een eigen pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Appel_Pony

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:55

Ik zou een (veel) grotere pony kopen als ik jou was. Je bent echt te lang, en waarschijnlijk ook te zwaar. Ga gewoon met der aan de wandel, poetsen en vrijheidsdressuur.

Heb je er wel eigenlijk aan gedacht dat je alle kosten x 2 moet doen? Want een pony kan niet alleen staan, die heeft een maatje nodig anders is het gewoon zielig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:03

TS
Als jij 1m68 bent pas je gewoon niet meer op een A, B, OF C pony. Begrijp dat nou eens.

Ik had een pony van 1m40 en en ik ben 1m61 en 50 kg. Had niet veel rijervaring maar echt het zag er best gek uit paste eigenlijk niet mooi. Pony was ook slank.

Deze pony op de foto was 1m20 geen haar op mijn hoofd dacht eraan om er eens op te rijden. Da's gewoon niet meer diervriendelijk!!!
Afbeelding

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:30

Ik ben zelf 15 (wel een stukje langer dan jij bent). Als ik jou was zou ik echt voor een grotere pony gaan, misschien zelf een klein paardje. Ik heb zo een aantal reaxties gelezen en denk dat de meeste mensen hier echt gelijk hebben.
Hier rij ik op 1 Haflinger van 1,46 en 1 van 1,52. Mochten het hele smal gebouwde ponys zijn, zal ik er niet opstappen.

Als ik jouw was zou ik opzoek gaan naar een grote pony Mocht je echt een kleinere pony willen (lees kleine D oid) dan zou ik persoonlijk gaan voor bredere pony, zoals een haflinger of fjord.

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:32

Ik zie dat je veel vragen hebt, dit is heel normaal! Daar leer je juist van!
Ik ben zelf opgegroeid met de paarden, de hele familie had er een of meerdere :D . Als ik vragen had vroeg ik iets aan hun of las ik een boek. Daardoor weet ik denk ik best veel van paarden, maar je kan nooit uitgeleerd zijn!

Mocht je vragen hebben doe mij maar een pb, mischien komen we er dan uit...! Of gewoon voor de gezeligheid :o :j
Grtjs mirna

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:37

1.68 op een pony van 1.10/1.15.... NIET DOEN!

Ik ben net zo groot/klein als jij, en het kleinste waar ik op pas is een brede D pony! Wees verstandig en kies in het belang van de pony. In combinatie met al 2 veulens op een 4 jarige leeftijd kan dit echt niet lang goed gaan.
Wil je de pony dan over een paar jaar afschrijven omdat je in je eigen belang kiest?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:17

Wanneer krijg je de pony?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:41

Het is hier al vaak gezegd, maar ook ik sluit me erbij aan: laat het fokken (nu nog) voor wat het is, laat de pony eerst maar eens even bekomen en pony zijn. Veulentjes zien er lief en schattig uit, maar fokken houdt veel meer in dan 'joepie een mooi veulen van mijn pony'.
Verder: ik ben dan wel volwassen, maar een stuk kleiner dan jij en zit qua gewicht in dezelfde range vermoed ik. Ik heb een steviger gebouwde D-pony waar ik mee rijd. Dat gaat prima, maar ik moet mij echt niet indenken om met een pony van 1.15-1.20 te rijden. Nog los van het feit dat dat als ruiter vind ik absoluut niet prettig zit en rijdt, is het voor de pony ook echt niet fijn.
Dus als je een pony zoekt waar je af en toe zelf mee kan rijden, ga dan op zoek naar een grotere. Zoek je een pony om kinderen mee te leren rijden, zoek er dan eentje die al ingereden is.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 10:59

_Mir schreef:

binnenkort komt ze hier samen met een weide genootje :D
waarschijnlijk paasmaandag

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:09

sallinara schreef:
_Mir schreef:

binnenkort komt ze hier samen met een weide genootje :D
waarschijnlijk paasmaandag

Oh vrij snel al!leuk <3 *\o/* !!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:26

Lekker tof al de goede advies negeren. Ik hoop van harte dat je heel goed nadenkt.
Een pony is fijn maar kost ook hopen geld. Wie gaat het betalen als het dier onverhoopt ziek wordt?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:29

Ik snap dat iedereen hier goed bedoelt advies geeft en laten we voorop stellen dat jullie gelijk hebben. Maar ik denk dat de boodschap wel duidelijk is, ook al reageert TS niet op de vragen.

