suuzepuus schreef:wat ik een beetje jammer vind van het hele setjes gebeuren is dan de setjes vaak belangrijker zijn dan goed passend tuig.
Ik zou zo graag willen weten waar je deze uitspraak op baseert? Ben jij persoonlijk bij meerdere setjesgekken gaan kijken of hun tuig wel goed op hun paard paste en toen kunnen constateren dat dit vaak niet het geval was?
Ik zou me niet aangesproken moeten voelen denk ik, maar vind het gewoon jammer dat je uitspraken of eigenlijk zelfs een behoorlijke beschuldiging doet die je in mijn ogen níet kan onderbouwen.
Ik ben zelf helemaal setjesgek. Heb alleen een tijd geen paard gehad dus nadat ik mijn nieuwe pony had heb ik me even flink uitgeleefd, resultaat: stuk of 10 setjes, en een stuk of drie dekjes die nog wachten op bijpassende peesjes en strijkjes.
Het grootste deel hiervan ligt echter nog ongebruikt in de kast, en weet je waarom? Omdat ik zelf al dacht dat mijn zadel niet paste maar er door een stel overtuigende stalgenoten toch mee ben gaan rijden (zij riepen dat het paste, en ik ben het gaan geloven) en het na een paar keer rijden door een vriendin met kennis van zaken heb laten nakijken en die heeft me uitgelegd dat het toch echt niet past (wat ik dus al dacht).
Sindsdien heeft het zadel niet meer op het paard gelegen (sterker nog het is al verkocht) en dus mijn setjes ook niet, ik ben nu al enkele maanden opzoek naar een passend zadel, al aardig wat geprobeerd maar wat ik nodig heb is lastig te vinden, en nog niks gevonden wat ik super vond liggen.
Morgen komt bij mijn als het goed is Esther Groen van Green Distance omdat ik nu eindelijk wel eens wil weten wat er wél gaat passen op mijn pony, en dat wordt waarschijnlijk een huurzadel. NIET omdat ik geen nieuw zadel kan of wil betalen, maar omdat ik niet nu een nieuw zadel wil kopen wat over een halfjaar als mijn spekkie in model komt niet meer past. 
Dus als ik straks met mijn huurzadel en mijn dure setjes rondrijd, mag ik dan een voorbeeld voor je zijn van hoe setjesmensen goedpassend tuig óók erg belangrijk kunnen vinden? Of blijf je stiekem toch denken dat ik wel setjes maar geen zadel kan/wil kopen? 
Overigens gebruik ik alleen mijn pony als barbiepop hoor, ik trek zelf eigenlijk niks bijpassends aan. Kan iemand mij trouwens uitleggen wat er mis is met het gebruik van een pony als barbiepop onder die voorwaarde dat het de pony niet hinderd en er verder ook goed voor gezorgd wordt?