Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:43

Ik rijd met bit, maar dat betekent niet dat ik persé tegen bitloos rijden ben. Iedereen moet wat mij betreft lekker doen wat hem of haar het meest aanspreekt. Naar mijn mening is het uiteindelijk toch zo dat niet de optoming, maar de hand van de ruiter en de manier waarop deze inwerkt maakt of het paard dit al dan niet als pijnlijk ervaart.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:04

liljebo schreef:
Danique_G schreef:
[
Op de vraag liljebo, waarom met bit rijden. Omdat mijn paard een hele slechte humor heeft. In het bos rijd ik veel liever met bit zeker omdat het nogal een pittig ding is en dat vind ik gewoon veiliger voor paard en ruiter en misschien ook wel andere mensen die in het bos rijden. Mijn paard houd ook niet echt van druk achter de oren en zij loopt immers gewoon rustig op het bit en is 70% positief gestresst. Nu gaan we voor de 100%.

Heb je wel eens een keer bitloos geprobeerd? Ik vraag dat niet om kritiek te uiten, maar uit belangstelling. Er zijn nl behoorlijk wat paarden die bitloos veel beter ontspannen en te rijden blijken, dan met bit.
Vandaar dus mijn vraag

MBT druk achter oren..
Neem je bv een sidepull, dan heb je niet meer druk achter de oren dan met een bithoofdstel, om maar eens iets te noemen
Kruislings vind ik zelf ook minder, maar dat is erg persoons en paard afhankelijk. Sommige mensen zweren erbij.

Wat veiligheid betreft geeft het bit werkelijk niet meer veiligheid dan bitloos. Dat is werkelijk iets wat tussen de oren van de mens zit.
Hoe dan ook heeft het paard training nodig om buiten veilig te zijn, of je nu met of zonder bit rijdt.
Dat is namelijk de allerbelangrijkste veiligheidsmaatregel
Kun je het paard in het algemeen niet goed houden buiten, dan schort het daaraan.

Mocht er uiteindelijk toch iets gebeuren, waardoor het paard schrikt, dan zorgt het bit vaak voor een zeer ongewenste reactie.
Paard schrikt, springt weg, ruiter trekt aan de teugels, bit trekt in de mond en veroorzaakt pijn en vervolgens ontstaat paniek.
De pijnreactie van trekken aan het bit kan dus de schrikreactie laten escaleren

Nee ik heb nog nooit bitloos op mijn eigen paard gereden. Ze is zeker niet gespannen tijdens het rijden, sterker nog vandaag ging het hartstikke goed. Bit heb ik alleen contact mee gehouden, zelden een ophouding, voornamelijk met zit en benen gereden. Ja dan zeg ik, bit heeft geen meerwaarde. Vervolgens heb ik haar beloont en even op adem laten komen, ik heb haar daarna weer opgepakt en ik ga direct velen stappen achteruit. Het enigste wat zij dan wil is rennen, ik ben het er mee eens dat het bit een paniek situatie kan escaleren. Ik zit dan niet aan het bit te trekken ik houd contact. Over het algemeen is zij goed terug te rijden op stem en zit maar daar leek zij echter geen 'zin in te hebben'. Ik heb 1 keer aan de noodrem moeten trekken omdat ik anders een trap had gekregen van een ander paard. Na meerdere keren (van mijn kant) tot tien te tellen en goed uit te ademen ging het wel weer en dan loopt ze gewoon ontspannen. Dan vind ik het toch fijn, paniek of niet, dat ik die noodrem heb. Ik gebruik deze echt in nood. Opzich uitgaande van bovenstaande zou bitloos wellicht kunnen bij ons als combinatie maar dan zit ik met nog twee problemen, mijn paard gaat moeilijk om met nieuwe dingen. Zadelmak maken scheen erg moeizaam te gaan, ik denk dat als zij opeens ergens anders druk moet gaan accepteren dat er erg veel negatieve en onnodige stress bij komt kijken wat ik haar niet wil aan doen. En zeker omdat zij pas na enkele maanden in mijn bezit losser kwam. En extra uitgaven moet ik zelf betalen, ouders willen dat ik met geld om leer gaan en als het niet nodig is dan doe ik dat niet.

bitloos_tk

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:11

ik heb alvast dit gevonden

KNHS wedstrijden bitloos rijden
Door Vereniging Eigen Paard op woensdag 31 maart 2010 - 248 x

