[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:44

het gaat er dus om of ik er te groot voor ben (of te zwaar) Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:52

ik vind het gewoon goed kunnen hoor, zie er niks raars aan!

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:18

Zie er ook niets raars aan ,je bent niet te groot en ook niet te zwaar Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:24

past nog wel.
Zou wel de beugels langer doen en proberen je rug niet hol te maken Knipoog

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:59

haha oke, ik zal zeggen dat ik voor mijn gevoel echt veels te lang zit, maar dat dat op de foto's niet te zien is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:18

kan nog prima hoor!

en om NOG even terug te komen op welshjes, op de keuringen en shows zie je vaak genoeg dingen die niet kunnen. goede ruiters op niveau zijn nou eenmaal meestal zwaarder en langer dan kinderen die er daadwerkelijk op passen. ten eerste zie je op welsh keuringen allemaal vetzakken, de jury vindt dat mooi maar het is niet gezond voor de ponies. het feit dat ervaren (grote, zware) ruiters op die ponies rijden, is dat het niveau hoger is en de pony dan mooier/ beter gepresenteerd kan worden. het gaat allemaal om geld en prestaties. zo zijn er ook dekhengsten die ingeslapen moesten worden door versleten heupgewrichten en ruggen door al het dekken. dat is toch belachelijk? maar ja, als het eenmaal om geld gaat wordt daar maar weinig rekening meer mee gehouden. wat denk ja van driejarigen die in springwedstrijden worden uitgebracht? de eigenaren zeggen dat het wel kan, maar het draait allemaal om de prestaties. die paarden gaan nooit lang mee, en eindigen op 15 jarige leeftijd als manegepaard, of erger. natuurlijk zal niemand het toegeven, maar ik hou lekker datgene aan wat mijn DA en therapeut adviseren, dan weet ik zeker dat ik het juiste doe voor mijn dieren.

voorbeeld: wij hebben pas geleden een welsh veulen gekocht. wij willen hem opfokken voor de hengstenkeuring, maar na me er wat in verdiept te hebben, weet ik dat die ponies vetgemest worden omdat de jury dat graag wil zien. vinden ze mooi, een brede stevige pony. wij presenteren ons veulen volgend jaar in normale conditie, gewoon mooi op gewicht en gezond. jammer als ze hem uiteindelijk niet goedkeuren, maar ik vind onze pony het belangrijkste, en niet dat hij geld opbrengt of het goed doet in de shows/ sport. hij wordt dan ook niet ingereden, hij gaat lekker in het tuig.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:03

heey er is hier iemand op bokt, ik ben de naam vergeten maar die denkt er precies hetzelfde over! ze doet zelf ook mee met keuringen (volgens mij heeft ze ook een hengst) en die is geen grammetje te dik! hij loopt in een super conditie!! maar zo vind ik ook dat het hoort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:39

Goed zo, zo hoort het ook... vaak zeggen die eigenaren ook dat het kan, om hun eigen gedrag goed te praten...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 06:38

Hm, ik heb een tijdje een vosmerrie van 1.47m. gereden met mijn 1.83m. Als ik dit allemaal zo lees, was dat dan ook dierenmishandeling? Ik bedoel, ik wist niet dat het fout was. Wij maakten buitenritten van een uur/anderhalf uur en ik moet zeggen dat we het heel erg naar onze zin hadden. Hebben jullie dan het recht om te zeggen dat ik niet meer op die pony mag rijden?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:20

ik vind gewoon dat als de pony het niet aankon je dat heus wel gemerkt had. vorige keer reed er een meisje van 164 op mijn pony van 121 en hij had er echt geen last van,hij vond het juist heel leuk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:59

melissa7 schreef:
ik vind gewoon dat als de pony het niet aankon je dat heus wel gemerkt had. vorige keer reed er een meisje van 164 op mijn pony van 121 en hij had er echt geen last van,hij vond het juist heel leuk.

natuurlijk vind een paard het werk leuk, zou niet goed zijn als dat niet zo was. alleen een paard snapt niet wat botslijtage en chronische blessures zijn... daarom is het aan de ruiter om die verantwoordelijkheid te nemen, en het paard voorop te stellen ipv het eigen plezier. het geestelijke aspect van het dier is heel wat anders dan het lichamelijke. tegen de tijd dat een pony aangeeft dat je te zwaar bent ben je echt al ver heen. bovendien, hoeveel ponies die bokken krijgen met de zweep? misschien proberen die alleen maar wat aan te geven. om klierderigheid te onderscheiden van een serieuzer probleem heeft iemand aardig wat ervaring en kennis van zaken nodig, en de meeste jongere mensen hebben dat gewoon (nog) niet.

