dancer_ schreef:Dit is een vraag en absoluut niet aanvallend bedoelt; maar hoe geeft een paard aan dat je te groot bent? Ik bedoel een stevige pony haal je niet snel uit evenwicht volgens mij, maar je bent dan wel te groot. Er heeft een keer een te groot meisje op mij shet gezeten (om te kijken of ze paste/bijrijder kon worden) en mn pony liep gewoon netjes door, terwijl ze imo echt te groot was!
En wanneer vind jij het te lang? Als het er niet meer mooi uit ziet? Dat is onzin want dan pas je vaak nog wel.
Als jij links gaat hangen, en je pony gaat extreem naar links lopen met zijn benen overkruist? Dan ben je te lang. Doe dit in stap, omdat stap een moeilijke gang is. Je paard word met de stap vaakweg al uitzichzelf een beetje uit balans gebracht. En met gewicht erop zeker.
Ook wanneer je te zwaar bent en je hangt naar links of rechts zal hij zich ook moeten verstappen.
Ben je TE lang, zal het paard zich dus verstappen. Ongeacht jij naar de andere kant toe trekt.
Daarom merk je vaak dat je paard minder goed luisterd, simpelweg omdat jij dan niet correct op het zadel zit.
Als je correct op het zadel zit, dan kan je te lang lijken, maar als jij je pony niet uit balans brengt ben je niet te lang.
dit heb ik al meerdere malen aangegeven.
En daarom oordeel ik liever over filmpjes. Met bochten enzo. Veel mensne gaan naar binnen hangen, en daarom moet hij extra verstappen.