Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:06

Sjors493 schreef:
ik heb best wel veel kennis hoor (niet opschepperig hoor ;) ) ik ken wel heel veel paarden en pony's die tijdens het rijden geen schuimende mond hebben.

hoe meer ik leer te rijden (ipv meehobbelen), hoe meer ik merk dat ik nog zóveel moet leren...
Ik denk dus door deze uitspraak dat je nog ontzettend veel moet leren :j

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:07

superwoman schreef:
Sjors493 schreef:
ik heb best wel veel kennis hoor (niet opschepperig hoor ;) ) ik ken wel heel veel paarden en pony's die tijdens het rijden geen schuimende mond hebben.

hoe meer ik leer te rijden (ipv meehobbelen), hoe meer ik merk dat ik nog zóveel moet leren...

:j

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:08

[/quote]vb: ik heb mensen naar bitloos zien overstapppen omdat ze met bit niet verder kwamen, echter is er weinig veranderd en lopen de paarden nog steeds op de voorhand te sloffen met hun ruiters die het paard vreselijk tegenwerken met hun houding en hun harde handen. Echter dénken ze nu dat ze vriendelijker rijden.....[/quote]

dat is ook weer zon duscussie idd dat bitloos zo vriendelijk is := ze vergeten alleen erbij te vertellen dat bij verkeerd gebruikvoordat ik weer iedereen over me heen krijg
je een neusbeen kunt breken en paarden botwoekeringen op hun neus kunnen krijgen :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:21

avalonnancy schreef:

vb: ik heb mensen naar bitloos zien overstapppen omdat ze met bit niet verder kwamen, echter is er weinig veranderd en lopen de paarden nog steeds op de voorhand te sloffen met hun ruiters die het paard vreselijk tegenwerken met hun houding en hun harde handen. Echter dénken ze nu dat ze vriendelijker rijden.....[/quote]

dat is ook weer zon duscussie idd dat bitloos zo vriendelijk is := ze vergeten alleen erbij te vertellen dat bij verkeerd gebruikvoordat ik weer iedereen over me heen krijg
je een neusbeen kunt breken en paarden botwoekeringen op hun neus kunnen krijgen :P[/quote]

Je kan als de riem goed ligt, de neus niet breken.
Dan zou de neus allang zijn gebroken als er veel druk op het halster kwam.

Kijk eens op http://www.bitloospaardrijden.info/ ;)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:24

je zet het vetgedrukt en nog wordt er overheen gelezen _O-

bij verkeerd gebruik

zo nu beter :=

superwoman

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:34

grinnek

En dan nog..een harde hand is ook niet prettig/vriendelijk bij een bitloze optoming.... om nog maar te zwijgen over alle andere ruiterfouten die je er ook niet mee op lost.
Vriendelijkheid zit 'm IMO meestal in de kunde of onkunde..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:35

superwoman schreef:
Sjors493 schreef:

Je bent toch nooit uitgeleerd?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:38

@superwoman
haha... ik voelde me echt ff zoals jouw avatar := mag ik hem lenen _O-

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:38

ik vind het nog niet zo ondoordacht wat ts zegt. ongeacht haar leeftijd.

zoek maar eens goed op google op wat de gevolgen zijn van rollkur en bitten!!
het is allemaal een stuk minder goed dan jullie denken. een bit verstoord de ademhaling van een paard zeer ernstig. dat de dieren er toch op presteren bewijst maar weer wat een fantastische dieren het zijn. de rollkur is helemaal een vreselijke methode. mensen kijken te veel naar het doel dan naar de middelen. het is zeer schadelijk voor de ademhaling en wervels van het paard. kijk naar de klassieke rijkunst, zoals dressuur ontwikkeld en bedoelt is, en naar de moderne dressuur. het verschil is gigantisch.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:41

