ouder overhalen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:12

Groot gedeelte meegelezen en ik ben een ouder die voor haar dochter een pony gekocht heeft.
Ze was wel wat ouder dan 11...
Het hangt er sterk van af wat voor een soort type kind het is? Kan ze al verantwoording dragen? Is het geen bevlieging? Enz enz

Persoonlijk vind ik het ook voordelen hebben. Ze leren dat dieren verzorging nodig hebben.
Dus niet alleen de lol van het rijden, maar ook alles er om heen, wat vaak minder leuk is.

In de zomer is het goed te combineren met school, maar in de winter word het een stuk minder, vroeg donker enz.
In de ochtend deed ik voeren en uitmesten, en na school tijd moest mijn dochter het zelf doen.

Terwijl veel andere meiden in het park rond gingen met een sigaret op de lip. Was mijn dochter lekker bij de paarden.

Ik ga er als ouder vanuit, dat als haar ouders gezegd hebben dat ze een eigen pony mag als er een wei is, dat ze daar al over nagedacht hebben en weten waar ze aan beginnen.

Wel een vraagje aan TS...waar ga je rijden? Je rijd voornamelijk dressuur? Hoe kom je op de manege?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:38

Kuggur schreef:
Ik vind dat altijd zo'n leuke in dit soort topics"als de ouders er toch het geld voor hebben, waarom dan niet?".
Omdat die ouders hun zuurverdiende geld misschien aan iets anders uit willen geven dan de peperdure hobby van één gezinslid, dat buiten geld ook nog veel tijd en energie gaat vergen....

Niemand heeft het hier over het niet uit willen geven van geld.

Als er geen geld is, is het simpel. Nee.
Als er geld is en de ouders willen overwegen om een paard te kopen. En ze komen uiteindelijk tot de conclusie dat ze dat best willen doen. Waarom zou dat dan niet kunnen?

In zo een situatie is geld over hebben wel degelijk belangrijk.
Niemand heeft hier verder gezegd dat de ouders een dikke vette nee hebben verkocht.

Shaggy09

Re: ouder overhalen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:55

Nee natuurlijk moet je het niet doen als het geld er niet is, maar dat spreekt inmiddels wel een beetje voor zich onder de ruitersport toch? 1x per week lessen bij een doorsnee manege kost al gauw 20 euro per les. Het is gewoon een loeidure sport, en je kan het gerust een beetje budget proof aanpakken hoor, maar wanneer het geld echt hard nodig is in het gezin kun je het beter links laten liggen en een wat goedkopere sport/hobby zoeken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:00

Ik was 10 dat ik mijn eigen pony kreeg, mijn broers 14 en 6. Maar het scheelt enorm of je ouders het ook leuk vinden, in mijn geval reed iedereen bij ons paard. Het lijkt me een stuk lastiger om de middelbare school te doen als je alles alleen moet doen, zonder een ouder of broer die kan bijspringen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:20

Ze zegt toch zelf dat haar ouders terugkrabbelen? Dan staan ze er blijkbaar toch niet zo achter. Om welke reden dan ook. Daar gaat het om. Als de ouders er niet voor 100% achter staan kunnen ze er beter niet aan beginnen.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:26

Ik denk dat het misschien beter is dat je nog half tot 1 jaar wacht met het nemen van een paard/pony. Je komt net van de bassischool af het is een grootte overstap naar de middelbare. Je krijgt veel meer leer/ maak werk maar je zit vaak ook langer op school. Daarnaast willen kinderen van jou leeftijd ook andere dingen doen zoals; buitenspelen, zwemmen, sporten, afspreken en andere leuke dingen. Ook dat kost veel tijd! Een paard kost erg veel tijd en geld! Je moet er elke dag naartoe. Ik zelf heb net eindexamen gedaan en ik ben erg blij dat ik pas heb gekocht toen mijn examens klaar waren! Nu heb ik een erg lange vakantie en kan ik veel naartoe gaan, maar dat was een stuk minder geweest als ik toen op de middelbare zat. Na een half jaar tot 1 jaar zal er vast nog wel iets voorbij komen om je eventuele paard/pony te stallen. Een paard/pony is een grootte verantwoording. Mijn advies voor nu is wacht het gewoon even af hoe dit eerste school jaar verloopt. :j /3
Laatst bijgewerkt door Animal op 11-06-17 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:40

