Shetlander/pony kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:44

Shetlover4 schreef:
StalNollie schreef:
Heb ik een maar zal deze nooit verkopen aan een te groot kind doe erop wil rijden.
Verkopen is ook adviseren!

Haflinger die je verzorgd wat ia dat merrie ruin?

Merrie! :)

Dan moet je helemaal al geen hengst willen die dekt de Haflinger met gemak. Heb je er binnenkort een veulen bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:45

Shetlover4 schreef:
Elvirawortel schreef:
Zo dacht ik ook toen ik 12 was... en ik weet hoe mensen je een pony aanpraten. Het is heel gemeen maar ze weten dat een 12-jarige hun wel gelooft en zo raken ze van hun pony’s af. en ik weet ook hoe hengsten zijn, kunnen mega braaf zijn, maar dan zijn ze heel consequent opgevoed en met andere paarden zijn ze vaak ook een probleem. en al helemaal Shetlandhengsten... En misschien heb je wel eens op een jonge pony gezeten maar je hebt hem niet volledig ingereden dressuurmatig, in balans stap draf galop knopjes erop enz, als een meisje van 12 dat zou kunnen doen, zouden er geen mensen zijn die een kapitaal neerleggen om een pony professioneel te laten beleren dan deden ze het zelf wel. Dit soort dingen leer je niet op een manege. Om een paard op te leiden heb je jaren ervaring nodig en het opleiden zelf duurt ook zo een paar jaar. Ik geloof je wel hoor, en ik geloof ook dat je er vast van overtuigd bent dat je een pony hebt beleerd, maar dat past gewoon nog niet in je korte leven
Het gaat er niet om dat je een hengst wil kope, het gaat er gewoon om dat wij aan dit soort uitspraken zien hoe onervaren je bent. Net als dat je alles uitdenkt voor een pony en vervolgens met twee aan komt zetten. en dat geeft niks maar je topic was of je er klaar voor was, nee ik vind dat je je dromen moet najagen en niet te veel aan je toekomst moet denken, gewoon lekker moet doen en moet genieten en dat je veel van een pony kunt leren. Maar dan moet je denk ik toch echt iets verder zijn

En jij begrijpt dit totaal verkeerd. Ik weet niet wat je nu zegt over onervaren en dit leer je niet op een manege. Maar ik ben aan het rondkijken. Dat betekent niet dat ik het gelijk ga kopen. Dus ik weet niet wat nu je bedoeling is maar dit slaat nergens op...

Dat jij op je 12e twee pony’s… hebt ingereden is praktisch onmogelijk. Maar ik geloof je wel hoor, want jij bent er vast van overtuigd dat het wel zo is. En op een manege leer je geen paarden beleren inderdaad. En als je een begroting hebt gemaakt voor een pony is het inderdaad een beetje vreemd wanneer er met twee aankomt zetten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-19 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:47

Ik zou lekker ervaring op blijven doen met je verzorg haflinger. Heerlijk van haar genieten! En wanneer je iets ouder bent opzoek gaan naar een paard die goed bij jou en jouw wensen past.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:52

Nooit een hengst kopen als eerste eigen paard. En ook nooit een onbeleerd paard kopen als eerste eigen paard.
Verkoper kan wel zeggen dat ze braaf zijn, maar je moet in de handel nooit zomaar mensen op hun blauwe ogen geloven!
Daarnaast zijn ze nu mss wel braaf, maar na een poosje in handen te zijn van een onervaren eigenaar, zijn ze dat mss niet meer. Je zal de eerste niet zijn waarbij het mis gaat.
Bovendien accepteren veel stallen geen hengsten en is de kans groot dat je ze moet laten castreren. Heb je meteen operatiekosten aan je broek...
Maargoed; zo te zien zie je nu zelf ook in dat 2 jonge hengsten geen goed plan is.

Een brave, oudere merrie of ruin die beleerd is onder het zadel en voor de wagen. En dan óók nog eentje met een grotere stokmaat die tegen de 1.10m loopt, zal niet makkelijk te vinden zijn en als je er een vindt, zal die niet goedkoop zijn...
Ik heb toch een beetje het idee dat jij voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

Laat je verder absoluut niet aanpraten dat Shetlanders meer gewicht of langere mensen kunnen dragen dan elk ander soort paard. Dit is gewoon niet waar! Ook voor Shetlanders is een te lange ruiter gewoon storend en hun rug is gewoon hetzelfde als elk ander paard en dus niet in staat om meer gewicht te dragen!

Mijn advies: doorsparen tot je een grotere rijpony kunt kopen of een geschikte Shetlander om mee te gaan mennen (met heel veel nadruk op het woord geschikt! Als jij nog geen ervaring hebt met mennen moet je dan dus een ervaren menpony vinden), als je rijden niet belangrijk vindt.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 00:08

Merrie! :)[/quote]
Dan moet je helemaal al geen hengst willen die dekt de Haflinger met gemak. Heb je er binnenkort een veulen bij[/quote]

Volgens die eigenaar niet. Weer wat geleerd. Bedankt anders had ik een haflinger kruising shetlander gehad
:')

marjoleinft

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:14

Kijk voor een leuke haflinger daar heb je veel meer aan , met een beetje geluk hetzelfde eigenwijze karakter alleen kun je er op blijven rijden.
Voor een gezonde shet betaal je net zo veel als een haflinger.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:36

Oh ja hoor, die kleintjes 'komen er niet bij', maar een hengstige merrie kan goed liggen ;) waar een wil is, is een weg. Slim om niet meteen voor een hengstje te gaan. Vaak toch erg lastig met merries in de buurt, want die shetties zijn slim en eigenwijs :+

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 01:00

Shetlover4 schreef:
Elvirawortel schreef:
Jij hebt op je 12e al een pony beleerd, met dit soort uitspraken plus een hengst verlies je gewoon je geloofwaardigheid. Plus dat je nu de kosten keer twee kan doen met twee pony’s en dat ze niet bij elkaar kunnen blijven

Ik heb echt ene pony beleerd hoor... 2 zelfs. Als je dat niet gelooft dan is dat niet mijn probleem, sorry. En hoe weet je al die dingen zo zeker?
Je kent die pony's niet eens, misschien is het wel anders

Heb al vaker zulke uitspraken gehoord die met het verkopen van een pony omdat het beleven niet lukt eindigen. Ik vind het prima als je een pony koopt maar probeer niet de mensen op bokt te overtuigen, hun toestemming heb je toch niet nodig? En er zijn genoeg mensen die een paard Beleerd hebben dus dat vind ik ook niet echt een rede om over op te scheppen? En je kunt gewoon doen wat je wilt toch? Je ziet wel hoe het gaat. Misschien gaat het al snel mis maar misschien gaat het juist super! Maar 1 vraagje hoe kom je elke maand aan 50 euro? Dat vind ik voor een 12 jarige nog best veel. :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 01:32

Elvirawortel schreef:
Alsjeblieft ik vind dat je er niet op kan rijden, maar ik dacht dat je wel genoeg kennis en geld En zo had om ze te verzorgen dus vond ik het geen probleem. En fouten maakt iedereen, dus dat vind ik ook geen probleem. en volg je dromen helemaal mee eens... Maar nu je over hengsten begint zou ik toch maar even wachten… Die moet je echt nog opvoeden hoor! En twee zijn ook twee keer zo duur hè! En twee hengsten kunnen ook niet bij elkaar blijven. En je kunt niet zelf een pony beleren en deze zijn nog niet beleerd Nu is het voor mij duidelijk dat je het niet moet doen

Even tussendoor: ook een hengst is een sociaal dier en heeft nood aan een soortgenoot :+
Ik heb jarenlang (dek)hengsten samen gehouden en dat waren de braafste dieren. Juist omdat ze hun energie en testosteron kwijt konden in hun spel ipv opgekropte frustraties. Ook in de natuur heb je vrijgezelle hengstengroepjes. Niet tegenstaande is het niet slim om zomaar even 2 volwassen vreemde hengsten bij elkaar te gooien. Maar dat was niet het geval in haar verhaal.

Maar dat ter zijde. Begin zeker niet met een hengst. En al zeker niet met 2. En al helemaal niet als ze als gezelschap voor een merrie moeten dienen. Ik ken ook 2 hafxshet kruisingen. Die ging gewoon in de beek staan. En een andere ging de hengst de treinbils op.
Eerst kijken hoe 1 gaat. En 1 is heel leuk, want die kan je dan weer alles geven en alles voor kopen.

