Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:51

ponysade schreef:
Dankje voor jullie hulp ik ben al een stuk verder gekomen ik zal alles aan mijn vader laten zien

Fijn om te lezen dat je de reacties zo goed oppakt. Hopelijk kun je er wat mee.
Als je, je pony gewoon recreatief wil gebruiken, dan hoeft hij echt niet dagelijks bereden of getraind te worden hoor. Die paar dagen dat jij er niet bent zal hij echt niet erg vinden. De meeste paarden en pony's kunnen echt genieten van een dagje vrij. Als jouw vader er dan ook nog is om een oogje in het zeil te houden dan heb je niks om je druk over te maken.
Heb je al enig idee wat je met je pony wil gaan doen trouwens? Is daar een manege waar je bijvoorbeeld eens heen kan voor les? Of is er een mooi gebied waar je kan buitenrijden? Ken je nog andere ruiters die in de buurt wonen waar je eventueel mee samen kunt rijden? Misschien vind je het wel net zo leuk om gewoon lekker alleen bezig te zijn met je pony, maar je zou eens kunnen nadenken over wat je allemaal wil en kan gaan doen als het eenmaal zover is.
Je zegt dat je geen voorkeur hebt voor een bepaald ras, maar afhankelijk van je plannen kun je ook wat specifieker op zoek gaan naar een pony. Zoek je een brave pony, of zoek je wat meer uitdaging? Wil je uiteindelijk ook dressuur- en/of springgericht rijden, of zoek je meer een "huis-, tuin- en keukenpony"? Als je dit voor jezelf een beetje duidelijk kan maken, dan zal het zoeken naar een pony ook makkelijker worden. Er zijn namelijk zóveel pony's te koop dat je beter eerst kan kijken naar wat bij jou pas. Anders zie je straks door de bomen het bos niet meer. Zo te zien ga je ook nog een stuk groeien, dus ik zou dan toch voor een grotere D- of E-pony gaan zodat je er nog lang van kunt genieten.

anneliesdj

Re: Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:57

Ach ts, het belangrijkste is dat jouw vader voor jou een heel makke pony opzoekt, een waar je echt alles mee kunt doen. Dan maakt het verder echt niet uit of die een week stilstaat, of je er zonder zadel op klimt, hoe groot die is enz.
Dat is echt het aller aller belangrijkste, als de pony niet mak genoeg is is elke pony te groot, is dagelijks rijden niet voldoende en ben je er in no-time bang van en is alle lol eraf.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:01

1. Ik mag maar 20 m2 meter bouwen en wil 2 stallen met een zadelkamer of een grote schuilstal met zadelkamer wat moet ik doen ? Ik zou voor de schuilstal kiezen.
2. Ik mag van me vader max. 3 pony's ik wil een pony en een shet of 2 pony's maar ik vind 2 pony's te veel want een shet is minder werk vind ik dan een grotere pony wat is net beste ? 1 pony, en 1 shet lijkt mij inderdaad het beste
3. Ik zoek wel een bijrijdster voor maandag en donderdag om de week wie woont in aalsmeer, vrouwenakker, de kwakel of uithoorn ? -
4. Wat heb ik nodig voor dat ik een pony's neem? Hierover bestaan denk ik genoeg topics, maar denk bv. aan zadel, hoofdstel, voer, borstels, bescherming enz.
5. Wat moet ik er daarna kopen? Voer, dierenartskosten, hoefsmidkosten enz. Ook hierover zijn genoeg topics te vinden.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunen helpen

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:01

Jolien87 schreef:
ponysade schreef:
Dankje voor jullie hulp ik ben al een stuk verder gekomen ik zal alles aan mijn vader laten zien

