Wat is jullie mening van paardenvlees?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:24

ik vind t niet goed aangezien t slecht word geslacht, slaan, schoppen, en dan afslachten, als ik t zal eten, doe het dan in ieder geval biologisch, anders ben je echt raar en geen echte paardenliefhebber, al t vlees biologisch toch? :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:31

Rationeel gezien heb ik niks tegen paardenvlees.
De meeste paarden hebben een goed leven gehad en daarom lijkt het mij eerlijk vlees.
Maar gevoelsmatig eet ik geen paard, althans ik zal het niet bewust kopen maar check ook niet meer alle etiketten of er mss ergens paard in zit.
Een paard is voor mij een huisdier en huisdieren eet ik niet, konijn eet ik ook niet om dezelfde reden.
Hypocriet?
Vast wel, maar het eten van huisdier staat me zo tegen dat ik er niet aan begin.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:46

anemoonlena schreef:
ik vind t niet goed aangezien t slecht word geslacht, slaan, schoppen, en dan afslachten, als ik t zal eten, doe het dan in ieder geval biologisch, anders ben je echt raar en geen echte paardenliefhebber, al t vlees biologisch toch? :)

Biogisch heeft niets met de slachtmethode te maken, maar met hoe de dieren gehouden zijn tijdens hun leven.

En ben je wel eens op een Nederlandse slachterij geweesr? Omdat je beweert dat er slecht wordt geslacht met slaan en schoppen?

Ik ben beroepsmatig op aardig wat slachterijen geweest, maar slaan en schoppen? Dat zie ik zelden tot nooit.
En zeker niet op de plekken waar ik geweest ben waar paarden worden geslacht :n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:03

Heerlijk. Het is heeft net dat zoetige vleugje er in. Zowel als biefstuk, bieflap maar ook paardenrookvlees vind ik errug lekker, op een warm afgebakken broodje met roomboter en wat rucola er op. Ook paardenworst gaat er prima in.

En ja zelfs, paardenmelk. Ook dat heeft dat iets zoetige. Ik heb jaren melk gedronken van mijn eigen shetmerrie. Schijnt behalve heel gezond, ook goed te zijn voor allerlei lichamelijke klachten en huid/exceemklachten.
Behoorlijk duur ook trouwens; een litertje paardenmelk kost al gauw € 18,00. Vandaar dat ik wel blij was met m'n eigen melk-shet :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:05

anemoonlena schreef:

Misschien moet je eens op bezoek bij van Veen in Nijkerk, of een andere paardenslachter in Nederland.
Zo te horen ben jij nooit bij een paardenslachter geweest. :(:) Dan kun je daar ook geen oordeel over vellen, en dan zou je weten dat wat jij hier beweert echt enorme flauwekul is.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:33

Interessant om de verschillende meningen te lezen :D

Ik eet ook geen paard, tenminste, niet bewust. Wel eet ik frikandellen waar vast wel iets in zit, maar daar lig ik dan ook niet wakker van. Het is bij mij meer het idee; paard, hond, kat, konijn, eend, geit, kalkoen, lam.. Heb zelfs al moeite met varken. Ik krijg het gewoon niet weg, alleen om het idee dat het anders is dan wat ik normaal aan vlees eet. Koe en kip heb ik dan een stuk minder moeite mee. Ik ben een tijd vegetarisch geweest, maar omdat ik echt tekorten had ben ik toch weer vlees gaan eten (en eerlijk, die lekkere hamburger had ik wel gemist := ).

Eigenlijk eet ik dus wel koe en kip omdat ik dit normaal vind, maar andere dieren niet omdat ik dat niet gewend ben 8)7 en het daarom dus niet weg krijg. Ik zou dan ook nooit bewust een stukje paard eten (of ander -voor mij- 'vreemd' vlees), maar ik ben er ook niet op tegen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:37

JoyCiej007 schreef:
anemoonlena schreef:

Misschien moet je eens op bezoek bij van Veen in Nijkerk, of een andere paardenslachter in Nederland.
Zo te horen ben jij nooit bij een paardenslachter geweest. :(:) Dan kun je daar ook geen oordeel over vellen, en dan zou je weten dat wat jij hier beweert echt enorme flauwekul is.

Hm, ik denk niet dat er mensen überhaupt graag op bezoek gaan bij een paardenslager?

