kind van 6 al op een pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:01

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:07

Elmars_Floor schreef:
https://youtu.be/1wSRXUaUhz0 dit is mijn dochtertje 5 Jr. Op grease (van bokker grease) zonder zadel :o /3

<3 schitterend, lekker spelenderwijs met de pony aan de gang!

Ik lees hier veel mensen die trouwens beweren dat een kind van 6 niet kan opzadelen? Sorry maar hier leren ze vanaf 4 jaar om zo zelfstandig mogelijk een paard te verzorgen en te zadelen. Kunststof zadeltjes dragen ze helemaal zelf en ja er op leggen lukt ze vaak ook zelfstandig. Als het echt niet gaat krijgen ze hulp, maar eerst zelf proberen.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:08

Ik was precies 2 weken oud toen ik voor het eerst op een paard zat.. een paard van 168 wel te verstaan.
Met 2 reed ik op een grote E-pony los door de bak, stap en draf, galopperen mocht ik nog niet.
toen ik 5 was, heb ik een oude C-pony gekregen waar ik goed op heb leren rijden, en toen ik 10 was mijn huidige E-pony gekregen (staat nu te koop).
Opzadelen, alles deed ik zelf!

Mijn moeder is instructrice, dus dat speelt wel mee.

edit: Ik moest wel huilen.. maar dat was omdat mijn moeder het na 2 uur rijden wel zat was en ik van die pony af moest komen... waar ik het overduidelijk niet mee eens was :')
Laatst bijgewerkt door xmichxrocky op 12-08-15 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:08

dit meisje is er ook duidelijk al aan toe..
hoelang doen de meesten erover om zo te kunnen zitten..

dit meisje is 3

de oplettende kijker ziet dat het paard het meisje gehoorzaamt en niet de stem van mama aandraaft en galoppeert.. als er enige twijfel is, dan kun je het bij deel twee overduidelijk zien, na het omdraaien van het paard op de andere hand, zet ze hem zonder opdracht van mama in galop.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-08-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Orthos

Re: kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:12

Ik begon vanaf mijn 4e met paardrijden. Had toen super veel lef dus vond ook niets eng of wat dan ook. Ik leerde vrij snel dus opzadelen van de kleine pony's zat er wel al vroeg in. Doordat de manege meer een handelsstal was zat ik bijna elke week op een andere pony.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:15

Sababber schreef:
Elmars_Floor schreef:
https://youtu.be/1wSRXUaUhz0 dit is mijn dochtertje 5 Jr. Op grease (van bokker grease) zonder zadel :o /3

<3 schitterend, lekker spelenderwijs met de pony aan de gang!

Ik lees hier veel mensen die trouwens beweren dat een kind van 6 niet kan opzadelen? Sorry maar hier leren ze vanaf 4 jaar om zo zelfstandig mogelijk een paard te verzorgen en te zadelen. Kunststof zadeltjes dragen ze helemaal zelf en ja er op leggen lukt ze vaak ook zelfstandig. Als het echt niet gaat krijgen ze hulp, maar eerst zelf proberen.

Op de manege waar ik help bij de guppen doen we dit vooral uit veiligheid voor de kindjes!
Pony's waar de kindjes op rijden staan bijna allemaal in een loopstal, we willen het risico niet lopen dat er wat gebeurd :o Verder tillen ze wel zelf het zadel en hoofdstel na het afzadelen (hier helpen sommige overigens wel mee) en maken keurig het bit schoon :j

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:19

Ik was 5 toen ik op ponyles mocht, met 6 jaar mijn eerste eigen pony in de tuin. Daar is echt niks mis mee hoor.

