[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:08

Ja, ik ga er even over door (net als jij nu) om uit te leggen dat de achterliggende gedachte van mijn bericht niet is om haar pijn te doen maar om te helpen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:14

Danique schreef:
Ja, ik ga er even over door (net als jij nu) om uit te leggen dat de achterliggende gedachte van mijn bericht niet is om haar pijn te doen maar om te helpen.

*Leest al een tijdje mee*
Misschien kan dat dan iets begripvoller en vriendelijker. :)
En het lijkt me voor jou idd wel handig Kim, dat je ongeveer weet wat je paard krijgt. Kan in zulke situaties gewoon handig zijn.
Verder: goed bezig om Sahn meer gezond/goed in z'n vel te krijgen en te houden!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:51

Ik denk niet dat shan te schraal is. Hij mist alleen bespiering. Met lekker trainen en meer eiwitrijk voedsel zoals luzerne of speedibeet komt dat vast wel goed.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:27

niet schrikken van zijn schrikreactie, hij is allang weer vergeten waar het gebeurde.

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:34

Kim, je moet ook niet vergeten dat verhuizen best veel impact kan hebben op een jong gevoelig dier. Alles is nieuw, de stal, de paarden en ook jij bent nieuw voor hem. Het is logisch dat Shan wat terugvalt qua gewicht. Ik weet heel zeker dat hij genoeg te eten krijgt aan hooi en dat hij ook brok krijgt wat hij nodig heeft. Dit kun je gerust over laten aan onze staleigenaren. Wacht maar tot hij zich thuis voelt en in het voorjaar weer op het gras gaat. Kijk maar eens naar alle paarden bij ons op stal, ze zien er allemaal goed uit en ook bij Shan komt dat goed!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:21

Hoi ik zou een bridge gebruiken. Dat kan met je stem of een clicker. Er staan goede filmpjes met uitleg op YouTube van vrijheisdressuurNL. Het is belangrijk dat hij weet dat het voer niet bij jou te halen is maar door de oefening uit te voeren en dat het voer dan naar hem komt.

Ik snap niet dat osteo s het nog steeds zo adviseren want het is gewoon vragen om bijtgedrag.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:27

poes schreef:
Ik snap niet dat osteo s het nog steeds zo adviseren want het is gewoon vragen om bijtgedrag.

Niet altijd. Die van mij lok ik gewon in de buiging liksteen en rechts met een snoepje in mn hand. Hij probeert die hand wel open te wrikken met zn bovenlip, maar bijten? Absoluut niet.

Ik denk dat je correctie precies op tijd kwam en shan daar gewoon niet aan gewend is, of het er niet mee eens was en daarom even wat anders probeert om t toch voor elkaar te krijgen. Zijn ervaring heeft geleerd dat je voorzichtig wordt als hij gaat lopen flippen. Zelfverzekerd en standvastig blijven Kim!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 14:19

abc, bedankt voor je tips! Kan ik zeker wat mee!
Danique, nou sorry hoor. Maar Oreo had hartklachten, en ik ga er nou niet vanuit dat Shan dat ook heeft. Ik weet wel dat ze allebei genoeg eten kregen, alleen Oreo kon ik gewoon niet meer dikker maken.
genja, ga ik zeker doen.
Mar, dankjewel!
damian, gaat helemaal goedkomen!
karijn, daar moet ik nog een beetje aan werken haha.
Dankjewel Monique! Ik ben het ook helemaal met je eens :j
poes, clicker heb ik idd met Oreo veel gebruikt voor vd, wil ik met Shan ook gaan doen overigens. Maar hoe doe je dat bij het buigen met een wortel? Want je lokt hem wel met het eten.
EW, oke, dat ga ik zeker doen!

Vandaag ga ik weer even poetsen en wandelen, ook doe ik hem denk ik even los in de bak, omdat hij niet naar buiten kon vandaag door de sneeuw. Ik ga deze keer ook proberen om hem vast te houden bij het buigen met de wortel, kijken of dat werkt. De vorige keer was hij trouwens bang voor de sneeuw, even kijken hoe dat vandaag is :')

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:47

Komt allemaal goed. Binnen een tijdje kennen jullie elkaar beter en,gaat het veel vlotter. Het is voor beide een aanpassing en je bent goed bezig.
En met oreo deed je echt alles wat je Kon. Heb hier ook een oudje van bijna 27 jaar met hartklachten en die zijn verdomd moeilijk op gewicht te houden laat staan ZE veel dikker te krijgen. Je mag er enorm veel eten en ruwvoer inpompen en nog blijven ZE maar net genoeg op gewicht.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:54

Ik zal even inspringen voor poes ;) als je een beloningssignaal gebruikt; clicker of je stem, maakt niet veel uit, dan leert hij wachten op dat signaal. Hij krijgt nu duidelijkheid over wanneer PRECIES hij de oefening juist uitvoert, in dit specifieke geval is dat wanneer hij naar jouw mening ver genoeg buigt maar bij bv het targetten is dat exact de moment dat hij de target aanraakt. Op die manier gaat hij na een tijd minder zelf zoeken naar een manier om die wortel te krijgen (dus zo ver mogelijk plooien zodat hij hem zelf kan afpakken), maar zich eerder focussen op het juist uitvoeren van de oefening om de beloning van jou te krijgen. Snap je dat een beetje? Dat is een verschil in manier van denken bij Shan.

