Zonder zadelrijden, slecht ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:57

Kuggur schreef:
romyloverrr schreef:
ik geef het ook bijna op.
alsof je het natuurkundig kan berekenen , ik zou het heel knap vinden
als jij natuurkundig kan berekenen of zonder zadel rijden mijn paard pijn doet.

ik zal het eens aan mijn natuurkunde leeraar vragen , maar ik denk niet dat hij hiertoe in staat is.
dus als jij dat wel natuurkundig kan berekenen : LAAT MAAR EENS KOMEN !
de meeste hier blijven toch bij hun standpaunt dat
zonder zadel rijden slecht ( of net goed ) is.
daar schiet je niets mee op !

Daar hoef je niets moeilijks aan te "berekenen". Het is basis natuurkunde, een zadel verdeelt de kracht die een ruiter op de paardenrug uitoefend over een (véél) groter oppervlak, ergo veel minder kracht per vierkante centimeter, en dáár draait het om.
Je natuurkunde leraar zal dit bevestigen.

Of je paard nu direct pijn heeft of niet is niet zo relevant in mijn opinie, je stelt hem bloot aan onnodig hoge belasting als je geen zadel gebruikt.

dit is gewoon logisch!
ik heb het er ook over of het paard PIJN voelt. maakt het dan veel uit dat er op een plek meer druk is ?
op lange termijn wel ja , maar ik heb het hier over 1 keer per week !

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:01

romyloverrr schreef:
miss_lizje schreef:
Ooit gehoord van een drukpad/zadeldruk meting? Word soms ook gedaan bij het passen van zadels. Dit kan je ook zonder zadel doen. Dan meet je precies de druk die word gegeven.

Edit: http://www.countrymill.nl/zadelpasservi ... meten.html

o , en dus als er op een plek meer druk staat doet het je paard per difinitie pijn ?

Te veel druk op 1 plek heeft wel degelijk een nadelig gevolg.

De simpele berekening om een beetje het idee te krijgen is namelijk niet zo moeilijk. Je neemt het gewicht wat je omzet in Newton en je neemt de oppervlakte en die deel je door elkaar. Daardoor krijg je het Newtongewicht per vierkante cm berkend. Dit zou zonder zadel vele malen hoger liggen dan met. Omdat dus je oppervlakte waarover het gewicht verdeeld word anders is.

Voor de rest vind ik je vrij naief antwoorden.

Paarden voelen misschien de pijn wel, maar lang niet elk paard zou dit ook uiten. Paarden zijn vluchtdieren waarbij getoonde zwakheid of gebrek wel eens het einde voor je kon betekenen. Zolang paarden nog niet praten zullen we nooit hun echte mening kunnen vragen.

Edit:

Daarnaast denk ik niet dat 1 keer gelijk al ontzettend veel schade zou geven. Maar je kan er gewoon niet om heen dat het vele malen belastender is. Zonder zadel rijden zie ik dan vooral iets wat voor de mens leuk is en lang niet altijd voor het paard. Je zou het alleen tot een minimum moeten beperken, wat zeg nou eerlijk. Je wilt toch zo min mogelijk onnodige blootstelling aan mogelijke schade?

rommulus

Re: Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:08

Hmm vreemd dat mensen het een groot probleem vinden ..
Ik heb zelf 1,5 jaar lang zonder zadel gereden en sil loopt net zo mooi met zadel als zonder, en vroeger in het wilde westen reden de indianen ook nooit met een zadel.

