[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:27

Hoeveel brok krijgt hij? Ik denk dat hij teveel krijgt voor wat hij doet. Dat verklaart misschien ook het stoute gedrag naast zijn lijfelijke ongemakken. Dus pas op met wat je zelf ook bijvoert. Ik ken speedibeet niet maar het klinkt niet als ruwvoer. Die voederbieten zou ik achterwege laten.
Um kan bijvoorbeeld niet tegen penen, gaat hij van aan de racek.k. Zo ook van kuil en verpakt gras. Hij krijgt iets meer dan een kilo brok/muesli per dag en onbeperkt ruwvoer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:42

Zei de osteo ook wat voor buikpijn (oorzaak). Waren het zijn darmen of was het zijn maag. Omdat ze rennies adviseert vermoed ik dat de osteo maagzweren vermoed. Maagzweren kunnen ook door stress komen (verhuizing). Je ging al speedibeet voeren las is. Daar kan je nog een schep magnesium door doen ( is ook goed tegen stress) en luzerne bijvoeren. 500 gram per keer. Dat heeft een maagzuur remmende werking. En bijkomstig voordeel, hij wordt er dikker van.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:22

Om je ook even gerust te stellen: hier een sportpaard die elke dag ohz dan wel springt dan wel dressuur en die krijgt 2x op een dag alleen een handje brok om mee te doen met de rest. Ik zou dus zeker wel vragen wat en hoeveel Shan krijgt (vind het sowieso een beetje vreemd dat je je niet verdiept in wat, hoeveel en hoevaak je paard iets krijgt), misschien valt daar nog wel iets te halen. Wat je ook kunt doen is eerst een dierenarts bellen met je klachten, vaak bepalen zij dan wel of het de moeite is om langs te komen en of het advies van de osteopaat nuttig is. En dat is gewoon gratis :)
Edit: ik bedoel natuurlijk dat hij alleen een handje brok krijgt qua krachtvoer, uiteraard ook nog ruwvoer en ik voer hem nog een mineralenbrok (+/-33 gram).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:28

Ik ben het eens met Liekec, ik vind het vrij vreemd dat je niet (precies) weet hoe vaak/lang Shan buitenkomt, hoeveel en wat hij eet, etc. Het is geen manegepaard zoals je gewend bent en het is echt je eigen verantwoordelijkheid nu... Ik snap dat het lastig is voor jou als beginner maar ik heb het idee dat je denkt 'dat zoekt de eigenaar van de stal wel uit'. Zo werkt het niet met een eigen paard...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:19

Danique schreef:
Ik ben het eens met Liekec, ik vind het vrij vreemd dat je niet (precies) weet hoe vaak/lang Shan buitenkomt, hoeveel en wat hij eet, etc. Het is geen manegepaard zoals je gewend bent en het is echt je eigen verantwoordelijkheid nu... Ik snap dat het lastig is voor jou als beginner maar ik heb het idee dat je denkt 'dat zoekt de eigenaar van de stal wel uit'. Zo werkt het niet met een eigen paard...

Je bedoelt, zo werk jij niet met een eigen paard.

Ik ken zat mensen die het voeren van hun paard aan stal overlaten. En ik ken ook stallen die dat prima doen. Ik ken ook eigenaren die van allerlei onnodige onzin aan supplementen in hun paard stoppen omdat het "goed willen doen"

Kim, laat eventuele maagklachten vaststellen door een veearts. Dan kun je de juiste medicatie krijgen.
Ik kan me overigens best voorstellen dat een osteo aan maagklachten denkt. Als een paard maagpijn heeft kan het zich mogelijk op een bepaalde manier vasthouden. Je kunt rustig de veearts bellen dat de osteo gehint heeft op de mogelijkheid van maagklachten bij dit paard en om advies vragen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:54

Ik kreeg dit bericht terug van mijn osteo:
'Door de blokkades in de lendenpartij veranderd de bezenuwing naar de buik. Het opheffen van de blokkades zorgt dus al voor een verbetering. Tijdens die behandeling was de beweging die de darmen moeten kunnen maken beperkt dus die heb ik losgemaakt. Dit zorgt ervoor dat een orgaan beter kan functioneren en de functie van de dikke darm is de mest dikker maken. Hopelijk gaat die dat nu ook doen.'
Ik hoef dus als het goed is hopelijk niks bij te geven.

karijn, dat weet ik eigenlijk niet precies, ik weet wel dat hij heel weinig krijgt. Speedibeet raadde de osteopaat mij aan als maagvulling. En voederbieten was ik sws niet van plan haha.
damian, ah bedankt! Ik zal er eens naar gaan kijken.
liekec, ik zal het vragen.
Danique, ik denk dat de eigenaar van stal beter weet wat hij Shan kan voeren dan ik.
Zoals Babootje ook zegt. Babootje, dat zal ik doen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:57

Fijn dat dat dan opgelost is kim!