Ik denk dat dot oordeel van haat te danken is aan video's. Het is geen flauwekul, maar het gebeurt niet hier. Betekent niet dat je het ook niet eet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:56

AlwaysH schreef:
Hm, ik denk niet dat er mensen überhaupt graag op bezoek gaan bij een paardenslager?

Ik denk dat dot oordeel van haat te danken is aan video's. Het is geen flauwekul, maar het gebeurt niet hier. Betekent niet dat je het ook niet eet.

Ik ben toch echt mee geweest met de allereerste bokt-excursie naar van Veen in Nijkerk, en daarna nog enkele malen waarbij ik ook zelf samen met wat andere bokkers nog wat excursies heb georganiseerd.
En geloof het of niet, maar de lijsten waren altijd binnen no-time helemaal vol, en de wachtlijsten voor de excursies nog voller. En dat waren allemaal bokkers/paardenliefhebbers.

Echt een leuk dagje uit? Mwah nee, je doet het niet voor je lol natuurlijk. Wél was het ontzettend leerzaam en interessant, en ja, ik moet toegeven dat we ook echt enorme lol gehad hebben door en met de slagers en hun gitzwarte slagershumor. Was toch uiteindelijk erg gezellig hoor.

En het oordeel 'op basis van videos', tsja.... dat dacht ik zelf ook al. alleen presenteert annemoonlena het als feit. Staat imo gelijk aan een filmpje op youtube kijken van paarden die met sporen flink worden afgeragd, geslagen met zwepen en over hindernissen heen worden gejaagd op de meest walgelijke methodes, en dan op basis van één zo'n filmpje zeggen dat paardrijden in z'n algemeenheid dierenmishandeling is en zielig is 'want er wordt geschopt geslagen en gestompt'......
Het is gewoon een kortzichtige reactie op basis van een hoop vooroordelen en verkeerde conclusies trekken ('dan ben je geen paardenliefhebber').

Overigens eet ik net zo goed met smaak het wat 'minder bekende' vlees. Van wild als ree, hert, wildzwijn, fazant, duif, konijn en haas, tot kangoeroe, kreeft, rauwe oesters en andere schaal- en schelpdieren. Lam ben ik overigens ook dol op. :j

onpaard

Re: Wat is jullie mening van paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:08

Ik ben een slechte vlees eter. Als er een stuk vlees ligt op mn bord dan zie ik al gauw een vroljk dier voor me en is mn eetlust weg. Vis eet ik wel graag. Daar heb ik verder niks mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:13

elle108030 schreef:
Zelf naar de slacht brengen en het eten van de paarden uit amerika is een andere zaak, het was voor jou paard beter.

Jij hebt het meerdere malen over 'paarden uit amerika'.
Daaruit kan ik opmerken dat je blijkbaar niet op de hoogte bent van het feit dat er in Amerika helemaal geen paarden geslacht MOGEN worden? Helaas trouwens, ontzettend jammer.
Ze hebben er zelfs een wettelijk verbod op het slachten van paarden.

Dan krijg je dus het hele 'ik dump mijn paard en/of verwaarloos het, want in laten slapen kost geld wat ik nu al helemaal niet heb, dus wacht ik net zo lang tot'ie uit zichzelf eens ooit het loodje gaat leggen'.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 04:29

JoyCiej007 schreef:
En ja zelfs, paardenmelk. Ook dat heeft dat iets zoetige. Ik heb jaren melk gedronken van mijn eigen shetmerrie. Schijnt behalve heel gezond, ook goed te zijn voor allerlei lichamelijke klachten en huid/exceemklachten.
Behoorlijk duur ook trouwens; een litertje paardenmelk kost al gauw € 18,00. Vandaar dat ik wel blij was met m'n eigen melk-shet :)

de paardenmelk help idd bij eczeem klachten en afvoer van schadelijke afval stoffen.Ook de cremes helpen enorm goed bij een droge gevoelige jeukende huid.
Die paarden hebben ons enorm veel te bieden!!! ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:44

onpaard schreef:
Ik ben een slechte vlees eter. Als er een stuk vlees ligt op mn bord dan zie ik al gauw een vroljk dier voor me en is mn eetlust weg. Vis eet ik wel graag. Daar heb ik verder niks mee.

Same :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:12

JoyCiej007 schreef:
elle108030 schreef:
Zelf naar de slacht brengen en het eten van de paarden uit amerika is een andere zaak, het was voor jou paard beter.

