Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieshorses schreef:Vind zij het eigenlijk wel leuk om een eigen pony te hebben en kennis op te doen m.b.t omgang met paarden en alles erom heen? Ik kan namelijk niet begrijpen dat wanneer dat je een eigen pony krijgt niet alles eraan gaat doen om zoveel mogelijk te weten enz.
Lieshorses schreef:Waarom vraag je dat dan niet een keer aan haar of haar ouders? Aan haar kun je vragen of ze het wel leuk vind om paard te rijden en een eigen paardje te hebben, en aan haar ouders kun je vragen of hun het idee hebben dat ze het wel echt leuk vind, of wat de reden is dat ze een paardje kreeg.
Sommige mensen kunnen dit grof vinden of nergens op slaan, maar als je echt wilt weten waarom ze zich er zo weinig in verdiept en het haar allemaal weinig lijkt te schelen zou ik dit toch echt vragen.. Dan heb je iig antwoord ..
Babootje schreef:Iedereen is anders. Sommigen leren door ondervinden. En ik denk dat dat met paarden sowieso geldt (je kunt erover lezen, maar je moet alles een x gezien hebben)
Pleunvdb schreef:Babootje schreef:Iedereen is anders. Sommigen leren door ondervinden. En ik denk dat dat met paarden sowieso geldt (je kunt erover lezen, maar je moet alles een x gezien hebben)
Tuurlijk maar ik bedoel gewoon een boek over wat heeft een paard allemaal nodig qua verzorging enzo. Ik denk dat ze niet ecjt snapt dat een paard ecjt veel dingen nodig heeft en daarom dacht ik dat een boek een goede oplossing is.., van lezen leert ze veel en ze ziet het vanzelf wel naarmate ze haar pony langer heeft (dat hoop ik in ieder geval..)
Snollygoster schreef:Ik snap je maar al te goed TS. Hier in de omgeving was er ook zo iemand, reed een amper halfjaar paard en dacht dat het een goed idee was om zich een paard aan te schaffen en thuis te stallen. Het toppunt van het verhaal? Het ging hier om een volwassen persoon. Op een jaar tijd zit deze persoon nu aan haar derde paard, nadat ze met de eerste twee ernstige ongelukken heeft gehad. Er waren genoeg mensen in de omgeving die haar hebben gewaarschuwd en haar hebben willen helpen, maar toch zijn er nare dingen gebeurd. Ondertussen gaat het met paard nr. 3 wel goed, wijsheid komt met de jaren zeker?
Ik snap je gevoel zeker en vast. Je ziet dat er niet zo'n fijne dingen gebeuren met dit paard, maar je staat er machteloos tegen omdat je vriendin niks van je wilt aannemen. Is er geen volwassene die met de ouders van je vriendin kan gaan praten? Aangezien je vriendin op een leeftijd is dat ze nog erg afhankelijk is van haar ouders.. Misschien dat als iemand die ouders hun ogen kan laten opengaan de situatie beter zal worden?
Pleunvdb schreef:Babootje schreef:
Tuurlijk maar ik bedoel gewoon een boek over wat heeft een paard allemaal nodig qua verzorging enzo. Ik denk dat ze niet ecjt snapt dat een paard ecjt veel dingen nodig heeft en daarom dacht ik dat een boek een goede oplossing is.., van lezen leert ze veel en ze ziet het vanzelf wel naarmate ze haar pony langer heeft (dat hoop ik in ieder geval..)
Hopelijk helpt het en vindt ze het leuk!![]()
Kijkt ze al paardenpraat tv (en andere vloggers natuurlijk)? Ook heel leerzaam hoor... al valt het de laatste tijd mee moet ik zeggen (en ja ik kijk het ookmet Mn 22 jaar hahaha) het mooie van hun video's is dat alles "kinderlijk" wordt uitgelegd, wat dus ook verstaanbaar maakt voor jong en oud. Van rijtechnische dingen tot verzorging en hoe je het leuk kunt maken. Op het einde bedoelen we allemaal hetzelfde.