Verder wat voer betreft, misschien weten zij het wel beter, maar je erin verdiepen kan geen kwaad (of dat je iig weet wat ie krijgt).

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:17

Nee klopt, dat zal ik ze vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:55

Tuurlijk, als hij meer ervaring heeft is het logisch dat hij het beter weet maar dan zou ik persoonlijk nog wel willen weten wat hij krijgt :o

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:57

Ik hoop dat de mensen weten wat ze doen, maar het kan nooit kwaad om te vragen.

Ik heb op een manege gestaan waar het voederschema was: hoe meer hoe liever, en dan wil minder hooi geven omdat het paard te dik werd 8)7

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:07

The_Cat schreef:
Ik hoop dat de mensen weten wat ze doen, maar het kan nooit kwaad om te vragen.

Ik heb op een manege gestaan waar het voederschema was: hoe meer hoe liever, en dan wil minder hooi geven omdat het paard te dik werd 8)7

Of je krijgt stuiterballen of luie knollen.
Kim, aangezien ik de stal ken waar je staat, mag je er wel vanuit gaan dat er goed gevoerd wordt maar gezien wat Shan nu doet, kan het misschien teveel zijn. Liever te weinig krachtvoer en ruim voldende ruwvoer. Pas op met het geven van voer in het kader van "maagvulling". Geef dat enkel als ze tekort komen of als het paard geen tanden meer heeft.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 15:30

Danique, nee snap ik. Ik zal het vragen.
The_Cat, het voerschema bij ons op stal is wel heel goed.
karijn, ah oke. Waarom moet ik daarmee oppassen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:36

Van teveel eten worden paarden niet alleen dik maar ook lui. In mijn optiek voer je pas bij als je paard iets tekort komt door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen of mineralen. Afgaande van de foto's vind ik Shan er prima uitzien. Dat schrale komt omdat hij te weinig spiermassa heeft. Dat kweek je alleen maar door meer bewegen en intensiever.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 16:21

karijn, ah oke. Op foto's is het wel wat minder goed te zien dan in het echt, en Shan is best schraal geworden. Zijn ribben zijn duidelijk zichtbaar en hij heeft inhammen bij zijn lendenen die opgevuld moeten worden met vet. Maar we zijn natuurlijk ook bezig met meer bewegen (als hij hersteld is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:31

Echt niet om aannames te maken of banketstaaf te zijn, maar het is wel bijzonder dat Oreo ineens afviel, inviel, zijn ribben zichtbaar waren dat bij Shan nu ook ineens gebeurt?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:24

Langzaam opbouwen, niet in een hele korte tijd meer vet willen kweken. Voor een optimale stofwisseling heeft hij een betere conditie nodig. En het kan ook in de bouw van het paard zitten dat hij niet het "ronde typje" is. Ik kan Um volproppen maar hij zal nooit rond worden. Shan is 7 en nog in de slungelfase. Vraag gewoon eens hoeveel en wat voor brok hij krijgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:28

Ik vind het altijd heel gevaarlijk om zomaar iets te adviseren. We zien het paard niet in "real life" een pak haar kan ook al heel wat vertekenen

Evenzo zou ik nooit adviseren om het paard minder te eten te geven om hem "braver" te maken. Het paard moet gewoon goed worden opgevoed.
Kim (eventueel met hulp van Milou) moet wel blijven opletten dat het paard niet te schraal wordt en dan in overleg met stal wat meer gaan voeren. Hij staat nu vrijwel alleen op hooi en dat is (vind ik persoonlijk) wel wat te weinig.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:39

Ik volg babootje hierin. Een paard heeft wel zijn voedingsstoffen nodig. Een paard minder eten geven omdat het niet hevig mag staan vind ik niet de juiste manier naar mijn gevoel.
Enkel hooi alleen vind ik wel weinig voor zo'n groot paard.
Wij hebben ook een pony staan die niet te heet mag worden voor de kids. En hem op alleen hooi zetten is geen optie. Hij krijgt een vitamine korrel met luzerne en grasmix en wat fibre force en speedibeet en veel hooi. Beestje is niet hevig en staat mooi vol en gezond.
Ik ben zowizo geen voorstander van veel krachtvoer. Maar je kan krachtvoer wel vervangen door andere dingen waar je paard de nodige stoffen uit kan nemen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 18:04

Danique, hoe kun je dat nou zeggen? Oreo was oud, ziek en op. Je doet me enorm pijn met zo'n opmerking. Je wil wel geen aannames maken, maar je doet het vol toch.
Karijn, zal ik doen.
Babootje, ik zal erop letten. Ik geef nu sws al speedibeet bij.
Ilora, ik zal ernaar kijken.