FabianHorse schreef:
Oscarx_xfera schreef:
Hoi bokkers!
Ik heb jullie hulp nodig! _/-\o_
Vanaf dat ik klein ven wil ik al een eigen paard. We zijden altijd als we een wei tegen komen mag je een paard. Dat is nooit gebeurt. Tot gisteren. We zagen op marktplaats een wei bij ons in de buurt maar ik ga dit jaar naar de middelbateschool. En hebben pap en mam zo van ja je hebt je huiswerk en je moet gaan als het regent Enzo en dat weer ik en dat heb ik er voor over. Maar hebben jullie tips? <3

een mens leeft gemiddeld zo'n 90 jaar hoor.

83.3 jaar voor vrouwen...

Ik mocht vroeger niet op paardrijden wegens de kosten en omdat het best een gevaarlijke sport is. Ik heb verstandige ouders...

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:13

Nabster schreef:
Ik mocht vroeger niet op paardrijden wegens de kosten en omdat het best een gevaarlijke sport is. Ik heb verstandige ouders...

Mocht je wel fietsen dan? Ben vaker ( hard ) van mijn fiets gevallen ( met letsel dus ) dan van een paard ( met letsel, heb 1x iets gekneusd )

Misschien waren mijn ouders gewoon wat makkelijker omdat ze zelf écht gevaarlijke sporten doen/deden ( parachute springen, duiken etc etc )

Edit: dat eerste komt misschien heel sarcastisch en onaardig over maar ik bedoel het als een oprechte vraag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:18

Nynke; dan heb jij mazzel met paardrijden en pech met fietsen, maar met paardrijden is de kans op zwaarder letsel wel wat groter. Ik brak op m'n 18e m'n rug op 3 plaatsen, is me met fietsen nog nooit gelukt :+

Waarschijnlijk hebben die ouders gezegd dat ze een paard mag als ze een weitje kan vinden onder het mom 'vind ze toch niet' , een zoethoudertje dus. Er zal echt wel een reden zijn dat er op dit moment (nog) geen paard wordt aangeschaft TS. Misschien de aanschafkosten of het nog niet hebben van een paardenspaarpotje..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:00

Ik heb welgeteld 1 vinger gebroken tijdens een val met paard, de rest van de keren er altijd ongeschonden vanaf gekomen. En ik heb een litteken op mijn kin en een gebroken pols van het fietsen overgehouden :Y)

Nee even zonder gekheid. Ik heb mijn eerste paard ook vrij jong gekregen. Nooit problemen gehad met school oid want ik heb al mijn diplomas met 2 vingers in mijn neus gehaald, naast het paardrijden.

Ik zeg niet meteen dat het voor iedereen zo werkt natuurlijk maar ik heb er zelfs nog nooit eerder over nagedacht dat dat invloed zou kunnen hebben :=
Paard stond wel in volpension, dat maakt het verhaal al een tikkie anders maar ik was er wel gewoon elke dag.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:01

Anoniem schreef:
Nynke; dan heb jij mazzel met paardrijden en pech met fietsen, maar met paardrijden is de kans op zwaarder letsel wel wat groter. Ik brak op m'n 18e m'n rug op 3 plaatsen, is me met fietsen nog nooit gelukt :+

Waarschijnlijk hebben die ouders gezegd dat ze een paard mag als ze een weitje kan vinden onder het mom 'vind ze toch niet' , een zoethoudertje dus. Er zal echt wel een reden zijn dat er op dit moment (nog) geen paard wordt aangeschaft TS. Misschien de aanschafkosten of het nog niet hebben van een paardenspaarpotje..

