Wie rijd er met sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie rijd er met sporen?

Ja, ik rij met sporen
294 (62%)
Nee, ik rij niet met sporen
173 (37%)

Totaal aantal stemmen: 467

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 12:24

Ik rijd met sporen, omdat ik echt iets tegen zwepen heb
Bij mij vallen ze altijd uit mn hand, omdat mn paardje bang is van het
getik tegen de bakrand, dan kan ik natuurlijk ook elke keer die zweep
overpakken, maar dan vind ik het makkelijker om met spoortjes te rijden.
Maar dan wel van die gewone bolle sporen, waarmee je dus niet heel de buik openhaald.

*Kuszz*

boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 12:28

ik rij met sporen. Op advies van mijn instructise
mijn paard moet meer voorwaarts worden en neerwaarts... met sporen gaat het een stuk beter
maar ben nu aan het afbouwen
hoe minder hulpstukken hoe beter zeg k altijd

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:32

ik gebruik enkel sporen voor dressuur, en dat is niet om vooruit te rijden maar op afgewerkter te kunnen rijden, en betere hulpen te kunne geven *LOL*
het zijn ook korte stompe.
bij springen gebruik ik dat niet want dan prik ik te veel.

nikitalover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:36

ik rij eigenlijk met sporen omdat ie dan bij voltes beter zijn achterbenen erbij hou en tijdens het wijken heb ik het ook nodig dat ie wel gaat,
sommige mensen gbruiken het ook als het paard sloom loopt daarmee rij ik weer een andder paard !!!

bartje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:46

ik rijd met sporen omdat hij zonder sporen de hulpen wat af ravelt en nu kan ik hem dat klein zetje nog even geven dus daarom

xxxx leslie

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:54

Ik rijd niet met sporen.
Gebruik ze ook alleen als ze echt nodig zijn.
Heb toen eens op een kruising Fries gereden ( huurpaard ) nou die was echt niet vooruit te branden.
Met het dragen van de spoortjes was het meteen een heel ander paard om te berijden. Haha!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:56

Ik rijd met sporen, maar gebruik ze bijna nooit.
Ik rijd ook dressuurwedstrijden, in principe zijn sporen daar verplicht. Alleen de B en L krijgen dispensatie, omdat de meesten de benen niet stil genoeg houden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:37

Normaal rijd ik altijd met sporen als de paarden goed aan het been zijn en de basis in zich hebben en je dus meer verfijnd kan gaan werken.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:22

Rij niet met sporen ,wel gereden op mijn toenmalige bijrij haffie..Had ze toen op gegeven moment echt nodig maar liever niet eigelijk...

mii_soof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:40

Chipieke zei:

Wat ik dan weer zo kl*te vind is het feit dat er veel mensen zijn die ze dragen voor de SHOW! Bij ons rijd er een meisje van 13 denk ik , heeft al een tijdje een superdressuurpaard en toch verprutst ze het beestje met der sporen! Telkens weer die sporen in die buik tot bloedens toe! Zo'n mensen zou ik nog niet eens op een paard durven zetten! Sporen zijn alleen maar bedoelt voor de mensen die kunnen rijden en hun benen kunnen stil houden....

Mijn mening...

Die mening van jou ben ik het helemaal mee eens. Ik rijd zelf wel met sporen. Met dressuur zie ik zelfs verschil bij mijzelf. Mijn pony reageert namelijk niet erg goed op mijn beenhulpen. Maar dat vind ik echt zielig wat jij schreef. Van voor de show met sporen rijden tot het gaat bloeden... WEET JE HOE ZIELIG DAT IS!!!!!!!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:43

Normaal gesproken gebruik je de sporen ook niet als ze voor de show zijn lijkt me.. Scheve mond Ik rijd met sporen, omdat ik op manegepaarden rijd en iedereen rijdt met sporen dus zijn de meeste paarden niet zonder te rijden. Daarbij oefenen we vaak met wijken en appuyeren, dus dan zijn ze wel nodig. Als het niet hoeft rijd ik zonder of met een heel klein spoortje. Grtz

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:56

Ik rij met gladde wielen. Omdat als je zie over de huid rolt, zijn ze zachter dan botte sporen, en als je ze erin prikt zijn ze scherper.

Ik gebruik ze ook niet altijd, Torro en Ixo kun je ook best met botte sporen rijden, maar als ze dan een keer tegen het been zijn, kun je ze ook overrompelen met een corrigerende 'Spoor'.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:35

ik rijd met knopsporen.. omdat mn verzorgpony een beetje slecht reageerd op de hulpen maar heb ze ook laag hangen waardoor ik haar niet perongeluk kan raken

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:18

Ik rijd niet met sporen, heb zelfs nog nooit, op geen enkel paard, met sporen gereden

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:10

nee ik rijd niet met sporen. niet omdat ik het niet zielig vind, maar omdat ik vind in de klasse die ik nu rijd dat ik eerst zonder sporen ergens met mijn paard moet komen, en het daarna als een evt. hulpmiddel bij moeilijkere oefeningen kan gebruiken. dan heb ik het over gewone knopspoortjes, voor degene die gelijk gillen.
maar voorlopig gaat het nog prima met mijn lichaamshulpen en zweep.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:22