Natuurlijk is ze onervaren. Ze is 12 en heeft nog geen eigen pony gehad.
Misschien een tikje naïef, maar wie was dat niet op die leeftijd. Daarom: vraag advies aan mensen met ervaring als je koopt en neem ze mee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:48

Shetlover4 schreef:
Sorry hoor maar wat is er ten eerst mis met een shetlander en ten tweede wat is er mis met een hengst? Ze kunnen toch prima braaf zijn?

Er is helemaal niks mis met shetten.
Er is iets mis met je leeftijd en je plannen voor de shet.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 09:49

Onali schreef:
Shetlover4 schreef:
Sorry hoor maar wat is er ten eerst mis met een shetlander en ten tweede wat is er mis met een hengst? Ze kunnen toch prima braaf zijn?

Er is helemaal niks mis met shetten.
Er is iets mis met je leeftijd en je plannen voor de shet.

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn best veel mensen die op mijn leeftijd en nog wel jonger (lees andere berichten uit dit topic) een shetlander hebben gekregen. Maar goed, dit is jou mening

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:06

1. Koop nooit zomaar een paard.
2. Koop nooit een shetlander als rijpony.
3. Zomaar op een pony gaan zitten is niet moeilijk, maar dressuurmatig goed doorrijden en er alle knopjes opzetten is al een stuk lastiger.
4. Waarom wil je in godsnaam een eigen shetlander als je al een haflinger hebt om te rijden?
5. Toestemming heb je van bokt niet nodig. Je wilde advies en meningen horen, ga daar dan goed mee om.
6...
Ik kan nog wel even doorgaan, maar het is zoals je alles verteld niet verstandig om een shetlander te kopen. Als je er echt goed over na had gedacht, je ouders er volledig achter zouden staan(oa kosten volledig betalen) en goede persoonlijke begeleiding zou krijgen heb je een topic op bokt niet nodig. Je hebt wel een topic schijnbaar nodig dus ik denk dat je niet alle punten hebt nagedacht en besproken. Heb je bv al les 1x in 2 weken lijkt mij netjes?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:08

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:29

Shetlover4 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn best veel mensen die op mijn leeftijd en nog wel jonger (lees andere berichten uit dit topic) een shetlander hebben gekregen. Maar goed, dit is jou mening

Mijn dochters waren 1 en 4 toen ze een shetlander kregen. Dit waren een merrie en een hengst van 5 en 2 jaar. Ze stonden al 2 jaar samen. Direct toen we ze kregen de hengst laten castreren en gelukkig was de merrie niet drachtig. De hengst/ruin hebben we echt op moeten voeden en is nu een ontzettend lief dier. De merrie was al bereden onder het zadel.

Maar … ik lees dat jij op zoek bent. Ik neem aan dat jouw ouders zich hier toch ook wel in mengen? Want ik blijf het apart vinden dat een 12 jarige zelfstandig een pony gaat kopen.
Ik heb zelf altijd gereden en rijd nu weer. Dus ik kijk altijd mee met wat mijn dochters doen met de pony's. Ook nu nog, nu mijn oudste dochter 11 jaar is.

En mijn dochters hebben er jaren op kunnen rijden. Jij kan dat niet op de shet straks. Ik blijf er bij dat ik vind dat jij met je lengte en gewicht niet meer op een shetlander moet stappen. Of in ieder geval niet de komende jaren. Je bent nog volop in de groei en groeit er zo uit.

Bij mijn dochter in de klas zit ook een meisje dat met haar 1.40 op een kleine shetlander van 85 cm stapt. Zij kan bijna meelopen, maar dat meisje vindt dat het kan omdat een shetlander volgens haar zijn eigen gewicht kan dragen :x Mijn dochter laat wel eens tenenkrommende filmpjes van haar zien. De eigenaar is een oude boer die zich er niet druk om maakt en verder is er geen volwassene die het in de gaten houdt.
Ik wil niet zeggen dat jij dit ook zou doen, alleen denk je op die leeftijd alles te weten. Dit had ik vroeger ook hoor toen ik 12 was en bij mijn verzorgpony was.