Een manier om dat principe nog duidelijker toe te passen is bv eerst het targetten echt goed aan te leren; hij leert op commando jouw hand of een object naar keuze aan te tikken, jij geeft het signaal wanneer je de aanraking voelt en hij krijgt direct daarna de beloning. Dan kan je hem zo laten buigen naar je hand of dat object toe en is het voedsel niet steeds zo in zijn visier wat bij veel paarden meer rust en focus geeft. Maar dat is je eigen keuze, ik leg gewoon het principe even uit.

De mijne was vroeger niet enthousiast genoeg voor beloningen en die had het echt wel nodig van die wortel te zien voor hij écht moeite ging doen ;) dus dat probleem is er soms ook nog. Nu verdwijnt dat meestal wel als je je echt verdiept in vrijheidsdressuur (ik vind die term vreselijk, maar even voor de duidelijkheid) omdat je paard dan enorm leert meedenken. Het is al lang geleden dat ik het geprobeerd heb. Ik geloof wel dat je het uiteindelijk altijd zo kan aanleren, maar dan moet je echt wel consequent en duidelijk zijn. Hoe dan ook is dat principe van beloningssignalen iets nuttigs om over te leren, want het helpt enorm om te begrijpen hoe een paard precies leert.

Ik denk dat dat is wat jij bedoelde, Poes?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 16:30

Bedankt Ilora!
En SinneJ, bedankt voor al je tips! Daar ga ik zeker wat mee doen. Nu snap ik ook beter wat je bedoelt.

Vandaag ben ik Shan eerst even gaan poetsen en toen ben ik weer gaan buigen met de wortel. Nu hield ik hem wel vast aan een halstertouw, en eigenlijk ging het al veel beter dan gisteren. Hij snapte al snel wat de bedoeling was. Ook hielp het om de wortel pas te geven na de oefening, en niet tijdens. Iemand van stal die toevallig ook op de poetsplaats stond, heeft me daarbij geholpen. Heel fijn. Daarna heb ik hem even buiten in de bak gezet, want het was veel te drassig om te wandelen. En daar werd duidelijk, Shan houdt van water :')

Bij het voeren kwam ik wel tot de conclusie dat hij een beetje voernijd heeft. Ik liet hem namelijk even op de poetsplaats staan toen ik het voer in zijn voerbak ging doen, maar daarna stond hij echt te trillen op zijn benen van opwinding. Toen ik hem naar zijn stal bracht, rende hij bijna naar binnen en wilde meteen naar zijn bak toe. Gelukkig ben ik buiten zijn stal blijven staan en kon ik hem dwingen om om te draaien. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij nu zo heftig reageert omdat hij het eten echt nodig heeft. Maar het is wel even iets om op te letten.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:33

En ik denken dat het bij ons al nat was.
Goed dat hij niet is gaan liggen, dat zou Um wel hebben gedaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 16:34

Ja, ze hadden gelukkig gestrooid, maar alles was daardoor helemaal nat. Maar dat vond ik nu niet zo heel erg. Ik zat ook inwendig te bidden dat hij niet ging rollen :')

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:34

Voernijd is wat anders:

De meeste paarden ontwikkelen voernijd, omdat zij bang zijn dat andere paarden hun eten zullen opeten. Daarom gaan ze extra snel eten en jagen ze alles en iedereen bij zich weg die een bedreiging zouden kunnen vormen.

Ik denk dat hij gewoon heel veel trek heeft!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 16:35

Oh, dan toch een andere term :') Ik zat het me al te bedenken, maar dan toch fout haha. Dat heel veel trek zou ook wel kunnen, ook al had hij niet zo lang geleden nog hooi gehad.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:39

Fijn dat de oefening al beter gaat!
Over het naar stal willen rennen moet je vanaf het begin goed corrigeren. Ik geef mijn bijrijdpaard na het rijden altijd wat muesli en maisvlokken, nu is hij daar natuurlijk erg op gefocust. Ik heb hem nu geleerd dat ik, wanneer ik hem naar de stal breng laat stilstaan voor zijn stal met de deur open, dan doe ik rustig zijn halster af en als ik dan 'ga maar' zeg, dan mag hij pas zelf naar binnen lopen en daarna gooi ik het eten pas in zijn voerbak. Dat zorgt ervoor dat je nooit omver gelopen kan worden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 16:41

