Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Conny_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:36

Snorretje schreef:
Nu ik dit gelezen heb weet ik weer waarom ik vegetariër ben :j

ja! ik ook, en daar ben ik echt heel erg blij om! :j

probabeest

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:50

Melanie D, de link van www.buitengewonevarkens.nl heb ik idd al geplaatst.
Maar komt helaas weinig reactie op terwijl dat denk ik juist zo'n mooi alternatief is voor mensen die wel van vlees houden .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:03

Tessa_ugo schreef:
Lisitano schreef:
Vind ik ook.
Net als die meiden met een bontkraag aan hun jas, Uggs uit China, mensen die in Thailand dansende aapjes kijken of op de foto gaan met een verdoofde tijger aan een ketting op een stadsplein.
Mensen denken er gewoon niet genoeg bij na.

Jullie beide halen me de woorden uit de mond. Ook ik ben al jaren vegetariër omdat het eten van hedendaags ( niet biologisch) vlees gewoon niet aansluit bij mijn principes. Er zou ( ook en eigenlijk vooral bij de consument ) wel eens wat meer aandacht mogen zijn voor wat je eet en consumeert. Dat er meer besef komt waar je eigenlijk aan bijdraagt. Of het nou gaat om het eten van bio-industrie vlees of om het dragen van kleding gemaakt door kinderen, welke summiere loontjes vangen, in China. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Ik denk niet dat het gaat om de kinderen in China, maar de manier van slachten daar (doodknuppelen). Beide even erg (kinderen en honden), maar wat doen we eraan? Wil alles veranderen zijn we vele jaren verder, krijgen de kindertjes misschien net een paar cent meer en hebben ze nog altijd een kl*te leven, want werken ze niet, sterven ze wel van de honger, logisch, als de mens grof gezegd maar door blijft fokken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:08

Ik eet wel rustig vlees, ja ook uit de supermarkt maar kies wel voor vlees uit Nederland vanwege de wetgeving. Vleesloos is voor mij zeer ongezond.

AnoukdeVen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:21

Oke ik heb niet eens alle commentaar kunnen lezen zo misselijk werd ik er al van :r

mooi begin. is toch even dat consumenten en boeren verantwoording er uit te halen, wat dacht je van dat misschien wel IEDEREEN EEN KEUZE HEEFT en het probleem is dat een goede keuze de meerderheid niet kan overtreffen het zijn gewoon 2 dingen die in een cirkel vormen je kunt niet een ding veranderen dat werkt niet! beiden dingen moeten gelijk in mee gaan.
En echt arme arme boeren, als der mensen zijn die het beste aan hun dieren willen geven zijn het wel de boeren en wat denk jij wel niet ze hebben zo veel wetten en regels wat hun bestaan voor de dieren maar ook zelfs voor hun zelf ontzettend moeilijk maken! en dan kommen hier nog wat mensen hun voor beulen beschuldigen !
tuurlijk tuurlijk er zitten ook wel fouten mensen tussen maar die zijn overal dus ja het noemen niet waardig. En we kunnen wel naar die boeren kijken met dat gefok dat is helemaal niet zo bij de boeren denkje dat die zoveel ruimte hebben en met al die wetten om zo veel varkens te kunnen kwekken alsof het bommen zijn nee dat doen eerder die bio industrien.
In het algemeen zijn er toch zo veel meer stadsmensen die voor hun imago (noem het zo als je wilt) een lief klein hondje kopen of een andere huisdier en dan met mensen oehh wat een liefertje aandacht dit andacht dat en sommige nog niet eens als de mensen erbij zijn, of als er geen mensen bij zijn of zodra het geen lief klein puppietje is ect ect . krijgen ze gewoon geen aandacht meer ! Dat noem ik fout met dieren omgaan, en ja dat klopt dat deze vorm minder erg is als hoe het jammer genoeg wel eens met varkens gedaan word, maar ik zal wel kunnen zegge dat er MEER huisdieren dat overkomen door mensen die het vlees kopen van die mensen die dat met varkens doen dan dan wat hier allemaal wordt beweert met die varkens , dat met die varkens gebeurt echt minder dan zoveel andere dingen in de wereld die ook niet door de beugel kunnen maar Heee vond dit toch wel een prima voorbeeld vanwege dat er alleen naar boeren gekeken werd (wat ik zelf nog verkeerd gekeken vind, tja ik zeg bio industrie dit doet) maar dan nog wij kopen het en wij zijn ook altijd even lief voor onze dieren . He Jongens En Er Zullen Nu Vast Mensen Zijn Die Dit Lezen En Weten Of Zelfs Herkennen , dus waarom dan nog steeds je vingertje wijzen alsof je in groep 3 zit en weet dat jij of een ander het was ,maar dan toch voor die ene ander uit koos omdat je dat beter uitkomt

dus ik zeg ja HET IS IEDEREENS ZIJN SCHULD WANT ANDERS WAS DIT PROBLEEM ER ECHT NIET en wij kijken alleen naar de mensen die we de beste de schuld kunnen geven als het cirkeltje toch echt rond is, en ja ik vind zelf dat de meeste boeren die ik gezien heb zo geweldige mensen en zo en zekker met de dieren.

