[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:02

inderdaad, 50 kilo is dan nog heel wat. kijk wanneer je uitgaat van een maximum, wil dat niet zeggen dat dat een mooi gewicht is voor een ruiter op desbetreffend paard. speel gewoon op safe. is 50 kilo de max, ga dan niet verder dan 45 kilo incl zadel.

nou dan kan ik me pony wel verkopen want dan is mijn dochter van bijna 11 al te groot en te zwaar incl zadel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:19

melissa7 schreef:
inderdaad, 50 kilo is dan nog heel wat. kijk wanneer je uitgaat van een maximum, wil dat niet zeggen dat dat een mooi gewicht is voor een ruiter op desbetreffend paard. speel gewoon op safe. is 50 kilo de max, ga dan niet verder dan 45 kilo incl zadel.

nou dan kan ik me pony wel verkopen want dan is mijn dochter van bijna 11 al te groot en te zwaar incl zadel.

waarom moet een pony gelijk verkocht worden als er niet meer op gereden zou kunnen worden? ik heb een tijdje een ruitertje gehad voor mijn NMPRS pony. het jochie is vijf jaar oud, en weegt 22 kilo. tegen dat hij een jaar of zeven is had hij waarschijnlijk niet meer met mijn pony kunnen rijden. als je een kleine pony koopt, weet je van tevoren dat de combinatie niet altijd zal blijven passen. dat geeft niks, je kunt zelf andere dingen doen met de pony, of hem inderdaad verkopen. als je dochter erg gehecht is aan de pony kan hij ook bijvoorbeeld in het tuig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:20

oeps... mijn zusje stond nog ingelogd, ik heb dat bericht dus getypt, niet mijn zusje!

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:08

suus1991 en goldflower: dank je wel voor jullie reactie hij is idd erg sterk en stevig gebouwd !

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:21

Okee, ik dan ook maar eens.
ben benieuwd wat jullie van mij & judy vinden;
Ikzelf weeg 50 kg, Judy is 1.30m hoog & zo'n 350 kg.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb op dit moment contact met een meisje dat 35kg weegt, & 1.45m lang is.
Mijn 20jarige pony'tje, van 1.15m hoog, heeft vorige maand nageltred gehad & hiervan nog een enigsinds opgezwollen koot (bijna niet meer, 1cm verschil in omtrek koot), dit zou er met meer beweging nog afgelopen moeten kunnen worden, geen infectie en dergelijke meer.
Zij weegt 230kg, het maximale gewicht wat zij zou kunnen houden ligt rond de 46 kg, maar omdat ze al wat ouder is, en die blessure gehad heeft, vind ik dit te veel.
Heb hier natuurlijk geen foto van, maar denken jullie dat dit kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:55

Lijkt mij wel. Wel even goed kijken of de benen er niet ver onderuit steken, maar ik denk niet dat dat het geval zal zijn.

Jij bent met je pony een mooie combi! Arabiertje?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:07

myrthe, beiden lijken mij een goede combi, jij en je pony zien er zowiezo leuk uit samen! ook prima dat je rekening houdt met je oudere pony!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:45

Citaat:

Super!! OK dan! fijn dat er nog mensen op die manier denken!
Op de haflingerkeuring gaat het juist erg de andere kant op, sommigen worden dan enkele weken van te voren op extreem weinig voer gezet (weidegang is helemaal uit denk boze.. terwijl de keuringen midden in de zomer zijn). Hoe luxer hoe beter, maar er is nogal een verschil tussen luxe en mager!

Ik heb een andere vraag, namelijk wat jullie het maximale gewicht vinden voor mijn pony.
Het is een redelijk brede haflinger merrie, MAAR:
- ze is 20 jaar oud
- Heeft artrose in beide voorbenen, struikelt hierdoor o.a. wat sneller
- ze is 1,32m. hoog, dus erg klein voor een haf en valt onder de C-pony maat.

Ik vind zelf zo'n 65-70 kilo echt wel de max. voor Evita.. sommigen vinden dat raar/mutserig omdat het een haf is, anderen vinden het logisch.

(ik ben zelf 1,68m. en weeg ongeveer 54 kilo, foto's staan wel in mijn profiel. ik vind het er zelf niet raar uit zien qua lengte Knipoog )

Tsja, ik vind 65-70 kilo dan echt wel een beetje zwaar hoor. Ik heb zelf ook een pony van (toevallig Lachen ) 1.32 m. die ook heel stevig en sterk gebouwd is, ook al een twintiger maar verder gezond. Ikzelf weeg c.a 60 kg en eigenlijk vind ik dat te zwaar. Af en toe doen we nog een klein rondje maar meestal loopt ze voor de wagen. 1.32m is klein hoor, ook als het een hafje is! Zolang je zelf denkt dat het goed zit zal het oké zijn, maar hou het goed in de gaten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:37

inderdaad voorzichtig mee zijn. ik neem aan dat je je pony aardig goed kent, tenminste zo komt het op mij over. dus ze zal het je vanzelf vertellen wat ze wel en niet aankan

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:51

In principe ben ik wel de enige die haar rijd (54 kilo) en 1 keer in de week haar verzorgster (wel wat zwaarder, maar zeker geen zwaargewicht Knipoog ). Ze wordt zoiezo alleen nog maar recreatief gereden. Met haar heeft Evita absoluut geen moeite.. maar Evita is er ook niet eentje die snel zal laten zien dat ze iets niet aan kan, dat is het lastige aan haar karakter, het is een echte doodloper.

