Nee, niet het slachthuis!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:31

hmm...
Voor maneges levert het paard dan nog iets op he...
Ik weet dat het hard aankomt maar : als je een groot bedrijf hebt (alez een manege),, dan moet je zoveel mogelijk winst maken,, en jahh... Als Het paard dood moet dan moet het dood...
Bij mijn manege gaan er geregeld naar de slacht :'( als ze niet meer kunnen lopen of ernstig ziek zijn...
Gisteren zelfss was het nog te laat om een pony naar de slacht te brengen duz hebben ze die pony maar doodgeschoten (jaa met een geweer),, de pony was oud, zwak, kon bijna niet meer lopen, werd kaal en kreeg waarschijnlijk koliek ofzo...

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:04

Dat ben ik dus niet helemaal met je eens Cassia, ook een manege kan netjes met zijn dieren omgaan. Mijn zwager heeft een manege en die heeft nog nooit een pony naar de slacht gebracht en dat heeft te maken met een goed uitgekiende strategie. Zo kopen ze daar jonge pony's aan die de eigenaar met behulp van de gevorderde ruiters in de zomervakantie zadelmak maakt, in ruil daarvoor mag het meisje dat de pony zadelmak heeft gemaakt hem ook nog een half jaartje doorrijden en aan het eind van deze periode worden ze langzaam in de gevorderde lessen geintroduceerd. Voordeel hiervan is dat je als manege goedkoop, gezonde jonge paarden en pony's in kunt kopen, wat te bieden hebt aan de gevorderde ruiters en vervolgens paarden/pony's hebt die nog jaren mee kunnen lopen in de lessen. Vervolgens houden ze de paarden goed in de gaten zodat ze op tijd in kunnen grijpen als het manegewerk voor bepaalde paarden toch te zwaar blijkt. Voor deze paarden wordt dan tijdig een nieuw tehuis gezocht.
Zo staat een van onze oude pony's op een kinderboerderij, lopen er een paar op een gehandicaptenmanege, zijn er een paar verkocht aan mensen met kleine kinderen die een poets- en knuffelpony zoeken waar de kinderen zo af en toe op kunnen rijden enz.
De wat jongere pony's en paarden die niet geschikt zijn voor het toch wel zware manegewerk worden na het inrijden b.v. doorverkocht aan particulieren als wedstrijd of recreatiepony.
Op deze manier leveren de pony's die weg gaan de manegeeigenaar ook nog wat op en dat vind ik persoonlijk een betere manier.

Macnum

Re: Nee, niet het slachthuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:12

oxer schreef:
@Bramblerose: Tuurlijk kan niet iedereen dit realiseren dat snap ik ook wel, ik vind echter wel dat iedere eigenaar beslist een poging moet doen om het op deze manier op te lossen mits het paard pijnvrij is natuurlijk. Begrijp me goed ik heb helemaal niets tegen het slachten van een paard, maar het gemak waarmee mensen soms beslissen hun paard af te laten maken omdat hij niet meer voldoet aan het gebruiksdoel stoort mij wel eens.

@nicoleflens: excuses geaccepteerd hoor. Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat paarden met pijnlijke blessures die niet meer te genezen vallen niet in de wei horen. Voor die paarden is afmaken de beste oplossing. De keuze tussen slachten en in laten slapen is er een die ieder voor zich moet maken. Ik heb persoonlijk niets tegen slachten, de meeste slachthuizen behandelen de paarden netjes en diervriendelijk. De keuze hangt voor mijn gevoel meer af van de persoonlijke voorkeur van de eigenaar.

@Macnum: Hartstikke goed joh dat je zo'n paardje opvangt. Wat heeft het paard en wat gaan jullie er precies mee doen als ik vragen mag?