IEDEREEN KAN HIER WAT AAN DOEN ALS IEDEREEN ER IETS AAN DOET !

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:27

44Myrthe44 schreef:
En als consument heb je geen keuze zeker?
Jij bent als consument de opdrachtgever voor de boer, de reden waarom hij dit doet.
Jij bent evengoed de mishandelaar als de boer.
Jij hebt de keuze, de boer niet. Als de boer de varkens beter wil houden gaat zijn kostprijs omhoog en vind jij zijn vlees veel te duur, en zal hij failliet gaan.
En hoezo ''weet je nooit wat er op je bord beland''? Je hebt het toch zelf gekocht?

Ik vind je wel een beetje een extremistische vegetariër hoor :=

Edtit: Wij eten hier nooit afgeprijsd vlees. De kip die wij eten is sowieso altijd biologisch, dan maar wat duurder.
En buiten het welzijn van de kippen is het voor jezelf ook nog gezonder, aangezien biologische scharrelkippen niet helemaal volgespoten worden met hormonen om er maar voor te zorgen dat ze dikker en sappiger worden :')
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 18-08-13 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:28

probabeest schreef:
Melanie D, de link van http://www.buitengewonevarkens.nl heb ik idd al geplaatst.
Maar komt helaas weinig reactie op terwijl dat denk ik juist zo'n mooi alternatief is voor mensen die wel van vlees houden .

Excuses, daar had ik overheen gekeken. Buitengewone Varkens is inderdaad een van de mooie alternatieven voor vleesliefhebbers. Livar is hier ook een voorbeeld van. Ik vind het mooi dat hier wordt aangegeven dat enkele dagen geen vlees wordt gegeten om zo biologisch vlees te kunnen kopen. Met name in de reguliere varkenssector valt mijns inziens nog veel te behalen op het gebied van dierenwelzijn, maar ook de consument moet een rol spelen in dit proces.

Ik ga deels mee met de reactie van AnoukdeVen. In de OP worden boeren neergezet als mensen zonder liefde voor hun dieren en die voor hun plezier de biggen laten krijsen. Ik durf te zeggen (met misschien een enkele uitzondering daargelaten) dat de meeste boeren erg veel liefde voor hun vak en voor de dieren hebben. Dit is nodig, anders kies je er niet voor dit vak: hard werken voor weinig geld. De varkenssector doet het de laatste jaren niet zo goed, waardoor er boeren zijn die verlies draaien, maar door de liefde voor het vak en de dieren toch nog iedere dag weer keihard werken.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:48

xSlvna schreef:
Máár, zo ver ik weet mag je géén grote varkens (die voor consumptie gebruikt worden) niet houden, of heb ik het nu fout? Dus gewoon in de tuin.
Zo ook geen koeien, paarden (in de tuin), want dit veroorzaakt overlast. Ik krijg dus als consument niet de kans om het beter te doen, ik wordt verplicht tussen het kiezen om het fout te doen of het niet te doen.

Stel ik heb een aantal hectare land, mag ik hier géén dieren zetten als jong (kalf, big, veulen) om deze te laten opgroeien met hun natuurlijke behoeftes om ze erna naar het slachthuis te brengen en het vlees weer mee terug te nemen, of heb ik het nu helemaal mis?

Je mag wel varkens houden, die moeten dan wel ingeschreven worden, als er ziekte uitbreekt worden die dan gelijk opgehaald en afgemaakt. Je mag ze trouwens niet opeten ook, niet vervoeren. Dus dan is het alleen voor de hobby.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:52

Het mag dus niet voor consumptie, dat was mijn vraag. Belachelijk.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:53

Tessa_ugo schreef:
Lisitano schreef:
Vind ik ook.
Net als die meiden met een bontkraag aan hun jas, Uggs uit China, mensen die in Thailand dansende aapjes kijken of op de foto gaan met een verdoofde tijger aan een ketting op een stadsplein.
Mensen denken er gewoon niet genoeg bij na.