avalonnancy schreef:
je zet het vetgedrukt en nog wordt er overheen gelezen _O-

bij verkeerd gebruik

zo nu beter :=

Sorry, ik ben soms een beetje blind }:0

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:43

@ keat
mss even lezen :+

Citaat:
Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat paarden probleemloos kunnen slikken met en zonder een bit in, terwijl ze bewegen met hun hoofd in de ‘dressuurhouding’. Zodra je gaat rijden met een bit in en je paard is niet zenuwachtig, krijg je extra speeksel. De hoeveelheid is per paard verschillend, toont het onderzoek aan. Waarom die verschillen zo groot zijn is niet duidelijk. Feit is dat de hoeveelheid slikbewegingen niet werd beïnvloed door het gebruik van welk soort bit dan ook.

@eskegirl ~~}>

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:47

keat schreef:

het is allemaal een stuk minder goed dan jullie denken. een bit verstoord de ademhaling van een paard zeer ernstig. dat de dieren er toch op presteren bewijst maar weer wat een fantastische dieren het zijn. de rollkur is helemaal een vreselijke methode. mensen kijken te veel naar het doel dan naar de middelen. het is zeer schadelijk voor de ademhaling en wervels van het paard. kijk naar de klassieke rijkunst, zoals dressuur ontwikkeld en bedoelt is, en naar de moderne dressuur. het verschil is gigantisch.

TS richte haar pijlen op een amazone en een ruiter specifiek. In de titel staat min of meer de vraag of deze 2 hun paarden mishandelen. Wat betreft de bitten ik blijf erbij dat de ruiter bepaald wat de inwerking van een bepaald bit heeft en wat juist is voor het betreffende dier. Een gevoelige en nadenkende ruiter zal dan ook nooit het paard nadelig behandelen.
Wat betreft de klassieke rijkunst, tussen de tijd dat die manier ontwikkeld is en de tijd van nu is er wel heel veel veranderd. Kijk alleen maar eens naar het type paard. De paarden van nu zijn heel anders qua bouw dan de paarden van toen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:15

idd easygoing, zo denk ik er ook over.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 10:17

easygoing schreef:
keat schreef:

TS richte haar pijlen op een amazone en een ruiter specifiek. In de titel staat min of meer de vraag of deze 2 hun paarden mishandelen. Wat betreft de bitten ik blijf erbij dat de ruiter bepaald wat de inwerking van een bepaald bit heeft en wat juist is voor het betreffende dier. Een gevoelige en nadenkende ruiter zal dan ook nooit het paard nadelig behandelen.
Wat betreft de klassieke rijkunst, tussen de tijd dat die manier ontwikkeld is en de tijd van nu is er wel heel veel veranderd. Kijk alleen maar eens naar het type paard. De paarden van nu zijn heel anders qua bouw dan de paarden van toen.

ik ben een jonge, dus haar moet hij worden :o
Laatst bijgewerkt door Sjors op 09-04-11 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 10:19

keat schreef:

ik ben een jonge, dus haar moet hij worden! :o

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:23

Miepie77 schreef:
superwoman schreef:
Ik denk dat dat ook komt doordat mensen steeds minder opgroeien met paarden/lichaams-taal en dat ze dáárdoor steeds meer problemen krijgen met de omgang en het rijden van het paard.
Heb helaas genoeg mensen zien overstappen en zelfs "doorslaan" op bepaalde gebieden omdat ze het niet konden vinden in de reguliere manier. (door onkunde en zag ze in hun "nieuwe manier" ook weer grove fouten maken die niet gunstig waren voor het paard)
Anders wil niet zeggen fout (!), maar ook in "anders" kun je fouten maken die overduidelijk én niet de bedoeling zijn :D

altijd grappig, dat geveroordeel van andere methodes dan Deurne.