Ben vaak genoeg gevallen dat hoort er nu eenmaal bij. Ik hoop dat als ik later kinderen krijg zij mijn liefde voor paarden ook meekrijgen, ze zullen er dan vroeg genoeg bij zijn haha!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:21

Mijn dochters zaten ook op paardrijden en de jongste was meen ik zes of zeven. Zij reed binnen de kortste keren de sterren van de hemel op de moeilijkste pony's. Smeken om een pony te leasen waar ze trouw heel lang voor heeft gezorgd en altijd helpen op de manege. Het heeft haar heel veel goeds gebracht, verantwoordelijkheid en de liefde voor paarden(dieren). Ik denk dat het ook heel erg per kind verschilt of ze er zo jong al aan toe zijn. Mijn kleindochter is nu acht en rijdt toevallig bij dezelfde manege.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:23

Ik heb zelf een tijdje meegeholpen tijdens met de lessen.
Ik vond het juist leuk om te zien hoe die kleintjes eerst helemaal niks kunnen en een jaar verder amper nog hulp nodig hebben.

En ja natuurlijk heb je jankerds er tussen zitten, maar meestal is wat geduld hebben genoeg hoor.
Ik had toen 1 kindje erbij zitten die was zo bang en onzeker. Die kon je 100 keer iets laten zien en nog steeds durfde/kon ze 't niet.. maar ze had er uiteindelijk wel altijd plezier in, en daar gaat het toch om?

Ik snap natuurlijk als je niet zoveel mensen hebt rondlopen en weinig tijd hebt dat 't wat lastiger word.. maar dan ben ik nog steeds van mening dat sommige mensen ietsjes meer geduld moeten hebben.

En dan heb je nog de kindjes die het eigenlijk helemaal niet leuk vinden maar gepusht worden door de ouders om het leuk te vinden.
Tja dan kun je inderdaad beter een andere sport zoeken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:40

gwennndolyn schreef:
Op de manege waar ik help bij de guppen doen we dit vooral uit veiligheid voor de kindjes!
Pony's waar de kindjes op rijden staan bijna allemaal in een loopstal, we willen het risico niet lopen dat er wat gebeurd :o Verder tillen ze wel zelf het zadel en hoofdstel na het afzadelen (hier helpen sommige overigens wel mee) en maken keurig het bit schoon :j

De kinderen hebben niks in de stal te zoeken hier.. ja, pony er uithalen. Buiten vast zetten met een door de kindjes zelf gelegde paardenknoop. Vervolgens lekker poetsen, tutten, kroelen, hoeven krabben, zadelen en als er dan nog tijd is, dan gaan ze er nog even op.

Veiligheid boven alles, niet onder de pony, achterlangs is hand op de billen en praten, singelen doen ze op het 1e gaatje, om de handeling te kunnen. Maar ik singel aan. Ze mogen de paarden niet voeren, ook geen suikerklontjes of snoepjes. Worden ze alleen maar vervelend van.

Ouders mogen best kijken. Maar blijven buiten de hekken, en bemoeien zich niet met de kinderen of de les.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:46

Sababber schreef:
gwennndolyn schreef:

De kinderen hebben niks in de stal te zoeken hier.. ja, pony er uithalen. Buiten vast zetten met een door de kindjes zelf gelegde paardenknoop. Vervolgens lekker poetsen, tutten, kroelen, hoeven krabben, zadelen en als er dan nog tijd is, dan gaan ze er nog even op.

Veiligheid boven alles, niet onder de pony, achterlangs is hand op de billen en praten, singelen doen ze op het 1e gaatje, om de handeling te kunnen. Maar ik singel aan. Ze mogen de paarden niet voeren, ook geen suikerklontjes of snoepjes. Worden ze alleen maar vervelend van.

Ouders mogen best kijken. Maar blijven buiten de hekken, en bemoeien zich niet met de kinderen of de les.

Bij ons staat ook veiligheid boven alles! Daarom zadelen wij de pony's voor ze op en af. Als de pony dus weer naar stal moet mogen zij helpen afzadelen (ik of iemand houd de pony voor ze vast en help ze er dus ook gewoon bij!)
Ouders laten het bij ons maar al te graag aan ons over omdat wij de gene zijn met verstand ;)
Als er oudere zussen/broers of ouders zijn met ervaring en dus ook bij ons lessen helpen die met het afzadelen. Kinderen komen verder ook niet in stal en afzadelen gebeurd dus ook buiten de stal voor veiligheid.
EDIT
Pony's worden trouwens door ons uit de loopstal gehaald wegens veiligheid.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:58

sardientje schreef:
Hmmmmm, ik snap jullie wel, maar een ding: ik wil (echt FF sirieus:NEVER) kleine kinderen niet aan de kant schoppen en afkeuren, sirieus niet. Zo ben ik niet. Alleen, misschien ben ik wel bezorgd ja, kan toch? Ik kan er ook niets aan doen, vaak help ik ook in de stallen. :j dat vind ik harstike leuk, alleen ze moeten toch ook zelf leren? Mijn moeder zei altijd: ook zelf leren, niet alleen anderen om hulp vragen. In het begin sjauwde natuurlijk ook iedereen een zadel voor me, maar na 3 maanden rijden, kon ik het al zelfstandig :) oefening baart kunst, dat is waar. Ik ben niet jaloers, maar jullie hebben me wel aan het denken gezet: hoe was ik vroeger? eigenlijk precies hetzelfde, dus ik geef toe, jullie hebben gelijk. Ik hoop dat me dit bericht je de discussie stopt. Groetjes ;)
willen jullie dit alsjeblieft lezen voor je een reactie plaatst?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:04

Ts, wat wil je nou? Je start een discussie over dat kinderen onder de 6 jaar niet op een paard zouden moeten rijden in jouw opinie.

Vervolgens komt er tegenlicht, ga je er ineens in mee. En mag er eigenlijk niet verder meer op ingehaakt worden?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:08

elenaMM77 schreef:
dit meisje is er ook duidelijk al aan toe..
hoelang doen de meesten erover om zo te kunnen zitten..

dit meisje is 3

[ Video ]

de oplettende kijker ziet dat het paard het meisje gehoorzaamt en niet de stem van mama aandraaft en galoppeert.. als er enige twijfel is, dan kun je het bij deel twee overduidelijk zien, na het omdraaien van het paard op de andere hand, zet ze hem zonder opdracht van mama in galop.

Wauw,ik wou dat ik dat kon, zo gecontroleerd!!! Oké, je hebt me overtuigt :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:10

Ik ben op mijn 5e begonnen, nooit nadelen van gehad en nu bijna 20 jaar later nog steeds even gek op paarden en paardrijden. In het begin is het altijd doorzetten, maar een goede manege (want daar begint het 99% van de tijd) weet het leuk te houden met fijne pony's ook voor de aller kleinsten. Dus ik zie het probleem niet zo.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:11

Sababber schreef:
Ts, wat wil je nou? Je start een discussie over dat kinderen onder de 6 jaar niet op een paard zouden moeten rijden in jouw opinie.

Vervolgens komt er tegenlicht, ga je er ineens in mee. En mag er eigenlijk niet verder meer op ingehaakt worden?

Jawel hoor, maar ik vind dat jullie gelijk hebben, alle reacties hebben mij duidelijk gemaakt dat het gen probleem is :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:29

Sardientje, jij bent 11 (volgens je profiel in ieder geval) dus ik begrijp jou wel.
Toen ik zo'n jaar of 5 of 6 was en met pony rijden begon, keek ik ontzettend op tegen meisjes zoals jij.
Grote meisjes die 'alles' al konden en geweldig goed konden rijden.
En toen ik zelf zo 11, 12 jaar was vond ik die kleine kinderen maar prutsers die maar liever bij de paarden uit de buurt moesten blijven.
Maar als je weer iets ouder bent, kijk je er anders tegen aan, het zijn allemaal fases die je doorloopt als je vanaf kinds af aan tussen de paarden zit. :)

Zo heb ik als kind ook een tijd gehad dat ik dacht dat iedereen die met sporen reed wel een zeer ervaren ruiter moest zijn, om dat te kunnen :')
En zo nog vele andere dingen die ik ooit heb gedacht.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:38

Wow, toen ik dit las dacht ik meteen: u snapt het!! U begrijpt het volledig, hoe ik me een pro ( met pro bedoel ik heel erg goed)voel tegenover de kleintjes! Alleen ik zou ze echt nooit aan de kant schoppen.. nooit!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:43