Jullie beide halen me de woorden uit de mond. Ook ik ben al jaren vegetariër omdat het eten van hedendaags ( niet biologisch) vlees gewoon niet aansluit bij mijn principes. Er zou ( ook en eigenlijk vooral bij de consument ) wel eens wat meer aandacht mogen zijn voor wat je eet en consumeert. Dat er meer besef komt waar je eigenlijk aan bijdraagt. Of het nou gaat om het eten van bio-industrie vlees of om het dragen van kleding gemaakt door kinderen, welke summiere loontjes vangen, in China. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

precies! De hele situatie is eigenlijk vrij makkelijk op te lossen. Want uiteindelijk bepaalt de consument hoe en wat er gemaakt en verkocht wordt. Als mensen zouden weigeren goedkoop en slecht vlees te kopen, geen kleding gemaakt door kinderen, geen bontjassen, dan zou de markt veranderen en dat niet meer te koop zijn. Maar ja, er wordt verkocht wat mensen willen kopen, je wordt natuurlijk niet gedwongen iets te kopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:56

Ja, en dan zat iedereen met een leeg bord (want verdienen de groenteboeren wel een eerlijke prijs voor hun voedsel?) en een lege kleding kast (want hoe weet je nu 100% zeker of het bont op een goede manier verkregen is, en ohja, krijgen de katoenboeren wel genoeg geld?).

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:56

xSlvna schreef:
Het mag dus niet voor consumptie, dat was mijn vraag. Belachelijk.

eigenlijk wel ja. Net als dat ceremonieel slachten ook niet meer mag, terwijl dat veel humaner en rustiger gebeurde, met veel minder stress.
als iedere vleeseter zijn eigen beesten zou fokken en slachten, zouden die beesten waarschijnlijk een beter en stress-lozer leven leiden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:00

Denk het ook, maar de angst is natuurlijk voor de mensen die de dieren alsnog geen goed leven bieden (of voor de kas die niet meer zo veel geld binnenkrijgt doordat (grote) bedrijven gaan minderen, al kunnen ze daarvoor wel weer een bepaalde belasting vragen voor het land, als we het dan maar mogen).

Zou het heerlijk vinden, een groepje biggen in een stuk opgekocht 'bos', een paar paarden voor de slacht op een stuk land, eventueel nog wat koeien... en als een goed op gewicht is laten slachten bij het slachthuis in de buurt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:07

Wij eten eigenlijk nooit varkensvlees.
meestal eten we (maar) 1 keer per week runder vlees, biologisch.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:11

Paardengek0 schreef:
Ik ben een varken.
Ik ben van nature een gelukkig en aanhankelijk dier.
Ik speel graag in het gras en verzorg graag mijn jongen.
In het wild eet ik bladeren, wortels, gras, bloemen en fruit.
Ik heb een geweldig reukvermogen en ben zeer intelligent.

Ik ben een varken.
Ik kan net zo snel als chimpansees dingen leren en nog sneller dan honden.
Ik wentel me in modder om af te koelen, maar ik ben een schoon dier van nature.
Ik doe mijn behoefte niet waar ik dagelijks leef.

Ik spreek mijn eigen taal die jullie niet begrijpen.
Ik wordt vaak als huisdier gehouden.
Ik leef graag in groepen en leef een lang en natuurlijk leven in het wild of een veilig thuis.
Ik vind interactie met mensen leuk en ik ben zachtaardig.

Ik zou zo graag alle bovenstaande dingen doen en willen zijn.
Maar ik ben geboren op een fabriek boerderij, zoals biljoenen andere varkens en dus ervaar ik niet een van bovenstaande dingen.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik leef in een vol en smerig magazijn in een klein metalen krat. is niet waar gebeurd alleen bij varkens met biggen
De eigenaren noemen het een boerderij, zodat jullie het niet rot voor me vinden.
Het is geen boerderij.

Mijn leven is verschrikkelijk vanaf de dag dat ik geboren ben tot de dag dat ik dood ga. is niet waar
In veel gevallen, leef ik mijn gehele leven in een drachtkrat, waarin ik me niet eens kan omdraaien. bijna nooit het geval

Ik probeer te vluchten, maar dat kan niet.
Ik heb ernstige emotionele en lichamelijke kwalen als gevolg van mijn gevangenschap.
Ik heb blauwe plekken op mijn gehele hoofd en gezicht, door het proberen uit mijn kooi te komen.
Ik ram met mijn hoofd tegen de tralies.
is niet waar , en als het al zo is zo'n dier weet niet beter
Het is hetzelfde als leven in een kist.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik nooit de warmte van een ander varken zal voelen. is niet waar
Ik voel alleen de koude metalen tralies van mijn kooi en de uitwerpselen waarin ik gedwongen wordt te slapen.
Ik zie geen daglicht, totdat de vrachtwagenchauffeur me naar een slachthuis rijdt.