ERMELO (KNHS) - Vanaf 1 april is het toegestaan bitloos deel te nemen aan dressuurwedstrijd in speciaal hiervoor georganiseerde rubrieken t/m de klasse L2. Om dit mogelijk te maken is er in het Wedstrijdreglement Dressuur dat ingaat per 1 april 2010 een artikel over Dressuurproeven bitloos rijden opgenomen, waarbij ook de toegestane hoofdstellen zijn afgebeeld in de bijlage en zijn de dressuurprotocollen voor deelnemers aan deze rubrieken aangepast.

Op woensdag 17 maart jl. zijn 23 juryleden. afkomstig uit het hele land, opgeleid om de rubrieken dressuurproeven bitloos rijden te mogen beoordelen. Om het voor ruiters mogelijk te maken om deel te kunnen nemen aan deze rubrieken zijn de afgelopen maanden wedstrijdorganisatoren benaderd om de rubrieken uit te schrijven tijdens hun wedstrijd. De coördinatie op de wedstrijdkalender voor dressuurproeven bitloos rijden ligt bij de Nederlandse Vereniging voor Bitloos Paardrijden. Het streven is per regio per maand twee wedstrijden te plannen waar de rubrieken worden uitgeschreven t/m de klasse L2. Vanaf de klasse M1 is het alléén mogelijk om HC (buiten mededinging) bitloos deel te nemen aan reguliere wedstrijden. Combinaties die een stand hebben van M1 of hoger mogen echter wel uitkomen in rubrieken Dressuurproeven bitloos rijden in de klasse L2. Kijk voor meer informatie over de regels en voorwaarden voor deelname en organisatie op Dressuurproeven bitloos rijden of in het Wedstrijdreglement Dressuur.
Alle reeds geplande dressuurwedstrijden met de rubrieken dressuurproeven bitloos rijden staan vermeld op de website van de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden www.bitloos.nl op de webpagina Wedstrijden. Alle ruiters die bitloos willen starten, kunnen op deze manier in één oogopslag zien welke wedstrijden er in alle regio?s op de agenda te vinden zijn.

De door de KNHS goedgekeurde wedstrijden zijn terug te vinden in de wedstrijdkalender op de website van de KNHS.

Bron: KNHS

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:17

Bitloos_Tk: Dat is toch heel wat anders :? Graag ophouden met dingen beweren die niet waar zijn.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:37

EricPrast schreef:
Ik rijd met bit, maar dat betekent niet dat ik persé tegen bitloos rijden ben. Iedereen moet wat mij betreft lekker doen wat hem of haar het meest aanspreekt. Naar mijn mening is het uiteindelijk toch zo dat niet de optoming, maar de hand van de ruiter en de manier waarop deze inwerkt maakt of het paard dit al dan niet als pijnlijk ervaart.

Dat is echt niet waar. Een paard voelt het bit altijd (er ligt immers een stuk ijzer op z'n lagen en dat geeft hoe dan ook druk. Ook als je niks met je handen doet.) Een bitloos hoofdstel geeft geen hinderlijk gevoel als je niks met je handen doet en een bit dus wel....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:48

Dani_ schreef:
Danique_G schreef:
Maar wanneer er bepaalde druk is bij het bit (even een ruwe schatting) dan zou dus 80% van deze druk in de mond komen. Bij het gekruisde systeem zou deze zelfde druk over het hele hoofd worden verdeeld. Laat ik het anders zeggen, als iemand op mij staat met blote voeten dan zou het minder pijn doen dan dat iemand met naaldhakken op mij staat.

Maar wil jij dat je paard doet wat jij zegt door hem pijn te doen?

Nee. maar ik gaf dit als voorbeeld omdat er dus met dezelfde druk meer boodschap overkwam. Minder druk is moet er dus worden gegeven en er word hetzelfde bereikt. Dat probeerde ik hier mee te zeggen.

Dani schreef:
Danique_G schreef:
Ik snap het verhaal van de drukverdeling, ik wou hier echter een verduidelijking over hebben omdat ik niet ontzettend veel weet van de precieze werking van een bitloos hoofdstel.

