Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Danique schreef:Ja, ik ga er even over door (net als jij nu) om uit te leggen dat de achterliggende gedachte van mijn bericht niet is om haar pijn te doen maar om te helpen.
poes schreef:Ik snap niet dat osteo s het nog steeds zo adviseren want het is gewoon vragen om bijtgedrag.
als je een beloningssignaal gebruikt; clicker of je stem, maakt niet veel uit, dan leert hij wachten op dat signaal. Hij krijgt nu duidelijkheid over wanneer PRECIES hij de oefening juist uitvoert, in dit specifieke geval is dat wanneer hij naar jouw mening ver genoeg buigt maar bij bv het targetten is dat exact de moment dat hij de target aanraakt. Op die manier gaat hij na een tijd minder zelf zoeken naar een manier om die wortel te krijgen (dus zo ver mogelijk plooien zodat hij hem zelf kan afpakken), maar zich eerder focussen op het juist uitvoeren van de oefening om de beloning van jou te krijgen. Snap je dat een beetje? Dat is een verschil in manier van denken bij Shan.
dus dat probleem is er soms ook nog. Nu verdwijnt dat meestal wel als je je echt verdiept in vrijheidsdressuur (ik vind die term vreselijk, maar even voor de duidelijkheid) omdat je paard dan enorm leert meedenken. Het is al lang geleden dat ik het geprobeerd heb. Ik geloof wel dat je het uiteindelijk altijd zo kan aanleren, maar dan moet je echt wel consequent en duidelijk zijn. Hoe dan ook is dat principe van beloningssignalen iets nuttigs om over te leren, want het helpt enorm om te begrijpen hoe een paard precies leert.
Ik zat het me al te bedenken, maar dan toch fout haha. Dat heel veel trek zou ook wel kunnen, ook al had hij niet zo lang geleden nog hooi gehad.
laat hem iets aanraken en dan geef je de beloning. Precies zoals bij VD dus
Hij gaat op de bezem staan, op zijn eigen deken etc. etc. Ook moest hij vandaag achteruit de poetsplaats op. Ik had iemand gevraagd me te helpen, omdat hij nogal uitzwenkt. Maar hij ging echt vol tegen haar druk in, dus dat lukte niet zo goed. Uiteindelijk is het me toch nog gelukt gelukkig. Het buigen met de wortel gaat ook veel beter. Wel kan hij het nog echt niet goed. de linkerkant nog wel een beetje, maar rechts echt niet. Maar we oefenen gewoon lekker verder. Daarna heb ik hem even buiten los in de bak gezet. Hij was dolblij en kon zijn energie even kwijt. Daarna moest ik hem helaas gaan halen door het drijfzand heen, ik had nog de hoop dat hij zou komen als ik riep, maar hij negeerde me helaas
Maar gelukkig kwam hij naar me toe toen ik halverwege de bak was. Daarna heb ik hem het voer gegeven. Hij wilde nog steeds heel snel de stal in, maar ik ben buiten de stal blijven staan, en liet hem zo omdraaien. Toen kon ik buiten de stal blijven staan om het halster af te doen, en was het een stuk veiliger. Zo kan ik er rustig aan gaan werken.