Mijn mening is dat sporen een van de belachelijkste uitvinding is, net zoals het hoefijzer. Sporen zijn alleen nodig bij dressuur, om een paard bij het minste of geringste een goede beweging te laten doen. Verder voelt een paard zelfs een vliegje op zijn buik kriebelen, dus zo'n simpele beweging als een hulp van je hiel voelt zo'n paard echt wel. Sporen bewijzen niet hoe goed je kan rijden, maar hoe zwak je bent in je benen. Veel mensen geven dan ook schoppen/schopjes met hun hakken, waar dus die sporen aanzitten. Hoe klein die schopjes ook zijn, stalen staafjes komen dus bijna in je pony's buik. Ik heb zelf een bloedhekel aan sporen, en ook alleen maar mensen die vinden dat ze goed kunnen rijden gebruiken sporen. Je kan juist goed rijden, als je samen met je paard alleen maar op je zit hoeft te rijden. Sorry dat ik zo bot ben over sporen, en mensen die ze gebruiken, maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen denk dat sporen goed zijn, en mensen die ze gebruiken goed kunnen rijden.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:35

ieder zn eigen mening Knipoog

ashleey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:12

Schijnheilig ik rij niet ,met sporen omdat Schijnheilig
ik is een keer zag dat een man met sporen reed en dat het bloed uit zijn paard zijn buik liep zo sielig Boos!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:15

2 keer met kleine knopspoortjes gereden, om het verschil te voelen bij dat paard, die het nodig had.
maar verder niet.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:24

TurboBoem schreef:
Mijn mening is dat sporen een van de belachelijkste uitvinding is, net zoals het hoefijzer.

FF vraagje: wat is er belachelijk aan hoefijzers dan? Vele paarden hebben daar steun aan, raken minder snel kreupel, hoeven blijven steviger omdat het bescherming biedt tegen afslijten... Ik zie niks erg aan hoefijzers? Sorry dat ik wat afdwaal van het onderwerp Knipoog Grtz

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:27

ashleey schreef:
O:) ik rij niet ,met sporen omdat Schijnheilig
ik is een keer zag dat een man met sporen reed en dat het bloed uit zijn paard zijn buik liep zo sielig Boos!

ja als je zo met sporen rijd dan kan je er niet mee om gaan dan vind ik het ook zielig

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:06

Ik rij (als ik met mijn laarzen aan rijd) met sporen, stompe, niet de kleinste maat maar die daarna (jah duidelijk Tong uitsteken), met training is dit gewoon net even nodig omdat hij echt heel moeilijk aan het werk is te zetten. En daarbij in de klasse dressuur waar ik nu rijd zijn sporen verplicht. Meestal rij ik gewoon met schoenen en chaps omdat ik vind dat hij dan ook goed aan mijn hulpen moet zijn (en mn laarzen kapot zijn Tong uitsteken)

-=x=-

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:27

hesterv schreef:
Ik rij (als ik met mijn laarzen aan rijd) met sporen

ik rijd ook met sporen als ik chaps aan heb.. (maar dan moet ik me sporen wel naar buiten duwen:p)

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:56

Ik rij eigenlijk altijd met sporen. Omdat de zweep niet zo goed gaan en ik anders echt moet trappen Lachen
Zo kan ik beter dus hulpen geven

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:42

horse_girl schreef:
FF vraagje: wat is er belachelijk aan hoefijzers dan? Vele paarden hebben daar steun aan, raken minder snel kreupel, hoeven blijven steviger omdat het bescherming biedt tegen afslijten... Ik zie niks erg aan hoefijzers? Sorry dat ik wat afdwaal van het onderwerp Knipoog Grtz

Nu komt er een heel lang verhaal over hoefijzers.

Hoe is het begonnen? Vroeger zagen mensen paarden als voertuigen, en zagen hun hoeven als de houten wielen. Houten wielen slijten snel, en daarom hadden ze er ijzer onder gedaan. Zo dachten ze dat het ook was bij paarden. Ze dachten dat paarden op de hoefwand lopen, wat paarden dus niet doen, paarden lopen op de gehele hoef. Als een hoef op de grond land, zet het uit, zodat de bloeddoorloop goed blijft door het been. Met een hoefijzer, gebeurd dat niet. Als je paard dan zijn hoef neerzet, vangt de hoef de klap niet op, maar doet de pees dat. Dat is erg slecht voor de pees, en zo kan de hoef niet uitzetten, en kan de bloedsomloop ook niet meer goed werken. Zo verliest een paard ook zijn remmen, en zijn grip.
Je zal nu wel zeggen: Maar ze lopen ook over stenen. Dat maakt niks uit. Je kan je paard in een zeer korte tijd trainen om over stenen te rijden. Sterker nog, in het wild lopen de paarden over scherpe rotspunten, daar zijn onze vlakke wegen niks bij vergeleken, waaronder ontsnapte gedomnesticeerde paarden zitten. Er zijn ook kadavers van wilde en ontsnapte paarden onderzocht, en daarvan zijn de hoeven onderzocht, en die blijken allemaal perfect in orde te zijn.
Door de 'traditionele' bekapping ontstaan alle hoefziektes zoals hoefkatrol. Geloof me, hoefijzers doen meer kwaad dan goed, en het traitionele bekappen VERSMALT de hoef!

Hier is erg veel over te lezen op www.paardnatuurlijk.nl , bij natuurlijk bekappen, en is zeker de moeite waard om te lezen!