Tja ...
Ik doe er niet zo moeilijk om zolang mijn paard duidelijk aan geeft dat het geen probleem is.

valesca_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:09

je zit eigelijk op uitsteeksels van de ruggewervel. das af en toe kan geen kwaad zonder zadel maar ik zou het niet elke dag doen en niet langer dan half uurtje geleerd met mijn opleiding paardehouderij :p

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:10

Dat zadel is niet voor niks uitgevonden.
Overigens, bij jonge paarden zijn de groeischijven in de tijd dat wij er al op stappen vaak nog niet eens gesloten in de rug, ik denk dat je op die momenten zelfs de rug van je paard kan slopen als je niet voor drukverdeling zorgt en wervelvrijheid. Hetzij door een dikke kont, hetzij door een goed passend zadel.
Mijn paard heeft flink schoft en ik heb best prikkende zitbeenknobbels en zal dus zelf zonder zadel echt niet gaan rijden op hem. Overigens, ik rijd best wel eens zonder beugels. Soort tussenoplossing zegmaar.
Ik reed in verleden ook wel eens zonder zadel met zitles (toen reed ik nog niet zo lang ook) maar rijd dan mijn billen kapot (daar waar mijn zitbeenknobbels zitten). 2 jaar geleden nog weer eens geprobeerd, 3 dekjes eronder, nou echt, billen weer kapot, wondvocht kwam er een week later nog uit.
Ik vind dat het allerbeste gewoon is dat je zorg voor een goed passend zadel welke je ook op tijd laat nakijken en eens een stukje naar de wei of gewoon even uitstappen, nouja dat moet dan af en toe wel eens kunnen. Als je niet van die prikbotten hebt zoals ik heb.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:13

rommulus schreef:
Ik heb zelf 1,5 jaar lang zonder zadel gereden en sil loopt net zo mooi met zadel als zonder, en vroeger in het wilde westen reden de indianen ook nooit met een zadel.

Tja ...
Ik doe er niet zo moeilijk om zolang mijn paard duidelijk aan geeft dat het geen probleem is.

Ik heb niet zo zeer een probleem met het feit dat mensen zonder zadel willen rijden, en dit ook doen.
Ik heb meer een probleem met het feit dat natuurkundige (meetbare) feiten aan de kant worden geschoven en nog net niet als "niet waar" worden bestempeld. Dan zouden dat de eerste mensen zijn die tegen de natuurwetten kunnen gaan.

Wat iedereen met zijn of haar pony/paard doet zou mij een zorg zijn, maar om natuurkundige feiten kan je niet om heen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:14

romyloverrr schreef:
miss_lizje schreef:
Ooit gehoord van een drukpad/zadeldruk meting? Word soms ook gedaan bij het passen van zadels. Dit kan je ook zonder zadel doen. Dan meet je precies de druk die word gegeven.

Edit: http://www.countrymill.nl/zadelpasservi ... meten.html

o , en dus als er op een plek meer druk staat doet het je paard per difinitie pijn ?

Te veel druk op 1 plek heeft wel degelijk een nadelig gevolg.

De simpele berekening om een beetje het idee te krijgen is namelijk niet zo moeilijk. Je neemt het gewicht wat je omzet in Newton en je neemt de oppervlakte en die deel je door elkaar. Daardoor krijg je het Newtongewicht per vierkante cm berkend. Dit zou zonder zadel vele malen hoger liggen dan met. Omdat dus je oppervlakte waarover het gewicht verdeeld word anders is.
Voor de rest vind ik je vrij naief antwoorden.

Paarden voelen misschien de pijn wel, maar lang niet elk paard zou dit ook uiten. Paarden zijn vluchtdieren waarbij getoonde zwakheid of gebrek wel eens het einde voor je kon betekenen. Zolang paarden nog niet praten zullen we nooit hun echte mening kunnen vragen.

Edit:

Daarnaast denk ik niet dat 1 keer gelijk al ontzettend veel schade zou geven. Maar je kan er gewoon niet om heen dat het vele malen belastender is. Zonder zadel rijden zie ik dan vooral iets wat voor de mens leuk is en lang niet altijd voor het paard. Je zou het alleen tot een minimum moeten beperken, wat zeg nou eerlijk. Je wilt toch zo min mogelijk onnodige blootstelling aan mogelijke schade?[/quote]

en kan jij met deze berekening mij zeggen dat mijn pony er pijn van heeft ?

natuurlijk laat een paard de pijn niet graag merken , hoe dom ben je wel als je je ''aanbied'' als
zwakkeling om op te eten ?

mogelijke sachade , mogelijke pijn , mogelijke verplaatsingen in de rug
het kan allemaal. maar om dat meteen het rijden zonder zadel te laten ?

bv vandaag heb ik met pijn pony gezommen , voortaan dan toch maar mijn zadel
op doen , want stel je voor er kan wat gebeuren als ik altijd als ik ga zwemmen zonder zadel rij :oo

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:16

miss_lizje schreef:
rommulus schreef:

Tja ...