Met een (vriendelijk) bitloos hoofdstel kun je je paard geen pijn doen. Druk is niet hetzelfde als pijn, teugeldruk hoort een aanwijzing te zijn voor je paard. Het komt dus neer op de samenwerking tussen jou en of je paard geleerd heeft te reageren op minimale druk. Een bit werkt wel door middel van het geven van pijnprikkels. Voor een ruiter die gewend is met bit te rijden en veel 'met de hand rijdt' is bitloos rijden echt een uitdaging, want je kunt je paard niet meer door middel van pijn en dwang laten doen wat je zegt.

Nee ik bedoelde meer of er meer druk nodig is (niet uitgaande van een paard dat al helemaal gewend is aan een bitloos hoofdstel en reageert op de kleinste druk)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:58

Ik word niet graag bestempeld als amateurruiter omdat ik bitloos rijdt. En een bosruiter? Is het niet eerder zielig als je er géén bent dan wel één? Of zijn paarden alleen goed voor pistesport misschien! Ik rij dressuur en wel het liefst springen, en doe onderlinge springwedstrijdjes mee en het maakt voor niemand verschil uit of het nu met of zonder bit is. Voor zover ik weer zijn er precies meer mensen die met bit rijden die de bitloze ruiters veroordelen dan omgekeerd, dat verbaast met toch echt gezien de reden van het ontstaan van bitloos!

En wie wil er nu een oorlog starten over de twee? Ik veroordeel geeneen van de twee en doe gewoon mijn eigen ding. Waarom trouwens commentaar geven over bit/bitloos als je het zelf nog niet hebt uitgeprobeerd. Dat is zoals zeggen dat Twilight slecht is zonder de boeken te hebben gelezen. Dan lees je ze beter, vind je ze slecht en geef je dan een onderbouwde reden waarom. (Lekker vergezocht maar zo is het wel duidelijk.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:02

Saars schreef:
En wie wil er nu een oorlog starten over de twee? Ik veroordeel geeneen van de twee en doe gewoon mijn eigen ding. Waarom trouwens commentaar geven over bit/bitloos als je het zelf nog niet hebt uitgeprobeerd. Dat is zoals zeggen dat Twilight slecht is zonder de boeken te hebben gelezen. Dan lees je ze beter, vind je ze slecht en geef je dan een onderbouwde reden waarom. (Lekker vergezocht maar zo is het wel duidelijk.)

Ehh even een vraagje.. Bedoelde je nou mij met de dikgedrukte zin..?
Ik wacht nog even met in de verdediging schieten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:07

Danique_G schreef:
Nee ik heb nog nooit bitloos op mijn eigen paard gereden. Ze is zeker niet gespannen tijdens het rijden, sterker nog vandaag ging het hartstikke goed. Bit heb ik alleen contact mee gehouden, zelden een ophouding, voornamelijk met zit en benen gereden. Ja dan zeg ik, bit heeft geen meerwaarde. Vervolgens heb ik haar beloont en even op adem laten komen, ik heb haar daarna weer opgepakt en ik ga direct velen stappen achteruit. Het enigste wat zij dan wil is rennen, ik ben het er mee eens dat het bit een paniek situatie kan escaleren. Ik zit dan niet aan het bit te trekken ik houd contact. Over het algemeen is zij goed terug te rijden op stem en zit maar daar leek zij echter geen 'zin in te hebben'. Ik heb 1 keer aan de noodrem moeten trekken omdat ik anders een trap had gekregen van een ander paard. Na meerdere keren (van mijn kant) tot tien te tellen en goed uit te ademen ging het wel weer en dan loopt ze gewoon ontspannen. Dan vind ik het toch fijn, paniek of niet, dat ik die noodrem heb. Ik gebruik deze echt in nood. Opzich uitgaande van bovenstaande zou bitloos wellicht kunnen bij ons als combinatie maar dan zit ik met nog twee problemen, mijn paard gaat moeilijk om met nieuwe dingen. Zadelmak maken scheen erg moeizaam te gaan, ik denk dat als zij opeens ergens anders druk moet gaan accepteren dat er erg veel negatieve en onnodige stress bij komt kijken wat ik haar niet wil aan doen. En zeker omdat zij pas na enkele maanden in mijn bezit losser kwam. En extra uitgaven moet ik zelf betalen, ouders willen dat ik met geld om leer gaan en als het niet nodig is dan doe ik dat niet.