Fijn om te lezen dat je de reacties zo goed oppakt. Hopelijk kun je er wat mee.
Als je, je pony gewoon recreatief wil gebruiken, dan hoeft hij echt niet dagelijks bereden of getraind te worden hoor. Die paar dagen dat jij er niet bent zal hij echt niet erg vinden. De meeste paarden en pony's kunnen echt genieten van een dagje vrij. Als jouw vader er dan ook nog is om een oogje in het zeil te houden dan heb je niks om je druk over te maken.
Heb je al enig idee wat je met je pony wil gaan doen trouwens? Is daar een manege waar je bijvoorbeeld eens heen kan voor les? Of is er een mooi gebied waar je kan buitenrijden? Ken je nog andere ruiters die in de buurt wonen waar je eventueel mee samen kunt rijden? Misschien vind je het wel net zo leuk om gewoon lekker alleen bezig te zijn met je pony, maar je zou eens kunnen nadenken over wat je allemaal wil en kan gaan doen als het eenmaal zover is.
Je zegt dat je geen voorkeur hebt voor een bepaald ras, maar afhankelijk van je plannen kun je ook wat specifieker op zoek gaan naar een pony. Zoek je een brave pony, of zoek je wat meer uitdaging? Wil je uiteindelijk ook dressuur- en/of springgericht rijden, of zoek je meer een "huis-, tuin- en keukenpony"? Als je dit voor jezelf een beetje duidelijk kan maken, dan zal het zoeken naar een pony ook makkelijker worden. Er zijn namelijk zóveel pony's te koop dat je beter eerst kan kijken naar wat bij jou pas. Anders zie je straks door de bomen het bos niet meer. Zo te zien ga je ook nog een stuk groeien, dus ik zou dan toch voor een grotere D- of E-pony gaan zodat je er nog lang van kunt genieten.

Ik zoek meer een brave pony waar ik het meest wil mee gaan springen en een gezelschappony waar mee ik lekker kan rijden, tutten,knuffelen, poetsen, wandelen, buitenrijden en mijn broer zegt dat hij soms ook wel eens een rondje wilt rijden dus dan is het Inderdaad Makkelijk om een grotere pony te nemen

Dankje

P.s. Ik probeerzo vaak mogelijk te reageren

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:05

Wat de stal betreft ik zou er een 2 in een van maken. Dus een schuilstal waar je ook vrij makkelijk een aparte stallen van kan maken. Dus mochten de paarden om wat voor reden dan ook een een nacht binnen moeten blijven of iets dat je ze toch apart kunt zetten. Daar heb je niet zo veel voor nodig maar wel handig om van te voren mee in te plannen dat er een tussenschot in kan en dat je de stal ook helemaal kan afsluiten.

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:05

Is eentje van 1.44 goed dat is een D pony

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:06

Als je 1.70 wordt (zoals je net zei), is een brede van 1.44 waarschijnlijk wel goed, maar een smalle niet.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:07

als je veel wilt springen zou ik op zoek gaan naar een wat springgerichte pony en die springen erg leuk vind, ik zou als er geen zadel bij de pony zit dan een Veelzeidigheids zadel aanschaffen, als geselschaps pony kan je een grote shet of een kleine whels nemen als je broertje ook wilt rijden
en ja een pny van 1.44 is een D maar ik zou op zoek gaan naar een iets grotere

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:08

LiannePuthzy schreef:
als je veel wilt springen zou ik op zoek gaan naar een wat springgerichte pony en die springen erg leuk vind, ik zou als er geen zadel bij de pony zit dan een Veelzeidigheids zadel aanschaffen, als geselschaps pony kan je een grote shet of een kleine whels nemen als je broertje ook wilt rijden

Mijn broer hij is 14

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:09

ponysade schreef:
Is eentje van 1.44 goed dat is een D pony

anneliesdj schreef:
Ach ts, het belangrijkste is dat jouw vader voor jou een heel makke pony opzoekt, een waar je echt alles mee kunt doen. Dan maakt het verder echt niet uit of die een week stilstaat, of je er zonder zadel op klimt, hoe groot die is enz.
Dat is echt het aller aller belangrijkste, als de pony niet mak genoeg is is elke pony te groot, is dagelijks rijden niet voldoende en ben je er in no-time bang van en is alle lol eraf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:10

LiannePuthzy schreef:

Ach kom op, dat is allemaal niet nodig.
Het springen wat zij doet is toch niet meer dan 60-70cm en elke pony kan tot L/M niveau meedoen mits correct gebouwd.
En zij is 11, dan is een E pony behoorlijk groot hoor, (kleine) D is een prima maat om aan te houden (ik zou zelfs neigen wat kleiner te zeggen).
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-04-14 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:11

