Paard perongeluk gedekt?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:15

Goed, dan helpt alleen popcorn nog.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 00:38

iirrssjjee schreef:
Kuggur schreef:

Nee, je noemde letterlijk de kans op dracht 50%. En dat is en blijft nonsens. En dat heeft geen fluit te maken met de hoeveelheid variabelen.

Officieel is het wel 50% kans.... Het is namelijk wel, of niet.

Net als dat je elke dag 50% kans hebt op regen. Het regent wel, of niet.

Hier wordt ik serieus moedeloos van.
Dat je het niet snapt, okay, daar is wat aan te doen.
Maar zonder enige kennis van de materie zó overtuigd zijn van je gelijk dáár kan ik met mijn hoofd niet bij.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 00:45

Wat zijn mensen moeilijk. Laat die merrie lekker scannen over een paar dagen. Hele probleem opgelost. Dan heb je je antwoord ja of nee. Zo moeilijk kan het toch niet zijn

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:58

Zoolgangster schreef:
Hier is de popcorn inmiddels op, morgen maar weer nieuwe halen. :+

Daar zou ik maar mee oppassen. Blijkbaar heb je bij ieder stukje popcorn 50% kans om te stikken. Zou ik niet gokken als ik jou was. :+ :D

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst, ik zou het leuk vinden als je nog een berichtje plaatst TS.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:20

Het word mij nu wel ineens heel duidelijk waarom ik vroeger altijd dikke onvoldoendes haalde op statistiek :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:37

iirrssjjee schreef:
Het antwoord op de vraag is mijn paard drachtig? Heeft toch echt maar 2 uitkomsten; ja of nee.

En op de vraag van de titel, als je m volledig uitschrijft; Is mijn paard per ongeluk gedekt? zijn ook alleen dezelfde antwoorden mogelijk; ja of nee.

De vraag van TS is: hoe groot is de KANS op DRACHT.
En dat is een (kans-)berekening die uit meerdere componenten bestaat.

a) is er uberhaupt een dekking geweest: ja/nee
b) heeft de merrie een ei dat op springen staat: ja/nee
c) heeft de hengst goed sperma: ja/nee
d) is de baarmoeder schoon: ja/nee

Alleen al met déze vier vragen, die allemaal met ja/nee beantwoord kunnen worden en dus allemaal op zichzelf 50% kans hebben om 'waar' te zijn, maar die in totaal allemáál 'waar' moeten zijn om een dracht te krijgen, kom je aan een totale kans van 0,5 maal 0,5 maal 0,5 maal 0,5 = 6,25%

Echt, het is niet héél erg ingewikkeld hoor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:43

Ik vind het wel mooi dat iedereen denkt dat iedereen dit zo serieus neemt :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:44

De kans op al die vier dingen is echt geen 50% per onderdeel. Dat valt onder de categorie ‘de kans dat je met een dobbelsteen 6 gooit is 50% want je gooit 6 of je gooit geen 6’. En zo werkt het niet in de wereld van de statistiek. De kans is groot dat de merrie en hengst gezond en vruchtbaar zijn, dus onderdeel 2, 3 en 4 zijn veel meer dan 50% per onderdeel. Staat of valt het met is er een succesvolle dekking geweest en over die kans kan je op basis van de informatie die er is echt niks zeggen.
Edit: oeps ik heb het sarcasme niet herkent, nevermind dan :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:52

Yessy schreef:
De kans op al die vier dingen is echt geen 50% per onderdeel. Dat valt onder de categorie ‘de kans dat je met een dobbelsteen 6 gooit is 50% want je gooit 6 of je gooit geen 6’. En zo werkt het niet in de wereld van de statistiek. De kans is groot dat de merrie en hengst gezond en vruchtbaar zijn, dus onderdeel 2, 3 en 4 zijn veel meer dan 50% per onderdeel. Staat of valt het met is er een succesvolle dekking geweest en over die kans kan je op basis van de informatie die er is echt niks zeggen.
Edit: oeps ik heb het sarcasme niet herkent, nevermind dan :=

Als je niets weet over hengst en merrie is de kans per vraag wiskundig gezien gewoon zwart/wit en dus ja/nee

Ik schreef al eerder, als alles gecontroleerd en geoptimaliseerd is, is het succespercentage bij een normale eerste poging iets van 70%. KI iets lager, diepvries nog iets lager, natuurlijke dekking iets hoger.

En dan is de kans in dit geval dus 50% (is er ja of nee daadwerkelijk een dekking geweest) van die 70%

Maar als je geen van de componenten weet of hebt gecontroleerd, is de kans voor iedere component of het OK is of niet redelijk zwart/wit

En dan schat ik op basis van dit verhaal de kans op dracht als zo goed als nul in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:59

Britt_xxx schreef:
Zoolgangster schreef:

Daar zou ik maar mee oppassen. Blijkbaar heb je bij ieder stukje popcorn 50% kans om te stikken. Zou ik niet gokken als ik jou was. :+ :D

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst, ik zou het leuk vinden als je nog een berichtje plaatst TS.

Ook dat is niet helemaal waar.
Bij een hard stukje heb je ook nog kans dat er een stuk van je kies afbreekt, je een hoestbui krijgt door dat jij je verslikt omdat het zo droog is als tempex _O-

TS gewoon straks laten scannen dan weet je waar je aan toe bent. Succes

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:24

Britt_xxx schreef:
Zoolgangster schreef:

Oh, dankjewel voor je waarschuwing, die harde stukjes en schilletjes kunnen inderdaad flink lastig zijn. :j

:')Tempex.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:26

Britt_xxx schreef:
Zoolgangster schreef:

En dan heb je nog zoet vs zout

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:20

iirrssjjee schreef:
Ik vind het wel mooi dat iedereen denkt dat iedereen dit zo serieus neemt :+

Ik ook :D

Hier wordt de 50% 'het gebeurt wel of niet' zo vaak gebruikt. Ook voor de meest onwaarschijnlijke dingen zoals: '50% kans dat ik straks met mijn rondje fietsen een chrashende traumahelikopter op mijn hoofd krijg'.

Maar in het geval van ts, als we serieus gaan doen: er ís een kans op dracht. Hoe groot deze kans is, is onbekend. Omdat het onduidelijk is wat er precies is gebeurd.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:59

Ik lees dit topic stil mee en dacht dat het over een vraag over dracht ging. Op dit moment moet ik vooral terug denken aan de lessen kansberekening op school en dat we voor de toets tegen de leraar zeiden: 50% kans dat we allemaal een 10 halen. Of we hebben allemaal wel een 10 of niet....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:24

Moest hij gillen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:41

Kan voor de wiskundeles een ander topic geopend worden zodat TS het daadwerkelijk kan hebben over de potentiële dekking?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:47

Onali schreef:
En dan heb je nog zoet vs zout

Caramel is flink zoet, en maakt het allemaal wat minder droog... Zou er ook salted caramel popcorn zijn?
Het beste van die twee gecombineerd. :')

Sorry TS, voor het uit de hand lopen van je topic. Ik hoop op een goede afloop van het avontuur van je merrie. :)
Veel wijsheid en geluk gewenst.

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:49

Tja, hoe groot is de kans????

Ik had twee katten, oudste van 8 en eentje van een jaar die nog gesteriliseerd moest worden. Kat van de buurt kwam binnen en toen ik er achter kwam dat het een kater was heb ik het kattenluik naar binnen op slot gedaan. Oude kat gaat via voordeur naar binnen en via achterdeur door het luik, die stond dus alleen open om binnen te komen.
Vervolgens is de kater dwars door het luik naar binnen gegaan, luik kapot. Gemaakt en luik op chip gekocht, alleen om naar binnen te komen.
Paar weken later, kat toch binnen, waarschijnlijk meegelift met de oudste, ze was niet krols en heb ook niets gehoord terwijl ik met de deur open slaap en een open trap heb.

22 mei zijn er 5 prachtige kittens geboren....... niet gepland maar wat is het leuk!! Voor mijzelf zou ik het zo weer doen maar voor de moederkat is het beter van niet, volgende week gaat ze geholpen worden. We houden een mannetje dus dit gaat mij niet nogmaals gebeuren.

Ik bedoel maar....... je weet het niet, de tijd zal het leren!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:42

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om het bij de vraag van topicstarter te houden en ook de flauwe popcorn reacties achterwege te laten.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:43

De kans is groot ;) dat de dierenarts je over een paar weken kan vertellen of ze drachtig is of niet.
Even rustig afwachten dus.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:21

Die flauwe popcornreacties zijn juist wat dit topic zo heerlijk maakt! Niet alles hoeft toch altijd maar serieus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:26

Utixo schreef:
Die flauwe popcornreacties zijn juist wat dit topic zo heerlijk maakt! Niet alles hoeft toch altijd maar serieus.

Maar TS heeft dit topic niet geopend voor de leuk maar omdat haar merrie mogelijk gedekt is.

TS: ga je haar laten scannen?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:34

Ik acht de kans klein. Jonge onervaren hengst die nooit eerder gedekt heeft. Heeft hij uberhaubt de behendigheid gehad haar te penetreren en in hoeverre is het sperma van voldoende kwaliteit. Dat zal eerst goed op gang moeten komen. Gewoon afwachten je hebt de tijd..

Wat een sensatie hier allemaal zeg... :D

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:18

Wat een vervelend ongeluk, ondanks dat je haar volgend jaar al wou laten dekken. Kwpn x half Kwpn betekend niet perse een passende combinatie. Heel veel kwpn’ers zijn dat niet eens. Ik meen dat je haar morgen laat scannen? Ben benieuwd naar de uitslag..

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:41

Pareltjes schreef:
Ik acht de kans klein. Jonge onervaren hengst die nooit eerder gedekt heeft. Heeft hij uberhaubt de behendigheid gehad haar te penetreren en in hoeverre is het sperma van voldoende kwaliteit. Dat zal eerst goed op gang moeten komen. Gewoon afwachten je hebt de tijd..

Wat een sensatie hier allemaal zeg... :D

Dat gaat dus niet altijd op.

Mijn toenmalige fjorden hengst, had nog nooit een merrie van dichtbij geroken.

Hij mocht naast de fjorden merrie staan. Hij zelf was er niet echt op uit. Maar de merrie drukte haar achterwerk door het draad heen, in z'n neus.

Tja, eerlijk is eerlijk... Hoe gewillig wil je het krijgen?

Hij had wél in één x raak geschoten. :')

Onervaren. Check.
Jong. Check.
Nog nooit gedekt. Check.
Draadje zat er nog tussen. Check.