[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 15:59

Oke, dan zal ik dat de volgende keer doen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:50

Kimmie25501 schreef:
Oke, dan zal ik dat de volgende keer doen.

Loopt ie gelijk de stal in als jij hem open doet? Of staat je stal open en sleurt jij je er dan in?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:27

Hmmmm...een jonge onervaren meid met een heul groot paard die op een pensionstal met vele anderen staat gaan adviseren om het paard voor de stal de halster af te doen zodat het paard zelf de stal in kan lopen???? Ik heb toch aardig meer ervaring dat Kim, ben behoorlijk consequent in het opvoeden, maar er is geen haar op mijn hoofd om zo mijn paard op stal te zetten. Waarom dat onnodige risico voor jezelf, je paard en de andere pensionklanten nemen? Gewoon leren je paard rustig naast je aan het halster de stal in te lopen. Daar halster af en belonen. Dat is duidelijk.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:47

Zo heb ik nu m'n arm gekneusd (denk dat het gekneusd is) paard rende de stal in en plette mijn arm tussen de stal.... goed opletten dus!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:50

Ik zou sowieso het paard liever aanleren dat hij wacht voor zijn stal, dat jij naar binnen kan gaan en hij dan RUSTIG achter je aan komt. Erin laten rennen is imo sowieso geen optie. Zowel omdat jij zelf gewond kan raken maar het paard kan ook wat oplopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:00

Ik leer ze altijd dat ze de stal ingaan wanneer ik het vraag, dat ze zich omdraaien, ik de deur dichtdoe en dat ik dan het halster af doe. Eerder dan dat gaat het halster niet af.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:06

Dat kan ook ja. Zolang ze maar niet rennen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 18:27

liekec, nee, de deur staat open, maar ik laat hem halthouden voor de stal.
oji, oke. Dan zal ik zeker het halster niet afdoen voor de stal.
Myrthe, ik ga zeker goed opletten@
friendly, dat snap ik en dat wil ik ook graag. Maar hoe leer ik hem dat?
Wendy, dat vind ik ook een goeie :j

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:51

oji schreef:
Hmmmm...een jonge onervaren meid met een heul groot paard die op een pensionstal met vele anderen staat gaan adviseren om het paard voor de stal de halster af te doen zodat het paard zelf de stal in kan lopen???? Ik heb toch aardig meer ervaring dat Kim, ben behoorlijk consequent in het opvoeden, maar er is geen haar op mijn hoofd om zo mijn paard op stal te zetten. Waarom dat onnodige risico voor jezelf, je paard en de andere pensionklanten nemen? Gewoon leren je paard rustig naast je aan het halster de stal in te lopen. Daar halster af en belonen. Dat is duidelijk.

Ik adviseer helemaal niets, ik gaf alleen aan dat het nuttig kan zijn om je paard aan te leren alles op een bepaalde volgorde te doen en dus zo op te voeden dat hij op je wacht totdat jij aangeeft dat hij rustig de stal in mag. En een risico? De deur is open, ik sta tussen paard en stalgang in en laat het paard uit zichzelf naar binnen gaan. Als je daar al risico's in gaat zien :z

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:13

Tja, meisje van 15, gevoelig voor elke tip die hier langskomt, paard van +1.80 dat nog niet heel veel respect/ontzag voor haar heeft. Ja ik vind dat een risico...of liever gezegd, gezond verstand.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:28

Daar gaat het helemaal niet om, het gaat om het feit dat jij het een risico vind met élk paard. En dat vind ik onzin. Maar goed, dit is offtopic en als jij al mijn uitspraken verdraait heb ik weinig zin om met je in discussie te treden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:28

Ik vind dat ook wel onveilig. Veel paarden hebben op een dag door dat ze ook ergens anders heen kunnen behalve de stal in.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:01

Dat kan dus niet als je zelf de boel afschermt. Maar goed, ik houd erover op.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:14

Maanlicht schreef:
Dat kan dus niet als je zelf de boel afschermt. Maar goed, ik houd erover op.