Ze mag bij ons in de stal/wei staan en wij mogen met haar fokken.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:06

@ oxer dit is inderdaad een super manier van de manege eigenaar.
onze manege eigenaar laat ze inslapen als het niet anders kan. en anders brengt hij ze naar de handelaar waar hij mee samenwerkt....wat er dan gebeurd weten wij niet....waarschijnlijk als de handelaar ze niet verkocht krijgt ook de slager.....maar bij die handelaar hebben ze het enorm goed en bij ons op de manege ook...dus een slecht leven hebben ze absoluut niet!!!

ons oudste paard van stal was ook min of meer de mascotte van de manege. die verslijte haar oude dagen op het land en liep los op het terrein....soms ging ze wandelen in het park maar ze kwam altijd weer terug.....die heb echt een top leven gehad!!!
helaas kreeg ze een ongeluk op de terug weg van het land naar stal en moest ze ingeslapen worden.....

@cassia,dit slaat inderdaad nergens op....misschien dat het bij jullie zo gaat maar bij de manege's die ik ken echt niet hoor....

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:00

Door het beleid van de manege heeft mijn zwager dus niet veel oude paarden op stal. Ik denk dat de jongste nu 3 is (net zadelmak) en de oudste een jaar of 13. Er zijn pas twee oudere paarden weg (15 en 17) de een loopt nu op een manege voor gehandicapten en de andere staat bij iemand op de wei die een gezelschapspaard zocht voor het paard van zijn dochter waarmee hij zelf zo af en toe een beetje kan mennen.
Ik ken mijn zwager nu een jaar of 17 en ik denk dat hij in al die jaren misschien 3 pony's in heeft laten slapen, dit waren stuk voor stuk oude pony's die hun laatste jaren op de wei hadden gestaan (de oudste was zelfs 41). Wat ik hiermee wil zeggen is dat ook een manege hart kan hebben voor de dieren al zijn er waarschijnlijk ook veel waar het anders gaat.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:01

oxer schreef:

Dat ben ik dus niet helemaal met je eens Cassia, ook een manege kan netjes met zijn dieren omgaan.

Mijn zwager heeft een manege en die heeft nog nooit een pony naar de slacht gebracht en dat heeft te maken met een goed uitgekiende strategie. Zo kopen ze daar jonge pony's aan die de eigenaar met behulp van de gevorderde ruiters in de zomervakantie zadelmak maakt, in ruil daarvoor mag het meisje dat de pony zadelmak heeft gemaakt hem ook nog een half jaartje doorrijden en aan het eind van deze periode worden ze langzaam in de gevorderde lessen geintroduceerd. Voordeel hiervan is dat je als manege goedkoop, gezonde jonge paarden en pony's in kunt kopen, wat te bieden hebt aan de gevorderde ruiters en vervolgens paarden/pony's hebt die nog jaren mee kunnen lopen in de lessen. Vervolgens houden ze de paarden goed in de gaten zodat ze op tijd in kunnen grijpen als het manegewerk voor bepaalde paarden toch te zwaar blijkt. Voor deze paarden wordt dan tijdig een nieuw tehuis gezocht.
Zo staat een van onze oude pony's op een kinderboerderij, lopen er een paar op een gehandicaptenmanege, zijn er een paar verkocht aan mensen met kleine kinderen die een poets- en knuffelpony zoeken waar de kinderen zo af en toe op kunnen rijden enz.
De wat jongere pony's en paarden die niet geschikt zijn voor het toch wel zware manegewerk worden na het inrijden b.v. doorverkocht aan particulieren als wedstrijd of recreatiepony.
Op deze manier leveren de pony's die weg gaan de manegeeigenaar ook nog wat op en dat vind ik persoonlijk een betere manier.

Nogmaals,slacht kan ook NETJES zijn, paard lijdt iig geen pijn meer of staat ook niet onnodig lang op stal, soms is het niet anders en dat moet je ook respecteren...

Neemt niet weg dat ik dat beleid wat jij beschrijft super vind, maar toch...