Laat je alsjeblieft adviseren door een wat ouder iemand die jaren ervaring heeft. En als die persoon jou ziet rijden en aangeeft dat het niet meer past, neem dat dan ook aan.
Nu zeg je dat het gewoon past … punt, terwijl er best wat mensen aangeven dat het waarschijnlijk eigenlijk (net) niet meer past. Neem het op zijn minst mee als je gaat kijken naar een shetlander. Neem een volwassen iemand mee die verstand heeft van paarden als je gaat kijken bij een pony!

En voor de kar straks en mennen is ook leuk. Alleen moet je dan de pony laten beleren door iemand die goed kan mennen en jij moet het zelf ook gaan leren. Daarnaast kost een wagen en tuig erg veel geld. Wij twijfelen hier soms ook wel eens over, maar ik heb weinig ervaring met mennen dus kan de shetlander niet zelf beleren. Shetlander is nooit goed beleerd voor de kar zover wij weten. En dan moeten we alles nog aan gaan schaffen. Een behoorlijk prijskaartje zit daar aan.

Ik vraag me echt af in hoeverre jouw ouders meekijken en zich er in verdiepen. Met name in het aantal uren dat jij er aan kwijt zal zijn en in de kosten. Wat als jij bijv. ziek bent? Nemen je ouders dan de zorg over van je pony?
Ik ben zelf ook graag tussen de paarden en doe er ook veel mee. En maar goed ook, want ik zie echt dat voor een meisje van 11/12 de volledige zorg en verantwoording over 1 of 2 pony's erg veel is.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:40

Mijn kindjes hebben 2jaar geleden ook een Shetlander gekregen om dat ze zo gek waren op paarden beestje is 90 CM breed gebouwd super betrouwbaar en toch vind ik mijn zoontje voor het oog al te groot hij is 1.10m misschien? Dus hij mag er ook niet meer zo vaak op hij weegt trouwens ook nog geen 20 kg maar het zadel weegt ook een beetje..

Hij is moeten promoveren op een grotere pony.

Het zou echt zonde zijn moest je nu je spaarcenten aan een pony geven die je na 2jaar terug moet verkopen.
En winst maak je er dan niet meer uit. Dus moet je weer langer sparen voor een nieuwe pony.

Ts zou er echt goed over nadenken om niet richting D pony te gaan.
Ga je zoveel meer plezier aan beleven zeker weten! :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:58

Shetlover4 schreef:
Sorry hoor maar wat is er ten eerst mis met een shetlander en ten tweede wat is er mis met een hengst? Ze kunnen toch prima braaf zijn? Als ik ga kijken kom ik daar toch snel genoeg achter. Wel bedankt voor de tip, maar hou het alsjeblieft wel wat netter.

Mijn Alex was dus een hengstveulen wat ik als 11 jarige zonder enige ervaring kreeg. Hij was echt een duivel, omdat ik geen overwicht had. Gericht schoppen, bijten en steigeren. Ik durfde op een gegeven moment niet eens mijn eigen paard te voeren. Ik was van mezelf zeer verlegen en Alex is heel dominant. Hij kon niet gecastreerd, want zijn ballen hingen er niet onder. Pas op zijn zevende gecastreerd en daarna kon ik alles met hem. Maar zoals het bij ons is gegaan, wens je gewoon niemand toe. En ja dat was dus een shet van 85 cm die boven mij in rangorde stond. Let dus heel goed op karakter, want ook als ruin heeft hij een sterke eigen mening. Jorie is het tegenovergestelde, ook als hengstveulen gekocht. Maar het verschil is dat ik toen 19 was en geen 11. Daarnaast is Jorie geen dominante pony, hij heeft nog nooit aan mijn leiderschap getwijfeld. Hij was eerder bang van me, omdat ik me wegens Alex dominant opstel in de paddock. Hij is in september 2017 gecastreerd en wordt dit jaar alweer 4. Het karakter is dus zeker iets om naar te kijken als je een pony aan gaat schaffen, ook bij een ruin of merrie. Alex verandert in verkeerde onervaren handen meteen weer in een rotbok. Jorie zal dat niet doen.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:21