Als het niet linksom kan dan wel rechtsom.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:47

Het gaat erom dat Kim elke dag op dezelfde manier een routine aanleert zodat het paard zich erin kan vertrouwen. Kim, hanteer 1 systeem/volgorde. Niet elke keer iets anders proberen omdat je 10 verschillende manieren hier leest. Ze zijn allemaal goed maar je moet nu 1 volgorde gaan hanteren. Shan zal ongetwijfeld echt nog wel een keer proberen de stal in te vliegen maar corrigeer hem in plaats van iets nieuws proberen. Dat is alleen maar verwarrend

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:27

Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel te zeggen. Uiteindelijk kom je in een bepaalde routine, de manier waarop je merkt dat het voor Shan en jou goed voelt. Het is belangrijk om dat aan te houden :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 14:09

Ik heb nu volgens mij wel een goede manier, en ik kan altijd nog iets anders bedenken.

Vandaag ben ik weer samen met Sophie geweest. We hebben hem eerst samen gepoetst en daarna heb ik het wortel buigen voorgedaan en heeft zij het daarna gedaan. Dat ging heel goed. Daarna zijn we naar buiten gegaan en heeft zij hem gelongeerd. Hij ging op een gegeven moment heel hard galopperen en bokken, maar dat heeft zij goed opgevangen. Ik heb twee filmpjes van de stap, omdat ik in de andere gangen nog wat meer moest helpen en corrigeren. Maar zo voor de eerste keer heeft ze het heel goed gedaan! Ze moet nog veel leren, maar het gaat steeds beter.

Daarna zijn we weer naar binnen gegaan en wilde zij persé dat ik de deken op deed. Dat vond ik prima, want dat betekende dat zij de poep uit de voerbak moest halen :') Gelukkig konden we van iemand plastic handschoenen lenen, die moet ik ook maar gaan aanschaffen. Daarna heeft zij het prutje in zijn voerbak gedaan en heeft ze hem ook zelf op stal gezet. Dat deed ze heel netjes en consequent.
Daarna heb ik ook nog even het paardje van Milou op de paddock gezet, dat was echt zo'n verschil :') Op zo'n moment bedenk ik me dat ik ook best een kleinere had kunnen kopen, zij kon me niet meeslepen :') Ik moest wel lachen om het verschil haha

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:04

Is zijn stal niet te klein? Het paard van een vriendin poepte ook in zijn voerbak. Toen hij later naar een ruimere stal was verplaatst deed hij dat niet meer. En Shan is natuurlijk best groot haha.

En verder, volgens mij heb je weer een leuke dag gehad!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:13

Ik heb even gemist wie dat meisje is?

Ik vind de bak wel slecht liggen. Ik denk niet dat ik zelf nog zou longeren daarin!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:15

poes schreef:
Ik heb even gemist wie dat meisje is?

Ik vind de bak wel slecht liggen. Ik denk niet dat ik zelf nog zou longeren daarin!

Krijgt ie niks van. Hoogstens dat ze er handig van worden.

Klinkt als een leuke dag kim. En dat kleiner paardje kunnen kopen dacht ik ook al wel :P maar je kan moeilijk Shan een stukje van z'n benen afzagen :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:18

Of ze schuiven uit en doen zich pijn. Ik neem een goede bodem wel serieus.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:22

Hier een goede bodem en allebei hebben ze al weleens op de grond geleden. Ik zal ze voortaan inpakken in bubbeltjesfolie. Ze leren maar waar ze hun voeten neer moeten zetten en voorzichtig moeten zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:29

Ik snap je punt hoor. Maar dit zijn risico s die ik zelf niet neem. En ik pak mijn paard ook niet in, doe geen bescherming om, etc.

Ik vind het zelf het risico niet waard. Voor handiger worden laat ik balken lopen en leer ik het paard zijn lijf goed gebruiken.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:01

Je hebt heel veel verschillende soorten blub. Ik weet dat de omgeving van TS vooral zandgrond is, en dat is sowieso al een stuk minder glad dan een bodem waar ook veel klei in zit. Is vanaf een filmpje slecht te beoordelen, moet je zelf voelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:09

Dat ook absoluut! Mijn piste ziet er vaak ik uit maar is dan al spekglad onder het laagje water en de hele bodem schuift. Op vorige stal kon je nog rijden terwijl alles onder water stond. Moet je inderdaad goed nakijken.