soraja, ik vind je net iets te grote voor het echte werk. Een relaxt ritje af en toe zou wel kunnen. Kijk met name je bovenbenen. Ze zijn mooie lang en zitten alleen maar in de weg bij deze paard.
@ noraly, nee dat kan echt niet meer, als je je beugels op goede lengte doet en netjes gaat zitten kom je zo ongeveer halverwege het pijpbeen met je voeten, je bent gewoon écht te lang. op de geplaatste foto ligt het zadel over de schouder en tegen de hals aan, het ligt dus te ver naar voren, maar is te groot om goed achter de schouder te kunnen hebben, aangezien het dan op de lendenen ligt. past dus niet meer...
@ soraja, ik vind je er op zich nog wel op passen, scheelt echter niet veel. ook bij jou ligt het zadel op de schouder, te ver naar voren. ook bij jou is van achter een minimum aan ruimte. New Forest ponies staan niet bekend om hun lange rug, wat betekent dat er maar weinig lengteruimte is waarop het zadel mag rusten. het zadel zal waarschijnlijk te lang zijn voor de rug van de pony.
@ sjolvir, bij jou spelen meerdere factoren een rol, denk ik. je bent naar verhouding in eenheden erg lang, maar je hebt een breed paard waardoor je benen minder uitsteken dan ze bij een smal paard zullen doen. op mijn E-pony van 1,52 meter zal je langer lijken. wat ook een grote rol speelt (en wat mist bij bijna iedere shetruiter) is dat jouw paard optimaal door het lichaam getraind wordt. zijn lichaam wordt dusdanig gebruikt dat het gaat dragen, de spieren vangen het grootste deel op, en de rug heeft in dit verband zeker niet méér te lijden dan met een kleinere ruiter. te zwaar zal je zeker niet zijn. ik vind jullie een fijne combinatie, ik ga niet plaatjeskijken want dat is imo niet relevant mbt gezondheid van het paard icm ruiter.
Ik ben iemand met overgewicht (vertel liever niet hoeveel ik weeg) en ben 1.72. Ik rij meestal op een tinker van 1.60 of een ouderwetse typ haflinger van 1.42.. Ik vroeg een keertje of ik niet te zwaar voor ze was (te lang ben ik sowieso niet volgens mij) toen zei mijn instructrice: nee, het gaat er ook om hoeveel je mee beweegt met je gewicht. Als je 60 weegt en tegenwerkt ben je zwaarder dan iemand die bewijze van 80 weegt. Klopt dit? Want ik merk vaak dat mensen toch erg op letten hoeveel je weegt..
als ik een maximum gewicht inschat ga ik altijd uit van een meebewegende ruiter die kan zitten. de maximum grens is het absolute maximum, dus uitgaande van de meest ideale omstandigheden verder. stel je hebt een haf die maximaal 70 kilo zonder problemen kan en mag dragen, dan ga je uit van iemand van maximaal 70 kilo die goed zit en het dier niet tegenwerkt (of iig minimaal tegenwerkt want ruiters die écht niet tegenwerken zijn er weinig). iemand van 70 kilo die niet kan zitten en als een zoutzak meehobbelt moet daar dan natuurlijk niet op.
merel_gomez
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-08 11:02
.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt
kitty_gomez
Geplaatst: 01-01-08 14:44
.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
kitty_gomez
Geplaatst: 01-01-08 14:45
.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Merrieveulen: dankjewel voor je uitleg, ik werk volgens mij niet echt tegen maar ik vroeg het me af omdat ik vroeg of ik op meerdere paarden zou kunnen rijden als ik veel zou afvallen.. Volgens haar niet.. Omdat meewerken belangrijker is en omdat ik meewerk of zoiets.. Vandaar mijn vraag.