Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:52

palousa_boy schreef:
Dat doen ze niet bij de slager ;)

Dat doen ze zeker wel bij de slager, vandaag nog over gehad met iemand die wel eens paarden slacht.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:54

LoveAmadeo schreef:
EskeGirl schreef:
Er zijn keuzes tot een dier humaan dood maken:
Slachten of inslapen. Als een paard vervoerbaar is, is slachten een prima optie.
In Nederland gaat dat zo ongeveer: Het paard komt een schone ruimte binnen, nog een aai over het hoofd. Voor het doorheeft waar het is, heeft hij een pin in zijn hoofd gekregen en is het over.

Slachten betekend ook niet altijd consumptie; je kan je paard daarna ook laten cremeren als je dat graag wil.

Gaat dat paarden slachten echt zo? Ik heb filmpjes gezien van nederlandse paardenslachterijen, waar het er heel anders aan toe ging...

ja hier in nl komen ze gewoon in een schone ruimte en krijgen ze idd een aai over de bol en is t pang klaar over ...
t paard is ook gelijk weg foetsie je ziet dat de ziel na t schot ook gelijk t lichaam uit is om t maar zo te zeggen.
t oog word gelijk dof en er is gewoon echt niks meer dan een lichaam

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:01

Kayleigh schreef:
palousa_boy schreef:

Dat doen ze zeker wel bij de slager, vandaag nog over gehad met iemand die wel eens paarden slacht.

vind dit een vreemde opmerking...wel eens paarden slacht? wat bedoel je daarmee??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:06

Wat doen ze niet bij de slager??? Inslapen?

Dat gebeurt nóóit op een slachtterrein....

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:13

Kayleigh schreef:
palousa_boy schreef:

vind dit een vreemde opmerking...wel eens paarden slacht? wat bedoel je daarmee??[/quote]

Iemand die slager is en dus de paarden slacht.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:15

maar iemand die slager is slacht toch niet weleens paarden? Dat gebeurd toch wel vaker dan weleens. En die zal sowieso geen paarden in slapen...

G_entle

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:24

Mijn paard mag (gelukkig) niet meer geslacht worden, heb ik in zijn paspoort laten zetten.
niet dat ik van plan ben hem te verkopen, maar je weet maar nooit.
ondanks dat snap ik dat mensen hun paard laten slachten maar ik zou het gewoon niet zo graag zelf doen.
en bij de gedachten dat die van mij een kogel in zijn hooft krijgt word ik niet vrolijk van.
Heel typisch, want inslapen is misschien nog veel heftiger voor een paard.

De merrie van mijn moeder (34) is nadat ze is ingeslapen opgehaald en gecremeerd. Dat ging zo gemoedelijk en zo eerlijk dat dat misschien wel een invloed op mij heb gehad. Kost natuurlijk een hoop, maar ik snap dat je 34 jaar van je leven niet zomaar kan laten opscheppen en weggooiten in honden/kattenvoer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:57

Woogy schreef:
maar iemand die slager is slacht toch niet weleens paarden? Dat gebeurd toch wel vaker dan weleens. En die zal sowieso geen paarden in slapen...

Een paard mag bij de slachterij niet eens ingeslapen worden...

Marthy : Het paard krijgt geen ''kogel in zn hoofd''

Bekijk dit filmpje eens waarin ik een praatje geef op Horse Event over het inslapen en slachten van je paard.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:59

Ik zelf nog nooit.. Maar ik vind het gruwelijk hypocriet... (Zelf vegetariër, daar niet van...) Maar waarom mag een koe wel geslacht worden en een paard niet bij sommige?