Misschien gewoon eens proberen voor de aardigheid? In jouw geval zou ik dan dus voor een sidepull gaan. Van kruislings hoor ik nog wel dat paarden daar zeker in het begin wat moeite mee kunnen hebben (al is dat niet ieders ervaring)
Naar mijn ervaring en de naar de ervaring van mensen die beroepsmatig werken, is de overstap van bit naar sidepull nooit een probleem voor een paard. Ze hoeven er feitelijk niet aan te wennen.
Het is hooguit de ruiter die er tussen zijn oren aan moet wennen. Want daar zit ook de veiligheid/noodrem.

Je noemt het bit nl als noodrem, maar ik denk dat je je moet realiseren dat bij paniek de pijn die het bit veroorzaakt -vooral als hij als noodrem wordt gebruikt- het tegenovergestelde effect heeft. Pijn versterkt nl de vluchtreactie

Als de bit een geschikte noodrem was, zouden er niet zo vaak ongelukken gebeuren met op hol geslagen paarden e.d. buiten.
Het effect van bit als noodrem zit alleen bij ons tussen de oren
(en geloof me... ik heb dat ook gehad. Eerlijk waar)

De paarden die hier hebben gelopen (ook de paarden die niet van ons waren) hebben we gewoon van het ene moment op het andere van trens op bitloos gezet en ik heb eigenlijk geen enkel verschil gemerkt. Integendeel. Minder spanning en eigenlijk juist een betere inwerking indien nodig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:33

liljebo schreef:
Misschien gewoon eens proberen voor de aardigheid? In jouw geval zou ik dan dus voor een sidepull gaan. Van kruislings hoor ik nog wel dat paarden daar zeker in het begin wat moeite mee kunnen hebben (al is dat niet ieders ervaring)
Naar mijn ervaring en de naar de ervaring van mensen die beroepsmatig werken, is de overstap van bit naar sidepull nooit een probleem voor een paard. Ze hoeven er feitelijk niet aan te wennen.
Het is hooguit de ruiter die er tussen zijn oren aan moet wennen. Want daar zit ook de veiligheid/noodrem.

Je noemt het bit nl als noodrem, maar ik denk dat je je moet realiseren dat bij paniek de pijn die het bit veroorzaakt -vooral als hij als noodrem wordt gebruikt- het tegenovergestelde effect heeft. Pijn versterkt nl de vluchtreactie

Als de bit een geschikte noodrem was, zouden er niet zo vaak ongelukken gebeuren met op hol geslagen paarden e.d. buiten.
Het effect van bit als noodrem zit alleen bij ons tussen de oren
(en geloof me... ik heb dat ook gehad. Eerlijk waar)

De paarden die hier hebben gelopen (ook de paarden die niet van ons waren) hebben we gewoon van het ene moment op het andere van trens op bitloos gezet en ik heb eigenlijk geen enkel verschil gemerkt. Integendeel. Minder spanning en eigenlijk juist een betere inwerking indien nodig.

Als ik ooit de gelegenheid krijg om zoiets te proberen zal ik het zeker doen. Dood zal ze er niet aan gaan, dankuwel voor het advies.
Ik denk dat ik echter wel voorlopig met bit blijf rijden omdat ik niet de mogelijkheid heb om zoiets aan te schaffen.
Ik geef u totaal gelijk wat betreft de vluchtreactie en ik zit nu eigenlijk te lachen achter de computer, rare wezens zijn wij mensen toch eigenlijk. Beslissen voor een ander organisme hoe het moet handelen tijdens een natuurlijk instinct, het houden van dieren of uberhaupt het samenleven met dieren vind ik toch maar een van de raarste dingen die er bestaat. Echter zijn wij het gedwongen vanwege veiligheid, mijn paard is opzich (ook tijdens echt rennen) goed terug te rijden op stem en zit, komt geen bit aan te pas. Schrikken van mijn paard vind ik inprincipe ook eigenlijk nooit erg om bovenstaande reden. De reden dat ik toen 'de touwtjes even flink aantrok' is deel te wijden aan een reflex toch wellicht omdat ik plots er bijna bovenop zat, is geen excuus natuurlijk maar ik wil laten zien dat ik over het algemeen toch liever van haar mond af blijf, alleen contact onderhouden en hier en daar een ophouding.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:45

EllenB schreef:
EricPrast schreef:

Dat is echt niet waar. Een paard voelt het bit altijd (er ligt immers een stuk ijzer op z'n lagen en dat geeft hoe dan ook druk. Ook als je niks met je handen doet.) Een bitloos hoofdstel geeft geen hinderlijk gevoel als je niks met je handen doet en een bit dus wel....

