neejoh grapje ik ben 160 en weeg 45 kg ben ik dan te groot voor me shet van 102 cm en ik heb nog een d pony van 147 ben ik daar ook te groot voor xx??????
heey, ik heb een vraag: ik krijg binnenkort 2 lieve shetjes. ene is 90cm de andere is ong 105cm maar zal eerder iets groter zijn denk rond de 108cm. Voor die van 90 ben ik te groot, ben ik dat ook voor die andere? ik ben net 14jaar geworden.. en weeg 41. Ik ga echt niet iedere dag rijden, gewoon 1x in de week op buitenrit.
owja de pony is zeer sterk gebouwd. en de vorige eigenaar zei dat ik nog wel pastte..
Het verbaast me dan mensen hier kunnen oordelen of je te groot voor een pony bent of niet.. Jullie gaan alleen op het plaatje af.
Je moet ook rekening houden met hoe zwaar de pony is, en een shetlander kan maximaal 20% van zn eigen gewicht dragen. Let op: als een shetlander overgewicht heeft, kan hij niet meer dragen! Omdat hij al meer van zn eigen gewicht mee moet dragen. Dus ja, shetlanders lijken heel sterk, maar vergis je niet wat ze maar kunnen dragen.. Stel: een shetlander is 175 kilo: 20% van 175 = 30 kilo.. Als een shetlander 200 kilo is: 20% van 200 = 40 kilo
Zwaarder dan 200 kilo is een shetlander écht niet dus iedereen die hier boven de 35/40 kilo is moet echt niet meer op een shetlander stappen. Hij zal niet meteen door zn benen zakken nee, maar ze kunnen er wel zeer ernstige rugklachten van krijgen.
Bij andere pony's dan shetlanders is het heel belangrijk om de bouw in de gaten te houden. Is de pony een vierkantsmodel (dus een wat kortere rug: denk aan bijv. een fjord) kunnen ze meer dragen dan bijvoorbeeld een KWPN'er, die een langere rug heeft en dus minder kan dragen.
Misschien is het dus een idee om deze informatie te gebruiken bij het bepalen of iemand te zwaar is? Maar dan moet je dus wel weten hoe zwaar je pony precies is, hoe zwaar jij bent + een foto erbij.
Dit zeg ik niet om vervelend te doen, maar een dergelijke post hebben we echt al tientallen keren gezien. We gaan ook af op de bouw en hoe zwaar iemand is. Dat we iets zeiden over de shet was alleen omdat we zeker zijn dat iemand van 1,60 niet meer past op een pony van 1.05 iod.
Ik weet wel zeker dat je met 1.60 te lang bent voor een shet van 1.05. Daar heb ik geen foto of berekening bij nodig, dat is overduidelijk veel te groot. Maar op een foto zie je ook de bouw van een pony, niet waar?
dalena
Geplaatst: 07-12-12 19:27
Ik heb nog even nagevraagd. Ik ben niet te groot.. De pony is nu zeker boven de 108cm! de (vorige) eigenaar zei dat ze makkelijk 50kilo kan dragen! Veel mensen zeggen dat het net een mini haflinger is! Ik heb wel een foto van de shet, maar alleen toen ze heel jong was, omdat ik de pony morgen pas krijg (jeeej!) heb ik geen foto mét mezelf erop. (ik heb wel op de pony gereden en hield mij makkelijk..) ik heb trouwens geen idee hoe je een foto op de site krijgt..?
Laatst bijgewerkt door dalena op 07-12-12 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik ben 164, kan ik nog op een pony van 1.07 ? , niet intensief rijden, gewoon soms even stappen
Friso_lover
Geplaatst: 07-12-12 19:31
een foto krijg je door het te uploaden (via imageshack.com of tinyurl.com), en om de foto hier te krijgen doe je de link van die foto (de URL bedoel ik dan) tussen deze haakjes: [img]FOTO[/img]