Ik ben zelf vanaf mn tweede opgegroeid met een shet. Veel op gereden, heel veel. Mijn zusje ook. Niet alle shetten zijn zoals ze worden omschreven, maar wel veel. Die van ons was een topper (van 1.06m). Denk inderdaad goed na of het echt past. Is anders een Welsh pony niet wat voor je? Die zijn net een stukje groter.
Denk goed na over wat je er precies mee wil gaan doen. En of je ouders misschien een keer bij kunnen springen als je niet kan?
Qua kosten ligt het ook deels bij jezelf. Natuurlijk kan het zijn dat de DA een keer moet komen, houd daar rekening mee.
Ik kocht op mijn 14e ook mijn écht eigen pony, een welshje. Mijn ouders konden en kunnen nu nog steeds meehelpen als dat nodig is. Je leert er veel van en het is echt heel mooi om je eigen pony te hebben.

Denk goed na. Als je dat (samen met je ouders) gedaan hebt, succes. Dan zal het vast goedkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:34

Maar de meesten, niet allemaal, maar de meesten die zo jong al een pony krijgen, komen uit een gezin waar de ouders ook iets van paarden afweten. Ts is een pennymeisje die paarden denkt te beleren en hengsten wil kopen, maar er is als ik het zo lees geen volwassene om het een beetje te remmen... Nee ze weet nu dat ze geen hengst moet kopen, stond er helemaal niet bij stil dat de merrie dan eventueel drachtig zou worden, en moet door bokkers teruggefloten worden, als je al op het idioot idee komt om zelfs maar naar een hengst te kijken, waar komt ze dan straks weer mee aanzetten?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:41

Wat betreft eem hengst. In theorie zou dat goed kunnen gaan, mits er heel veel begeleiding bij is van een ervaren iemand. Wat geld kost, wat een 12-jarige niet kan betalen.

Mijn advies: blijf lekker met je verzorgpony bezig. Dat de pony een maatje nosig heeft is aan de eigenaar die hem bij zijn boerderij heeft staan.
Snap dat je graag een eigen pony wilt, maar ik zou doorsparen tot je het geld hebt om een haflinger oid te kopen en onderhouden.

Geloof me, ik heb ook geen enorme bankrekening. Maar ik ben wel van mening dat als je de stallingskosten van 200-300 per maand niet kunt dragen, je beter geen paard of pony kunt kopen...

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 17:51

Elvirawortel schreef:
Maar de meesten, niet allemaal, maar de meesten die zo jong al een pony krijgen, komen uit een gezin waar de ouders ook iets van paarden afweten. Ts is een pennymeisje die paarden denkt te beleren en hengsten wil kopen, maar er is als ik het zo lees geen volwassene om het een beetje te remmen... Nee ze weet nu dat ze geen hengst moet kopen, stond er helemaal niet bij stil dat de merrie dan eventueel drachtig zou worden, en moet door bokkers teruggefloten worden, als je al op het idioot idee komt om zelfs maar naar een hengst te kijken, waar komt ze dan straks weer mee aanzetten?

Wil je mij geen pennymeisje noemen? Hoe vaak wil jij horen dat ik niet gelijk zei dat ik die pony wilde gaan kopen?! Word nu HEEL vervelend als je erop door gaat. Iedereen hier doet normaal, maar jij doet naar mijn gevoel ene beetje alsof je alles beter weet. En je weet amper wat van mijn situatie. En mijn moeder heeft vroeger zelf ook een eigen paard gehad!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:52

Elvirawortel schreef:

Ik denk inderdaad dat het hier mee valt of staat.

Als ouders er niets mee hebben en er geen verstand van hebben wordt het erg moeilijk.
Zo weet ik niet of TS straks ook zelf uit moet mesten? Als dat namelijk wel moet, dan is dat best heel zwaar voor een meisje van 12. Mijn dochter krijgt een grote E pony/klein paard die ze samen met mij gaat rijden. Ze riep al dat ze de verzorging helemaal op zich gaat nemen. Maar ik zie nu al bij onze twee shetjes dat elke dag uitmesten gewoon bijna niet haalbaar is.
En dat is niet erg, want ik kies zelf ook voor 2 shetlanders en straks een grote en vind dit zelf ook erg leuk. Anders had ik het nooit gedaan.
Ik vind die verantwoording nog veel te groot voor een tiener.
Naast verstand en hulp mis je wellicht ook een deeltje begrip. Ouders die het niet nodig vinden om te ontwormen of een hoefsmid te laten komen. Inenten vinden ze misschien ook niet nodig en wat buikpijn (koliek) gaat wellicht vanzelf over denken ze ...want die dierenarts is best duur. En waarom moet er een zadelpasser aan te pas komen en kan het goedkoopste zadel uit de winkel niet standaard op de pony? Nu slaan de laatste 3 zinnen niet specifiek op de ouders van TS, maar die ouders zijn er wel.