Oh ja, slim. Het enige is dat ik het voer alleen in zijn voerbak kan doen, als ik in de stal sta. Dat komt doordat het in een emmer zit door het weken, en dat kan ik niet erin kappen van buiten. Maar dat corrigeren ga ik duidelijk op letten.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:43

Ik geef het ook vanuit de stal, maar daar mag hij eerst rustig zelf in lopen. Daarna pak ik de emmer en gooi ik het in zijn bak. Nu heb ik wel een hele brave hoor, dus let wel op dat hij ook daadwerkelijk de stal inloopt als je het halster losmaakt :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 16:46

Oh ja, ik ga het denk ik maar in kleine stapjes oefenen :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:26

De uitleg van SinneJ is idd goed :) laat hem iets aanraken en dan geef je de beloning. Precies zoals bij VD dus :j

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 08:24

Zoiets basics als respectvol met voer omgaan hoef je echt niet in kleine stapjes te oefenen. Het is een paard van +600 kg, hij heeft gewoon jouw ruimte te respecteren. TS, kan het zijn dat jij zelf van een hoop zaken 'een dingetje' maakt? Ik ken jou natuurlijk niet en het is niet naar bedoeld. Maar ik lees zo vaak: Shan vindt dit... Of Shan is bang van dat... Maar dat is vaak jij die beren op de weg ziet! Het mag allemaal wel wat, eh, doortastender! Succes verder, het is wel erg leuk om je ontwikkeling te volgen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 10:15

Poes, ah oke! Top!
Wdj, het respectvol met voer omgaan bedoelde ik natuurlijk niet. Maar wel het netjes stoppen voor de stal, halster afdoen en dan de stal inlopen. Ik gok niet dat als ik dat doe, hij netjes de stal inloopt. Normaal doe ik ook niet zo panisch hoor, maar na al die dingen die die al deed, ben ik iets voorzichtiger geworden. Misschien ook iets te voorzichtig, geef ik eerlijk toe. Daar moet ik nog een beetje aan werken.

Vandaag ga ik hem (als de bak te doen is) even losdoen in de bak. Hopelijk is het pad in het bos ook ietsje beter om te wandelen. Maar dat gok ik niet. Ik moet maar even kijken wat ik het beste kan doen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:31

Tipje: als je in het bos gaat wandelen, doe hem het hoofdstel in en een stevig touw om vast te houden. Dan heb je iets meer controle mocht hij een beetje jolig gaan doen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 12:20

karijn, dat is voor de volgende keer idd een goed idee. Het bos was een zwembad, dus dat wilde ik mezelf niet aandoen :')

Vandaag heb ik hem eerst weer rustig gepoetst. Het achterhoeven op tillen gaat nog steeds niet echt lekker, maar daar focus ik niet zo op. Ik vraag gewoon altijd of hij ze op wil tillen, en daarna belonen. Vasthouden is nog een beetje lastig. Hij wordt wel echt met de dag lomper, ik denk dat hij zich thuis gaat voelen :') Hij gaat op de bezem staan, op zijn eigen deken etc. etc. Ook moest hij vandaag achteruit de poetsplaats op. Ik had iemand gevraagd me te helpen, omdat hij nogal uitzwenkt. Maar hij ging echt vol tegen haar druk in, dus dat lukte niet zo goed. Uiteindelijk is het me toch nog gelukt gelukkig. Het buigen met de wortel gaat ook veel beter. Wel kan hij het nog echt niet goed. de linkerkant nog wel een beetje, maar rechts echt niet. Maar we oefenen gewoon lekker verder. Daarna heb ik hem even buiten los in de bak gezet. Hij was dolblij en kon zijn energie even kwijt. Daarna moest ik hem helaas gaan halen door het drijfzand heen, ik had nog de hoop dat hij zou komen als ik riep, maar hij negeerde me helaas :') Maar gelukkig kwam hij naar me toe toen ik halverwege de bak was. Daarna heb ik hem het voer gegeven. Hij wilde nog steeds heel snel de stal in, maar ik ben buiten de stal blijven staan, en liet hem zo omdraaien. Toen kon ik buiten de stal blijven staan om het halster af te doen, en was het een stuk veiliger. Zo kan ik er rustig aan gaan werken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:55

Ik denk dat je hem beter een keer op z'n flikker kan geven als hij jou negeert en zijn stal in snelt. Je hebt het wel over een paard van 600 kilo en als jouw hand bijvoorbeeld een keer in het touw blijft hangen heb je gewoon een probleem. Hij loopt nu door je heen en dat mag echt niet..