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:18

wat is er zo erg aan een slachthuis..?
ja aan de ene kant snap ik ook wel dat je je paard waar je zoveel om geeft, niet naar een slachthuis kan brengen, maar als je je paard laat inslapen of naar een slachthuis doet is toch eigenlijk geen verschil. Het paard is toch al dood. En als het nou begraven ofzo, of dat het voor vlees word gebruikt dat maakt geen verschil, dat paard voelt toch al niets meer.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:13

oxer schreef:
Door het beleid van de manege heeft mijn zwager dus niet veel oude paarden op stal. Ik denk dat de jongste nu 3 is (net zadelmak) en de oudste een jaar of 13. Er zijn pas twee oudere paarden weg (15 en 17) de een loopt nu op een manege voor gehandicapten en de andere staat bij iemand op de wei die een gezelschapspaard zocht voor het paard van zijn dochter waarmee hij zelf zo af en toe een beetje kan mennen.
Ik ken mijn zwager nu een jaar of 17 en ik denk dat hij in al die jaren misschien 3 pony's in heeft laten slapen, dit waren stuk voor stuk oude pony's die hun laatste jaren op de wei hadden gestaan (de oudste was zelfs 41). Wat ik hiermee wil zeggen is dat ook een manege hart kan hebben voor de dieren al zijn er waarschijnlijk ook veel waar het anders gaat.

wij hebben nu eigenlijk ook niet echt meer oude paarden op de manege staan....maar we hadden 4 oude paarden....de oudste was 34 geloof ik...maar dat waren de eigenaar zijn 1e paarden waar de manege mee begonnen was....dus die deed hij absoluut niet weg....ze stonden lekker op het land en liepen soms nog 1 uur per dag in de les....waar ze dan ook plzier in hadden.

dat paard van 34 is overleden door een ongeluk van land naar stal...zij wou heel graag naar stal en rende dwars door het hek heen bij de ingang...dat was (helaas) van hout. waardoor zij aan allebei de kanten van haar buik een gapend gat had zitten....dat de dierenarts kwam dacht hij het nog te kunnen redden maar er was een rib gebroken en die had een long doorboord. dus helaas was het einde verhaal...ze had een aantal spuiten gehad maar bleef maar opstaan en opstaan...ze gaf het echt niet op!!! haar bloed was al zwart dus eigenlijk was ze al dood maar ze bleef vechten....

dat andere oude paard stond in een weiland....er kwamen een paar jongens op een crossmoter voorbij rijden waar zij zodanig van schrok waardoor ze omviel. zij kon niet meer opstaan,wat daar de reden van is weet k niet precies...alleen haar hart functioneerde niet goed genoeg meer om haar nog in leven te houden....helaas moest ook zij een prikje....en ook zij wou niet maar was sneller gebeurd omdat haar hart niet voldoende functioneerde om te kunnen vechten.

het andere oude paard had al een aantal jaren asma....het ging al een hele tijd goed....toen ineens hoeste hij weer en zo....tijdje niet gelopen en medicijnen gehad....ging eigenlijk wel weer goed...1 x in de 2 dagen liep ie een uurtje....lekker met zijn oren naar voren en nog goed tempo erin....op dinsdagavond had hij een uurtje gelopen...ineens was hij op stal heel benauwd....hij stond te ademen alsof hij een uur lang alleen maar hard gegaloppeerd had. helaas was ook dit einde verhaal....zijn longfunctie was nog zo laag dat hij anders 's nachts zelf gestikt was....dat wouden we niet dus heeft hij een prik gehad....

nu gaan de oude pony's/paarden die het manege werk niet meer aan kunnen terug naar de handelaar waar de eigenaar samen mee werkt. deze komen daar dan lekker op het landje te staan en de handelaar probeert ze te verkopen of voor gezelschapspaard of recreatief.....

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:19

@bramblerose, inderdaad slacht kan heel netjes gaan....je moet alleen de juiste hebben.

ik denk dat de mensen die tegen slacht zijn een keer moeten mee maken hoe enorm een paard tegen een prik kan vechten en hoe enorm hij op dat moment lijdt.....ik heb dat zelf ook eerst moeten mee maken,daarvoor was ik echt heel fel tegen de slacht....maar nu....ik zou nog niet weten welke keus ik zou maken als ik ooit voor die beslissing kom te staan....

valine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:23

in de ogen van een manege eigenaar...
een paard laten inslapen kost geld,paard laten slachten leverd geld op.
het is hard maar zo gaat het wel.

