[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:48

Tuurlijk kan er wel een iets groter zadeltje op ,zou een beetje l*llig zn als je wat groter bent dat je dan met je kont eroverheen moet zitten Verward

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:51

er ligt nu trouwens een 15 inch op

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:52

goldflower schreef:
Tuurlijk kan er wel een iets groter zadeltje op ,zou een beetje l*llig zn als je wat groter bent dat je dan met je kont eroverheen moet zitten Verward

Dan ligt het zadel niet meer op de juiste plek van de rug. Een pony-rug is immers niet zo lang Pling

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:54

superwoman schreef:
goldflower schreef:

Dan ligt het zadel niet meer op de juiste plek van de rug. Een pony-rug is immers niet zo lang Pling

ik ben op zoek naar een ander zadel want vind dit zadel ook te zwaar (is leer) en hij ligt niet heel stabiel (schuift soms van links naar rechts). maar zoals je zelf wel zal weten een zadel kopen voor een kleine pony is heel moeillijk en wil er nog geen een op maat laten maken want hij is nog in de groei.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:12

superwoman schreef:
goldflower schreef:

Ja dat snap ik ook wel ,maar t is een 15inch en er kan heus wel een maatje groter op,,,want deze is al bijna te klein voor haar dochter.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:16

een 16 inch gaat nog wel lukken alleen weet ik bijna zeker dat die ook te klein zal zijn voor de verzorger.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:19

Chocotof schreef:
een 16 inch gaat nog wel lukken alleen weet ik bijna zeker dat die ook te klein zal zijn voor de verzorger.

Nee die nieuwe verzorgster heeft een heel klein kontje Knipoog

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:09

Vinden jullie iemand van 1.74 te groot vooreen pony van 1.42??
Ik denk het zelf wel....

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:10

Ik denk het ook

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:11

zoals eerder gezegd is elke pony anders qua bouw.
Toch denk ik dat in de meeste gevallen het idd te groot is.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:42

annenna schreef:
Vinden jullie iemand van 1.74 te groot vooreen pony van 1.42??
Ik denk het zelf wel....

Ik ben zelf 1.72m en heb een fjord van 1.42/1.43m (rond die koers) en ik ben wel wat groot, maar niet te groot (anders had ik hem ook niet mogen kopen van de oude eigenaresse Tong uitsteken )
Dus het ligt heel erg aan de bouw.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:59

het ligt zeker aan de bouw van het beestje. mijn zusje is ongeveer 1,70 en die rijdt een haf van 1,42 ongeveer, en dat is een mooi plaatje.
spettertjuh schreef:

Volgens mij staat en valt alles met of je goed kan rijden of niet en of je zelf scheef in het zadel zit of keurig recht. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van een hefboom effect gehoord want volgens mij zit je namelijk stil met je bovenlijf als je rijdt. Als ik het mis heb hoor ik dat graag. Wat betreft de combinatie met de verzorgster van het paardje vind ik totaal geen verkeerde combi. Ik weet niet of je enig idee hebt wat een welsh a zou moeten kunnen dragen? Ik kan je zeggen dat het hele sterke pony's zijn die (mits goed getraind) met een gewicht van 65 kg geen probleem mogen hebben, wel rekening houden natuurlijk met de training en leeftijd van de pony.
Voor het mooie ben ik het helemaal met je eens maar de welsh-pony's staan erom bekend (netzoals de shetjes) dat het vrij sterke pony's zijn dus ook jij "merrieveulen" kan straks gewoon op je pony gaan zitten hoor.

