Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
goldflower schreef:Tuurlijk kan er wel een iets groter zadeltje op ,zou een beetje l*llig zn als je wat groter bent dat je dan met je kont eroverheen moet zitten
superwoman schreef:goldflower schreef:Tuurlijk kan er wel een iets groter zadeltje op ,zou een beetje l*llig zn als je wat groter bent dat je dan met je kont eroverheen moet zitten
Dan ligt het zadel niet meer op de juiste plek van de rug. Een pony-rug is immers niet zo lang
superwoman schreef:goldflower schreef:Tuurlijk kan er wel een iets groter zadeltje op ,zou een beetje l*llig zn als je wat groter bent dat je dan met je kont eroverheen moet zitten
Dan ligt het zadel niet meer op de juiste plek van de rug. Een pony-rug is immers niet zo lang

Chocotof schreef:een 16 inch gaat nog wel lukken alleen weet ik bijna zeker dat die ook te klein zal zijn voor de verzorger.

annenna schreef:Vinden jullie iemand van 1.74 te groot vooreen pony van 1.42??
Ik denk het zelf wel....
)
spettertjuh schreef:
Volgens mij staat en valt alles met of je goed kan rijden of niet en of je zelf scheef in het zadel zit of keurig recht. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van een hefboom effect gehoord want volgens mij zit je namelijk stil met je bovenlijf als je rijdt. Als ik het mis heb hoor ik dat graag. Wat betreft de combinatie met de verzorgster van het paardje vind ik totaal geen verkeerde combi. Ik weet niet of je enig idee hebt wat een welsh a zou moeten kunnen dragen? Ik kan je zeggen dat het hele sterke pony's zijn die (mits goed getraind) met een gewicht van 65 kg geen probleem mogen hebben, wel rekening houden natuurlijk met de training en leeftijd van de pony.
Voor het mooie ben ik het helemaal met je eens maar de welsh-pony's staan erom bekend (netzoals de shetjes) dat het vrij sterke pony's zijn dus ook jij "merrieveulen" kan straks gewoon op je pony gaan zitten hoor.
Yamcha schreef:Ben het met merrieveulen eens. Neem die risico's gewoon niet, als je je paard niet wilt verpesten. Ik ken een paard dat gewoon versleten is (hij is 15!), de voorbenen kapot, de rug is versleten, er hebben altijd te zware ruiters opgezeten, die ook nog eens beginners waren (het is een manegepaard) en op die rug zaten te bonken. Het paard is 1.65, schat ik, kan volgens de tabelletjes, iets van 75, 80 kilo dragen, dat is idd met zadel. Mensen hebben zich daar bij hem nooit iets van aangetrokken, er zijn heus ruiters opgeweest die zwaarder waren. Tel daar verkeerd rijden bij op, een slecht passend zadel... en je hebt een paard wat nu al gewoon versleten is. De enige plek waar dat paard nog gelukkig is, is de wei, mensen vertrouwt hij niet meer. Hij heeft altijd pijn. En nog... loopt hij gewoon in de lessen mee. Het is echt om te janken. En dat... geeft toch wel te denken, want als dat al bij een paard gebeurt, wat te denken van al die shetties met te zware en te lange ruiters. Wat te denken van Welsjes, die zelfs nog minder kunnen hebben?
Ik neem de gok niet. Ik ga echt met zadel en al op de weegschaal staan, want die ellende wil je een paard echt niet aandoen.
Edit: misschien overbodig te zeggen dat ik daar dus geen lessen volg, vrienden van mij hebben daar hun paard staan. Ik wil niet aan die ellende meebetalen.

)

.

)

goldflower schreef:Nog ff op t welshjes verhaal terug te komen ,,als je t aan welshkenners vraagt of op site,s kijkt van welshbezitters/kenners dan kunnen er volgens hun altijd grote ruiters op.
Is toch wel erg tegenstrijdig jullie zeggen dat t absoluut slecht is (en dat geloof ik zeker wel) maar zij zeggen ,nee t kan mkklijk.
En t valt me heel vaak op als je dan foto,s ziet dat er dan van die grote grieten op zo,n beestje zitten.
Is eigenlijk mislijdend,want wie moet je nou geloven
Kijk ik snap dat je er geen zwaar iemand op moet zetten,zou ik zelf ook nie doen en ik heb zelf een Connemara van 154 cm maar t uiterste gewicht wat daar op mag van mij is 70 kilo en zelfs dat vind ik al eng (bang dat ze overbelast raakt)
Maar vind t zo raar dat de ene groep zegt ,een welsh is zo sterk dat kan makkelijk, en de andere groep (geen welshbezitters) zeggen dat t absoluut niet kan (op enkele welshbezitters na dan)
Dat viel me gewoon op vandaar dat ik t zeg,en ik veroordeel niemand hoor want daar schreef ik dit stukje niet voor
Maar hoe zit t dan met yslanders,Fjorden etc zn beresterke pony,s maar vaak ook klein en je ziet vaak dat daar ook erg lange ruiters op zitten
Maar goed ben benieuwd wie de juiste uitleg heeft.
Want qua gewicht snap ik maar qua lengte dan iets minder.
En je ziet ook vaak te zware mensen die klein zijn op een pony,en dan denk ik ook is dat wel correct dan .
Maar als een paard 1vijfde van zn gewicht kan dragen dan is t nog aardig wat aangezien een pony gemiddeld 300 a 350 weegt .
Edit ff aangepast
Lotte_ schreef: