Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Danielle1001 schreef:Hi,
Super lief dat je je lievelingsmanegepony wilt overnemen! Ik zou gewoon eens goed voor jezelf de voor- en tegens opschrijven en daarbij wel eerlijk blijven. Hij is 20, geen 10 dus je kan korter genieten van hem dan van een pony van 10. Ook moet je rekening houden met waarschijnlijk meer kosten aan dierenarts etc. omdat hij nu eenmaal op leeftijd is. Dit is echter alleen maar koffiedik kijken voor hetzelfde geld gaat hij niets mankeren en is hij nog jaren happy bij jou.
Het belangrijkste om over na te denken zijn de maandelijkse terugkomende kosten. Ben je bereid om dat over 5 jaar nog te betalen als je misschien niet meer op hem kan rijden? Wat ik hiervoor ook al zei, blijf eerlijk tegenover jezelf.
Wat zou je moeten geven voor zo'n pony. Dat is lastig... Krijg je zijn zadel, hoofdstel mee? Ik denk dat ze blij mogen zijn met iemand zoals jij die hem nog fijne jaren kan bezorgen. Tussen de 300 en 750 zou ik zeggen.
Succes met je beslissing!
Ramboxxx schreef:Tigra_ schreef:Ze hoeft ook helemaal geen antwoord te geven _Mondy_. Ze zal wel een reden hebben om er niet op te reageren. Haar ouders zullen er wel voor zorgen dat er over nagedacht wordt. Ze kan alleen geen pony kopen dus waarom zo door blijven drammen. Zonder haar ouder kan ze hem niet kopen dus dat komt wel goed hoor.
Idd
M'n reden is: ik word er gek van
De hele tijd: je kan het niet wraken
Je kan dit niet je kan dat niet
IK RIJ AL 5 JAAR HOOR
Ik ben heus niet zo'n beginneling
Kwanyin schreef:Natuurlijk gaat een manege-eigenaar geen pony meegeven aan een elfjarig meisje die met een spaarpotje langskomt om de pony te kopen. Als ze de pony krijgt, dan zal dat altijd zijn omdat de ouders hem kopen en als die ouders een beetje verstand hebben zullen ze die dan zelf onderhouden en het niet overlaten aan de bankrekening van dochterlief.
Maar dat neemt niet weg dat ik niet ga zeggen "ja leuk gaat de pony heel fijn vinden als je het doet, veel succes!", om vervolgens de TS helemaal hoop te geven die helemaal vernietigd wordt als ze doorzet.
Dat haar ouders volledig op de hoogte zijn en akkoord gaan kan ik nergens terugvinden. Alleen de grote droom van de TS en dat zij dènkt dat ze weet wat ze doet.
Dus, als ze echt serieus is, dan kan ze beter beseffen dat ze zelf nooit iets gaat kunnen kopen en dat ze er alles aan gaat moeten doen om haar ouders te overtuigen. En dan heeft ze misschien wel haar lievelingspony.
Noah_Sam schreef:Heel leuk dat je een manege pony wil kopen.
Ik zie veel vervelende reacties voor jou hier, maar ze willen jou ook helpen.
Ook al is het je grootste droom goed over nadenken.
Ik zou voor een pony van 20 jaar niet meer dan 500 euro geven.
Ben benieuwd wat je doet
)
Femke_Tweety schreef:Een goede manegepony
en een brave pony van 20 die verder goed gezond is, is voor de manege zeker een goede pony, zullen ze vaak niet zo graag verkopen.
Ik heb voor mijn paardje ooit veel meer betaald dan dat hij eigenlijk voor de handel waard zou zijn.
Maar ik wilde per se dat dier hebben.
Als je graag cijfers en harde gegevens wilt:
Ik heb mijn paardje komende oktober 5 jaar geleden gekocht. (Dus nog wel voor de echte crisis begon)
Hij was 1,57 meter
reeds 7 jaar manegepaard
Zeker geen paard waar iedereen op de manege op kon rijden, maar wel een die nooit ziek was. En die zeker 2 uur per dag voor de manege liep. 1 van de 2 die de meeste "val" slachtoffers maakte.
Luchtzuiger
Schiefel
14 jaar (Hoewel ik dacht dat hij 19 was, dus dat was een meevaller toen ik zijn paspoort zag)
fisteltje bij zijn oor
Dus wel wat kleine of grote mankementen, dat is maar net hoe je het ziet.
En dus lang manegepaard, en niet altijd even correct gereden. (Zeg maar echt wel manege-paard in elkaar gereden, helaas)
Maar goed, als je echt voor zo'n dier valt, dan val je ervoor.
Hij was niet te koop, want de manege-eigenaar zei dat hij nooit voor fatsoenlijk geld een vervanger zou kunnen kopen. Die ben ik -in overleg- voor hem gaan zoeken. Er zijn toen 2 paardjes via mij op de manege terecht gekomen. (Lopen er nu nog, zonder mankementen)
Die paardjes, beide tussen de 8 en 11 jaar zaten toen rond de 1800 euro.
