[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:23

Wendy schreef:
suikermeisje schreef:
Verwacht eerlijk gezegd dat de behandeling dan wel meeviel als je de volgende dag er weer op mag Kim.

Misschien moet je eerst eens goed lezen.

Jeetje vervang je tampon.. heb ergens overheen gelezen. Hoeft niet gelijk zo gereageerd te worden. Als een ander ergens overheen leest (bv zadelmaker) reageer ik ook fatsoenlijk met dat dat al gebeurd is.

Gelukkig ben ik ook maar eens mens, met een leven en toevallig even ergens overheen gelezen.

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 08:57

poes, ah bedankt! Ik ben wel heel benieuwd hoe hij zich vandaag voelt.
Babootje, ja dat had ik al bedacht haha.

Vandaag ga ik dus rustig even wandelen met hem. Ik vind vier dagen wandelen eigenlijk wel een beetje saai :') Maar we doen het er maar mee. Ik mag van mijn moeder ook nog niet al te grote rondes in mijn eentje, maar ik kijk wel even.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:12

Ach kimmie, dat is maar hoe je het bekijkt :) Je kan tijdens het wandelen ook oefeningen doen op grondwerk. Het is niet enkel wandelen, maak er iets nuttig van. En het is ook een aspect dat erbij komt bij 'paard houden' ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:53

Ik vind wandelen met Um heerlijk, dan loop je zelf ook lekker mee in een wat hoger tempo dan normaal. Dat wandelen moet je gewoon opbouwen. Elke keer een stukje verder lopen zodat je rondje groter wordt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:59

Ik wandel al vanaf begin september met mn paard. Zolang ik mezelf te zwaar vind mag ik er nog niet op van mezelf. Dus veel wandelen. Is best leuk na een tijdje. Je leert elkaar kennen

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:17

Ik weet niet of je een bos dichtbij hebt? Ik ga ook vaak wandelen, goed voor de band maar ik neem ook vaak wat eten mee, laat ik pony lekker grazen en kan ik ook even lekker wat eten. :)

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:35

Wandelen met je paard is echt wel leuk! maar je kan het nog leuker maken met inderdaad grondwerk.
Mijn shet vind het altijd erg leuk als ze los mee mag door het bos. Dan is het net een hond.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:48

haha hier nog een die echt van wandelen houdt. Toen Pebbles drachtig was vond ik op een gegeven moment dat ik niet meer op haar kon rijden. We zijn toen tot nog een maand voor de bevalling hele stukken gaan wandelen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 14:31

The_Cat, dat is waar. Maar echt buigen enzo lijkt me nu nog niet echt handig haha.
karijn, dat kan ik wel doen. Ik weet alleen niet echt precies de weg, maar dat komt wel denk ik.
Fair, ik sta letterlijk naast het bos haha. Als ik het erf afloop sta ik in het bos. Dat is wel een goed idee.
xhereisanne, ah lief! Maar het lijkt me nog niet zo'n goed idee om Shan los te laten in het bos :')

Vandaag ligt het er een beetje aan wat ik ga doen. Of Sophie gaat, of ik, of samen. Als ik ga, ga ik gewoon lekker poetsen en een klein stukje wandelen.
Ik heb vandaag ook een enorme zak speedibeet gekocht. Dat ga ik bijvoeren. Ik moet nog wel even vragen hoeveel. Helaas hadden ze geen voederpenen bij de boerenbond, dus ik moet even kijken hoe ik die ga kopen. Ook neem ik vandaag de rennies mee naar stal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:09

Kimmie25501 schreef:
The_Cat, dat is waar. Maar echt buigen enzo lijkt me nu nog niet echt handig haha.
karijn, dat kan ik wel doen. Ik weet alleen niet echt precies de weg, maar dat komt wel denk ik.
Fair, ik sta letterlijk naast het bos haha. Als ik het erf afloop sta ik in het bos. Dat is wel een goed idee.
xhereisanne, ah lief! Maar het lijkt me nog niet zo'n goed idee om Shan los te laten in het bos :')

Vandaag ligt het er een beetje aan wat ik ga doen. Of Sophie gaat, of ik, of samen. Als ik ga, ga ik gewoon lekker poetsen en een klein stukje wandelen.
Ik heb vandaag ook een enorme zak speedibeet gekocht. Dat ga ik bijvoeren. Ik moet nog wel even vragen hoeveel. Helaas hadden ze geen voederpenen bij de boerenbond, dus ik moet even kijken hoe ik die ga kopen. Ook neem ik vandaag de rennies mee naar stal.

De spidibeet wel goed weken he! Anders kan ie verstopt raken, je kan wel aardig wat van het spul voeren . Je zou het even kunnen vragen in het dunne paarden topic.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:05

Ja ik ga het minstens een half uur weken! Ik heb even overlegd, en ga iets minder dan een halve kilo per dag voeren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 17:12

Daarnet een discussie met mijn moeder gehad. En als conclusie, ik mag geen rennies geven. Want ze had op internet gevonden dat dat slecht is voor paarden. Toen stelde de osteopaat phylissium vezels (of zoiets) voor. Maar mijn moeder vond op internet dat dat niet is voor buikpijn. Dus mag ik dat ook niet geven. Beetje jammer. Ze wil niet naar de osteopaat luisteren, omdat zij geen arts is. Maar nu ga ik maar even voor iets anders zoeken dat helpt tegen buikpijn.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:31

Psyllium kan helpen als de oorzaak van buikpijn zand is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:03