Ik zeg toch ook niet dat een paard het bit niet in de mond voelt liggen? Dat zal best, maar om dan meteen te stellen dat het "dus" hinderlijk voor het paard is... Als je je paard niet wilt hinderen, moet je 'm in de wei laten staan en er alleen naar kijken.

Ik zeg dat een optoming pas pijn gaat doen als je er (te hard) aan trekt en dat geldt zowel voor bitten als voor bitloze optomingen. Beiden werken doordat je druk genereert, alleen de plek waar dat gebeurt verschilt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:52

Danique_G schreef:
[Als ik ooit de gelegenheid krijg om zoiets te proberen zal ik het zeker doen. Dood zal ze er niet aan gaan, dankuwel voor het advies.
Ik denk dat ik echter wel voorlopig met bit blijf rijden omdat ik niet de mogelijkheid heb om zoiets aan te schaffen.
Ik geef u totaal gelijk wat betreft de vluchtreactie en ik zit nu eigenlijk te lachen achter de computer, rare wezens zijn wij mensen toch eigenlijk. Beslissen voor een ander organisme hoe het moet handelen tijdens een natuurlijk instinct, het houden van dieren of uberhaupt het samenleven met dieren vind ik toch maar een van de raarste dingen die er bestaat. Echter zijn wij het gedwongen vanwege veiligheid, mijn paard is opzich (ook tijdens echt rennen) goed terug te rijden op stem en zit, komt geen bit aan te pas. Schrikken van mijn paard vind ik inprincipe ook eigenlijk nooit erg om bovenstaande reden. De reden dat ik toen 'de touwtjes even flink aantrok' is deel te wijden aan een reflex toch wellicht omdat ik plots er bijna bovenop zat, is geen excuus natuurlijk maar ik wil laten zien dat ik over het algemeen toch liever van haar mond af blijf, alleen contact onderhouden en hier en daar een ophouding.

Leuk dat je het een keer wil proberen. Zeker doen. Evt dmv geleend hoofdstel. Wie weet bevalt het je super (je hoeft tegen mij geen u te zeggen hoor... voel ik mij zo oud... :+ )
Het trekken aan de teugels gebeurt meestal vanuit een reflex. Vandaar dat je in het voordeel bent als dat reflex niet pijnlijk is voor het paard. Wij zijn tenslotte ook maar mensen en kunnen schrikken. Maar als we daardoor pijn toedienen, kan dat het vluchtreflex van een prooidier zoals het paard, verergeren,.
En ik geloof best dat je voorzichtig bent met het bit hoor. Het gaat mij er ook niet om om kritiek te leveren.
Maar gewoon om mensen aan het denken te zetten.
En het is dan extra leuk als iemand zegt... hm, ik ga dat toch eens proberen.
:D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:54

EricPrast schreef:
Ik zeg toch ook niet dat een paard het bit niet in de mond voelt liggen? Dat zal best, maar om dan meteen te stellen dat het "dus" hinderlijk voor het paard is... Als je je paard niet wilt hinderen, moet je 'm in de wei laten staan en er alleen naar kijken.

Dit is echt zo'n onzin argument :?. Voor 'zet je paard maar op de poesta'-argument zouden gewoon eens strafpunten uitgedeeld moeten worden ofzo -:(-

Het gaat er om dat je op een manier rijdt waarbij je zo min mogelijk het paard hindert. IMO is dat goed rijden, niet bonken en niet een stuk staal in z'n bek douwen. Wij hebben dat stuk ijzer helemaal niet nodig, gewoon een touwhalstertje met doorhangende teugels, dus geen druk waar dan ook, meeste tijd rijden we op de stem en de zit.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 22-08-11 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:55

EricPrast schreef:
Ik zeg dat een optoming pas pijn gaat doen als je er (te hard) aan trekt en dat geldt zowel voor bitten als voor bitloze optomingen. Beiden werken doordat je druk genereert, alleen de plek waar dat gebeurt verschilt.

