Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
melissa7 schreef:inderdaad, 50 kilo is dan nog heel wat. kijk wanneer je uitgaat van een maximum, wil dat niet zeggen dat dat een mooi gewicht is voor een ruiter op desbetreffend paard. speel gewoon op safe. is 50 kilo de max, ga dan niet verder dan 45 kilo incl zadel.
nou dan kan ik me pony wel verkopen want dan is mijn dochter van bijna 11 al te groot en te zwaar incl zadel.

Citaat:
Super!!fijn dat er nog mensen op die manier denken!
Op de haflingerkeuring gaat het juist erg de andere kant op, sommigen worden dan enkele weken van te voren op extreem weinig voer gezet (weidegang is helemaal uit denk boze.. terwijl de keuringen midden in de zomer zijn). Hoe luxer hoe beter, maar er is nogal een verschil tussen luxe en mager!
Ik heb een andere vraag, namelijk wat jullie het maximale gewicht vinden voor mijn pony.
Het is een redelijk brede haflinger merrie, MAAR:
- ze is 20 jaar oud
- Heeft artrose in beide voorbenen, struikelt hierdoor o.a. wat sneller
- ze is 1,32m. hoog, dus erg klein voor een haf en valt onder de C-pony maat.
Ik vind zelf zo'n 65-70 kilo echt wel de max. voor Evita.. sommigen vinden dat raar/mutserig omdat het een haf is, anderen vinden het logisch.
(ik ben zelf 1,68m. en weeg ongeveer 54 kilo, foto's staan wel in mijn profiel. ik vind het er zelf niet raar uit zien qua lengte)
) 1.32 m. die ook heel stevig en sterk gebouwd is, ook al een twintiger maar verder gezond. Ikzelf weeg c.a 60 kg en eigenlijk vind ik dat te zwaar. Af en toe doen we nog een klein rondje maar meestal loopt ze voor de wagen. 1.32m is klein hoor, ook als het een hafje is! Zolang je zelf denkt dat het goed zit zal het oké zijn, maar hou het goed in de gaten. 
). Ze wordt zoiezo alleen nog maar recreatief gereden. Met haar heeft Evita absoluut geen moeite.. maar Evita is er ook niet eentje die snel zal laten zien dat ze iets niet aan kan, dat is het lastige aan haar karakter, het is een echte doodloper.

mariska12 schreef:X_Fjorden_X : nee niet te groot..
Marije19: het ziet er niet uit maar.. ze zijn hartstikke sterk!!! dus zo lang je niet uren gaat rijden vind ik het wel kunnen !! (ZE ZIJN STERK)
Kinee_ : nee ik vind het nog passen !!!!

shadowlover schreef:ik heb een pony op de wei staan van +/- 1,10. die wil ik gaan beleren, maar kwam er al snel achter dat mijn benen te lang zijn. Mijn nichtje heeft evenlange benen, dus hetzelfde probleem. met ons gewicht gaat het in stap wel goed, maar in draf heeft hij er moeite mee.
mijn vraag: in welke leeftijdscatergorie en lengte/gewicht moet ik een bijrijdstertje zoeken?
mijn paard is ongeveer 1,58
Dit is mijn nichtje, bijna even groot als ik en ik ben 1,66.
Ireentjuh schreef:In principe ben ik wel de enige die haar rijd (54 kilo) en 1 keer in de week haar verzorgster (wel wat zwaarder, maar zeker geen zwaargewicht). Ze wordt zoiezo alleen nog maar recreatief gereden. Met haar heeft Evita absoluut geen moeite.. maar Evita is er ook niet eentje die snel zal laten zien dat ze iets niet aan kan, dat is het lastige aan haar karakter, het is een echte doodloper.
Ik begon me dit af te vragen omdat we het er laatst over hadden op stal, er zijn mensen die zeggen dat Evita makkelijk iemand van 80 kilo kan dragen. Dat betwijfel ik dus heel sterk!

superwoman schreef:
Thuis ben ik strenger met max gewicht op mijn paarden dan hier op het forum.
Ik ben veel liever té voorzichtig.