Snollygoster schreef:Ik vind het zelf ook een beetje onzin, en hoe sneu het ook is voor het paard, het lijkt erop dat sommige mensen nu eenmaal eens heel hard op hun bek moeten gaan voordat ze advies van anderen aannemen
Melewel94 schreef:Vivalavida schreef:
En waarom dan wel niet volgens jou?
Ik denk omdat er altijd wel kans is dat er toch wat product op de wond kan komen. Er komt toch wel aardig wat nevel vanaf, en persoonlijk zou ik het risico ook niet nemen, en eerder een goede zalf ter medicatie voor de genezing. De veearts kan daar genoeg advies over geven
Melewel94 schreef:Vivalavida schreef:
Ik denk omdat er altijd wel kans is dat er toch wat product op de wond kan komen. Er komt toch wel aardig wat nevel vanaf, en persoonlijk zou ik het risico ook niet nemen, en eerder een goede zalf ter medicatie voor de genezing. De veearts kan daar genoeg advies over geven
De veearts die ze niet wilden laten komen bedoel je? Vliegenspray er om heen smeren zodat er geen vliegen in komen is beter dan niks in afwachting van een dierenarts![]()
Ts, een meisje van 15, ervan betichten dat ze een betweter is, maar ondertussen..
Melewel94 schreef:De veearts zou toch komen vandaag? Had ik toch begrepen althans![]()
En het is iets wat ík persoonlijk zou doennatuurlijk kan je vliegenspray gebruiken... maar ik zou toch niet al te dicht naar de wond gaan
Lieshorses schreef:TS, als het allemaal niet werkt zou ik persoonlijk wel echt mijn handen ervan af trekken, hoe lastig dat ook kan zijn. Want er zijn nou eenmaal echt enorme eigenwijze bij. Maar let op dat je hier niet te ver in gaat, een vriendin van mij deed een beetje hetzelfde bij mij maar dat ging over dat ik eigenlijk alle spullen die ik had duurder moest aanschaffen, terwijl wij niet zo veel geld als menig paardensport liefhebber hadden. Ik vond dit behalve kwetsend ook enorm irritant
Lieshorses schreef:Het is misschien nodig, maar ik zou ook met die wond of iets soortgelijks het haar laten uitzoeken.Als het fout gaat met iets of die wond raakt geïnfecteerd is dat haar fout en die moet ze zelf oplossen (met haar ouders of andere betrokkenen ofcourse) en zelf de gevolgen ervan in zien. Ik snap dat dat moeilijk is omdat die pony er mogelijk ook last van heeft maar echt waar, zolang zij niks van jou aanneemt moet ze het zelf zien toch?
Wanneer het echt heftig begint te worden (ernstige vermagering of juist veel te dik richting hoefbevangen, gevaarlijkere situaties) zou ik wel ingrijpen maar dan met DA of andere deskundige
Pleunvdb schreef:Babootje schreef:Je kunt een keer zeggen dat het beter is om een zadelmaker ernaar te laten kijken. Ik neem aan dat haar instructrice er ook wel wat van zegt als het zadel echt slecht ligt. Meer kun je helaas (ook nu weer) niet doen.
Ohja dat is waar ze zal er zelf ook wel wat van zeggen. Maar het probleem is dat ze morgen dus voor het eerst naar de manege gaat met die pony maar ze neemt geen zadel mee (?) ik weet niet wat ze dan daar wilt doen maar het lijkt me beter om dat zadel wel mee te nemen om hem even te laten checken door de instructrice en die ziet ook wel dat het echt niet goed ligt. Maar ze verzint allemaal excuses om at zadel niet te hoeven laten checken zoals:"de pony heeft er ecjt geen last van" of " maar 'naam instructrice' zegt dat ze het merk van het zadel moet weten maar dat is onleesbaar'. Allemaal van dit soort rare excuses
chevax schreef:TS, je doet je best en dat is hartstikke lief van je. Het is ook best een vervelend gevoel, dat nu plots je vriendin die niet zoveel ervaring heeft nu een eigen paard heeft. Maar soms kan het ook goed zijn om eventjes af te wachten hoe een situatie zich ontwikkelt. Het is voor iedereen wennen: voor je vriendin, voor haar ouders, voor de pony én voor jou. Succes!