oh, ja misschien niet de beste vergelijking :')

maar wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is dat mijn ouders paardrijden nooit als gevaarlijk gezien hebben ( misschien juist omdat ik al zo lomp met een fiets was .. )

om even terug op het onderwerp te komen:

ik ben het helemaal met je eens Gast3289, heb hetzelfde gedrag bij mijn eigen ouders ook gezien. Aangezien ik geen nee meer van ze aan nam ( wat was ik een pokkekind ) gingen ze smoesjes verzinnen ( als we de loterij winnen! als we een goedkoop weitje vinden etc etc )
Inmiddels is mn eigen paardje er en onderhoud ik haar voor een groot deel zelf, ik streef er naar om deze kosten na mijn opleiding helemaal op mijzelf te nemen *\o/*

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:43

Volpension zou idd wel echt heerlijk zijn en ook een stuk minder belastend voor jou en jou ouders ;) Nu weet ik natuurlijk niet wat je budget is, op een weitje met schuilstal is ook prima. Maar dan moet je altijd nog zelf voeren, mesten, zelf in de winter (wanneer de pomp bevroren is) water brengen voor en na school en in de avond.
Kijk ik heb dat ook gedaan destijds, en ik vond dat de eerste jaren echt geen probleem maar zodra ik wat ouder werd en ook meer oudere vrienden kreeg, verwaterde dat interesse een beetje en het er voor willen zorgen.
Ik denk dat als ik op een stal had gestaan het toch langer had volgehouden, dus ik geloof echt dat je dit kan en wil TS maar je moet ook een beetje op lange termijn denken.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:12

Tevens heeft een jaartje wachten echt geen zin, want de brugklas is echt retemakkelijk in vergelijking met het examenjaar, het is niet zo dat je hele schoolcarrière (dat dan al minder belangrijk is dan je paardendromen) net zo makkelijk is als het eerste instapjaartje.
Ik vind die reacties dat er zogenaamd jaloerse mensen zijn ook grotendeels onzin, de mensen die de waarheid zeggen, worden als jaloers uitgemaakt?! Vind ik een beetje kort door de bocht hoor.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:38

Maar wat is de waarheid dan? :) Overreden worden door een truck? :+
Kom op, wel realistisch blijven zeg alsjeblieft.. anders krijgen mensen inderdaad
een idee dat het vooral jaloerse types zijn die haar droom afwimpelen.
Overigens vond ik het eerste 'instapjaartje' de moeilijkste en ben hierdoor ook een niveau
lager gedaan wat ik heerlijk vond aangezien ik niet uren hoefde te blokken om iets te leren
maar het nog wel leren moest :) Maar dat verschilt per persoon natuurlijk

FabianHorse schreef:
Tevens heeft een jaartje wachten echt geen zin, want de brugklas is echt retemakkelijk in vergelijking met het examenjaar, het is niet zo dat je hele schoolcarrière (dat dan al minder belangrijk is dan je paardendromen) net zo makkelijk is als het eerste instapjaartje.
Ik vind die reacties dat er zogenaamd jaloerse mensen zijn ook grotendeels onzin, de mensen die de waarheid zeggen, worden als jaloers uitgemaakt?! Vind ik een beetje kort door de bocht hoor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:43

Lieshorses schreef:
Kom op, wel realistisch blijven zeg alsjeblieft.. anders krijgen mensen inderdaad

Waarom moet er aan waarheid aan zitten?
Zijn gewoon eigen ervaringen/ meningen.

Ik ben echt niet jaloers op TS omdat zij zogenaamd nu op deze leeftijd een eigen paard krijgt van haar ouders en ik niet.

