pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:51

jansje73 schreef:
Geen hulp teugel eraan doen ! De pony is 24 jaar en is altijd fokmerrie geweest ! Waarom wil je nu hebben dat je pony nageeflijk gaat lopen ? Of ben je van plan om wedstrijdjes te gaan rijden ? Ik neem aan dat de pony al langer wordt bereden dan dat jij op haar rijdt ? Wat ik denk dat de pony altijd zo al is gereden! Ik zal de pony gewoon in haar waarde laten hoe ze nu loopt , denk ook aan haar rug ! Les nemen is altijd goed !

mee eens, maar aan de andere kant hoor je altijd dat het juist voor de rug beter zou zijn om ze nagefelijk te rijden.. beetje dubbel dus.
je zegt dus dat het beter is om een oudere pony geen nieuwe houding meer aan te leren

superwoman

Re: pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:54

nageven is heel wat anders dan rijden met een hulpteugel (gedwongen houding!)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:02

TS terugkomend op wat ik schreef, een pony loopt zoals jij hem rijdt. Jij vroeg of je dan slecht reed. Als je een hele goede ruiter was geweest, had je dit topic niet geopend. Dan had je geweten wat je moest doen. Wil je je pony dus beter laten lopen, dan moet je dus eerst zelf beter leren rijden. Gelukkig is dat niet zo moeilijk, want er zijn veel goede instructeurs.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:18

Nu ik weer wat minder boos ben om sommige reactie's zal ik hier ook weer reageren.
Het zou een beetje flau zijn om hier niet meer te reageren omdat er een paar rotte appels tussen zitten.

Als het goed is heb ik afgelopen dagen een aantal mensen al een PB'tje gestuurd.
Een aantal reactie's hier in het topic moet ik ook nog beantwoorden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:28

jansje73 schreef:
Geen hulp teugel eraan doen ! De pony is 24 jaar en is altijd fokmerrie geweest ! Waarom wil je nu hebben dat je pony nageeflijk gaat lopen ? Of ben je van plan om wedstrijdjes te gaan rijden ? Ik neem aan dat de pony al langer wordt bereden dan dat jij op haar rijdt ? Wat ik denk dat de pony altijd zo al is gereden! Ik zal de pony gewoon in haar waarde laten hoe ze nu loopt , denk ook aan haar rug ! Les nemen is altijd goed !

De pony is toen hij 3 is beleerd OHZ en voor de koets misschien ook.
Toen is er na een jaar of wat een erg ongeluk mee gebeurd (het is echt een heel ergs geweest denk ik, want zowel de vorige eigenaar, als de eigenaar daarvoor, als mensen die mijn pony kennen van vroeger hebben mij nooit willen vertellen wat er gebeurd is. En ik mocht de 1e jaren niet eens bij haar in de wei komen van de vorige eigenaar.)
Wel heb ik meermaals van diverse paardenmensen gehoord dat ik van dat dier af moest blijven, en toen ik haar ging beleren voor de koets dat hij niet voor niets nooit meer voor de koets is gekomen, en dat ik echt heel wat riskeerde omdat ik het wel deed -O-
Dus ja ze is gereden geweest.
Maar het is aan het begin echt een klus geweest om haar aan het werk te krijgen.
Bokken, stijgeren, aan het bit trekken, scherp draaien, beenhulpen ontwijken.
(ik heb hier nog wel een filmpje van, maar die geef ik liever alleen via PB)
Dus waarschijnlijk is ze nooit goed gereden geweest.

Op die 2e vraag wil ik eigenlijk geen antwoord geven.
Dit heb ik nu al zo vaak moeten uitleggen, en het staat ook duidelijk in OP.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:30

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Op de eerste pagina geef je aan dat je nog maar soms (eens of twee keer in de week) op de pony zit. Dat is echt te weinig om een paard op die leeftijd die in een foute houding loopt iets anders aan te leren. Als je dat wilt doen, dan moet het paard ook de juiste spieren gaan opbouwen, en dat gaat niet met 1 of 2 keer in de week.

Laat het gezien de leeftijd voor wat het is. Als de pony al zo lang zo loopt, dan zou ik daar niet met hulpteugels iets aan gaan doen. Een hulpteugel kan echt wel helpen om het paard de goede richting te wijzen, maar op die leeftijd? Nee, niet doen. Blijf les nemen, ook op je thuislocatie, en probeer gewoon plezier in het rijden te hebben voor hoe het is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:35

Johanna59 schreef:
TS terugkomend op wat ik schreef, een pony loopt zoals jij hem rijdt. Jij vroeg of je dan slecht reed. Als je een hele goede ruiter was geweest, had je dit topic niet geopend. Dan had je geweten wat je moest doen. Wil je je pony dus beter laten lopen, dan moet je dus eerst zelf beter leren rijden. Gelukkig is dat niet zo moeilijk, want er zijn veel goede instructeurs.