Rennies ben ik met je moeder eens heeft echt geen enkele meerwaarde en doet niks. Bij mensen al niet echt nuttig om te gebruiken en bij paarden al helemaal niet (buiten dat je er ongeveer een doosje per dag zou moeten geven wil je al een enigzins werkzame dosis te komen)

Psylium kan wel helpen maar inderdaad alleen als de oorzaak van de buikpijn zand is. Dit kan je testen door in een plastic handschoen wat mest te doen deze goed nat maken en dan laten uitdruipen blijft er veel zand achter in de handschoen dan kan je inderdaad geven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:15

Je zou voor buikpijn ook iberogast kunnen proberen gaf ik ook een tijdje aan m'n merrie. Het is homeopatisch en kan weinig kwaad, zorgt voor een minder opgeblazen gevoel. Ik gaf 25 druppeltjes op een stukje brood en dat 2 keer per dag. Maar t is niet voor de maag maar voor darmen dus als ie last heeft van z'n maag, wat goed zou kunnen moet je toch bij de dierenarts zijn.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:18

Bij de paardendrogist hebben ze maag support. Zelfde als in je andere topic werd genoemd alleen €12 euro goedkoper. Je doet twee maanden met 30€. Valt dus reuze mee.

Na even gelezen te hebben ga ik het mijn paard geven. Ben benieuwd of ik verschil ga merken. Hij liep steeds te gapen de laatste week. Doet Shan dit ook?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:21

Maar hoe wist die osteopaat dat hij buikpijn heeft en wat is dan de oorzaak van die buikpijn, Kim?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:41

MarjanB schreef:
Je zou voor buikpijn ook iberogast kunnen proberen gaf ik ook een tijdje aan m'n merrie. Het is homeopatisch en kan weinig kwaad, zorgt voor een minder opgeblazen gevoel. Ik gaf 25 druppeltjes op een stukje brood en dat 2 keer per dag. Maar t is niet voor de maag maar voor darmen dus als ie last heeft van z'n maag, wat goed zou kunnen moet je toch bij de dierenarts zijn.

Hmm Iberogast is zeker niet homeopatisch.
Het is een kruidengeneesmiddel en bevat ook alcohol.
Van de kruiden die erin zitten weet ik van een aantal niet eens of paarden het wel mogen hebben.

Zoals ik in je andere topic zei, bel je osteopaat even en vraag om verduidelijking.
Voor paarden die last hebben van de maag ken ik het bijvoeren van lucerne. Zorg dan wel voor de lucerne waar kleine brokjes inzitten die de fosfaatverhouding weer in balans brengen. (volgens mij is dat bij het merk Hartog het geval).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:47

@macs die van mij kreeg het voorgeschreven door een homeopaat :Y)

Luzerne is inderdaad ook goed voor de maag en ook goed voor de spieropbouw

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:49

Gewoon veel hooi, dat ze dat de hele dag hebben is het beste voor de maag.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 20:02

Ik heb maar een berichtje gestuurd en gevraagd om verduidelijking haha.
Bedankt voor al jullie tips! En vandaag hebben Sophie en ik hem kort gepoetst en daarna even gewandeld in de bak (het was donker). Hij vond gelukkig de speedibeet erg lekker.
Morgen ga ik weer even poetsen en wandelen.
En suikermeisje, Shan gaapt alleen als hij net een snoepje heeft gekregen (en dan vaak ook niet altijd).
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 11-01-17 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:02

bruintje123 schreef:
Gewoon veel hooi, dat ze dat de hele dag hebben is het beste voor de maag.

Probleem is bij die van mij dat hij het gewoon niet op eet... dus dan moet je wat. Vandaar dat ik dat poeder ga proberen en hoop dat hij dan ruwvoer ook weer beter eet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:18

Als een osteopaat concludeert dat hij buikpijn heeft, moet je daar de oorzaak van zoeken. Anders blijft hij narrig doen met zadelen/opstappen. Wat voor ruwvoer krijgt hij? Wat voor brok? Hoeveel krijgt hij? Wat geef je hem nog meer?Je kan hem al snel overvoeren met dingen die hij niet nodig heeft. Je zou eens kunnen proberen om het ruwvoer wat meer verdeeld over de dag te laten voeren. Als hij een snelle eter is, kan dat ook buikpijn geven. Zeker als jij kort erna met hem gaat werken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:21

Kim, sorry als dit rot klinkt, maar ik denk echt dat je dit beter aan een dierenarts overlaat. Buikpijn kan vele redenen hebben en voor je weet waar het vandaan komt, doe je enkel aan symptoombestrijding.

En dan wil ik nog even eerlijk zijn; ik weet niet in hoeverre een osteopaat, die geen dierenarts is, capabel is om diagnoses te maken over interne organen. Ik bedoel daarmee niet dat het een slechte osteopaat is, want ik ken die persoon of zijn/haar opleiding niet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 20:22

karijn, hij krijgt goede kwaliteit hooi. Ik weet niet wat voor brok hij krijgt en ik weet ook niet hoeveel. Ik geef hem nu (vanaf vandaag haha) ongeveer 4 ons speedibeet bij. Ruwvoer krijgt hij sws door de staleigenaren een paar keer per dag ('s ochtends in de paddock, 's middags, om vijf uur, en om 10 uur 's avonds is de laatste voerbeurt volgens mij) maar dit weet ik niet zeker.
SinneJ, dat zal ik even overleggen met mijn ouders.