Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

oxer schreef:@Bramblerose: Tuurlijk kan niet iedereen dit realiseren dat snap ik ook wel, ik vind echter wel dat iedere eigenaar beslist een poging moet doen om het op deze manier op te lossen mits het paard pijnvrij is natuurlijk. Begrijp me goed ik heb helemaal niets tegen het slachten van een paard, maar het gemak waarmee mensen soms beslissen hun paard af te laten maken omdat hij niet meer voldoet aan het gebruiksdoel stoort mij wel eens.
@nicoleflens: excuses geaccepteerd hoor. Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat paarden met pijnlijke blessures die niet meer te genezen vallen niet in de wei horen. Voor die paarden is afmaken de beste oplossing. De keuze tussen slachten en in laten slapen is er een die ieder voor zich moet maken. Ik heb persoonlijk niets tegen slachten, de meeste slachthuizen behandelen de paarden netjes en diervriendelijk. De keuze hangt voor mijn gevoel meer af van de persoonlijke voorkeur van de eigenaar.
@Macnum: Hartstikke goed joh dat je zo'n paardje opvangt. Wat heeft het paard en wat gaan jullie er precies mee doen als ik vragen mag?
oxer schreef:
Dat ben ik dus niet helemaal met je eens Cassia, ook een manege kan netjes met zijn dieren omgaan.
Mijn zwager heeft een manege en die heeft nog nooit een pony naar de slacht gebracht en dat heeft te maken met een goed uitgekiende strategie. Zo kopen ze daar jonge pony's aan die de eigenaar met behulp van de gevorderde ruiters in de zomervakantie zadelmak maakt, in ruil daarvoor mag het meisje dat de pony zadelmak heeft gemaakt hem ook nog een half jaartje doorrijden en aan het eind van deze periode worden ze langzaam in de gevorderde lessen geintroduceerd. Voordeel hiervan is dat je als manege goedkoop, gezonde jonge paarden en pony's in kunt kopen, wat te bieden hebt aan de gevorderde ruiters en vervolgens paarden/pony's hebt die nog jaren mee kunnen lopen in de lessen. Vervolgens houden ze de paarden goed in de gaten zodat ze op tijd in kunnen grijpen als het manegewerk voor bepaalde paarden toch te zwaar blijkt. Voor deze paarden wordt dan tijdig een nieuw tehuis gezocht.
Zo staat een van onze oude pony's op een kinderboerderij, lopen er een paar op een gehandicaptenmanege, zijn er een paar verkocht aan mensen met kleine kinderen die een poets- en knuffelpony zoeken waar de kinderen zo af en toe op kunnen rijden enz.
De wat jongere pony's en paarden die niet geschikt zijn voor het toch wel zware manegewerk worden na het inrijden b.v. doorverkocht aan particulieren als wedstrijd of recreatiepony.
Op deze manier leveren de pony's die weg gaan de manegeeigenaar ook nog wat op en dat vind ik persoonlijk een betere manier.
oxer schreef:Door het beleid van de manege heeft mijn zwager dus niet veel oude paarden op stal. Ik denk dat de jongste nu 3 is (net zadelmak) en de oudste een jaar of 13. Er zijn pas twee oudere paarden weg (15 en 17) de een loopt nu op een manege voor gehandicapten en de andere staat bij iemand op de wei die een gezelschapspaard zocht voor het paard van zijn dochter waarmee hij zelf zo af en toe een beetje kan mennen.
Ik ken mijn zwager nu een jaar of 17 en ik denk dat hij in al die jaren misschien 3 pony's in heeft laten slapen, dit waren stuk voor stuk oude pony's die hun laatste jaren op de wei hadden gestaan (de oudste was zelfs 41). Wat ik hiermee wil zeggen is dat ook een manege hart kan hebben voor de dieren al zijn er waarschijnlijk ook veel waar het anders gaat.
Bramblerose schreef:
Nogmaals,slacht kan ook NETJES zijn, paard lijdt iig geen pijn meer of staat ook niet onnodig lang op stal, soms is het niet anders en dat moet je ook respecteren...
Neemt niet weg dat ik dat beleid wat jij beschrijft super vind, maar toch...
valine schreef:in de ogen van een manege eigenaar...
een paard laten inslapen kost geld,paard laten slachten leverd geld op.
het is hard maar zo gaat het wel.
slachten kost geen geld......... maar levert niks op
kom je niet ver mee
daarnaast moet je een aantal leges betalen en je moet je paard daar naar toe transporteren.
Citaat:het bedrijf waar Oxer het over heeft heeft een ontzettend goed beleid...... maar ook dat kost geld. En laten we eerlijk zijn, in een manegebedrijf heb je liever een ouder. betrouwbaar paard dan een jonkie waar ze wel eens naast gaan
maar dat is voor een manege eigenaar wel een stuk lef hebben EN risico nemen.
(blond he...) doeraklover schreef:een manege pony hoort niet naar het slachthuis te gaan! maar als ze pijn hebben kunnen ze ze beter in laten slapen.
Nannes schreef:doeraklover schreef:een manege pony hoort niet naar het slachthuis te gaan! maar als ze pijn hebben kunnen ze ze beter in laten slapen.
en de reden?
ik vind het zielig als een paard hard heeft gewerkt en dan naar het slachthuis word gebracht.