natuurlijk maakt het verschil of je netjes kunt rijden of niet, maar te groot is te groot. de beweging is er immers altijd. hoe denk ja anders dat je met je zit kunt sturen, of zelfs met een hoofdbeweging? heeft allemaal te maken met het verplaatsen van het gewichtspunt. en als je langer bent, komt dat dubbel en dwars over op de pony. welsh ponies en shetjes zijn sterk in spierkracht, maar hun botstructuur is niet gemaakt op het dragen van zulke zware ruiters. ze zullen het dus wel kunnen houden, maar de slijtage komt op de botten en tegen de tijd dat je dat merkt (kan jaren duren) dan is het al te laat. ik kan met mijn 1,63 meter en 51 kilo beslist niet rijden op een welsh van 1,20 meter. de pony zal best voor me werken, en het ook wel houden, maar ik zie het niet zo zitten om mijn paardje te verknallen omdat ik er koste wat het kost op moet. een welsh A weegt rond de 250-300 kilo op optimaal gewicht (de keuringspaardjes zijn zwaarder en kunnen dus nog minder hebben), en mag dus MAXIMAAL 60 kilo dragen, en dan reken je het gewicht van het zadel mee. waarom zou je zo dicht op die grens gaan zitten? rijden is geen primaire (en zelfs geen secundaire) levensbehoefte van een paard, dus is het niet nodig. dan ben je bezig met je eigen belang ipv met dat van je pony, terwijl het volgens mij toch nog altijd om dat laatste draait...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 05:30

Ben het met merrieveulen eens. Neem die risico's gewoon niet, als je je paard niet wilt verpesten. Ik ken een paard dat gewoon versleten is (hij is 15!), de voorbenen kapot, de rug is versleten, er hebben altijd te zware ruiters opgezeten, die ook nog eens beginners waren (het is een manegepaard) en op die rug zaten te bonken. Het paard is 1.65, schat ik, kan volgens de tabelletjes, iets van 75, 80 kilo dragen, dat is idd met zadel. Mensen hebben zich daar bij hem nooit iets van aangetrokken, er zijn heus ruiters opgeweest die zwaarder waren. Tel daar verkeerd rijden bij op, een slecht passend zadel... en je hebt een paard wat nu al gewoon versleten is. De enige plek waar dat paard nog gelukkig is, is de wei, mensen vertrouwt hij niet meer. Hij heeft altijd pijn. En nog... loopt hij gewoon in de lessen mee. Het is echt om te janken. En dat... geeft toch wel te denken, want als dat al bij een paard gebeurt, wat te denken van al die shetties met te zware en te lange ruiters. Wat te denken van Welsjes, die zelfs nog minder kunnen hebben?
Ik neem de gok niet. Ik ga echt met zadel en al op de weegschaal staan, want die ellende wil je een paard echt niet aandoen.

Edit: misschien overbodig te zeggen dat ik daar dus geen lessen volg, vrienden van mij hebben daar hun paard staan. Ik wil niet aan die ellende meebetalen.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:17

Yamcha schreef:
Ben het met merrieveulen eens. Neem die risico's gewoon niet, als je je paard niet wilt verpesten. Ik ken een paard dat gewoon versleten is (hij is 15!), de voorbenen kapot, de rug is versleten, er hebben altijd te zware ruiters opgezeten, die ook nog eens beginners waren (het is een manegepaard) en op die rug zaten te bonken. Het paard is 1.65, schat ik, kan volgens de tabelletjes, iets van 75, 80 kilo dragen, dat is idd met zadel. Mensen hebben zich daar bij hem nooit iets van aangetrokken, er zijn heus ruiters opgeweest die zwaarder waren. Tel daar verkeerd rijden bij op, een slecht passend zadel... en je hebt een paard wat nu al gewoon versleten is. De enige plek waar dat paard nog gelukkig is, is de wei, mensen vertrouwt hij niet meer. Hij heeft altijd pijn. En nog... loopt hij gewoon in de lessen mee. Het is echt om te janken. En dat... geeft toch wel te denken, want als dat al bij een paard gebeurt, wat te denken van al die shetties met te zware en te lange ruiters. Wat te denken van Welsjes, die zelfs nog minder kunnen hebben?
Ik neem de gok niet. Ik ga echt met zadel en al op de weegschaal staan, want die ellende wil je een paard echt niet aandoen.

Edit: misschien overbodig te zeggen dat ik daar dus geen lessen volg, vrienden van mij hebben daar hun paard staan. Ik wil niet aan die ellende meebetalen.

ja dat is heel erg vervelend en dat wil je indd geen een paard aandoen. maar mijn pony is klein maar er zit geen ruiter op die zwaarder is dan 52 kg. hij is 1.21. alleen dat meisje is wat langer maar ze kan goed rijden (7 jaar ervaring en L2 niveau) en het is voor 2dgn in de week. het ligt er natuurlijk ook aan hoe de ruiter zelf rijd.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:14

Kijk eens op www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Op deze site kun je veel info vinden over gewicht wat paarden kunnen dragen na training.