Jij hebt het meerdere malen over 'paarden uit amerika'.
Daaruit kan ik opmerken dat je blijkbaar niet op de hoogte bent van het feit dat er in Amerika helemaal geen paarden geslacht MOGEN worden? Helaas trouwens, ontzettend jammer.
Ze hebben er zelfs een wettelijk verbod op het slachten van paarden.

Dan krijg je dus het hele 'ik dump mijn paard en/of verwaarloos het, want in laten slapen kost geld wat ik nu al helemaal niet heb, dus wacht ik net zo lang tot'ie uit zichzelf eens ooit het loodje gaat leggen'.

In Amerika mogen best paarden geslacht worden, alleen niet in de vs. Laten we het werelddeel en het land aub niet gelijk trekken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:01

Sorry Mizora, helemaal gelijk in. VS en Amerika zijn niet geheel hetzelfde nee. Al denk ik wel dat elle....... er niet van op de hoogte was dat in de VS dus geen paarden geslacht mogen worden.

Kwita; ja klopt. Ik heb een chronische huidaandoening en het drinken v/d melk hielp wel degelijk. Nu 2 merries in bezit maar helaas, geen veulens dus geen melk. Het kopen er van doe ik nog zelden; is me toch wat te duur :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:04

Ik vind het het meest diervriendelijke vlees wat er is, ik eet liever paard dan een dier wat voor het vlees is gefokt. Uiteraard wel van Nederlandse bodem of van onze buren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:17

elenaMM77 schreef:
in frikandel maar een heel klein percentage volgens mij,
zo ook in de ragout van kroketten.

in 2007 zat in meer dan 30 procent van alle snacks paardenvlees verwerkt als ik het mij goed herinner.

Friet met stoofvlees, in Belgie, is meestal ook paardenvlees
zelfs de vlaamse friet wordt regelmatig in manenvet (van het paard) gebakken.

ik denk dat iedereen onbewust wel ergens paardenvlees eet.

bewust een stuk minder, immers we hebben een emotionelere band met onze paarden dan met een koe.

ik zal niet snel paardenvlees kopen, maar als iemand het voor mij bereid, wil ik het best opeten. Het is een stuk magerder en ijzerrijker dan rundvlees.

Hier in Limburg is dat echt meestal kalfs of varkens.... Ik zou er niet al te prat op gaan dat dat veelal paard is. ;)

Enfin. Ik ben een hypocriet. Als ik het kan vermijden doe ik het. Ik heb er niks tegen, als anderen het willen eten heb ik daar geen enkel probleem mee maar ik zelf wil het niet bakken of eten. Tuurlijk zal ik wel eens onbewust wat binnen krijgen of gekregen hebben. Zo realistisch ben ik wel. Maar bewust iig niet. :D
Mijn man eet het wel. Als de frituur hier wel paardenvlees zou gebruiken bij hun stoofvlees dan wekelijks. _O- (ik eet geen stoofvlees bij de frituur, het enige stoofvlees dat ik lekker vind is dat volgens het recept van mijn moeder en dat is een recept dat hier niet zo vele gebruikt wordt dus ik pas eigenlijk altijd bij voorbaat al. :') )

Ik kan ook niet zeggen waarom ik het niet wil. Gewoon, gevoel en ja, vreselijk hypocriet maar er is andere keuze genoeg dus ik heb ook geen enkel argument om wel paardenvlees te eten, ik heb het nooit geproefd dus kan best zijn dat het lekker is maar je kan niet missen wat je niet kent dus "tis lekker" is voor mij geen argument. :D En gezien de alternatieven (ik eet sowieso maar beperkt vlees overigens. :+) voel ik ook niet de nood het te kopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:20

Paardenvlees. Heerlijk!
Stoofvlees, rookvlees, biefstuk. Ik houd er van. Werkelijk waar.
Vorig jaar, op een lente fair paardenvlees in worst versie geproefd. Die smaak is zoveel fijner als een cervelaatworst.
Die beste man keek mij verontwaardigt aan "Jij eet paard?" Ja, heerlijk!! Geen probleem.

Ik ben op meerdere vleesbedrijven geweest, kip, varken, koe. En allemaal vind ik het prima.
En voel me niet behoeven om te stoppen met vlees eten. Wát mensen ook willen zeggen en met welke argumenten ze gooien.

Ik ben dol op vlees, ook paardenvlees. Maar hert, konijn, kip, rund, varken en vis gaan er ook heerlijk in.
Wil ook nog graag slang proberen, en cavia lijkt me ook niet verkeerd.
Hond en kat, ook geen probleem mee.