Volgens mij heeft dit weinig met het veroordelen van andere disiplines te maken. Er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen tussen de toppers in elke disipline. Dat zijn én paardenmensen en mensen met een hele grote gereedschapkist vol oplossingen. Daardoor snappen ze wat er aan de hand is als een paard een bepaalde reactie vertoont en kunnen ze de juiste reactie uit hun gereedschapkist pakken om er op te reageren. Dat wil niet zeggen dat ze nooit fouten maken, maar wel veel minder fouten. En in tegentelling tot ons, de mindere goden, hebben ze vaak ook veel minder problemen met elkaar en is de discussie dressuur/natural of bit/bitloos er niet of nauwelijks. Kijk naar een Anky en Monty Roberts die samen clinics geven of een Emiel Voest, die samenwerkt met Imke.

Het probleem is dat wij met z'n allen beginnen met een vorm van dressuur als we beginnen paard te rijden, dat is nou eenmaal de basis van paardrijden. Als wij dan beginnen met paardrijden, dan gaat er van alles mis en bij veel van ons blijft er heel lang heel veel mis gaan. Dan ligt het natuurlijk niet aan het paard, maar ook niet aan ons als ruiter. Dus moet het wel de schuld van de methode of het harnachement zijn. Er is niks met met bitloos, boomloos, centered riding, freestyle of wat dan ook. Er is wel veel mis met de reden waarom veel mensen daarvoor kiezen. Omdat ze niet kritisch naar zichzelf of hun eigen rijden kunnen kijken.

En daarmee kom ik weer terug op de stelling uit de OP. Dat zijn mensen met veel meer kennis van zaken en gevoel voor paarden dan de gemiddelde bokker. Op het moment dat wij hun gaan beschuldigen van dierenmishandeling, dan trekken we een veel te grote broek aan. Natuurlijk maken zij ook fouten, maar veel minder dan de meeste bokkers, kleinere dan de meeste bokkers en kunnen zij ze veel beter corrigeren. En het bewijs hebben ze geleverd door veel paarden tot op het hoogste niveau te trainen die gezond oud geworden zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:31

Goed verwoord Karl

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:40

Ik denk dat het grootste probleem/oorzaak de overschatting is van eigen kunnen door de amateur-ruiters.
Als dressuurruiter moet je jezelf niet vergelijken met Anky/Edward etc.
Als springruiter niet met Jeroen, Gerco etc
Enz. dat geldt IMO voor iedere discipline.
Ik denk dat dierenleed veel meer voorkomt bij de amateurruiters dan bij de top.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:28

Anky is niet de vriendelijkste ruiter hoor.. Dat denk ik tenminste

Want als ik youtube filmpjes zie dat ze een paard zo in de krul trekt..

Bahh.. :r

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:55

PaardenliefJ schreef:
Anky is niet de vriendelijkste ruiter hoor.. Dat denk ik tenminste

Want als ik youtube filmpjes zie dat ze een paard zo in de krul trekt..

Bahh.. :r

Ik denk zelf dat dat heus niet altijd gebeurt hoor ;)
Anders zou je het ook tijdens een proef moeten zien , maar dat is mij nog nooit opgevallen iig.
Dat ze niet de vriendelijkste ruiter is vind ik dan wel weer waar :j

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:16

ik vind dat Anky zn groot ego heeft :o
maar dat is weer iets heel anders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:17

xjesssicaa schreef:
ik vind dat Anky zn groot ego heeft :o
maar dat is weer iets heel anders.

Ze mag ook best een groot ego hebben hoor, ze heeft heel wat bereikt. :D

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:26

jaa dat is waar. maar ik vind persoonlijk dat ze zichzelf wel goed mag vinden rijden. maar het kan ook te overdreven worden..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:29

xjesssicaa schreef:
jaa dat is waar. maar ik vind persoonlijk dat ze zichzelf wel goed mag vinden rijden. maar het kan ook te overdreven worden..

In wat voor zin vind jij dan dat ze overdrijft?

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:31

vroeger had een vriendin tegen mij gezegt dat ze iets wou vragen. gewoon zeg maar iedereen kon een aantal vragen stellen. en dan Anky had gezegt dat ga ik jou niet aan je heus hangen.

ik weet natuurlijk niet of dit waar is :P