kon.
Wat zij zelf aangeeft vind ik helemaal geen raar idee, dat ze er een grotere bij koopt als deze te klein wordt.
En al zou ze nu een pony van 1,55 kopen, daar wordt ze ook een keer te groot voor, dus wat dat betreft maakt het niet uit.
Op een D pony kan ze makkelijk 5 jaar mee vooruit, dus nu al, bij de eerste pony, beginnen over groter en straks groei je eruit, dat is gewoon veel te voorbarig.

Voor een pony van 1.55 wordt lang niet iedereen te groot voor :P

Ik pas met mijn 1.77 ook nog makkelijk op een haflinger van 1.45:)

Afbeelding

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:46

Ik wordt romd de 1.70 dus wordt ook klein

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:49

Het ligt ook aan de lengte van je benen of het ''mooi'' staat.

Leuk dat je een pony krijgt!

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:55

anneliesdj schreef:
LiannePuthzy schreef:
als je veel wilt springen zou ik op zoek gaan naar een wat springgerichte pony en die springen erg leuk vind, ik zou als er geen zadel bij de pony zit dan een Veelzeidigheids zadel aanschaffen, als geselschaps pony kan je een grote shet of een kleine whels nemen als je broertje ook wilt rijden
en ja een pny van 1.44 is een D maar ik zou op zoek gaan naar een iets grotere

Ach kom op, dat is allemaal niet nodig.
Het springen wat zij doet is toch niet meer dan 60-70cm en elke pony kan tot L/M niveau meedoen mits correct gebouwd.
En zij is 11, dan is een E pony behoorlijk groot hoor, (kleine) D is een prima maat om aan te houden (ik zou zelfs neigen wat kleiner te zeggen).

Al het een stevige poy is (haflinger,Fjord), kan dat prima. Maar als ze dadelijk 1.70 is en een slanke pony heeft rond de 1.40 denk ik dat ze dan toch te groot is... :)
Maar kies zowiso voor een paardje waarmee je ene klik hebt :)

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:55

ponysade schreef:
Ik wordt romd de 1.70 dus wordt ook klein

Zo klein is dat toch niet? :P

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:57

Is dat niet klein ?! Jeej ik wordt niet klein !

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:58

ponysade schreef:

Inchmaat geeft puur de maat van het zitvlak aan, dus dat hangt van je eigen "bips" af. ;)
Wat belangrijker voor de pony is, is dingen zoals een boommaat.
Maar als je een pony koopt die al helemaal is ingereden (wat ik je wel wil aanraden) dan kun je altijd vragen wat voor zadel daarop paste. Misschien is het een mogelijkheid om het harnachement van de vorige eigenaar van de pony erbij te kopen.
Maar het is nooit verkeerd om er voor de zekerheid een zadelmaker bij te laten komen, die kan je precies vertellen wat een goed zadel kan zijn.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:48

Jolien87 schreef:
ponysade schreef:

Inchmaat geeft puur de maat van het zitvlak aan, dus dat hangt van je eigen "bips" af. ;)
Wat belangrijker voor de pony is, is dingen zoals een boommaat.

Inch is zeker ook heel erg belangrijk voor je pony, niet alleen voor je eigen billen.
Als je een te lang zadel op je paardje legt is dat zeker niet goed.
Je moet kijken waar de laatste rib zit, die moet je volgen naar boven (naar de ruggengraat) en tot daar mag je zadel komen.
Is hij langer, dan drukt het op de ingewanden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:22

Je hebt helemaal gelijk. :j Fijn dat je dat je het even rechtzet.