Hier ben ik het niet mee eens, gelukkig verschillen meningen. Ookal ben je een heel goede ruiter.
De een wil het anders oplossen dan de ander. En ik ben iemand die openstaat voor oplossingen, dus als iemand een hulpteugel voorstelt wil ik daarvan ook weten of het eventueel een oplossing zou kunnen zijn.

Als jij jezelf zo'n heel goede ruiter vind dat je het je zelf maar doet op jouwn manier en géén andere vind ik je net geen goede ruiter.

Bovendien snap ik niet waarom je er gewoon maar vanuit gaat dat het maar aan mij ligt en ik Beter moet leren rijden?
Gelukkig heb ik al een goede instructeur en instructrice die mij beter leren rijden.
En daardoor gaat het bij alle paarden die ik dressuurmatig rijd lekker vooruit.
Behalve bij de mijne. Waardoor ik eigenlijk nog niet 100% zeker weet of het wel aan mij ligt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:38

Je hoeft niet slecht te rijden, maar ik denk wel dat het voor deze pony (nog) niet goed genoeg is. En dat is geen schande, zie het als een weg waar je nog veel kunt leren.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:40

Angela schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Op de eerste pagina geef je aan dat je nog maar soms (eens of twee keer in de week) op de pony zit. Dat is echt te weinig om een paard op die leeftijd die in een foute houding loopt iets anders aan te leren. Als je dat wilt doen, dan moet het paard ook de juiste spieren gaan opbouwen, en dat gaat niet met 1 of 2 keer in de week.

Laat het gezien de leeftijd voor wat het is. Als de pony al zo lang zo loopt, dan zou ik daar niet met hulpteugels iets aan gaan doen. Een hulpteugel kan echt wel helpen om het paard de goede richting te wijzen, maar op die leeftijd? Nee, niet doen. Blijf les nemen, ook op je thuislocatie, en probeer gewoon plezier in het rijden te hebben voor hoe het is.

Bedankt voor je reactie!
Ik dacht eigenlijk dat omdat ik maar zo weinig rijd maar daarnaast wel nog veel andere dingen doe dat niet zo weinig is.

Ik bedoelde de hulpteugel inderdaad om de pony een zetje in de goede richting te geven, meer niet.
Maar ik begrijp wat je bedoelt ja!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:43

Angela schreef:
Je hoeft niet slecht te rijden, maar ik denk wel dat het voor deze pony (nog) niet goed genoeg is. En dat is geen schande, zie het als een weg waar je nog veel kunt leren.

Tja, ik zou er graag een betere ruiter opzetten, maar helaas is daar gewoon niemand voor te vinden!
Mijn instructeurs zijn helaas allebei te groot en te zwaar.

En zie maar eens een goede, heel consequente ruiter te vinden voor mijn pony.
Daar is gewoon echt niemand voor te vinden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:44

romyloverrr schreef:
Johanna59 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens, gelukkig verschillen meningen. Ookal ben je een heel goede ruiter.
De een wil het anders oplossen dan de ander. En ik ben iemand die openstaat voor oplossingen, dus als iemand een hulpteugel voorstelt wil ik daarvan ook weten of het eventueel een oplossing zou kunnen zijn.

Als jij jezelf zo'n heel goede ruiter vind dat je het je zelf maar doet op jouwn manier en géén andere vind ik je net geen goede ruiter.

Bovendien snap ik niet waarom je er gewoon maar vanuit gaat dat het maar aan mij ligt en ik Beter moet leren rijden?
Gelukkig heb ik al een goede instructeur en instructrice die mij beter leren rijden.
En daardoor gaat het bij alle paarden die ik dressuurmatig rijd lekker vooruit.
Behalve bij de mijne. Waardoor ik eigenlijk nog niet 100% zeker weet of het wel aan mij ligt![/quote

Hoe beter een ruiter kan rijden,hoe beter een pony/paard zal lopen. Dat is gewoon een gegeven. Hoe meer je weet, hoe minder je hoeft te vragen.
Als je een goede instructeur/instructrice hebt, dan is het probleem waarschijnlijk vlug opgelost. Laat je pony dan geregeld door hun rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:44

Angela schreef:

Precies.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:38

Als ik je andere topic zie en daar heb ik ook in gereageerd heb je al een top ruiter gevonden want bij je broertje zie ik wel ontspanning zonder hulpmiddelen?!