Vraag me zelf ook nog echt af wat diervriendelijker is, in laten slapen of slager.... Maar dat is een andere discussie!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:00

ik heb niets tegen slachten....alleen die van mij staat stijf van de medicatie,die is niet meer te vreten :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:14

Ik kies ook voor inslapen. .sowieso omdat ie van mij medicatie krijgt waardoor hij niet voor consumptie geschikt is..
Verder zou ik hem niet de stress van trailerrit, andere omgeving ( wat ze heus wel ruiken) aan willen doen..
Heb vaker gezien dat n paard ingeslapen werd en dat ging er heel rustig aan toe.. vandaar kies ik hiervoor. .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:20

Marthy schreef:
De merrie van mijn moeder (34) is nadat ze is ingeslapen opgehaald en gecremeerd. Dat ging zo gemoedelijk en zo eerlijk dat dat misschien wel een invloed op mij heb gehad. Kost natuurlijk een hoop, maar ik snap dat je 34 jaar van je leven niet zomaar kan laten opscheppen en weggooiten in honden/kattenvoer.

Slachten is niet gelijk aan eten. Na slacht kan je ook cremeren :j

Daar kan je zelf voor kiezen... slachten is er enkel een einde aan maken op een (snelle) pijnloze manier, net zo goed als inslapen. Ook Rendac maakt er geen hondenvoer van, maar biobrandstof.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:26

Slachten is..... slachten.

Wat jullie bedoelen is de wijze van doden..het schieten, laten verbloeden. Vervolgens NIET slachten, maar bv rendac of cremeren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:13

Veertje11 schreef:
Nee paard merkt er niks van, zo dus ook niet als hij word opgegeten.

Een mens zou daar ook niks van merken, maar dat zouden we toch ook met z'n allen respectloos vinden? Ik trek dat door naar paarden en vind daarom slachten respectloos.[/quote]
Ja zo denk ik ook :)
Snoevie schreef:
Maar mensen zijn geen paarden. En slachten betekend niet automatisch opeten.

Dat begrijp ik nu wel dat ze niet opgegeten altijd worden (nu tenminste eerst niet)
Dus mensen zijn voor jou veel meer waard dan paarden?? Bij mij staan ze gelijk en eigenlijk paarden nog wat belangrijker :)[/quote]

Lieverd,mijn paard is alles voor me. Alleen vind ik het anders als mijn paard overlijdt dan als een van mijn ouders zou overlijden.

Het is gewoon anders. Ik hoop voor jou dat je nooit een overlijden van een heel dierbaar iemand meemaakt,maar snap je nu wat ik bedoel?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:39

Woogy schreef:
mijn ervaring met de slager was goud. Heb het hier zo goed mogelijk verwoord
[VVDD] Mijn meisje haar laatste dag
Inmiddels 2,5 jaar geleden maar ik mis mijn prinses alsof het gisteren is gebeurd

Pfoe, ik las dit met de tranen in mijn ogen. Wat ongelofelijk dapper! Dit zou ik je echt niet ja kunnen doen, respect!
Jolliegirl schreef:
Woogy schreef:

[ Video ]

Bekijk dit filmpje eens waarin ik een praatje geef op Horse Event over het inslapen en slachten van je paard.

Hele duidelijke uitleg, heeft veel mensen doen na denken! Heb respect voor jou dat je ik een (paarden)slachthuis hebt kunnen werken. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:50

tylando schreef:
Ik kies ook voor inslapen. .sowieso omdat ie van mij medicatie krijgt waardoor hij niet voor consumptie geschikt is..
Verder zou ik hem niet de stress van trailerrit, andere omgeving ( wat ze heus wel ruiken) aan willen doen..
Heb vaker gezien dat n paard ingeslapen werd en dat ging er heel rustig aan toe.. vandaar kies ik hiervoor. .

Nee ze ruiken het niet.
Natuurlijk weten ze dat ze op een ander terrein zijn, maar mijn paard vond dat altijd heel leuk om ergens anders heen te gaan.

Mijn paard is alleen geschoten (niet geslacht); en zij is met de oren naar voren de slachterij in gegaan en heeft niets gemerkt van de dood, want ze was letterlijk op slag weg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:40

Sorry maar ik geloof niet dat paarden niets ruiken/ervaren op zo'n slachtterrein. Hun perfect functionerende zintuigen en zeer goed ontwikkeld intuïtie zou niets opmerken?
IK zou me een verrader voelen door mijn paard weg te brengen alsof er niets aan de hand is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:43

Tuurlijk ruiken ze wel wat, maar niet de dood zoals sommige beweren.
Ze zijn dan ook niet bang van de geur.