Een vriendelijk bitloos hoofdstel doet geen pijn als je druk op de teugels zet. Brede, zachte, soepele (leren) bandjes op de vacht en op de huid geven dan wel druk, maar pijn zal het niet doen.
Een zwaar, ijzeren voorwerp in de mond doet al heel snel pijn. De mond (de dunne lagen, de lippen, de tong, het verhemelte, het hele gebied van tanden en kiezen) is namelijk heel erg gevoelig en is slechts bedekt met een dun laagje slijmvlies.
Hier staat het verschil in gevoeligheid, zenuwbanen en zenuwuiteinden, huid & vacht en slijmvlies etc. uitgelegd: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:22

EllenB schreef:
EricPrast schreef:

Normaal gesproken bemoei ik me niet met deze discussie. Iedereen moet doen wat hij het beste vind, maar ik vind het een rare stelling dat een paard altijd last heeft van een bit en een bitlooshoofdstel nooit een hinderlijk gevoel geeft. Een paard zal een bit vast altijd opmerken, maar wie zegt dat hij daarvan altijd "last" ervaart? (zelfs als je niks doet met je handen zoals je zelf zegt) Een bitloos hoofdstel geeft geen hinderlijk gevoel als je niks met je handen doet (als je wel wat met je handen doet dus wel?), maar ik ben er echt niet van overtuigd dat een paard blij is met wat dan ook om zijn hoofd. Ik vind je opmerkingen echt kant nog wal raken. :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:25

EskeGirl schreef:
Een optoming is zo hard als de hand van de ruiter.

Met een bitloos hoofdstel kán je een paard pijn doen, met een bit ook.
Het verschil vind ik wel dat je met bitloos meer release kan geven dan met bit.

Dat is onzin. Als ik met bit mijn handen naar voren doe is de druk er toch echt wel af.
Iets anders ervaarde ik met een kaakgekruist hoofdstel, daar had ik steeds het gevoel bij dat het vast bleef zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:34

Citaat:
Een zwaar, ijzeren voorwerp in de mond doet al heel snel pijn

Tegenwoordig zijn bitten echt niet zwaar meer. De werking van sommige wel.
Gelukkig bestaan er inmiddels ook goede alternatieven voor ijzer. Zo heb ik een men stangetje van kunstof wat geheel flexibel is zonder ijzeren kern erin. Speciaal voor gekozen omdat ik wel een bit wilde maar na het lezen van dat boekje geen ijzer meer wilde.

Bitloos onder het zadel prima maar voor de wagen never nooit niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:46

Ik rijd mijn ene paard (de keren dat ze ervoor staat) bitloos.
Met bit is ze buiten (netjes gezegd) een ramp. Zowel onder het zadel als voor de kar.
Met de sidepull is ze buiten een totaal ander paard.

Mijn Fjord wordt op dit moment beleerd met bit en oogkleppen (oogkleppen is nog even de vraag of die erop blijven...). Dus ik ben echt niet standaard voor bitloos.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:53

Morganya schreef:
[
Normaal gesproken bemoei ik me niet met deze discussie. Iedereen moet doen wat hij het beste vind, maar ik vind het een rare stelling dat een paard altijd last heeft van een bit en een bitlooshoofdstel nooit een hinderlijk gevoel geeft. Een paard zal een bit vast altijd opmerken, maar wie zegt dat hij daarvan altijd "last" ervaart? (zelfs als je niks doet met je handen zoals je zelf zegt) Een bitloos hoofdstel geeft geen hinderlijk gevoel als je niks met je handen doet (als je wel wat met je handen doet dus wel?), maar ik ben er echt niet van overtuigd dat een paard blij is met wat dan ook om zijn hoofd. Ik vind je opmerkingen echt kant nog wal raken. :n

Lees dan het boek maar waar ik het eerder over had. Alle onderzochte schedels vertoonden botwoekeringen op de plek waar het bit heeft gelegen...

Ik heb overigens niet gezegd dat een paard geen last heeft van een bitloos hoofdstel. Ik zeg alleen dat last/hinder iets anders is dan pijn. Itt tot wat je misschien denkt ben ik helemaal niet tegen een bit (zeker niet als je een licht rubberen bitje oid gebruikt). Ik zeg alleen dat IK geen bit gebruik omdat ik weet dat het pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:12

Morganya schreef:
Een paard zal een bit vast altijd opmerken, maar wie zegt dat hij daarvan altijd "last" ervaart?