Ik heb niet zo zeer een probleem met het feit dat mensen zonder zadel willen rijden, en dit ook doen.
Ik heb meer een probleem met het feit dat natuurkundige (meetbare) feiten aan de kant worden geschoven en nog net niet als "niet waar" worden bestempeld. Dan zouden dat de eerste mensen zijn die tegen de natuurwetten kunnen gaan.

Wat iedereen met zijn of haar pony/paard doet zou mij een zorg zijn, maar om natuurkundige feiten kan je niet om heen.

ja , de puntbelasting , mar of die dan ook zo'n schade aanricht / pijn heeft als een groot deel hier beweert , dat kun je niet bewijzen

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:21

Ik denk niet dat een paard meteen pijn heeft tijdens het rijden zonder zadel. Het zal meer de herhaling van eventueel ongemak zijn wat bij elkaar gaat leiden tot pijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:48

@Romyloverrr: Je kan wel +- meten wat onprettig is. Dat zou je zelfs versimpeld bij jezelf kunnen doen. Neem bijv. een stomp potlood, en zet dat op je arm. Verhoog de druk op het potlood dat je op je arm drukt. Wat eerst nog wel als "oke" voelt kan dus namate de druk oploopt als "onprettig" of zelfs "pijnlijk" worden ervaren.

Dat Pijn zelf niet objectief te meten is, is iderdaad waar. Er zijn geen duidelijke grenzen van bijv. de druk van 1 tot 4 is gelijk aan pijnloos en van 4 tot hoger staat gelijk aan pijn. Maar dat komt ook omdat iedereen een andere pijngrens heeft.

Toch kan je er niet omheen dat puntbelasting vele malen onprettiger zal zijn dan wanneer het gewicht op een groter oppervlakte word gedragen.

En zoals ik al aangaf: als een paard zou kunnen kiezen tussen veel of weinig druk? Waar zou je zelf voor gaan? Vanuit het paard gezien is zonder zadel rijden egoisme van de mens.

Natuurlijk hoef de schade er niet gelijk te zijn na 1 maal zonder zadel rijden. Maar op de hoofdvraag: is zonder zadel rijden slecht, is het nog altijd beter om met zadel te rijden.

Maar doe lekker wat je wilt. Want jij bent vast het eerste mens wat tegen de natuurwetten in kan gaan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:53

maar als jij als licht persoon zonder zadel rijd op als voorbeeld een manege pony, en daarna komt een vrij stevig persoon met zadel. qua druk verdeling zou het dan ongeveel gelijk zijn, maar stevige ruiters ( niet moddervet ) worden wel algemeen geaccepteerd, maar lichte ruiters zonder zadel niet.... die stevige ruiter zorgt ook voor een onnodige hogere druk, door er op te gaan zitten zorg je al voor onnodig hoge druk....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:09

unihorses schreef:
maar als jij als licht persoon zonder zadel rijd op als voorbeeld een manege pony, en daarna komt een vrij stevig persoon met zadel. qua druk verdeling zou het dan ongeveel gelijk zijn, maar stevige ruiters ( niet moddervet ) worden wel algemeen geaccepteerd, maar lichte ruiters zonder zadel niet.... die stevige ruiter zorgt ook voor een onnodige hogere druk, door er op te gaan zitten zorg je al voor onnodig hoge druk....