Ik ben blij dat ik het met mijn eigen centen kon doen en dat ik niet afhankelijk was/ ben van anderen.
Ook heeft mijn schoolperiode nergens onder geleden omdat ik op latere leeftijd een paard had.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:03

Omdat Fabianhorse zei dat mensen die de waarheid zeggen voor jaloers worden uitgemaakt. :) Vandaar mijn vraag, wat is de waarheid dan?

Onali schreef:
Lieshorses schreef:

Waarom moet er aan waarheid aan zitten?
Zijn gewoon eigen ervaringen/ meningen.

Ik ben echt niet jaloers op TS omdat zij zogenaamd nu op deze leeftijd een eigen paard krijgt van haar ouders en ik niet.

Ik ben blij dat ik het met mijn eigen centen kon doen en dat ik niet afhankelijk was/ ben van anderen.
Ook heeft mijn schoolperiode nergens onder geleden omdat ik op latere leeftijd een paard had.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:41

FabianHorse schreef:

Nouja, je hebt verschillende ervaringen, maar hier hebben al drie mijn kinderen een paard gehad, op jonge leeftijd. Dan wel aan huis, maar ze moesten ook gewoon verzorgd worden. Ging prima hoor.
Er is trouwens nog nooit een vrachtwagen over onze paarden heen gereden ;).

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:56

Diablo schreef:
FabianHorse schreef:

Nouja, je hebt verschillende ervaringen, maar hier hebben al drie mijn kinderen een paard gehad, op jonge leeftijd. Dan wel aan huis, maar ze moesten ook gewoon verzorgd worden. Ging prima hoor.
Er is trouwens nog nooit een vrachtwagen over onze paarden heen gereden ;).

Ik snap dat vrachtwagen gedoe niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:45

Een persoon heeft een opmerking over een vrachtwagen gemaakt en tien man blijft er over door gaan.
Beetje flauw.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:13

bruintje123 schreef:
Een persoon heeft een opmerking over een vrachtwagen gemaakt en tien man blijft er over door gaan.
Beetje flauw.

Nou nee hoor. Er werd gezegd dat er mensen voor jaloers worden uit gemaakt omdat ze de waarheid zeggen, o.a dat er wel eens een vrachtwagen over je paard kan rijden en wie dat gaat betalen. Dat is natuurlijk niet helemaal realistisch.
Die kans is echt behoorlijk klein. Om het daar nou vanaf te laten hangen om een paard voor je kind te kopen... Wij hebben jaren 10 of meer paarden gehad, onze drie kinderen hebben paarden gehad, dat is echt nog nooit gebeurd.

Ik zeg ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb, of de absolute waarheid spreek, maar ik denk wel dat ik redelijk in kan schatten of een kind eventueel een pony zou kunnen hebben, of dat te doen is. En de beren die iedereen hier op de weg ziet, het valt echt reuze mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:16

Ja 1 persoon heeft die vrachtwagen aangehaald.
Inderdaad totaal onrealistisch.
Maar 10 man blijft over haar vrachtwagen post zeveren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:28

Het is meer alles bij elkaar waardoor ik een onrealistisch beeld van de mening van FabianHorse krijg, een mens leeft gemiddeld misschien 90 jaar, daarom in je jongere jaren lekker met paarden en dieren bezig zijn! Eer je er zelf genoeg geld voor hebt om alles te veroorloven ben je waarschijnlijk al getrouwd. (Niet dat je als je getrouwd bent geen paardenhobby kan hebben, maar om even een voorbeeld te schetsen) Tegen die tijd krijg je het alleen maar drukker, dus ik zie geen reden om op jonge leeftijd het hele paardendroom idee over te slaan. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:35

Ik denk dat hij een beetje zit te zieken eerlijk gezegd. Ik vind zijn argumenten zo vaag :=

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:05

xBontfire schreef:
Hi Fera (ik ben Liz van de manege!)