Dat is heel voordehand liggend wanneer je de anatomie van de mond kent. Allereerst is er geen plek in de mond voor een bit. Dus wanneer je er een bit in doet, dan komen de tong, lippen en wangslijmvliezen sowieso al in verdrukking. Verder komt er druk op de zeer dunne en gevoelige lagen. Bij teugeldruk komt er ook nog druk tegen de voorste kiezen, komt er nòg meer druk op de tong, lippen en wangslijmvliezen en afhankelijk van het type bit ook nog druk in het verhemelte en de strot. Dan kun je zeggen dat het paard hier geen "last" van heeft, maar prettig is wat anders natuurlijk.
Verder is gebleken dat ieder paard waarbij het bithoofdstel wordt vervangen door een bitloos hoofdstel, terstond begint te ontspannen. Iedereen is daar telkens weer verbaasd over wanneer hij/zij dat bij z'n eigen paard ziet en voelt gebeuren. Ook dat zegt dus veel over de ervaring van een bit in de mond.

Veel mensen beseffen nog steeds niet hoe gevoelig de mond is en hoe de mond er van binnen eigenlijk uitziet. En ook niet hoe de tong(spieren) in verbinding staat met het gehele lichaam van het paard.
Lees dit artikel eens over de anatomie van het paardenhoofd: http://www.bitloospaardrijden.info/anatomie.php en deze over de tong van het paard: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.php . Onderin deze laatste pagina staan ook twee video's van Myler die veel info geeft over het bit en de tong.

Morganya schreef:
maar ik ben er echt niet van overtuigd dat een paard blij is met wat dan ook om zijn hoofd.

Wil jouw paard dan ook niet meelopen en getraind worden met een gewoon halster om z'n hoofd?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:14

Ach. Ik zie meer bitloos leed dan bitleed. Maar in de regel zou dat heel goed kunnen komen door het niveauverschil tussen bitrijders en bitloze rijders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:21

Ach ja tjoppie, bitrijders die overstappen op bitloos, hebben ook plotseling een enorme niveaudaling. :O

De bitloze ruiters in de KNHS competitie doen het overigens beter dan de bitruiters:
KNHS schreef:
De kwaliteit van de deelnemers is goed en ligt voor zover dit te vergelijken is gezien het kleine aantal, boven het gemiddelde van de reguliere dressuur.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:24

Ja, denk ik wel. Ik ben wel van mening dat als je paard beter loopt zonder bit, dat je dan gewoon niet rijden kan. Dan schort het behoorlijk aan je teugelvoering.

En natuurlijk loopt je paard ANDERS zonder bit gewoonweg omdat je minder informatie door kan sturen richting het paard. Maar als iemand vind dat het paard beter loopt zonder bit, dan heeft diegene echt een afslag gemist en is het wat mij betreft beter af niet op een paard.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:26

JoviBan schreef:
Ach ja tjoppie, bitrijders die overstappen op bitloos, hebben ook plotseling een enorme niveaudaling. :O

De bitloze ruiters in de KNHS competitie doen het overigens beter dan de bitruiters:
KNHS schreef:
De kwaliteit van de deelnemers is goed en ligt voor zover dit te vergelijken is gezien het kleine aantal, boven het gemiddelde van de reguliere dressuur.

Iedereen die daar bitloos startte rijd regulier ook met bit. Daarnaast is iedereen een klasse lager gestart dan ze rijden met uitzondering van het B (wat bedroefend was) en het Z (wat eveneens bedroevend was) maar inderdaad in het L en het M waren de proeven niet slecht gemiddeld genomen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:29

Tjoppie, is het zo moeilijk om te lezen wat er staat? Waar staat bitrijders die overstappen op bitloos en dat het rijden opeens beter gaat :?

Dan mag je gaan verklaren waarom veel paarden juist moeiteloos bitloos aannemen en je er zo mee weg rijd?

Daarnaast scheer je nu iedereen over 1 kam, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er paarden zijn die het bit nooit kunnen accepteren, bijv. door een laag gehemelte of te weinig ruimte in de mond.
Dat heeft dan niks met het rijden te maken, dat is gewoon je paard pesten met een bit.