Het gaat hier om een meisje van 14 die blij is met haar nieuwe pony, dus misschien moeten we meer denken in de richting van heb je niets vriendelijks te zeggen, zeg dan beter niets?

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:34

Nouja... Het gaat hier om het welzijn van de pony en ik denk dat iedereen zich daar zorgen over maakt, dus ik trek daar liever mn mond over open dan dat ik niks zeg, in een poging tot TS laten inzien dat ze er niet op moet gaan rijden en niet meteen weer mee moet gaan fokken. Denk omdat ze de meeste van deze berichten negeert, dat mensen bang zijn dat het alsnog gaat gebeuren... Daar ben ik helaas bang voor :(

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 11:44

ik negeer ze niet hoor maar ok

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:45

Ga er dan eens serieus op in? :)

Ts ik snap dat je trots bent. Hoe tof om een eigen pony te hebben. Maar bedenk , voor wie doe je het? Als je er op stapt maak je echt alleen jezelf blij.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 11:53

Omdat ik toch niet ga rijden maar wel vrijheidsdressuur en misschien mennen ga doen wil ik waarschijnlijk een tiktok maken en natuurlijk misschien wel een youtube kanaal!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:59

Moderatoropmerking:
Het valt op dat er goede adviezen worden gegeven in dit topic, fijn om te lezen dat iedereen met elkaar mee leeft. Het is echter niet verplicht deze adviezen ook op te volgen. Ik verzoek een ieder daar rekening mee te houden. Je mening geven is goed en mag zeker maar het kan zijn dat iemand niet of niet direct je advies opvolgt. Die beslissing ligt bij TS. Daarnaast is iemand nooit verplicht om ergens antwoord op te geven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:48

Maar mensen ...met een top paard mag je wel er elk jaar een veulen uit halen, en met een standaard pony niet? en als je dan ziet wat paarden op 5 jarige leeftijd al moeten kunnen daar heb ik ook wel eens mijn vraagtekens bij, maar dat mag want het is een dressuur paard! .
Zelf heb ik ook een c pony,een ruintje en ik ben al 41, 1.73, en 90 kilo Niemand heeft gezegd is die niet wat klein?. Nee ik kocht hem niet om op te rijden of om mee te fokken maar gewoon voor mezelf om te mennen, voor de wagen is hij nog steeds niet na 2 jaar...
Maar ik merk dat we gewoon samen veel plezier hebben in andere dingen, en is het een hele fijne kinder taxi4x4 all terrain. En een heel fijn boodschappen paardje die alles heerlijk naar huis transporteert in zijn zadeltassen ,de rijbak netjes aansleept voor de echte dressuurruiters en paarden. En er dol op is om met de kinderen te gaan zwemmen en op het strand te voetballen....ja gewoon los als een hond. De perfecte pak pony voor een wandel vacantie /trektocht!. Horse borden met de koters ook nog zo iets geweldig!

Het is TS haar pony zij mag zelf bedenken wat ze er mee wilt gaan doen en of ze dat dan wel of niet uitvoert en of ze hem viral laat gaan op tic tok waar bemoeien we ons mee!. Die eerdere veulens heeft zij toch niet geproduceerd, dus dat mag je haar niet aanreken!
Ik vind het vooral leuk dat ze er ook trots op is en mee aan de slag wilt, Ts ik ken je niet maar ik hoop Dat je veel plezier hebt van deze pony Wat je er ook mee gaat doen. Ik denk dat je nu de boodschap mbt het rijden wel begrepen hebt toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:54

Dat is jou aanname Kwita dat mensen die hier reageren dat goed vinden bij de sportpaarden.

En er zijn maar weinig jongere meiden die niet willen rijden. Zeker ook omdat ze zelf aangeeft hem zadelmak te willen maken.