Ik begon me dit af te vragen omdat we het er laatst over hadden op stal, er zijn mensen die zeggen dat Evita makkelijk iemand van 80 kilo kan dragen. Dat betwijfel ik dus heel sterk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 06:08

Ik denk dat je dat terecht betwijfelt, een haf kan niet alles dragen, gewoon omdat het een haf is. En zeker met wat jij vertelt, lijkt me 60 kilo de max voor haar, inclusief zadel, vergeet niet dat dat gewicht er altijd bijkomt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:12

Judy's mamma is een welsh, en dr paps is onbekend, maar dr zit idd wel ergens wat arabier achter. Lachen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:14

Mijn paard is een KWPN van 1.78m., zijn vader is een KWPN van 1.65m. en zijn moeder is een vos van 1.54m.

Ik ben 1.83m. en weeg 74 kg. Kan dit? Clown

punkielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:32

mariska12 schreef:
X_Fjorden_X : nee niet te groot..

Marije19: het ziet er niet uit maar.. ze zijn hartstikke sterk!!! dus zo lang je niet uren gaat rijden vind ik het wel kunnen !! (ZE ZIJN STERK)

Kinee_ : nee ik vind het nog passen !!!!

Marije19, ik vind ook dat je nog wel kan blijven rijden hoor, maar niet intensief, een beetje stappen en draven gaat best nog, die beestjes zijn behoorlijk sterk!!!!:):) Heb er lekker nog een jaartje plezier op!!!

punkielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:43

shadowlover schreef:
ik heb een pony op de wei staan van +/- 1,10. die wil ik gaan beleren, maar kwam er al snel achter dat mijn benen te lang zijn. Mijn nichtje heeft evenlange benen, dus hetzelfde probleem. met ons gewicht gaat het in stap wel goed, maar in draf heeft hij er moeite mee.

mijn vraag: in welke leeftijdscatergorie en lengte/gewicht moet ik een bijrijdstertje zoeken?

mijn paard is ongeveer 1,58

Dit is mijn nichtje, bijna even groot als ik en ik ben 1,66.

foto's op pagina 4.
[/quote]

dus de pony is +/- 1.10, welk gewicht/lengte mag hij hebben?
[/quote]

Zoek een jong ruitertje! Maar wel dapper:P liefste wat kleiner, dan kan het wel hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:08

Ireentjuh schreef:
In principe ben ik wel de enige die haar rijd (54 kilo) en 1 keer in de week haar verzorgster (wel wat zwaarder, maar zeker geen zwaargewicht Knipoog ). Ze wordt zoiezo alleen nog maar recreatief gereden. Met haar heeft Evita absoluut geen moeite.. maar Evita is er ook niet eentje die snel zal laten zien dat ze iets niet aan kan, dat is het lastige aan haar karakter, het is een echte doodloper.

Ik begon me dit af te vragen omdat we het er laatst over hadden op stal, er zijn mensen die zeggen dat Evita makkelijk iemand van 80 kilo kan dragen. Dat betwijfel ik dus heel sterk!

jij kent je pony het beste! Als het niet goed voelt, moet je het nooit doen.
Juist een pony die niet snel iets laat merken, moet je extra voorzichtig zijn.

persoonlijk vind ik 80 kg erg overdreven....
tuurlijk kan ze het dragen, maar voor hoe lang is dan de vraag? Knipoog

Thuis ben ik strenger met max gewicht op mijn paarden dan hier op het forum.
Ik ben veel liever té voorzichtig.
Tong uitsteken

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:50

ik heb een verzorgponytje het is een nieuw forest en ik schat haar op 1.40 helemaal zeker weet ik het niet ik ben 1.69 en weeg 60 kg kan ik daar nog rustig op rijden? (niet te lang en niet te hard) ik heb geen foto

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:54

Moeilijk te zeggen... Je hebt oude en nieuwe types.
Waar eindigen je voeten als je erop zit?
Want als je te lang bent, ben je ook te zwaar, omdat je die bij elkaar op moet tellen vind ik. Het is zwaarder dan alleen lang of alleen zwaar.
60 kg voor en pony van 140 is natuurlijk niet weinig.
Maar als je er goed op past is het een grove pony en zal hij je makkelijk kunnen houden...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:39

superwoman schreef:

Thuis ben ik strenger met max gewicht op mijn paarden dan hier op het forum.
Ik ben veel liever té voorzichtig.
Tong uitsteken

hier nog zo één, hihi!

ik heb een kruising NF, maar dat is denk ik niet vergelijkbaar. hij is half Engels volbloed en erg licht gebouwd. ik hou bij hem (hij is 1,52 meter) 70 kilo aan als maximum, inclusief zadel. en dat is dan niet voor dagelijks.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:28

Hoi,

Ik ben 1m60 en weeg 47kg mijn arabier is juist 1m60.

krijg helaas geen foto's erop...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:06

Als jij 1.60m. bent en hij ook, dan zie ik het probleem niet, hoor?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:29

ja, sorry deel van tekst kwijt..
Mijn bijruiter is 1m60 en weegt ong 68kg
is zijn te zwaar?
hierbij een foto van mijn paard...
Afbeelding

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:46

@sylviel: Ik vind je bijrijdster niet te zwaar, voor het oog misschien iets te groot....

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:48

Heb ik zelf ook nog een vraagje,
Is iemand van 1,75 te groot voor een pony van 1,45??

Heeft iemand hier foto's van?? Misschien een beetje rare vraag, maar de pony die ik misschien ga kopen is zo groot, als ik een foto heb, krijg ik een beetje een beeld!
Thanx alvast!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:57

ja vind ik wel te groot ja.....Bloos