Neem even de moeite en je leert er erg veel van, misschien dat er dan anders gedacht kan worden over gewicht en lengte op het paard/pony.
Even ter verduidelijking dat het één en ander uiteraard wel samenhangt met de grote van je paard/pony en leeftijd/training.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:23

Nog ff op t welshjes verhaal terug te komen ,,als je t aan welshkenners vraagt of op site,s kijkt van welshbezitters/kenners dan kunnen er volgens hun altijd grote ruiters op.
Is toch wel erg tegenstrijdig jullie zeggen dat t absoluut slecht is (en dat geloof ik zeker wel) maar zij zeggen ,nee t kan mkklijk.
En t valt me heel vaak op als je dan foto,s ziet dat er dan van die grote grieten op zo,n beestje zitten.
Is eigenlijk mislijdend,want wie moet je nou geloven Verward
Kijk ik snap dat je er geen zwaar iemand op moet zetten,zou ik zelf ook nie doen en ik heb zelf een Connemara van 154 cm maar t uiterste gewicht wat daar op mag van mij is 70 kilo en zelfs dat vind ik al eng (bang dat ze overbelast raakt)
Maar vind t zo raar dat de ene groep zegt ,een welsh is zo sterk dat kan makkelijk, en de andere groep (geen welshbezitters) zeggen dat t absoluut niet kan (op enkele welshbezitters na dan Knipoog )
Dat viel me gewoon op vandaar dat ik t zeg,en ik veroordeel niemand hoor want daar schreef ik dit stukje niet voor Knipoog
Maar hoe zit t dan met yslanders,Fjorden etc zn beresterke pony,s maar vaak ook klein en je ziet vaak dat daar ook erg lange ruiters op zitten Clown
Maar goed ben benieuwd wie de juiste uitleg heeft Lachen.
Want qua gewicht snap ik maar qua lengte dan iets minder.
En je ziet ook vaak te zware mensen die klein zijn op een pony,en dan denk ik ook is dat wel correct dan .
Maar als een paard 1vijfde van zn gewicht kan dragen dan is t nog aardig wat aangezien een pony gemiddeld 300 a 350 weegt .

Edit ff aangepast

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:33

dit ben ik op marigold Clown
pony is maar 136 cm en ik ben 178 cm, plusminus 60 kilo.

ik vind dat het kan, wou het toch even laten zien Lachen
(maar verkoop haar heus niet ofzo Lachen )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marigold op 12-10-06 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:36

Die fjord kan mkklijk hoor Marygold,maar hij is eg breed dus dan hangen je benen niet zo naar beneden Knipoog
Leuk beestje hoor Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:52

dank je wel Lachen

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:39

goldflower schreef:
Nog ff op t welshjes verhaal terug te komen ,,als je t aan welshkenners vraagt of op site,s kijkt van welshbezitters/kenners dan kunnen er volgens hun altijd grote ruiters op.
Is toch wel erg tegenstrijdig jullie zeggen dat t absoluut slecht is (en dat geloof ik zeker wel) maar zij zeggen ,nee t kan mkklijk.
En t valt me heel vaak op als je dan foto,s ziet dat er dan van die grote grieten op zo,n beestje zitten.
Is eigenlijk mislijdend,want wie moet je nou geloven Verward
Kijk ik snap dat je er geen zwaar iemand op moet zetten,zou ik zelf ook nie doen en ik heb zelf een Connemara van 154 cm maar t uiterste gewicht wat daar op mag van mij is 70 kilo en zelfs dat vind ik al eng (bang dat ze overbelast raakt)
Maar vind t zo raar dat de ene groep zegt ,een welsh is zo sterk dat kan makkelijk, en de andere groep (geen welshbezitters) zeggen dat t absoluut niet kan (op enkele welshbezitters na dan Knipoog )
Dat viel me gewoon op vandaar dat ik t zeg,en ik veroordeel niemand hoor want daar schreef ik dit stukje niet voor Knipoog
Maar hoe zit t dan met yslanders,Fjorden etc zn beresterke pony,s maar vaak ook klein en je ziet vaak dat daar ook erg lange ruiters op zitten Clown
Maar goed ben benieuwd wie de juiste uitleg heeft Lachen.
Want qua gewicht snap ik maar qua lengte dan iets minder.
En je ziet ook vaak te zware mensen die klein zijn op een pony,en dan denk ik ook is dat wel correct dan .
Maar als een paard 1vijfde van zn gewicht kan dragen dan is t nog aardig wat aangezien een pony gemiddeld 300 a 350 weegt .