Wat leuk dat je binnenkort waarschijnlijk een eigen pony mag!
Ik denk dat het het slimst is om even de middelbare school af te wachten en dan aan je ouders te laten merken dat je het goed kunt redden en nog tijd over hebt voor een eigen pony. :)
Als je al zolang moet wachten dan maakt dat half jaar ook niet zoveel meer uit toch?

Ik gun het je van harte!
Je mag me altijd een privé berichtje sturen als ik je ergens mee kan helpen. :j

En even voor de rest van de mensen in dit topic; moeder van TS is altijd erg betrokken bij het paardrijden van dochter, denk dus niet dat TS het allemaal zelfstandig hoeft te gaan regelen.
+ vind ik dat er niet met zoveel afgunst gereageerd hoeft te worden, altijd als een kind oppert op bokt dat hij/zij een eigen pony wilt, wordt dit idee volledig de grond in gestampt. Dat vind ik zonde want ik heb op mijn 13de het geluk gehad dat ik een eigen pony kreeg en dit heeft mij heel veel steun en routine geboden in mijn leven. Misschien wordt het wel minder als ze 16 is en misschien ook niet, ze kan altijd nog een ander huisje voor de pony gaan zoeken.
Denk niet in problemen, maar in oplossingen. :)

Edit; nog wat bijgevoegd.

In mijn ogen koop je nogsteeds een paard (of welk ander dier dan ook) voor het leven (en tuurlijk zijn er uitzonderingen) en niet met de gedachte; ach misschien is ze er over een paar jaar wel klaar mee wegens andere interesses, so be it..

Tuurlijk gun ik het ts een eigen paardje te hebben, maar ik zou zeggen; wacht een jaar of 2/3. Dan is er iets meer inzicht over de tijd die ze er voor heeft. Ts staat in het begin van haar leven en moet nog zo veel leren! Ze gaat nog zo veel dingen mee maken en doen.

Ja, het kan ontzettend goed gaan, en ontzettend leerzaam zijn, maar dat is het ook als ze een jaar of 2 wacht. Het is niet alleen 'ik wil' maar je moet ook denken aan het welzijn van het dier. Net zoals dat jij van een dier gaat houden, gaat een dier ook waarde hechten aan jou. Dus als TS nu een paard krijgt, en over 4 jaar, als ze naar het MBO of HBO gaat komt zij er achter dat het niet meer lukt, moet je zo'n beestje maar uit zijn vertrouwde omgeving rukken, bij zijn vertrouwde mens vandaan, omdat je een 'verkeerde' keuze hebt gemaakt?

Ik zie het zo veel gebeuren om mij heen.. Leuk, op jonge leeftijd een eigen paard krijgen. Rond een jaar of 16 zijn jongens (of meisjes) interessanter, willen ze op stap, ga je zelf je centjes een beetje verdienen, heb je een opleiding met het daarbij behorende werk, en het paard wordt even snel gevoerd en gemest en hup, door naar iets anders.. Het paard wordt dan verkocht omdat er andere interesses zijn.. dat vind ik persoonlijk not done. En tuurlijk, nogmaals, het kan ook de andere kant uit gaan. Maar dit kan je van te voren toch niet zeggen? Om dan te zeggen dat ze altijd nog een ander huisje voor de pony kan zoeken... wat nu als de pony al wat ouder is? Of bijvoorbeeld niet helemaal 100% gezond is en artrose heeft? Ik kan je garanderen dat je zo'n beestje niet makkelijk verkoopt.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:00

Je opent dit topic, voor advies.
Maar in mijn ogen heb je jouw beslissing al genomen, ookal denkt menig bokt hier anders over. Het enige wat je nu bereikt is een discussie! :)
Als je ouders achter je staan, en zelf weet dat je het aankan moet je het vooral doen!
Maar echt, denk er goed overna, een paard is een vriend voor het leven, niet een speelgoed pop die je 'even' links kan laten liggen.
Laatst bijgewerkt door _Annika op 09-06-17 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt