ik zit met mijn handen in het haar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:18

Er is een verschil tussen van paarden houden en van paardrijden houden. Jij bent nu tot de conclusie gekomen dat er meer sprake is van paardrijliefde dan van paardenliefde. Als er sprake was van paardenliefde, dan zou je namelijk voor die shet gaan en daar alles uithalen. Zelf kreeg ik op mijn vijftiende na tien jaar zeuren eindelijk een shet en daar heb ik vervolgens 18 jaar mee gedaan voor het eerste echte paard er kwam.

Als ik jouw vader of moeder was, dan zou ik op zich de eerlijkheid kunnen waarderen als je langskwam met de boodschap dat je de shet toch niet meer hoeft, maar ik zou je ook verplichten om het minstens nog een maand of vijf vol te houden. Niet alleen omdat je net bewezen hebt dat je niet nu nog onbetrouwbaar bent in je keuzes (straks is het weer tranen met tuiten huilen omdat je de shet weer terug wilt...), maar ook om de shet een eerlijke kans te geven. De kans is 0% dat je jouw shet nu kunt verkopen nu het land nog nat is en in het voorjaar heeft hij de concurrentie van alle schattige shetveulentjes. Hou de pony bij je, leer hem wat je hem kunt leren en geef hem in de zomer een kans op een goede plek.
Bovendien, als ik een van jouw ouders was, zou ik me ook ernstig achter de oren krabben over jouw financiele inzicht: je rekent nu wel heel mooi voor hoeveel een stal voor een rijpony/paard kost, maar toen je jouw men-shetlander kocht stond je er niet bij stil dat je daarvoor een koets en tuig moet hebben en dat die ook geld kosten... En dat wordt nu ineens gepresenteerd als argument waarom de shet verkocht moet worden? Laat ik het zo zeggen: ik zou de volgende keer dat jij weer een financieel heel aantrekkelijk plaatje schetst over droompony nummer 2 jou eerlijk gezegd niet meer zo serieus nemen. Want met droompony nummer 1 zat het toch ook helemaal goed met dat mennen en zo? En toen niet meer want een koets en tuig kostten ineens toch geld?

Een andere reden waarom ik jou geen paard zou geven is weer om diezelfde reden: paardenliefde vs paardrijliefde. Jij zegt nu dat je meer met een paard kunt en meer van een paard kunt houden omdat je er dan op kunt rijden. :)
Ga eens een paar maand terug in de tijd: in plaats van dat je een shet koopt, ben je verstandig en koop je meteen een paard. Hartstikke leuk want je kunt lekker rijden. Twee maand later krijgt hij een trap in de wei met een nare wond of een peesprobleem tot gevolg waardoor je als recept 4 maanden stalrust en stappen aan de hand krijgt, zonder garantie op genezing. Het standaard recept, zullen we maar zeggen.
Of, het gaat twee maand goed tot je nieuwe Haflinger de wei in mag en daar hoefbevangen vanaf komt waarna jij maanden uit het zadel bent.
Of, nog simpeler: die krijgt die superleuke Fjord waar je het al weken over hebt, en dan blijkt hij liever buiten te rijden dan in de bak. En jij wou eigenlijk liever dressuur trainen...
Dat ga jij niet redden op jouw paardrijliefde alleen. Voor een eigen paard heb je zoals al veel mensen in dit topic proberen te zeggen echt paardenliefde voor nodig: liefde voor het dier, in plaats van liefde voor wat het dier voor jou kunt doen.

Mijn advies aan jouw ouders zou dan ook: de shet verkopen op het moment dat hij een eerlijke kans heeft en dat ook tijd geven (niet 'als hij binnen twee weken niet weg is dan bellen we wel een kennis van een kennis die vaag iemand kent met een kudde...').
En voor de rest: geen eigen paard. Neem rijles, een verzorgpony, bijrijdpaard, leasepaard of noem maar op, alles om jouw paardrijliefde te stillen en dat is ook geen schande, maar als je niet voor een shet kunt zorgen, dan kun je ook niet voor een ziek of chronisch gehandicapt paard zorgen, en dat is helaas toch een groot onderdeel van het houden van paarden - zowel letterlijk als figuurlijk.

piezze

Re: ik zit met mijn handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:23

Iedereen staat daar weer anders in. Sommige mensen ruilen heel gemakkelijk paarden in. Ieder zijn.goed recht

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:17

pol1 schreef:
elenaMM77 schreef:
ook laat liefde voor een paard zich niet afmeten in hoevaak je precies op stal bent, 1x per week, 6 keer per week, of een tentje voor z'n box zetten en er permanent naast gaan liggen.

Deze snap ik niet helemaal??

dat was aan ariatje,

omdat het uiteindelijk geen klik hebben met een menpony en daardoor ook met tegenzin met de pony bezig zijn omdat de toekomst toch leidt naar een pony waar je niet mee kunt rijden, helemaal niets zegt over of je wel of geen liefde voor ponies/paarden hebt. juist het lef hebben om te zeggen, dit is niet wat ik dacht te vinden en deze pony en ik hebben eigenlijk geen toekomst, getuigd in mijn ogen van liefde voor paarden. anders had ze het wel zo gelaten en gewoon uiteindelijk niet meer naar stal gegaan.

feit dat je geen of weinig gevoel hebt met een type, of het nu een eigen pony is of niet, zegt niets over de liefde voor paarden die iemand hebt.. als je van honden houdt, wil nog niet zeggen dat je ook van alle soorten honden houdt.. moet je kijken hoeveel mensen denken dat ze een geschikt dier hebben gevonden en uiteindelijk zitten met een situatie die voor mens en dier niet fijn is.. dat zegt niets over of die mensen van dat diersoort houden, zelfs niet of ze van dat specifieke dier houden..

liefde laat zich niet op die manier meten, net zo min als op de andere manieren die ik schetste.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:22

xyzutu2 schreef:
Er is een verschil tussen van paarden houden en van paardrijden houden. Jij bent nu tot de conclusie gekomen dat er meer sprake is van paardrijliefde dan van paardenliefde. Als er sprake was van paardenliefde, dan zou je namelijk voor die shet gaan en daar alles uithalen. Zelf kreeg ik op mijn vijftiende na tien jaar zeuren eindelijk een shet en daar heb ik vervolgens 18 jaar mee gedaan voor het eerste echte paard er kwam.

Als ik jouw vader of moeder was, dan zou ik op zich de eerlijkheid kunnen waarderen als je langskwam met de boodschap dat je de shet toch niet meer hoeft, maar ik zou je ook verplichten om het minstens nog een maand of vijf vol te houden. Niet alleen omdat je net bewezen hebt dat je niet nu nog onbetrouwbaar bent in je keuzes (straks is het weer tranen met tuiten huilen omdat je de shet weer terug wilt...), maar ook om de shet een eerlijke kans te geven. De kans is 0% dat je jouw shet nu kunt verkopen nu het land nog nat is en in het voorjaar heeft hij de concurrentie van alle schattige shetveulentjes. Hou de pony bij je, leer hem wat je hem kunt leren en geef hem in de zomer een kans op een goede plek.
Bovendien, als ik een van jouw ouders was, zou ik me ook ernstig achter de oren krabben over jouw financiele inzicht: je rekent nu wel heel mooi voor hoeveel een stal voor een rijpony/paard kost, maar toen je jouw men-shetlander kocht stond je er niet bij stil dat je daarvoor een koets en tuig moet hebben en dat die ook geld kosten... En dat wordt nu ineens gepresenteerd als argument waarom de shet verkocht moet worden? Laat ik het zo zeggen: ik zou de volgende keer dat jij weer een financieel heel aantrekkelijk plaatje schetst over droompony nummer 2 jou eerlijk gezegd niet meer zo serieus nemen. Want met droompony nummer 1 zat het toch ook helemaal goed met dat mennen en zo? En toen niet meer want een koets en tuig kostten ineens toch geld?

Een andere reden waarom ik jou geen paard zou geven is weer om diezelfde reden: paardenliefde vs paardrijliefde. Jij zegt nu dat je meer met een paard kunt en meer van een paard kunt houden omdat je er dan op kunt rijden. :)
Ga eens een paar maand terug in de tijd: in plaats van dat je een shet koopt, ben je verstandig en koop je meteen een paard. Hartstikke leuk want je kunt lekker rijden. Twee maand later krijgt hij een trap in de wei met een nare wond of een peesprobleem tot gevolg waardoor je als recept 4 maanden stalrust en stappen aan de hand krijgt, zonder garantie op genezing. Het standaard recept, zullen we maar zeggen.
Of, het gaat twee maand goed tot je nieuwe Haflinger de wei in mag en daar hoefbevangen vanaf komt waarna jij maanden uit het zadel bent.
Of, nog simpeler: die krijgt die superleuke Fjord waar je het al weken over hebt, en dan blijkt hij liever buiten te rijden dan in de bak. En jij wou eigenlijk liever dressuur trainen...
Dat ga jij niet redden op jouw paardrijliefde alleen. Voor een eigen paard heb je zoals al veel mensen in dit topic proberen te zeggen echt paardenliefde voor nodig: liefde voor het dier, in plaats van liefde voor wat het dier voor jou kunt doen.

Mijn advies aan jouw ouders zou dan ook: de shet verkopen op het moment dat hij een eerlijke kans heeft en dat ook tijd geven (niet 'als hij binnen twee weken niet weg is dan bellen we wel een kennis van een kennis die vaag iemand kent met een kudde...').
En voor de rest: geen eigen paard. Neem rijles, een verzorgpony, bijrijdpaard, leasepaard of noem maar op, alles om jouw paardrijliefde te stillen en dat is ook geen schande, maar als je niet voor een shet kunt zorgen, dan kun je ook niet voor een ziek of chronisch gehandicapt paard zorgen, en dat is helaas toch een groot onderdeel van het houden van paarden - zowel letterlijk als figuurlijk.

opnieuw paardenliefde en voorkeur voor een specifiek type gaan prima hand in hand..

ik houd enorm van honden, zit vol honden liefhebber, maar heb compleet niets met chihuwas omdat je er gewoon voor mij niets mee kunt wat ik in een hond zoek..

er is een compleet plaatje van je ideale paard of pony.. voor de een hoort daar het rijden bij,
voor een ander maakt dat niets uit..

voor jou maakt dat blijkbaar niets uit..

ik zou ook nooit een pony willen hebben waar ik niet mee de bossen in kan rijden..
in jouw ogen heb ik dus geen paardenliefde, maar paardrijliefde?

paardenliefde staat niet gelijk aan een paard aanhouden tegen beter weten in.
paardenliefde bestaat in mijn ogen in een beslissing nemen die het beste is voor je dier..
En als jij geen plezier hebt in een kleine pony waar je alleen mee kunt mennen omdat jouw plezier bestaat uit samen rondzwerven in de bossen zonder karretje, dan getuigd het van paardenliefde dat je een dier dan afstaat aan iemand die er wel maximaal plezier uit haalt en zelf een dier zoekt wat voor de volle 100% bij jouw wensen past.

waarom ben je anders zelf na een shet over gestapt naar een paard? blijkbaar was een shet toch ook uiteindelijk niet wat je uiteindelijk wilde hebben?

dan heb je het dus niet over paardenliefde maar over de discussie, mag je een paard of pony verkopen omdat je andere interesses hebt gekregen waarvoor een specifiek dier niet geschikt is. Dat staat los van paardenliefde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:35

elenaMM77 schreef:
ik zou ook nooit een pony willen hebben waar ik niet mee de bossen in kan rijden..

Ja?

Citaat:
waarom ben je anders zelf na een shet over gestapt naar een paard? blijkbaar was een shet toch ook uiteindelijk niet wat je uiteindelijk wilde hebben?

Ik heb de shet niet voor het paard ingeruild. Ze zijn er nog allemaal. :)
Dat argument is niet zo zinvol, want dat zou namelijk ook betekenen dat als je 1 hond hebt je nooit een 2e of 3e hond erbij kunt nemen - want dat zou in jouw woorden dus betekenen dat je niet genoeg van die eerste hond hield.

Citaat:
dan heb je het dus niet over paardenliefde maar over de discussie, mag je een paard of pony verkopen omdat je andere interesses hebt gekregen waarvoor een specifiek dier niet geschikt is. Dat staat los van paardenliefde

Mijn antwoord was geen antwoord op welke discussie je er hierboven ook bijhaalt: het was een antwoord op jouw openingspost, waarbij het ging om het feit dat je als 14-jarig je liefste wens hebt gekregen en je er na een paar maanden achterkomt dat dat helemaal niet jouw liefst wens was. Jij vroeg je in de openingspost af wat je A) moest doen richting de pony en B) moest doen richting je ouders, en hoe die daarop zouden kunnen reageren.
Mijn post beval puur mijn antwoorden op de vragen die jij stelde. Dat jij het er niet mee eens bent is een tweede, maar dat betekent nog niet dat ik het over een compleet andere discussie heb. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:41

elenaMM77 schreef:

Ja?
Maar daar is toch niets mis mee?
Ik ken zat mensen die heel erg van wedstrijden rijden houden en die er ook eerlijk voor uitkomen dat als ze niet meer wedstrijden kunnen rijden, het voor hun ophoudt. Wat ik probeer te zeggen: het is niet erg dat jij liever wilt ponyrijden dan een pony bezitten, maar dat is wel iets waar jouw ouders waarschijnlijk (hopelijk) mee rekening zullen houden als ze gaan nadenken over rijpony nummer 2: want wat als die om wat voor reden ook niet meer bereden kan worden, wil ze dan rijpony nummer 3? Haar trackrecord voor het geinteresseerd blijven in pony's die niet aan haar ideaalbeeld van rijden kunnen voldoen is namelijk niet echt geweldig na pony nummer 1.
Het heeft ook helemaal geen zin om pissig te worden op mij omdat ik dit zeg. 8-) Dit is gewoon iets heel logisch wat jouw ouders waarschijnlijk ook door het hoofd zal schieten als jij om rijpony nummer 2 vraagt, met als reden omdat je op deze niet kunt rijden.

Citaat:

Ik heb de shet niet voor het paard ingeruild. Ze zijn er nog allemaal. :)
Verder is dat argument ook niet zo heel erg zinnig, want volgens jouw woorden zou dat dan namelijk ook betekenen dat als je 1 hond hebt, je er nooit een 2e of 3e hond erbij kunt nemen - want dat zou dan betekenen dat je niet genoeg van die eerste hond hield?

Citaat:

Mijn antwoord was geen antwoord op welke discussie je er hierboven ook bijsleept: het was een antwoord op jouw openingspost, waarbij het ging om het feit dat je als 14-jarige je liefste wens hebt gekregen, en je er na een paar maanden achterkomt dat dat helemaal niet jouw liefst wens was. Jij vroeg je in de openingspost af wat je A) moest doen richting de pony en B) moest doen richting je ouders, en hoe die daarop zouden kunnen reageren.
Mijn post beval al mijn antwoorden op de vragen die jij stelde. Dat jij die antwoorden en mogelijke gedachtegangen van jouw ouders liever niet hoort is een tweede, maar dat betekent nog niet dat ik het over een compleet andere discussie heb. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-16 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:43

Laurapalmer schreef:
Ik mis toch ook wel een klein stukje verantwoorlijkheid van haar ouders.ook als het geen paarden mensen zijn..gezond verstand weet toch wel dat een meisje van 1.75 niets aan een shetveulen heeft.we praten over een levend wezen!!als daar van huis uit zo makkelijk over word gedaan,snap ik waarom ts die verantwoording mist..ts is een kind van 14,helemaal niet raar dat zich 'vergist.de droom van eigen pony is groot!ik vind de reacties keihard tegenover een kind van 14

Onze ruin is pas ziek geweest,klein overzicht qua budget gemaakt..iig gemiddelde kosten per mnd 750 euro.
en dan sta ik ook nog op een doe het zelf stal

Sorry maar die regel slaat echt nergens op...
Ik heb op mijn 12e mijn eigen shet (hij was toen ook 2 jaar) zelf mogen kopen van mijn ouders. En ook ik ben Een vrij lange meid (ben inmiddels 1.76, was toen rond 1.70) Ook mijn droom was om een eigen pony te hebben. Wat voor pony maakte me totaal niet uit... Ik ben nu 5 jaar verder en heb die shet nog steeds. Ik ben door die shet gaan inzien dat er daadwerkelijk meer bij komt dan alleen het 'rijden', want ook ik vind rijden enorm leuk. Maar een paard heeft ook goeie verzorging ed. nodig en dat heb ik door mijn shet geleerd omdat je daar niet op kan rijden met mijn lengte. Ook heeft die shet mij enorm veel geleerd over het gedrag en de taal van paarden doordat ik met hem grondwerk en vrijheidsdressuur ging doen. Dus dat een 14 jarige niets aan een shet veulen kan hebben is een beetje onzin.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:53

Paardenliefde of paardrijliefde...hahaha. En dat in een uitgebreidde uitleg tegen een meisje van 14.

Alsof we allemaal hier op bokt ons paard houden als er iets is. Doek de Markt maar op.

ts veel succes.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:11

Het punt is dat TS na 4 maanden de handdoek al in de ring gooit.
Dan heeft ze er of helemaal niet rieel over nagedacht of ze heeft niet dat wat je moet hebben om voor een pony/paard te zorgen.
Dat geeft helemaal niet, TS is immers pas 14 jaar maar deze pony omruilen voor een ander gaat er op termijn niet voor zorgen dat ze beter in staat is voor een pony te zorgen.
Ook de nieuwe pony kan tegen vallen, niet van buitenritten houden of juist niet van springen enz enz.
Kan extra verzorging nodig hebben en bergen meer kosten als het wat mankeert en dat overziet TS duidelijk nog niet.

Advies blijft dus: pony verkopen en voorlopig blijven bijrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:19

Cowgirl schreef:
Paardenliefde of paardrijliefde...hahaha. En dat in een uitgebreidde uitleg tegen een meisje van 14.

Alsof we allemaal hier op bokt ons paard houden als er iets is. Doek de Markt maar op.

ts veel succes.

Eerst was ze 17. Moest vervolgens het 1e bericht aanpassen omdat ze ineens 14 werd. :+

Er zijn zat mensen die uit paardrijliefde een paard kopen - bijvoorbeeld mijn kennissen die wedstrijden rijden. Alleen kopen die dat paard van hun eigen geld en doordat ze daarvoor moeten sparen dus ook pas als ze er vrij goed over hebben kunnen nadenken wat ze nu eigenlijk willen. En als die klik er toch niet is, dan verkopen ze weer. No problem.
TS zit echter in een situatie dat een ander (vader/moeder) voor het paard betaalt en dat die waarschijnlijk dus een volgend paard ook pas koopt als ze nu wél zeker weet wat ze wil. Die zullen zich nu waarschijnlijk toch even achter de oren krabben van of er nu sprake is van paardenliefde of paardrijliefde, en of dat laatste (inclusief alle risico's op verkopen als het volgende paard ook niet helemaal is wat ze wil doen) wel is wat zíj als ouders zoeken. Genoeg ouders die om die reden bij paard nummer 2 zeggen; die betaal je zelf maar, laat maar even zien dát je het echt wilt en denk maar even over na over wát je nou eigenlijk wilt.

Ik kan natuurlijk ook zeggen: toppie ts! shet eruit en paard erin, voor iedereen beter!
Maar als ze zich afvraagt hoe ouders hier tegenover staan, dan is wat ik schrijf wel een vrij standaard reactie. En natuurlijk vindt ze het vervelend om dat hier te lezen en wordt ze pissig op mij :+ - maar aan de andere kant heeft ze door wat ik opsom wel het voordeel dat ze weet wat ze van het gesprek kan verwachten, en volgens mij is dat waar ze om vroeg.
Ook al is ze 14, ik kan haar en haar vraag toch wel gewoon serieus nemen en ook zo beantwoorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:47

Ken het ts, iets andere situatie maar heb op mijn 12e een pony gekregen.
Wou het al heel lang, maar bleek totaal niet bij mij te passen. Veelste druk en sterk.
Ik was er na een tijd ook flink bang voor.
Ook mijn ouders hebben niet zoveel met paarden dus kwamen niet vaak.
Uiteindelijj toch gezegd dat ik hem echt niet leuk vond.
Pony is naar superhuisje gegaan en ik heb een andere gekregen.
Die heb ik nog steeds

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 03:54

mensen kunnen van mening veranderen...dus ook ts!
Ik wens je wijsheid toe en blijf eerlijk, is het echt niet leuk praat er ook eerlijk over!
Je mist het rijden, zoek een verzorgpony er bij(vaak gratis) of de beste tip een bijrijdpaard en ook de pony verkopen kost vaak wel geld maar goedkoper dan een dier onderhouden waar je niets mee hebt!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 06:46

Cowgirl schreef:

ts veel succes.

Waarom verontrust mij deze opmerking van een vrijwilliger van de dierenambulance?
Het gaat erom dat de TS verantwoording leert te nemen zeker op haar leeftijd!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 07:15

Hee TS,

Ik vind het erg goed van je dat je eerlijk naar jezelf en de pony bent.

Als jij echt geen plezier er uit haalt om met het shetje bezig te zijn, zal ik hem, zoals je zelf zegt, een ander baasje voor hem/haar zoeken.

Ik ben wel 17, en ik had op mijn 14e /15e ook de mogelijkheid tot een eigen pony. Ik heb het toen niet gedaan omdat ik zag dat als ik ouder was, het niet zou lukken. Ik ben nu bezig met mijn autorijlessen, ik heb een vriend, ik ga 5 dagen naar school, ik moet tijd besteden aan vrienden, ik moet vanaf april 1 jaar op stage naar het buitenland en hierna ga ik op kamers voor een vervolgopleiding.En ik ben blij dat ik het toen niet heb gedaan. Ik zou op dit moment de onderhoud van een rijpaard er niet bij kunnen hebben. De conditie op pijl houden, er elke dag heen. Wel heb ik hiernaast een bijrijdpaard, en dat vind ik heel fijn en kan ik onderhouden omdat je het met 2 mensen doet.

Maar ik kan je zeggen: nu heb je nog niet veel om je vrije tijd mee in te plannen. Maar zodra je 16 bent wordt dat wel anders. Ook kan je het geld wat je nu uitgeeft aan je eigen paard, zo veel beter gebruiken voor je toekomst.

Ik begrijp je helemaal, ik snap dat je het dolgraag wilt. Maar een pleziertje voor 3 jaar, en dan verkopen omdat je andere dingen moet doen: is voor jou heel naar, en ook voor het paard.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 07:25

ariatje schreef:
Cowgirl schreef:

ts veel succes.

Waarom verontrust mij deze opmerking van een vrijwilliger van de dierenambulance?

Wat heeft in vredesnaam haar vrijwilligerswerk ermee te maken?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 07:32

Wees eerlijk tegen je ouders en vertel het.

Verstandig om de pony te verkopen. Jij vindt het niet leuk en de pony verdient een kans op een baas, die volgend jaar lekker met hem aan het werk gaat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:00

teddy01 schreef:
ik ben totaal geen iemand waarbij rijden op nummer 1 staat, ik vind longeren, grondwerk, vrijheidsdressuur enz. ook leuk maar als ik de mogelijkheid heb om vaker te rijden en de shet een goed leven te gunnen bij iemand die er meer plezier aan heeft doe ik dat liever dan de shet te houden omdat mensen op bokt zeggen dat het een levend wezen is en dat ik het maar aan moet kijken, vandaar! Paarden zijn heel belangrijk voor mij, als ik even vrijetijd heb ben ik op stal te vinden dus dat zit aardig diep en mijn ouders weten dat ook

Ik ben het met spatter en xyz... eens. Zeker met bovenstaande post in het achterhoofd.

De zaken die je hier noemt, zijn dingen die je ook met je shet kunt (gaan) doen. En daarnaast rijd je al twee keer per week. Op andere paarden. Dus je hebt toch precies wat je wilt (althans wat je aangeeft te willen)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:25

ariatje schreef:
Cowgirl schreef:

ts veel succes.

Waarom verontrust je dat...dat hoeft echt niet hoor :(:)

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 09:25

Gientje12 schreef:
In welk opzicht heb je er geen zin meer in?
Welke dingen doe je allemaal met je shet?
Je zou anders ook andere dingen kunnen gaan uit proberen.. een pony is echt niet alleen leuk om te rijden. Je kunt ook wandelen, grondwerk en dit uitbreiden naar vrijheidsdressuur en later als ze hoofdstel in kan zou je kunnen langelijnen?

Er kan natuurlijk ook geen klik zijn met de pony.. dit zullen je ouders wel begrijpen lijkt me

Ik wandel en langelijn met haar, beide bitloos. Soms doe ik wat grondwerk met vd alleen ze mag nog niet longeren wegens haar leeftijd dus dat zit er niet in.

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 09:26

kwita schreef:
mensen kunnen van mening veranderen...dus ook ts!
Ik wens je wijsheid toe en blijf eerlijk, is het echt niet leuk praat er ook eerlijk over!
Je mist het rijden, zoek een verzorgpony er bij(vaak gratis) of de beste tip een bijrijdpaard en ook de pony verkopen kost vaak wel geld maar goedkoper dan een dier onderhouden waar je niets mee hebt!

Dankuwel!

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 09:27

xyzutu2 schreef:
Cowgirl schreef:

ts veel succes.

Eerst was ze 17. Moest vervolgens het 1e bericht aanpassen omdat ze ineens 14 werd. :+

Er zijn zat mensen die uit paardrijliefde een paard kopen - bijvoorbeeld mijn kennissen die wedstrijden rijden. Alleen kopen die dat paard van hun eigen geld en doordat ze daarvoor moeten sparen dus ook pas als ze er vrij goed over hebben kunnen nadenken wat ze nu eigenlijk willen. En als die klik er toch niet is, dan verkopen ze weer. No problem.
TS zit echter in een situatie dat een ander (vader/moeder) voor het paard betaalt en dat die waarschijnlijk dus een volgend paard ook pas koopt als ze nu wél zeker weet wat ze wil. Die zullen zich nu waarschijnlijk toch even achter de oren krabben van of er nu sprake is van paardenliefde of paardrijliefde, en of dat laatste (inclusief alle risico's op verkopen als het volgende paard ook niet helemaal is wat ze wil doen) wel is wat zíj als ouders zoeken. Genoeg ouders die om die reden bij paard nummer 2 zeggen; die betaal je zelf maar, laat maar even zien dát je het echt wilt en denk maar even over na over wát je nou eigenlijk wilt.

Ik kan natuurlijk ook zeggen: toppie ts! shet eruit en paard erin, voor iedereen beter!
Maar als ze zich afvraagt hoe ouders hier tegenover staan, dan is wat ik schrijf wel een vrij standaard reactie. En natuurlijk vindt ze het vervelend om dat hier te lezen en wordt ze pissig op mij :+ - maar aan de andere kant heeft ze door wat ik opsom wel het voordeel dat ze weet wat ze van het gesprek kan verwachten, en volgens mij is dat waar ze om vroeg.
Ook al is ze 14, ik kan haar en haar vraag toch wel gewoon serieus nemen en ook zo beantwoorden?