Mensen zeggen dit omdat veel paarden bang zijn voor dode dieren aan de kant van de weg (die klaar liggen voor Rendac).
Dit is juist omdat er a: wat anders dan anders ligt en b: deze dieren soms wat langer dood zijn en dus wel "stinken".
In een slachterij heb je te maken met net dode dieren, en het geslachte vlees ligt in de vriezer/koeling voordat het kan gaan stinken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:47

Dat ze "de dood" ruiken zal ik niet beweren nee, dat weet ik niet, maar hun intuïtie is er ook nog. Als bij ons op de manege een paard werd ingeslapen op afgesloten terrein waar de paarden nooit kwamen en zonder lawaai of commotie, wist de hele stal het.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:50

Mijn ruin was een stresskip. Al 2 jaar was hij stokkreupel en er kwam geen einde aan.
Tot hij niet meer pijnloos kon leven, heb ik hem in oktober 2013 laten slachten.
Hij liep zo de vrachtwagen op, werd vroeg in de morgen als eerste geslacht en nog nooit zo'n braaf paard gehad.
Hij was altijd enorm gestrest op vreemd terrein, maar hij liep zo naar binnen zonder twijfel of enige spanning.

Ik mis hem nog altijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:55

Nikass schreef:
Dat ze "de dood" ruiken zal ik niet beweren nee, dat weet ik niet, maar hun intuïtie is er ook nog. Als bij ons op de manege een paard werd ingeslapen op afgesloten terrein waar de paarden nooit kwamen en zonder lawaai of commotie, wist de hele stal het.

Als ik hier mijn paard een x op een plek zet, waar ze normaal gesproken niet komen en het andere paard hoort/ziet haar niet meer; dan wordt de boel ook onrustig.

Een paard kan wel aanvoelen dat een ander paard heel ziek is, maar ze kunnen niet aanvoelen dat je een paard in laat slapen.
Wel kunnen ze zien/voelen als een paard bv onder narcose wordt gebracht en ze zien/voelen dat dat paard dat eng vindt, en daar reageren ze op.
Maar dat doen ze ook als je bv een paard laat castreren/opereren.

Het principe dat ze voelen dat je een ander paard laat doden (spuit/schot) kunnen ze niet in zien.
Zo ver denkt een paard niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:15

Ik zou zeggen...ga eens naar nijkerk..en kijk met eigen ogen hoe bang al die paarden zijn....niet dus. :)

Het is hetzelfde als naar een wedstrijd gaan en een vreemde spuitplaats oplopen... ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:42

Het punt is dat wij mensen er teveel bij gaan denken,over jezelf een verrader te voelen ed. Zo denkt een paard niet

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:44

EskeGirl schreef:
Marthy schreef:

Slachten is niet gelijk aan eten. Na slacht kan je ook cremeren :j

Daar kan je zelf voor kiezen... slachten is er enkel een einde aan maken op een (snelle) pijnloze manier, net zo goed als inslapen. Ook Rendac maakt er geen hondenvoer van, maar biobrandstof.

Nee daar heb je absoluut gelijk in, Maar ik bedoel te zeggen dat ik snap waarom mijn moeder voor deze manier heb gekozen. Daar tegen over snap ik ook waarom andere mensen juist voor slachten (schieten) kiezen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:48

ik heb mijn paard zelf (samen met een vriendin) naar de slager gebracht in Nijkerk.
Ook mijn paard was een vechter en ik vond dit een betere optie voor hem.
Ze hebben zowel mij als hem netjes behandeld en over de wijze waarop ben ik nog steeds zeer te spreken.
Ik ben er niet bij geweest maar heb wel het eea mee kunnen krijgen er zat namelijk een deur tussen.
Ik zelf zal geen paard meer wegbrengen ....het heeft teveel indruk op me achter gelaten ...
Ik heb wel vaak de excursies geprobeerd te volgen om zo een beter beeld te krijgen van het geheel...
en ondanks dat ik sommige stukken moeilijk vond om te kijken heeft het me wel een beter beeld van het geheel gegeven, en zo heb ik het toch een plekje kunnen geven