Nee natuurlijk zou je dat nooit doen, dat begrijp ik ook wel.
Als ik me verplaats in jou (en zoals ik was met 11 jaar, ik denk precies hetzelfde als jij) ben je aan de ene kant al heel ervaren vergeleken bij de kleintjes en voel je jezelf al heel wat. :)
En kijk je aan de andere kant weer heel erg op tegen de oudere ruiters die al zoveel meer kunnen.
Zo gaat dat nu eenmaal, ik denk dat iedereen dat wel een beetje zo heeft gehad rond die leeftijd, hoor.
Ik vind er niks raars aan.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:47

Barbet schreef:
Als ik me verplaats in jou (en zoals ik was met 11 jaar, ik denk precies hetzelfde als jij) ben je aan de ene kant al heel ervaren vergeleken bij de kleintjes en voel je jezelf al heel wat. :)
En kijk je aan de andere kant weer heel erg op tegen de oudere ruiters die al zoveel meer kunnen.
Zo gaat dat nu eenmaal, ik denk dat iedereen dat wel een beetje zo heeft gehad rond die leeftijd, hoor.

Weet je, inderdaad. Alleen wat ik zo erg vind, is dat ik mezelf juist zo'n. Verschrikkelijke prutser vind tegenover de oudere ruiters, en probeer dan zo netjes mogelijk te gaan zitten om maar te laten zien en te bewijzen. Dat ik ook goed kam rijden!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:55

De oudere ruiters letten helemaal niet op jou, hoor.
In ieder geval niet om te controleren of je wel goed genoeg rijdt.
Dat verwacht niemand namelijk en de meeste mensen zijn daar ook helemaal niet mee bezig, die zijn gewoon bezig met hun eigen paard (of wat ze ook aan het doen zijn, misschien wel aan de rand van de bak staan met hun telefoon)
Maar ik rij al heeeel erg lang en voel me af en toe ook nog een prutser. :)
Wat maakt het uit, het gaat erom dat jij met plezier rijdt, je hoeft niemand wat te bewijzen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:56

sardientje schreef:
Barbet schreef:

Weet je, inderdaad. Alleen wat ik zo erg vind, is dat ik mezelf juist zo'n. Verschrikkelijke prutser vind tegenover de oudere ruiters, en probeer dan zo netjes mogelijk te gaan zitten om maar te laten zien en te bewijzen. Dat ik ook goed kam rijden!

En dat zal altijd zo blijven. Hoe oud je ook bent. Er rijden altijd mensen beter of slechter dan jij. Probeer er niet jaloers op te zijn, durf ervan te leren. En help degene die het minder goed kunnen, je weet immers zelf hoe dat voelt.
Toen mijn dochter van bijna 16 jaren geleden leerde rijden, dacht ik echt dat ze het nooit zou leren. Ze leek niet bepaald aanleg te hebben. Toch kreeg ze op haar elfde een pony (die eigenlijk ook bijna niks kon) en wonderbaarlijk gingen ze samen met sprongen vooruit. Nu rijden ze veel wedstrijden, voornamelijk springen en cross. Ze zijn bijna M springen, L sgw en L1 dressuur. (Ze start bijna nooit dressuur wedstrijden) Ze rijdt beter dan ik zelf ooit gedaan heb. Nu zijn de rollen omgedraaid. Ik ben weer begonnen met rijden na een jaar of 20. Ik rij eens per week op haar pony (ben kleiner dan mijn dochter dus dat past makkelijk) en raad eens wie mij les geeft??? :+

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 23:00

Haha, ik zal het proberen! Waarschijnlijk lukt het wel hoor, dat soort dingen vind ik noet zo moeilijk om aan te leren :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 23:26

Sababber schreef:

Weet je wat? Je hebt gelijk, zeik maar lekker door, maar goed, niet mijn probleem toch? Jij gaat door ik niet. Ik heb zoiets van: laat ik dit maar stoppen, want dit is vervelend. Maar goed, blijkbaar heeft er niemand begrip voor mijn mening, raar toch?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 23:44

Ik vind helemaal dat er weinig begrip is voor mijn mening " :(