Vandaag ben ik hem even gaan poetsen en heb ik ook gebogen mrt de wortel. Maar hij was daar echt enorm op gericht. Hij probeerde zelfs in mijn hand te bijten! Toen corrigeerde ik hem natuurlijk meteen met mijn stem. Toen schrok hij zich dood en sprong bijna de poetsplaats af. Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Want ik vind het wel belangrijk dat hij gecorrigeerd wordt, maar ik wil geen gevaarlijke situaties. Ook moet hij hiervoor los staan op de poetsplaats, wat ik na dit incident toch niet zo fijn vindt. Maar ik ga er toch maar mee door. Daarna ben ik nog even een kwartiertje mrt hem gaan stappen in de bak omdat het buiten heel hard regende

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:19

Kim je doet het Super. Shan is het misschien niet gewend dat je wat kordater bent met je stem? Nu in de winter staan mijn paarden ook wat vinniger en schrikken ze soms sneller dan anders. Komt helemaal goed. Zijn en,blijven natuurlijk vluchtdieren E. Speedibeet mag je zeker geven. Het is een ruwvoeder en ideaal om magerdere paarden te laten bijkomen. Hier krijgen de meeste een halve emmer per dag. Zij staan nu wel 24/7 buiten met inloopstallen. Luzerne helpt ook heel goed om een paard te laten bijkomen. En,is goed voor de maag. Ik zou niet teveel reageren op van die schrikreacties en gewoon verder doen en geen aandacht aan geven. Langzaam aan leren jullie elkaar wel kennen en komt dat allemaal goed.
En,ik begrijp je reactie met oreo. Oreo was oud en langzaam op aan het geraken. Je hebt daar je best voor gedaan meer Kon je niet doen. Oudere paarden vallen gemakkelijk in. Maar Shan zal wel bijtrekken met die speedibeet en met langzaam opbouwen van spieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:27

Kim, je kunt ook de oefeningetjes in je box doen. Dan kan hij niet weg. Hij moet er gewoon nog even aan wennen wat er bedoeld wordt. Snapt ie het eenmaal, kun je weer op de poetsplaats oefenen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 18:34

Ah bedankt Ilora. En dankjewel voor je tips!
Babootje, slim idee. Dan kan hij wel omdraaien, maar ik zal kijken of her werkt.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:24

je kan hem ook gewoon aan een halstertouw vastmaken en dat zelf vasthouden, maar het touw natuurlijk wel los laten doorhangen zodat hij de ruimte heeft om te buigen. Maar indien nodig heb je hem dan wel vast en kan hij niet omdraaien. Dat bijten zal hij niet op jou bedoeld hebben denk ik, waarschijnlijk schrok hij van zichzelf. Hij zal even overenthousiast geweest zijn op die lekkere wortel. Je kan ook een paar bixkorreltjes nemen ipv een wortel. Maar het is goed dat je hem duidelijk hebt gemaakt dat bijten geen optie is.
Wat het mager zijn betreft, pijn doet ook afvallen. En aangezien zijn rug wel pijnlijk is (geweest) en hij daarbij ook nog meer gereden werd dan daarvoor, is het niet raar dat hij afgevallen is. Neem daar nog de verhuis bij enz. Maar zorg inderdaad wel dat hij terug bijkomt. Speedibeet is goed, worden ze zeker niet hevig van. Maar ik zou het ook nog mengen met luzerne of grasmix (hartog). Geweekte hoeveelheid (dus niet de speedibeet nog droog een halve emmer) en gemengd met lucerne of grasmix mag dat best een flinke halve emmer per dag. Daar maak je hem niet gek mee, maar krijgt hij extra ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:19

Het is helemaal niet banketstaaf bedoeld maar je weet niet precies wat en hoeveel je paarden eten en ze vallen allebei in. Het is puur om je te helpen, ik heb wel wat beters te doen dan jonge meiden op het internet pesten...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:05

Danique schreef:
Het is helemaal niet banketstaaf bedoeld maar je weet niet precies wat en hoeveel je paarden eten en ze vallen allebei in. Het is puur om je te helpen, ik heb wel wat beters te doen dan jonge meiden op het internet pesten...

Sorry hoor ts zegt al dat je opmerking heel erg pijn doet en dan ga je er nog even over door.?

Maak nu niet zulke aannames. De 2 paarden zijn niet met elkaar te vergelijken (oud en jong ).

Kan zoveel redenen hebben dat een paard invalt daar hoef je niet meteen conclusies uit te trekken.
Ts ik geloof wel dat ze goed voeren op stal maar wel goed om eens na te vragen hoeveel en wat. Zodat je er zelf ook een beetje feeling in krijgt.