Ik heb voor mijn paard toen 2400 euro betaald.
Waanzin zullen de meeste mensen vinden, of op zijn minst afzetterij.
Maar goed, het was bekend dat ik per se dit paard wou hebben, en voor zo'n stuk emotie betaal je ook. En dat vind ik niet prettig, maar ik kan het de manege-eigenaar ook niet kwalijk nemen, die een bedrijf financieel gezond wil houden.
Die 2 paardjes die via mij daar terecht gekomen zijn, was toen nog een gok, van mijn paard wist hij wat hij eraan had.
Ik wou zijn hoofdstel er bij hebben, voor de rest zat er niets bij.
Wel een koopcontract en zijn paspoort uiteraard.
Overigens heb ik hier nu nog altijd geen moment spijt van.
De kosten van het hebben van een paard vallen overigens ook mij nog wel tegen, terwijl ik daar toch echt wel terdege rekening mee gehouden had. Paar keer blessure en wat grotere dierenarts kosten, weidegenoten die dekens slopen etcetera.
Maar als je het voor elkaar kunt krijgen, je ouders vinden het goed, de manege-eigenaar wil verkopen en je hebt de het financiele plaatje rond: dan is er geen enkele reden om het niet te doen.
Sterker nog, ik denk dat juist een wat oudere manegepony een heel fijne eerste pony kan zijn.
Wat hij nu zou moeten kosten: ik zou niet uitgaan van 500-800 euro. Dat zou voor de handel reeel zijn, maar dit is nu eenmaal een goede manegepony, en jij wil hem graag hebben. Dus ik denk dat je toch iets hoger uit zult komen.
Ik ben benieuwd of het uiteindelijk lukt.
Danielle1001 schreef:Bedenk wat de voor- en nadelen zijn. Niet alleen voor de pony maar ook voor jezelf. Qua kosten, tijd dat je eraan kwijt bent, verantwoordelijk zijn voor een pony (is heel wat ook voor volwassen mensen)
Toch even bij manege checken of hij eventueel wat pijntjes heeft misschien. Vaak hebben oudere manegepaarden/pony's toch wel lichte artrose of iets anders. Ze doen zwaar werk een groot deel van hun leven.
Meid, als jouw ouders achter je staan en jij bent er van overtuigd dat jij deze pony wil... Dan moet je ervoor gaan. Misschien kan je hem inderdaad eerst leasen een paar maanden dan ervaar je wat voor een eigen pony zorgen inhoudt. Daarna kan je een goede beslissing maken waar je goed over hebt nagedacht. Probeer niet je emoties (je houdt van hem en wilt alles voor hem doen) de overhand te laten nemen. Het is echt heel belangrijk dat je goed beseft wat voor verantwoordelijkheid erbij komt kijken (geld, tijd etc). Maar ik neem aan dat je er niet alleen voor staat.
Ennn... als jij met een lijstje met voor- en nadelen bij paps en mams aankomt, zien ze meteen dat je heel serieus ermee bezig bent
Ben benieuwd wat je gaat doen!
_Mondy_ schreef:Ik gun je zeker wel een leuke pony en stel daarom de vragen aan je. Daarom opperde ik ook het leasen of verzorgen. Dat zou je kunnen doen tot je zeker weet dat je de pony kan betalen. Vandaar het eerste deel van dat bericht.
Dus mijn vraag is of je ouders daadwerkelijk door hebben hoeveel het kost. Want ze helpen je niet mee maar betalen geheel voor de verzorging en dat is net iets anders.
Ik denk dat leasen of verzorgen voor jou een hele goede oplossing kan zijn.
_Mondy_ schreef:Ah kijk dat wist ik niet dat het er elf zijn, ik dacht een grote manege. Als je ouders er bewust van zijn en je alle voor en nadelen op een rijtje hebt dan zou ik zeggen ga ervoor.
Ik begreep dat je pas volgend jaar eventueel de pony zou kunnen kopen ? Misschien mag je de pony ondertussen dan wel als verzorgpony ? Of kijk in de buurt of er wen verzorgpony staat zodat je kan leren hoe je het beste kan omgaan en wat erbij komt kijken om een eigen pony te hebben qua kosten en tijd.
Lijstje :
Wat zijn de min en pluspunten van de pony. Dus niet alleen of ie lief is maar ook gebreken groote kleur enz
Wat de kosten voor een pony zijn
Waar je de pony gaat stallen en hoe je daar komt
Wat doe je als je op vakantie gaat, heb je dan iemand waar de pony heen kan.
Vind je het erg om straks niet meer op de pony te kunnen rijden als de pony ziek of te klein is.
Ga je er tijd voor hebben.
Voor darzelfde geld kun je miss ook een pony kopen die meer kan en jonger is, denk na of je dat toch niet wilt in de toekomst.
Enz