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:26

Bramblerose schreef:

Nogmaals,slacht kan ook NETJES zijn, paard lijdt iig geen pijn meer of staat ook niet onnodig lang op stal, soms is het niet anders en dat moet je ook respecteren...

Neemt niet weg dat ik dat beleid wat jij beschrijft super vind, maar toch...

Met netjes omgaan bedoel ik meer de omgang tijdens het leven van het paard want door een goed beleid kan een manege m.i. veel blessures voorkomen door geschikte paarden te selecteren, ongeschikte paarden op tijd weg te doen, paarden niet te overbelasten enz.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:37

valine schreef:
in de ogen van een manege eigenaar...
een paard laten inslapen kost geld,paard laten slachten leverd geld op.
het is hard maar zo gaat het wel.

Das niet waar slachten kost geen geld......... maar levert niks op

Ik begrijp heel goed wat er gezegd wordt, en men heeft ook wel gelijk. Helaas is het financieel niet haalbaar om paarden die de kost niet meer verdienen aan te houden......

Een manegepaard moet zijn eigen onderkomen, eten verdienen, alsmede het eten en onderkomen van de staleigenaar EN diens personeel. Nou kan ik je uit zeer betrouwbare bron vermelden dat er OOK in het manegewerk geen droog brood te verdienen is. En daarom is het onhaalbaar om paarden te houden die de kost niet meer verdienen....... hoe graag ze het misschien ook wel zouden willen

het bedrijf waar Oxer het over heeft heeft een ontzettend goed beleid...... maar ook dat kost geld. En laten we eerlijk zijn, in een manegebedrijf heb je liever een ouder. betrouwbaar paard dan een jonkie waar ze wel eens naast gaan

valine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:42

@kiwiko... als je je paard laat slachten krijg je van het slachthuis een bedrag voor je paard.(het slachthuis koopt in weze jouw paard)
Dit is geen wereldbedrag hoor... gewoon een kiloprijs

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:44

de kiloprijs is 2 euro en een beetje kom je niet ver mee daarnaast moet je een aantal leges betalen en je moet je paard daar naar toe transporteren.

Al met al brengt een paard van 1,65 misschien net 100 euro schoon op.

en dan moet daar nog vanaf de tijd die de eigenaar kwijt is aan het wegbrengen....... en dan hou je niks over

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:13

@Kiwiko: Helemaal mee eens dat de paarden op een manege de kost moeten kunnen verdienen want dat is natuurlijk de bedoeling en manegehouders zijn idd vaak niet in de luxepositie dat ze dat geld kunnen missen. Dus als een paard niet (meer) geschikt is voor het werk moet dat paard weg maar sommige manegeeigenaren wachten te lang met het verkopen van oude en niet geschikte paarden waardoor deze paarden (onherstelbare) blessures oplopen, niet meer te verkopen zijn en dus naar de slacht toe moeten.

Citaat:
het bedrijf waar Oxer het over heeft heeft een ontzettend goed beleid...... maar ook dat kost geld. En laten we eerlijk zijn, in een manegebedrijf heb je liever een ouder. betrouwbaar paard dan een jonkie waar ze wel eens naast gaan

Op deze manier kun je iedereen tevreden houden, de gevorderde ruiters die op zoek zijn naar een beetje uitdaging rijden op de jonge paarden, de ruiters die gewoon rustig een uurtje willen rijden voor de ontspanning de meer ervaren (rustigere) paarden, maar doordat de gemiddelde leeftijd niet zo hoog ligt zijn de paarden wel stuk voor stuk lekker energiek, gezond en werkwillig en dat vind ik persoonlijk het grote voordeel aan dit systeem.

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:17

: Vinden jullie dat manege paarden naar een leven hard werken, het slachthuis verdienen?

Ja. Wat is er nu beter? Soms hebben oude manege paarden een
mankement dat niet word opgemerkt en dat hun zeer doet. Dan is
toch niets fijners dan een pijnloze dood?! Ik ben zeker voor het slachthuis!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:17

Absoluut maar dat is voor een manege eigenaar wel een stuk lef hebben EN risico nemen.