Saskiaatje schreef:
Hm, ik heb een tijdje een vosmerrie van 1.47m. gereden met mijn 1.83m. Als ik dit allemaal zo lees, was dat dan ook dierenmishandeling? Ik bedoel, ik wist niet dat het fout was. Wij maakten buitenritten van een uur/anderhalf uur en ik moet zeggen dat we het heel erg naar onze zin hadden. Hebben jullie dan het recht om te zeggen dat ik niet meer op die pony mag rijden?

niemand noemt hier het woord dierenmishandeling. en niemand hier kan jou verbieden om op een bepaald paard te rijden. we kunnen hooguit uitleggen wat wel en niet kan en tips en advies geven. of de eigenaar/ ruiter er wat mee wil doen is aan hem/ haar zelf. 1,47 meter is best groot hoor, en ik oordeel zowiezo niet voor ik een foto oid gezien heb, aangezien de ene D-pony de andere niet is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:24

Mooi uitgelegd merrieveulen, zo denk ik er ook over!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:23

superwoman schreef:
Mooi uitgelegd merrieveulen, zo denk ik er ook over!

merci... wij zijn het vaak met elkaar eens, wordt het niet een beetje saai?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:31

merrieveulen wat vind jij zwaar dan want het meisje wat op hem reed was echt niet zwaar, dus mijn vraag wat vind jij zwaar voor een welsh van 1.21.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:21

melissa7 schreef:
merrieveulen wat vind jij zwaar dan want het meisje wat op hem reed was echt niet zwaar, dus mijn vraag wat vind jij zwaar voor een welsh van 1.21.

Wat is de bouw? Dat scheelt ontzettend en hoe goed is de conditie?

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:23

ik vind 52 kilo zelf een mooie grens als het een lekker stevig paardjes van 1.21 is (en dan lekker stevig bedoel ik mee geen dun scharminkel Knipoog )

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:51

suus1991 schreef:
ik vind 52 kilo zelf een mooie grens als het een lekker stevig paardjes van 1.21 is (en dan lekker stevig bedoel ik mee geen dun scharminkel Knipoog )

Ja maar als hij weer stevig of dik is dan moet hij dat gewicht ook weer extra mee sjouwen.
Ten zij je een bodybuild welsh hebt Haha!

Maar dit meisje van melissa 7 weegt net 50 kilo is ietsjes lang ,maar niet dat je zeg van Goh Goh wat lang zeg.
Haar kont zit ook gewoon mooi in de 15 inch zadel dus dat zegt wel wat over haar figuurtje Knipoog Vork

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:53

hahah ja dat is zo Knipoog
nou zolang dat het gaat, kan je het gewoon doen denk ik als ze nou echt nog veel gaat groeien zal ik wel alvast gaan kijken of je niet een klein meisje kan vinden die niet veel meer groeit en niet te zwaar is Knipoog (lijkt me wel moeilijk om te vinden opzich)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:21

voor een pony van 1,21 meter, rijpony type op optimaal gewicht vind ik een maximum van 50 kilo netjes, en veilig. mits de ruiter netjes rijdt en goed in balans zit.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:23

@goldflower: Stevig is iets anders dan dik bij paarden. Knipoog Stevig is net als bij fjorden, ze zijn dus wat breder en dik is gewoon dik. Tong uitsteken

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:29

merrieveulen schreef:
voor een pony van 1,21 meter, rijpony type op optimaal gewicht vind ik een maximum van 50 kilo netjes, en veilig. mits de ruiter netjes rijdt en goed in balans zit.

het meisje kan goed rijden, ze zit nl in L2 niveau ze zit verder goed in balans. zijn konditie is verder wel goed maar kan beter, hij loopt nu gewoon mee in de les van een uur en dat gaat wel goed. verder is hij niet mager maar gewoon lkkr gebouwd. hij weegt rond de 275 kg.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:33

@merrieveulen, ik ben het meestal met je eens, maar nu niet, ik ben zelf 52 kilo, soms iets minder, maar ik zie me zelf er niet zo snel op zitten hoor. Tong uitsteken Ik ben 1.63 Knipoog en m'n benen zijn in principe niet zo lang, maar toch komt de drukverdeling verkeerd. Knipoog

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:36

Mag ik iets vragen?
Vinden jullie iemand van 1.63 (ongeveer) te groot voor op een pony van 1.38? Is wel een stevige pony, New Forest. Volgens mij zit zij er zelf niet mee en ziet het er ook niet raar uit alhoewel sommige wel zeggen dat ik eens op paarden moet stappen Knipoog Als het nodig is zal ik eens een foto zoeken maar ik weet niet of ik een duidelijke foto heb! Anders moet je even in me profiel kijken Knipoog

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:38

Kim4Bibi schreef:
Mag ik iets vragen?
Vinden jullie iemand van 1.63 (ongeveer) te groot voor op een pony van 1.38? Is wel een stevige pony, New Forest. Volgens mij zit zij er zelf niet mee en ziet het er ook niet raar uit alhoewel sommige wel zeggen dat ik eens op paarden moet stappen Knipoog Als het nodig is zal ik eens een foto zoeken maar ik weet niet of ik een duidelijke foto heb! Anders moet je even in me profiel kijken Knipoog

als ik zo die foto zie is dat meisje waar ik het over had iets langer om te zien op mijn pony.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:39

ik vind je precies op het randje zitten van NET goed, het staat niet storend maar voor het plaatje had je net iets kleiner mogen zijn