Ik ben een varken.
Ik wordt vaak geslagen door medogenloze boeren, die het leuk vinden me te horen gillen. wat een onzin _O- bah !
Ik wordt continu zwanger gemaakt en heb geen contact met mijn biggen. is niet waar.
Mijn voeten zijn samen gebonden, waardoor ik gedwongen word de hele dag te staan.
Toen ik geboren werd, werd ik gescheiden van mijn moeder. is niet waar
In het wild zou ik 5 maanden bij haar gebleven zijn.
Nu word ik gedwongen 25 biggen te werpen in een jaar door kunstmatige inseminatie, tegenover 6 per jaar in het wild.
Het in een constante staat van zwangerschap zijn is langzame marteling.

Overbevolking en de geur op ons lijf van rioolwater zorgt ervoor dat velen van ons krankzinnig worden en elkaar bijten door de tralies.
Soms doden we elkaar. dat gebeurt echt maar zelden
Dat is niet onze natuur.

Mijn thuis ruikt naar ammoniak.
Ik slaap op beton.
Ik ben vast gebonden, zodat ik niet kan omrollen. is niet waar
Mijn voedsel zit vol met kunstmatige vetten, waardoor ik ernstige gezondheidsproblemen krijg.
Mijn eigenaren kunnen hierdoor meer geld verdienen door mijn formaat. de consument wil goedkoop vlees , daar ga je de boeren de schuld toch niet van geven , die moeten hard werken voor hun boterham
Ik kan nooit mijn voedsel nuttigen, zoals ik dat instinctief in het wild zou doen.

Ik ben een varken.
Ik verveel me en heb niets te doen, dus bijt ik in mijn staart en in die van anderen.
Hierdoor halen de boeren onze staarten eraf, zonder pijnstillers. is niet waar
Het is ondraaglijk en veroorzaakt infecties.

Wanneer de tijd is aangekomen dat we dood moeten, raken we door een electrische schok op ons zenuwstelsel buiten bewustzijn, zodat we geen pijn voelen. is niet waar
We worden dan nog levend met ons hoofd naar beneden opgehangen en gestoken zodat we leeg bloeden.
Maar dit gaat wel eens mis.
al zou het zo zijn , nou en , zoals er eerder gezegd word zijn ze al buiten bewustzijn , wat maakt het dan nog uit !
Soms ondergaan we het slachtproces, het steken, villen en verscheuren - levend, bewust en schoppend. en 2 regels hiervoor zeg je nog dat ze een schok krijgen zodat ze geen pijn meer voelen , ja logisch. dit gebeurd ook nooit eigenlijk :')

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat we vreselijk lijden.
Onze dood is langzaam en een gewelddadige marteling. is niet waar
Het kan wel 20 minuten duren.
Als je het zou zien gebeuren, zou je waarschijnlijk nooit meer een dier eten. is niet waar , zelf gezien. en ken een aantal slagers
Daarom is het gebeuren binnen de fabriek boerderijen het best bewaarde geheim in de wereld.ik mag gewoon het slachthuis binnen en kijken hoor :P

Ik ben een varken.
Je kunt me een waardeloos dier vinden.
Je kunt me smerig vinden, ookal ben ik een schoon dier van nature.
Je kunt zeggen dat ik er niet toe doe, omdat ik zo lekker smaak.
Je kunt je hoofd omdraaien voor mijn lijden.
Maar nu weet je dat ik pijn, verdriet en angst voel.
Ik lijd.

Ik ben een varken.
Ik smeek je hetzelfde respect te hebben voor mij, als voor je hond of kat.

Ik ben een varken.
Ik had maar één leven op deze aarde.
Het is voor mij te laat.

Ik was een varken.