Ten eerste vergelijk je appels met peren, een extreem voorbeeld, een slank vrouwtje op naaldhakken oefent méér kracht per vierkante centimer op de bodem uit dan een olifant. Maar als je ze beide over een zwak bruggetje laat lopen is de kans het grootst dat de olifant er doorheen zakt.
Ten tweede vergroot het zadel het gragende oppervlak dermate dat ik niet geloof dat de druk bij een licht persoon zonder zadel vergelijkbaar wordt met een zwaar persoon mét. Uiteraard wel als het gewichtsverschil héél erg groot wordt (en dan wordt het totaal gewicht van de zware zo groot dat je hem/haar niet meer op een paard zou laten).
Ten derde totaal gewicht van een ruiter staat wel degelijk ter discussie (maar niet in dit topic), er zijn genoeg maneges die maximaal gewichten hanteren voor ruiters bijvoorbeeld.

Kylianxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:16

Ik rij bij ponyclub Maastricht. Zonder zadel rijden is niet slecht. Alleen zal ik niet zonder zadel rijden als je een scheve rug hebt :-)
Maar de pony's zijn heel lief, en dingen die je eng vind, hoef je ook niet te doen.

Dit is zoals ik erover denk :-)

XOXO kylianxx

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:30

Veel gestelde vragen:
Q: Is met dekje rijden dan wel goed?
A: Nee, ook daarmee hou je drukpunten

Q: Als ik het 1x in de week doe, is het dan schadelijk?
A: 1x per week kan net wat té zijn, 1x in de maand is prima te doen

Q: Heeft iedereen die drukpunten?
A: Ja, iedereen heeft ze.

Q: Maakt gewicht uit?
A: Nee, want zoals ik bij de eerdere vraag al zei; iedereen heeft de drukpunten!

Q: Wat als het zadel niet goed past?
A: Een slecht passend zadel is vaak schadelijker dan zonder zadel rijden. Het gaat dan echter om een heel ander soort probleem. In dit topic gaat het dan ook om een goed passend zadel. Daar kan een paard namelijk nooit last van hebben.

Q: Ik rijd altijd zonder zadel en mijn paard heeft nergens last van.
A: De pijn die zonder zadel rijden geeft bouwt zich langzaam op (het gaat om chronische pijn), als een paard dit laat merken ben je eigenlijk al te laat. Je zal er een paarden osteopaat bij moeten halen om te beoordelen of jou paard wel of geen last heeft van rugklachten door het zonder zadel rijden.
A: Osteopaat erbij gehaald en die zegt dat er niks mis is met de rug van je paard? Hartstikke fijn. Betekend niet dat dit topic onzin is, houd de informatie in je achterhoofd en ga lekker door met hoe je bezig bent.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 04:46

romyloverrr schreef:
een zadel is beter voor de drukverdeling , maar echt slecht om bv 3 keer per week zonder zadel te
rijden , dat lijkt mij niet :D

wist ik echt niet.
ik woon in utrecht, en ik heb vanaf mn vierde tot mn 10e op een manege gereden, waar ze NIET met zadels reden aangezien het slecht was.
alleen een dekje en een (deken)singel. en een hoofdstel, met halster eronder. zowel pony's als shets.
je leert er natuurlijk wel heel goed van zitten vooral als je een droppie van 5 bent, nu met mn eigen paarden rijd ik haast nooit zonder. toen dacht ik dat het meer dan normaal was, en wist ik geeneens hoe een zadel in elkaar zat, en vond ik dat echt een heel raar ding.
hahaha. nooit geweten dat een zadel juist beter is, wanneer je alleen hoort dat t niet goed is :')

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:55

Ik heb leren rijden zonder zadel zodat ik beter zou zitten, dit heeft me echt heel goed geholpen. Maar nu heb ik een andere pony en die vind het wel degelijk vervelend als ik zonder zadel rij.
Ze is heel voorzichtig voor mij en springt zelf maar ik kan haar haar lichaam zien dat ik het niet langer dan een half uurtje moet doen.
De drukpunten zul je zelf wel voelen als je een half uur of langer op je handen gaat zitten.
Ik heb eerder een artikel hier over gelezen en ik denk dat het geen kwaad kan zolang je het maar niet te vaak en te lang doet, ook moet je de grenzen wel kennen.
De drukpunten zul je zelf wel voelen als je een half uur of langer op je handen gaat zitten.

Kylianxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:59

jullie hebben natuurlijk wel gelijk :-) maar ik ken niemand die daar last van heeft en de ijslanders zijn dat gewend. En zouden jullie het leuk vinden als er een strak ding om je buik zat? ( een singel ). of dat iemand met zijn hak op je bui zit te schoppen? nou ja, dit soort dingen :#. en een vraagje: wat zijn drukpunten??? /3 /3 sorry als jullie niet eens zijn. xoxo

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:04

Zijn deze drukpunten eigenlijk wel op te lossen met een barebackpad? Zoals die van de barefoot bijvoorbeeld?

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:11

Daarvoor hebben ze een barebackpad uitgevonden :D

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:14

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:22

Exception schreef:
Veel gestelde vragen:

A: Nee, want zoals ik bij de eerdere vraag al zei; iedereen heeft de drukpunten!

A: Een slecht passend zadel is vaak schadelijker dan zonder zadel rijden. Het gaat dan echter om een heel ander soort probleem. In dit topic gaat het dan ook om een goed passend zadel. Daar kan een paard namelijk nooit last van hebben.

A: De pijn die zonder zadel rijden geeft bouwt zich langzaam op (het gaat om chronische pijn), als een paard dit laat merken ben je eigenlijk al te laat. Je zal er een paarden osteopaat bij moeten halen om te beoordelen of jou paard wel of geen last heeft van rugklachten door het zonder zadel rijden.
A: Osteopaat erbij gehaald en die zegt dat er niks mis is met de rug van je paard? Hartstikke fijn. Betekend niet dat dit topic onzin is, houd de informatie in je achterhoofd en ga lekker door met hoe je bezig bent.

Is de 1 keer per week een uur rijden, of bv 10 min? Zit denk ik ook een verschil in?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:24

Ik merk dat er hier heel veel moeilijke uitleg wordt gegeven. Ik bedenk altijd gewoon: als je mij vraagt of je met je hele hand tegen mijn arm mag duwen of met een vinger, dan kies ik voor de hele hand. Probeer maar eens wat je zelf prettiger vindt door tegen je huid te duwen met één vinger of een hele hand. Dat is volgens mij wel redelijk te vergelijken met of je nou met of zonder zadel rijdt.

jolly_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:11

Af en toe kan dat zeker geen kwaad maar als je het vaker zou doen zou ik een barebackpad kopen! :)

Kimmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:14

Zonder zadel rijden is heel leuk en "je leert er beter van zitten", maar het is niet goed voor de rug van je lieveling. Je lieveling kan er tijdelijke en permanente blokkades aan over houden. Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.

Om dit te verduidelijken:

Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.
http://i55.tinypic.com/dpzu6x.png

Dit is het zitbeentje waar ik het over heb:
http://i53.tinypic.com/nbx5wg.png

Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... M4oVmhq0YI

Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.
Voor een keertje uitstappen kan het niet zoveel kwaad aangezien het bij een kleine tien minuten redelijk snel hersteld, maar doe dit iedere dag een half uur lang dan wordt het er niet fijner op.
Ik hoop dat jullie het verhaal kunnen begrijpen.

Veel gestelde vragen:

Kimmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:14

Kimmiiee schreef:
Zonder zadel rijden is heel leuk en "je leert er beter van zitten", maar het is niet goed voor de rug van je lieveling. Je lieveling kan er tijdelijke en permanente blokkades aan over houden. Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.

Om dit te verduidelijken:

Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.
http://i55.tinypic.com/dpzu6x.png

Dit is het zitbeentje waar ik het over heb:
http://i53.tinypic.com/nbx5wg.png

Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... M4oVmhq0YI

Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.
Voor een keertje uitstappen kan het niet zoveel kwaad aangezien het bij een kleine tien minuten redelijk snel hersteld, maar doe dit iedere dag een half uur lang dan wordt het er niet fijner op.
Ik hoop dat jullie het verhaal kunnen begrijpen.

Veel gestelde vragen:

Hoop dat je er wat aan hebt??