Edit ff aangepast

Je hebt ten eerst verschil in welshjes, je hebt de cob-types (de ouderwetse, bredere pony's) en de slanke, luxe uitgaven. Daar zit al een hoop verschil in. Maar het probleem is dat veel mensen niet nadenken over te lang, zij denken dat enkel gewicht een pony belast, dus dan zou ik ook nog een een klein welshje kunnen rijden (wel breed gebouwd dan), qua gewicht wel. Maar zoals al eerder is gezegd krijg je bij ruiters het hefboom effect, dus hoe langer de ruiter hoe meer impact op de pony. Dat is ook een vorm van belasting. En als je die twee belastingen bij elkaar neemt, dan krijg je in een keer veel meer belasting dan zo'n pony maximaal mag hebben. Plus dat er veel welshbezitters zijn die gewoon hun pony willen houden en dus elk excuus aannemen om er toch op te kunnen blijven rijden. Want die zijn er helaas veel.

Fjorden en ijslanders enz, kunnen meer belasting aan dan een 'gewone' pony, zij hebben meer spiermassa en zijn dus gewoon sterker, waardoor zij met een te lange ruiter beter beter in balans kunnen blijven.
Maar ook daar vind ik dat mensen (vooral als het om ijslanders gaat) veel te ruim zijn, want de hefboomwerking blijft ook daar bestaan, zij het dat ze wat meer aankunnen dan slanke pony's, maar ze zijn ook niet zo sterk dat ze alles aankunnen.
Bij zo'n breder type is het ook gewoon dat je bij hun minder snel te groot bent, omdat ze breder zijn en daardoor steken je benen minder snel uit en kun je er langer op blijven rijden. Maar ook bij deze paarden zit een grens, maar die ligt wat hoger als bij een slanke pony met dezelfde stokmaat.

En een sterk ras (dus shet, fjord, ijslander, haflinger etc.) die kunnen 1/5 van hun eigen gewicht houden, mits in goede conditie en niet te dik. Maar slanke pony's en zeker paarden kunnen veel minder houden.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:48

Ik snap hem ,maar vind t alleen vreemd dat als je op de Welshjes site kijkt en dan heb ik t echt over de A/B ponytjes ,dat daar zoveel grote mensen op zitten dat je soms gaat denken ,,van ohhh het kan indd want iedereen doet t daar.
En ik bedoel dat is erg misleidend voor sommige mensen.
Want toen mn vriendin een welsh A kocht zeiden de meeste welshkenners ook,van nee dat kan makkelijk om daar op te blijven rijden.
En nu heeft ze hem en nou is t indd heel moeilijk om een bijrijdster/verzorgster te vinden die er op past (buiten dat t nog een klein kind is )
En dan vraag je je weleens af ,had ik aan zo,n ponytje moeten beginnen (als je erop wilt rijden dan he)
Ik ben zelf zowiezo geen voorstander van te zware of te grote mensen op een pony/paard hoor.
Want ik ben zelf een muts met mn paardje ben veelste bang dat ze last krijgt.
Maar goed ik snap hem helemaal thnx Knipoog

Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:10

Lotte_ schreef:
Afbeelding

Afbeelding

overheengelezen denk ik...
geeft niet Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:41

past toch prima Lotte!
mooi paardje hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:32

De foto's zien er netjes uit!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:44

heey nu we het toch over welhjes hebben, ik heb een verzorgpony en dat is een welsh B van +/- 1.32, zijn gewicht weet ik niet,
ik ben 1,51 en weeg 50 kilo
hier even een foto
Afbeelding

ik twijfel er soms echt aan!