Oorspronkelijk door Andrew Kirschner

Ik las het ergens, en ik vond het zo mooi en zo waar, dat ik het met jullie wou delen.
k weet niet zeker of het hier goed staat.

ik vind het echt belachelijk , hier klopt helemaal niets van _O-

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:12

finnens schreef:

biologisch wil alleen zeggen geen overtollige medicatie enz. niet dat ze niet ''opgehokt''zijn.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:17

Voor de mensen die het intressant (zonder achteraf te zeiken) vinden om te zien waar ik werk , ik kan foto's maken en opsturen. De zeugen, biggen en vleesvarkens hebben het prima bij ons!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:18

Je moet nog veel leren, je weet hoeveel mensen dieren mishandelen? Veel. Je snapt dan ook dat er boeren tussen zitten die ook beulen zijn en dat grappig vinden, net als puppy's in het water gooien, 'voor de grap'. Mensen worden verkracht, voor andermans plezier, en dan zouden er géén boeren zijn die af en toe varkens stampen om ze te laten gillen? Nah dan kan ik je nog wel een filmpje laten zien waar medewerkers op een kippenbedrijf ('boerderij') op kippen springen, wat een lol, dat de boer die jij kent het niet doet betekend niet dat niemand hier het doet.

Net als het slachten met elektrische schok, daar kan, net als bij inslapen/schieten iets fout gaan.
Als dat fout gaat, en het dier dus nog alles voelt, voelt het dus ook het hele slachtproces, lees goed of lees niet, je haalt het hele stuk uit zijn verband.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:24

oke, is dat van het slachten echt waar? Worden ze echt zo afgemaakt? Want dan eet ik geen varken meer :n

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:25

Heb ik net een speklapje op kom ik dit tegen... ik vind dat ts de boeren over 1 kam scheert, er zijn overal nare praktijken, dat voorkom je niet. Maar niet elke boer is slecht voor zijn dieren.
Wel heb ik op vakantie een jaar terug in de UK gezien hoe varkens daar gehouden worden, allemaal op het land met een overkapping voor te slapen of schuilen, dat vond ik heel mooi om te zien, en niet1 keer, maar overal in dat gebied, misschien zijn de regels anders daar, geen idee. Ik zou dat in nederland ook wel graag zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:26

LisanneElena schreef:
oke, is dat van het slachten echt waar? Worden ze echt zo afgemaakt? Want dan eet ik geen varken meer :n

Hoezo? Is toch super dat ze verdoofd worden? Paard krijgt een pin door het hoofd en voordat het geslacht wordt. Daarna moeten ze doodbloedden, pas dan gaan ze echt dood.

O ik zie je leeftijd :)
Door een flinke stroomstoot zijn ze volledig bewusteloos. Maar om een dier te doden moet je meer doen; die moet je laten doodbloeden. Klinkt heel naar, maar het dier voelt er echt niets van :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-08-13 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:26

LisanneElena schreef:

Ik weet niet zeker of dit altijd zo gebeurd, maar ja, het gebeurd zo. Is opzicht niet erg, heb ook paarden op de kop zien hangen die nog spartelde (gewoon niet geschoten, gelijk opgehangen), fout gaat het over, bewust of onbewust, valt niks aan te doen behalve met stoppen van consumeren van gewoon álles.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:27

jilleroo schreef:
Heb ik net een speklapje op kom ik dit tegen... ik vind dat ts de boeren over 1 kam scheert, er zijn overal nare praktijken, dat voorkom je niet. Maar niet elke boer is slecht voor zijn dieren.
Wel heb ik op vakantie een jaar terug in de UK gezien hoe varkens daar gehouden worden, allemaal op het land met een overkapping voor te slapen of schuilen, dat vond ik heel mooi om te zien, en niet1 keer, maar overal in dat gebied, misschien zijn de regels anders daar, geen idee. Ik zou dat in nederland ook wel graag zien.

De UK loopt voor op nederland met de regels qua varkenshouden. Grote kans dat dit ook ingevoerd gaat worden in Nederland. Dit kan alleen nog tientallen jaren duren natuurlijk.
Edit: Met zeugen los lopen in de drachtperiode liepen ze ook voor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:29

jilleroo schreef:

Weet je ook waarom ze hier in hokken zitten, waarom maar weinig land over is voor paarden (ik heb het over land waar niks mee gedaan wordt, geen akkers) etc.? Grotendeels stankoverlast, klachten van mensen in de omgeving (ook bijvoorbeeld horizonvervuiling, door de hekken om de landen). Veehouders zijn kortgezegd verplicht om die dieren op te hokken.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 18-08-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:29

romyloverrr schreef:
finnens schreef:

biologisch wil alleen zeggen geen overtollige medicatie enz. niet dat ze niet ''opgehokt''zijn.

Oke, maar wij hebben het vlees van een boer (vriend van mn vader) die die koeien altijd buiten heeft staan, dus van deze weet ik wel dat ze een goed leven gehad hebben. We eten zelden vlees uit de winkel.