Ik vind het heel goed

valine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:33

@kiwiko... ik bedoel hier mee te zeggen dat het voor de manege eigenaar voordeliger is om te laten slachten. reken de kosten van het inslapen maar uit: voorrijkosten da,1e spuit,2e spuit,het ophalen van het kadaver door rendac..(zonder erfabbo een aardig bedrag) en ga nog maar even door.
En dan hebben we het nog niet over huildende penny meisjes bij de kant van de weg waar het paard ligt te wachten op de grijper.
Dus ik kan me goed in de manege eigenaar verplaatsen wat betreft het kostenplaatje....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:36

Gelukkig begrijpen we elkaar

valine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:14

tja.... ik bedoel het allemaal wel zo,maar het duurd even voor dat het er op een duidelijke manier uit komt (blond he...)

Char_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:17

een manege pony hoort niet naar het slachthuis te gaan! maar als ze pijn hebben kunnen ze ze beter in laten slapen.

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:19

doeraklover schreef:
een manege pony hoort niet naar het slachthuis te gaan! maar als ze pijn hebben kunnen ze ze beter in laten slapen.

en de reden?

Char_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:21

Nannes schreef:
doeraklover schreef:

en de reden?

oowjaa ik vind het zielig als een paard hard heeft gewerkt en dan naar het slachthuis word gebracht.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:23

wat is er zielig aan dan? slacht is gewoon boem dood, bij inslapen heb je nog de kans dat ze tegen het 'slapen' gaan vechten.

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:52

Vorig jaar ging het helemaal niet goed met het paard waar ik altijd op reed in de manege.
Ze had spat en hoefcontrol en daar door ging haar rug helemaal vast zitten.
Na haast een half jaar tobben heeft de manege eigenaar de knoop doorgehakt om te stoppen met dokteren.
Ik ben de dag daarna gaan kijken of er echt geen mogelijkheid was om haar zelf te kunnen onderhouden.
Maar dat was voor mij echt niet te doen.
Na mijn werk ben ik naar de manege gegaan met een raar gevoel.
Zo`n gevoel dat er iets aan de hand was.
Toen ik daar aan kwam hoorde ik dat ze tegen een ijzeren punt van de buitenbak was gelopen en dat ze helemaal open lag.
Toen ik daar aankwam was het echt niet om aan te zien.
D`r longen hadden bloot gelegen en er was een pees van d`r voorbeen door midden.
Verder had ze echt een hele lelijke diepe wond.
Ze mocht geen pijnstillers en mocht dr stal niet uit.
Dan zou dr wond open gaan.
Dit heeft zeker 2 maanden geduurd en ze was ongeveer 50 kilo afgevallen.
Toen was dr wond haast dicht en waren haar medicijnen uit dr lijf.
Ze knapte echt weer wat op.
Maar tot mijn schrik kreeg ik toen te horen dat ze vrijdag naar de slager zou gaan.
Ik ben echt helemaal gek geworden van verdriet.
Eerst al die pijn en dan alsnog dood.

Tot mijn grote schrik kwam ik 1 januari 2005 op de manege en werd er gezegt dat de dierenart niets meer zag aan haar en dat ik het weer kon proberen.
Ik werd helemaal gek.
Ben toen zachtjes begonnen maar het was niet echt veel.
Na 10 dagen kreeg ze Droes.
Dat heeste op de manege en dat heeft dr denk ik gered.
Rijden werd niks meer dat was wel al duidelijk en de slager was dan de enige optie.
Toen hadden we ineens tijd.
We hebben een rusthuis voor haar gevonden en toen de Droes weer weg was van de manege na een paar maanden) hebben we dr naar het rusthuis gebracht.

Het is ruim 2 uur rijden maar om de 6 weken ga ik er toch een dag heen.
Deze mensen hebben mijn lieverd gered en ik ben ze voor altijd dankbaar.

Als jullie een echte goede daad willen doen steun hun dan.
Want met wat geld kan een paard echt nog een goede oude dag hebben.
Of in dit geval nog een half leven want oud was ze nog niet eens.
Ze was gewoon op.

Kijk eens op de site www.manegepeerd.nl