Stond op mijn profiel, betekend niet dat het zo is ;)

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 09:36

even over de discussie paardenliefde/paardrijliefde, ik denk dat ik het allebei heb. Rijden staat totaal niet op nummer 1 wat ik al eerder gezegd had. Het gaat om de shetlander, ik ben erachter gekomen dat ik de kleintjes toch niet zo leuk vind om mee te werken wat ik eerst wel dacht. Net als dat ik liever met warmbloeden werk dan met koudbloeden dat betekent toch ook niet dat ik alleen liefde heb voor warmbloeden? nee, ik heb er alleen meer mee. Dit is dus ook met een shet en pony/paard, daar kan ik mee tutten en alles doen wat ik met een shet kan doen maar ook af en toe even rond hobbelen, het gaat mij dus niet zozeer om het rijden maar om het idee van grote/kleine pony en dan als bonus kunnen rijden gaat mijn voorkeur naar uit. Dat mijn voorkeur toch naar rijden afgaat betekend niet dat ik alleen maar van rijden houd, totaal niet. Een paard is een dier en die heeft verzorging nodig ik vind dat hartstikke leuk om te doen maar rijden ook, die paardenliefde is er dus ook en niet alleen paardrijliefde. Ook dingen als uitmesten vind ik niet erg omdat ik weet dat de pony blij is als ie een schoon bed heeft, ik ken mensen en die laten het liefst hun paard op en af zadelen en door iemand anders los en uitstappen omdat ze alleen willen rijden. Zo werk ik echt niet, toen ik op zoek was naar een nieuwe manege een aantal jaar geleden heb ik er 2 overgeslagen omdat zij daar voor je opzadelden en ik wilde dit zelf doen en leren. En nog steeds is dit zo :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:55

Hey TS, ik vind jou heel volwassen praten voor jouw leeftijd en ik ben er zeker van dat jouw verantwoordelijkheidsgevoel tot een goed gesprek gaat leiden met je ouders.
Heel wijs van je dat je dit ten eerste durft toegeven en een oplossing zoekt!

Er is niets mis mee om dit bloot te leggen aan je ouders, als zelf ouder zijnde zou ik dit toch heel graag hebben dat mijn dochter me dit kwam vertellen ipv het niet te durven en alles op zijn beloop te laten.

Je hebt het nu kunnen ondervinden dat een shet jouw ding niet is, en als je er al veel mee gewerkt hebt zal hij beslist wel een goede thuis vinden.

Je moet je hartje volgen want dit blijft anders toch niet duren. Tegen je zin een hobby uitvoeren is niet leuk. Schraap al je moed bij elkaar en vraag je ouders om eens even naar je verhaal te luisteren.
Het lukt je wel, ga er gewoon voor....je hebt niets te verliezen, komt wel goed!

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:22

Hoi TS, nou het is een boeiende topic geworden. En ook ik heb bewondering voor je dat je het eerlijk toegeeft dat dit paardje niet is wat je wilde. Vroeguuuh ;) heel lang moeten zeuren om een hond en om mijn hand niet te overvragen akkoord gegaan met een piepklein hondje uit 't asiel... maar ik wilde een hele grote hond, had een bepaald type ras voor ogen maar durfde dit niet te vragen. Ach, het kleine hondje heel lang gehad en er goed voor gezorgd maar om nou te zeggen dat ik er veel plezier aan beleefde. Ik heb nu een hele grote hond! Ik kan me zo goed voorstellen dat je ook heel graag wil rijden. En ik denk als je echt plezier beleeft aan je paard, mede omdat je er op kunt rijden, dat de zorg voor het paard dan vanzelf gaat. Soms maak je een vergissing, neem je een niet zo'n handige beslissing en dat mag, zeker als je 17 jaar bent. Een goed plekje zoeken voor dit paardje en hopen op begrip van je ouders. Ik zou zeggen *\o/* *\o/* *\o/*

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:43

@mowgli

Dan ben jij misschien uitzondering op de regel!ik zou mijn 'lange' dochter geen shet geven alleen maar omdat ze een pony wil..