EDIT kijk dat is fijn TS dat je moeder dan neem ik aan veel verstand van paarden/pony's heeft!
Mag ik vragen waarom je ouders/moeder je aanmoedigt een shetlander te nemen i.p.v. een grotere pony? Want jouw moeder moet toch ook zien dat je al aan de (te) grote kant bent voor een shetlander?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 17:55

[/quote]

Ik denk inderdaad dat het hier mee valt of staat.

Als ouders er niets mee hebben en er geen verstand van hebben wordt het erg moeilijk.
Zo weet ik niet of TS straks ook zelf uit moet mesten? Als dat namelijk wel moet, dan is dat best heel zwaar voor een meisje van 12. Mijn dochter krijgt een grote E pony/klein paard die ze samen met mij gaat rijden. Ze riep al dat ze de verzorging helemaal op zich gaat nemen. Maar ik zie nu al bij onze twee shetjes dat elke dag uitmesten gewoon bijna niet haalbaar is.
En dat is niet erg, want ik kies zelf ook voor 2 shetlanders en straks een grote en vind dit zelf ook erg leuk. Anders had ik het nooit gedaan.
Ik vind die verantwoording nog veel te groot voor een tiener.
Naast verstand en hulp mis je wellicht ook een deeltje begrip. Ouders die het niet nodig vinden om te ontwormen of een hoefsmid te laten komen. Inenten vinden ze misschien ook niet nodig en wat buikpijn (koliek) gaat wellicht vanzelf over denken ze ...want die dierenarts is best duur. En waarom moet er een zadelpasser aan te pas komen en kan het goedkoopste zadel uit de winkel niet standaard op de pony? Nu slaan de laatste 3 zinnen niet specifiek op de ouders van TS, maar die ouders zijn er wel.[/quote]

Mijn moeder heeft vroeger zelf ook een eigen paard gehad, dus die weet zelf ook wel dat een dierenarts nodig is. Bovendien is de eigenaar van de haflinger ook een Paardenmens, dus die begrijpt dat ook wel, en zij kunnen mij er ook deels in begeleiden.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 18:10

Dilan93 schreef:
Wat betreft eem hengst. In theorie zou dat goed kunnen gaan, mits er heel veel begeleiding bij is van een ervaren iemand. Wat geld kost, wat een 12-jarige niet kan betalen.

Mijn advies: blijf lekker met je verzorgpony bezig. Dat de pony een maatje nosig heeft is aan de eigenaar die hem bij zijn boerderij heeft staan.
Snap dat je graag een eigen pony wilt, maar ik zou doorsparen tot je het geld hebt om een haflinger oid te kopen en onderhouden.

Geloof me, ik heb ook geen enorme bankrekening. Maar ik ben wel van mening dat als je de stallingskosten van 200-300 per maand niet kunt dragen, je beter geen paard of pony kunt kopen...

Bedankt voor je advies!

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:18

Waarom laat je de eigenaar niet een maatje kopen? Dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Je weet nooit zeker hoelang je de haflinger nog verzorgt. Dan zit jij straks met een shetlander. Dat is niet handig.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 18:20

Koosnaamloos schreef:
Waarom laat je de eigenaar niet een maatje kopen? Dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Je weet nooit zeker hoelang je de haflinger nog verzorgt. Dan zit jij straks met een shetlander. Dat is niet handig.

Hmm ja dat is ook weer zo. Ik heb ook al gekeken (zoals veel mensen zeiden) naar een Welshje, ook leuke tussen zien staan. Zoek dan een Welsh B denk ik, van rond de 1.25 Blijf shetlanders ook nog leuk vinden, ik ga eerst nog meer even bedenken of ik nu ton een Welsh wil of toch nog een shetlander. Bedankt voor jullie adviezen allemaal!