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:54

Wat grappig dat er zoveel meningen zijn!
ik zou zelf niet bewust paardenvlees kopen in de zin van:"ik ga lekker paardenvlees eten". Maar als iemand het voor me klaar zou maken zou ik het gewoon eten. Dat is wat ik doe dus accepteer dat.
gr. Romy

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:11

zo grappig maar je moet het al meer gegeten hebben om de structuur en de smaak te herkennen hoor!
vlees ziet er uit als vlees!

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:21

ik zelf heb het nooit op en wil het ook niet eten. Kennissen en familie eten het wel, ik vind dat hun dat zelf moeten weten maar ze hoeven mij niet te vragen of ik ook een stukje wil haha

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:29

maralyn schreef:
Paardenvlees. Heerlijk!
Vorig jaar, op een lente fair paardenvlees in worst versie geproefd. Die smaak is zoveel fijner als een cervelaatworst.
Die beste man keek mij verontwaardigt aan "Jij eet paard?" Ja, heerlijk!! Geen probleem.

Ik ben op meerdere vleesbedrijven geweest, kip, varken, koe. En allemaal vind ik het prima.
En voel me niet behoeven om te stoppen met vlees eten. Wát mensen ook willen zeggen en met welke argumenten ze gooien.

Ik ben dol op vlees, ook paardenvlees. Maar hert, konijn, kip, rund, varken en vis gaan er ook heerlijk in.

ik vind dit wel niet normaal ver gaan,
wie eet er nou een slang of een cavia.
en een hond of kat? dit gaat echt te ver,

je moet denk ik naar een psycholoog want dit is echt niet goed,
en als je dit niet wilt doen verhuis dan naar china daar eten ze helaas ook hond :(

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:30

ik zelf eet nooit paardenvlees,
maar als ik het voorgeschotelt krijg van vrienden ofzo,
eet ik het gewoon op.
mijn ouders weten dat ik t niet al te fijn vind, dus die geven het me nooit.
heb geen moeite met mensen die paardenvlees eten,
is niet anders dan koeienvlees ofzo toch?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:33

anemoonlena schreef:
maralyn schreef:
Paardenvlees. Heerlijk!

ik vind dit wel niet normaal ver gaan,
wie eet er nou een slang of een cavia.
en een hond of kat? dit gaat echt te ver,

je moet denk ik naar een psycholoog want dit is echt niet goed,
en als je dit niet wilt doen verhuis dan naar china daar eten ze helaas ook hond :(

Cavia wordt best wel veel gegeten op bepaalde plekken, schijnt best heel lekker te zijn.
Slang zelf weleens gegeten (ratelslang), was ook niet verkeerd. Ook antilope gegeten, kangaroe en zelfs krokodil om maar wat uit het lijstje op te noemen.

Honden en katten worden ook al gegeten, zou ik zelf niet doen omdat de manier waarop ze behandeld worden (algemeen en om te "slachten") nogal gruwelijk is, maar zou dat niet zo zijn zou ik het ook wel proberen.

Vind het nogal belachelijk om te zeggen dat iemand dan naar de psych moet. Moet jij ook naar de psych omdat je lammetjes eet, jonge kipjes eet, jonge varkens eet en ga zo maar door? Zijn ook dieren en best hele leuke dieren, kunnen erg leuke huisdieren zijn.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:48

Ik eet het echt niet (ook niet een beetje in friekandel bvb etc).
Ik eet mijn eigen mensen vrienden ook niet op. Dus paarden ook niet. Zo bezie ik het. Ik ben letterlijk heledag bezig met paarden trainen verzorgen etc. En ze dan savonds op me bord te hebben.. echt niet.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:52

Ik ben zelf vegetariër, maar ik vind dat men beter paardenvlees kan eten dan bv varkens (bioindustrie) omdat paarden over het algemeen wel een (fijn) leven hebben gehad. (hiermee zeg ik niet dat alle varkens een slecht leven hebben, maar de meeste wel...)

Bovendien hadden wij tot een paar jaar geleden ook een varken met biggetjes en 2 koeien, waar ik ook gek op was. Die biggen gingen naar de slacht na 10 maanden, die aten mijn ouders en andere familieleden dan. Juist omdat die biggen wel een fijn leven hebben gehad.

Als varkens/paarden/koeien nou allemaal op een goede manier worden gehouden (vrije uitloop, ruimte enz.) maakt het voor mij geen verschil welk dier er geslacht wordt, ik vind het net zo sneu...