Tot welke lengte op Shetlander rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kan je met 1.65 en 41 kg nog op een flinke shet van ruim 1.10 rijden?

Ja
30 (5%)
Nee
471 (89%)
Misschien
26 (4%)

Totaal aantal stemmen: 527

sevke

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:47

Ik vind die in dat youtube filmpje ook vreselijk. -O- Erg dat ze niet de ring wordt uitgestuurd.
Die pony loopt trouwens ook niet in tact, dus ik vermoed dat hij wel last heeft van de grootte van de ruiter.

Evipevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:02

Ik zal het ook niet doen maar is het jouw Shetlander dan kan je misschien een bijrijder zoeken
( Maar een ideetje)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:10

assie schreef:
Heel goed dat jullie allemaal zo betrokken zijn bij die pony('s).

Maar eh..
Zijn jullie zelf allemaal nooit jong geweest trouwens?
Ik kan me niet voorstellen dat jullie zelf allemaal nooit iets hebben gedaan waarvan je nu denkt 'oei'. En waarvan toen ooit wel eens een dier de dupe was.
Waarschijnlijk heeft toen ook een volwassene tegen je gezegd: 'nou, doe maar niet'. En ging jij stronteigenwijs het toch proberen, want hey... je was ál 15 en wist het heus wel beter dan die ouwe met zijn ouwerwetse ideeën, toch? :+ .

Wat ik maar wil zeggen: TS weet nu wel dat ze volgens bokt een dierenmishandelaar is. Gaat het enig effect hebben? Vast wel. Ergens. Ooit.
Maar het steeds blijven herhalen en steeds ergere dingen zeggen? Nah. Kansloze missie.

Eerlijk gezegt. Ja. Ik heb veel te lang doorgereden op mijn shetlanders. Ik kwam zelf tot het inzien dat dit echt niet meer kan. Ben er uiteindelijk ook zelf mee gestopt. Maar wat had ik graag gewild dat iemand tegen mij zei, joh, dat kan niet meer. Je kan beter gaan trainen vanaf de grond! Dat is ook leuk namelijk.

Heb er altijd nog spijt van. Ts mag in de handjes knijpen dat deze lieve bokkers haar van dat idee willen af helpen

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:50

Natuurlijk kan het, alles kan! Maar of je je pony er plezier mee doet, nee. En je kan wel (eigenwijs) zeggen "mijn pony vindt het leuk" maar zolang er geen toverfee over komt vliegen, en er voor zorgt dat je pony kan praten, weet jij niet of je pony het wel leuk vindt.
Laast, op een kinderboederij, zag ik een meisje van ongeveer 65kg op een Shetlander rijden, dat beest gaf geen kick.
Wat, als je je in het leven van een wild paard gaat verdiepen, logisch is. Een paard laat niet zien dat hij zwak is, want dan wordt hij eerder gepakt door roofdieren dan zijn gezonde soortgenoten.

Maarja, als jij verantwoordelijk wil zijn als je pony na een paar jaar heftige rugklachten heeft, zal ik het vooral doen :r
Mijn advies: Ga lekker opzoek naar een B pony, daar pas je netjes op :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:07

Winged schreef:
Love123abc schreef:
En idd een pony kan niet praten maar je kan veel merken aan de lichaamstaal. Oren, en het gedrag.

Mijn shet deed alles wat ik haar vroeg, zonder enige twijfel. Wist ik veel dat het dier ontzettend veel pijn had, want ze riep het niet, altijd oortjes naar voren etc. Het waren de hele kleine details die het prijsgaven dat ze wél last had. Dier is bijna 10 jaar bij mij geweest en nog moest ik heel goed kijken. Lichaamstaal zegt niet alles.

Wees verstandig, realiseer je dat je met 165 in lengte je een klein dier enorm in de weg kan zitten. Je benen, je bovenlijf: alles is te lang.

Je sleept dan toch ook zowat met je benen over de grond....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:18

Avalanche schreef:
BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.

Pony loopt daar overigens ook niet rad en maakt de pas niet af. Heeft duidelijk last van de ruiter.

Ja dat zag ik ook dat hij vooral voor niet rad is. Waarom moet dit nu.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:34

Poekkie schreef:
Ik kijk heel goed… die benen zijn sterk opgetrokken, zouden nog zeker 20 cm lager komen als ze ze gewoon zou laten hangen.
Voor mij is dit een vorm van dierenmishandeling en daar blijf ik bij.

Het is niet goed te zien,maar lijkt of ze sporen aanheeft waarvoor ze de benen moet optrekken om ze in de buik van de pony te kunnen prikken.Sorry als het niet zo is,lijkt wel zo.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:46

Goh dat youtube filmpje ken ik nog, dan loop je toch echt voor gek op zo'n klein dier? Doe toch normaal.. En waarom dan vraag ik me af.
Ik had hier al gereageerd ts, je bent 15, gedraag je naar je leeftijd. Je vraagt iets, krijgt antwoord en gaat als een klein kind lopen drammen. Je gaat me niet zeggen dat je comfortabel zit op zo'n kleintje en je niet verschrikkelijk schuldig voelt.
Zoek een leuke bijrijdpony van 1.30+ en laat de kleintjes voor wat het is. Inrijden zie ik ook het nut niet van in, als er een klein kind op zit dan blijft de ouder daar vanzelfsprekend naast lopen en kan ingrijpen wanneer nodig.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:20

Anastasia24 schreef:
Goh dat youtube filmpje ken ik nog, dan loop je toch echt voor gek op zo'n klein dier? Doe toch normaal.. En waarom dan vraag ik me af.
Ik had hier al gereageerd ts, je bent 15, gedraag je naar je leeftijd. Je vraagt iets, krijgt antwoord en gaat als een klein kind lopen drammen. Je gaat me niet zeggen dat je comfortabel zit op zo'n kleintje en je niet verschrikkelijk schuldig voelt.
Zoek een leuke bijrijdpony van 1.30+ en laat de kleintjes voor wat het is. Inrijden zie ik ook het nut niet van in, als er een klein kind op zit dan blijft de ouder daar vanzelfsprekend naast lopen en kan ingrijpen wanneer nodig.

Dat was toch ook een bokker? Meen me heel veel positieve reacties te herinneren

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:37

Cinnepin schreef:
Anastasia24 schreef:

Dat was toch ook een bokker? Meen me heel veel positieve reacties te herinneren

Ik kan me dat ook nog herinneren, ze opende destijds ook HAW & ITP topics. Ze kreeg wel wat kritiek, maar voornamelijk lovende reacties dat ze een shetlander zo goed aan het lopen kreeg (en dat zou dan het bewijs zijn dat hij er geen last van ondervond). Fijn om te zien dat tijden veranderen en welzijn meer voorop is komen te staan.

Cinnepin

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:39

Klopt inderdaad suliko