Maar inderdaad ze mag doen wat ze wil.
Haar pony, haar geld.
Ik persoonlijk zou zeggen, koop een grotere, ga je veel meer plezier van hebben als 14 jarige.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:07

DuoPenotti schreef:
Dat is jou aanname Kwita dat mensen die hier reageren dat goed vinden bij de sportpaarden.

En er zijn maar weinig jongere meiden die niet willen rijden. Zeker ook omdat ze zelf aangeeft hem zadelmak te willen maken.

Maar inderdaad ze mag doen wat ze wil.
Haar pony, haar geld.
Ik persoonlijk zou zeggen, koop een grotere, ga je veel meer plezier van hebben als 14 jarige.

En jij denkt dat ik daar ook geen mening over heb....dan heb je het mis.Advies heeft ze al veel heel veel gehad in dit topic, maar we hoeven een 14 jarig kind niet de grond in te stampen.
Haar ouders bepalen en betalen....dus ze krijgt waarschijnlijk ook geen andere grotere!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:14

Nee ik denk niet dat jij daar geen mening over hebt :)

Ze geeft aan dat ze zelf betaald overigens.

Ze geeft aan zelf te betalen, dat ze wil zadelmak maken en al jou argumenten zijn precies over wat ze niet aangeeft. Dus heb je eigenlijk het hele topic wel gelezen of alleen de laatste pagina?

nee de grond in trappen hoort niet, maar zie ik eigenlijk ook niet gebeuren.
Wel advies. Maar inderdaad, daar hoeft ze geen gehoor aan te geven.
Ik als oude taart ben wel bang dat ze later spijt gaat krijgen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:25

sallinara schreef:
het is geen shetlander het is een welsh met beetje shet bloed

Ik wil best even op mijn shetlander gaan zitten en een foto plaatsen? Pony is 1.15, ook een kruising shet en Welsh. Ik ben 1.60 dus nog eens een stuk kleiner dan jou en ik ben al veel en veel te groot voor hem.

Stop met dromen en ga een verzorgpony zoeken waar je op kan rijden

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:31

Ik ben het volledig eens met Duopenotti :)

Kwita: Hier is niemand die probeert de grond in te trappen. Maar ik kan echt niet blij zijn dat een kind van 1m68 aangeeft op een A pony te willen stappen en deze te willen opleren. Dat heeft helemaal niets te maken met jouw lengte of gewicht want zoals je zelf zegt heb jij geen intentie om op die C pony te stappen. Moest je dat wel doen, dan zou dat - net als in het geval van de TS - eigelijk grenzen aan dierenmishandeling. Het is dan ook logisch dat mensen daar op reageren.

Over elk jaar een veulen of niet spreek ik me niet over uit, maar als je de topics van TS leest dan zie je al snel dat deze doorspekt zijn met onkunde, enthousiasme en wilde idees (zo wordt er bvb ook ergens connemara of fjord als dekhengst door haar voorgesteld op deze pony). Vind jij het dan zo gek dat mensen zich zorgen maken?

Ik hoop voor TS dat ze veel plezier kan hebben met paarden, of het nu met deze pony is of een grotere, maar dat ze wel rekening houdt met de grenzen van het beestje.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:40

Er is wel een verschil tussen iets aangeven en je mening doordrukken. En dat laatste begint het in dit topic wel op te lijken. Op ene bepaald punt moet je denken: ik heb het aangegeven, als ze er niks mee doen dan is dat niet mijn zaak.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:43

sallinara schreef:
ben 1.68 en gewicht zeg ik liever niet maar rond de 45

Ik ben ook 1.68. Dat gaat niet passen op 1.05.
Als je dan toch een paard mag, neem dan meteen een mooie maat waar je jaren op door kunt en lekker mee kunt rijden/grondwerken whatever.

Ter illustratie, dit ben ik op een breed gebouwd paard van 1.65:

Afbeelding

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:56

Ik ben 1,62 en rij op een breed gebouwde D pony van 1,42. Eerder reed ik een smalle D pony van 1.47. Maar kleiner als dit wordt het echt niet meer.