Basis benodigheden:
Borstels
stal/wei
zadel hoofdstel en dekje (voor rijden natuurlijk)
voer (vraag altijd wat voor voer de pony kreeg)
been beschermers (tenzij dat niet hoeft)

voor jezelf natuurlijk:
cap
rijlarzen
zweep (niet alleen voor het slaan ook voor aanwijzingen)
rij broek

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:12

Je zal inderdaad ook moeten kijken naar de omvang van de pony, dus niet alleen de hoogte. Als je liever een wat kleinere pony wilt, dan zou ik kijken naar eentje die wat steviger gebouwd is.
Begrijp ik goed dat je twee pony's wil, waar je beiden mee wil rijden?
Uiteindelijk is de keus aan jou, maar ik zou denk ik niet zo snel kiezen voor twee pony's die je beiden moet rijden, als je nog geen ervaring hebt in het onderhouden van een pony. Ik zou eerst beginnen met één pony zodat je kan wennen aan het hebben van een pony. Als je dan een maatje voor erbij zoekt, zou ik voor een shetlander gaan. Die hoef je niet te berijden dus dat scheelt je een hoop energie. Als je eenmaal gewend bent aan het hebben van een pony, kun je altijd kijken of je er nog eentje bij kan houden of dat je het eigenlijk wel "druk" genoeg vindt.
Er zijn genoeg 'knuffel- en tuttelpony's' waar je ook heel leuk mee kunt springen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:12

Zweep is niet altijd nodig, sommige pony's flippen als je een zweep vast hebt (zoals de mijne ik heb hem alleen maar vast en ze is al niet meer te houden)+
zoals ik al zij voerbak is ook erg handig

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:13

Jolien87 schreef:
Je zal inderdaad ook moeten kijken naar de omvang van de pony, dus niet alleen de hoogte. Als je liever een wat kleinere pony wilt, dan zou ik kijken naar eentje die wat steviger gebouwd is.
Begrijp ik goed dat je twee pony's wil, waar je beiden mee wil rijden?
Uiteindelijk is de keus aan jou, maar ik zou denk ik niet zo snel kiezen voor twee pony's die je beiden moet rijden, als je nog geen ervaring hebt in het onderhouden van een pony. Ik zou eerst beginnen met één pony zodat je kan wennen aan het hebben van een pony. Als je dan een maatje voor erbij zoekt, zou ik voor een shetlander gaan. Die hoef je niet te berijden dus dat scheelt je een hoop energie. Als je eenmaal gewend bent aan het hebben van een pony, kun je altijd kijken of je er nog eentje bij kan houden of dat je het eigenlijk wel "druk" genoeg vindt.
Er zijn genoeg 'knuffel- en tuttelpony's' waar je ook heel leuk mee kunt springen.

Zoals een tinker, fjord of een haflinger
Nee ik hoef niet op allebei te rijden gewoon eentje als gezelschap

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:16

Niet vergeten de pony te laten keuren. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:17

Ponjysade wil je ook weten wat t kost in tootaal van dekje,hoofdstel,halster ect?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:24

Hoi ts wat ontzettend leuk dat je pony's krijgt van je vader :)
Er zijn al heel veel goede tips gegeven zie ik :j
Heb je ook iemand in je buurt die je altijd iets kan vragen en die met je mee kan zodat je bijv niet teveel spulletjes koopt die misschien niet nodig zijn ?

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:28

_Mondy_ schreef:
Hoi ts wat ontzettend leuk dat je pony's krijgt van je vader :)
Er zijn al heel veel goede tips gegeven zie ik :j
Heb je ook iemand in je buurt die je altijd iets kan vragen en die met je mee kan zodat je bijv niet teveel spulletjes koopt die misschien niet nodig zijn ?

Ja heel veel vriendinnenmaar die zijden dat ik het ook aan meervmensen moest vragen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:36

Het is altijd goed om aan verschillende mensen te vragen hoe je dit kan/moet aanpakken.
Je zult zien dat er zoveel verschillende dingen zijn waar je aan moet denken, maar ook dingen die voor de één belangrijk zijn, maar die een ander niet nodig vindt. Bijvoorbeeld de hele dekendiscussie. Maar ook de manier van bekappen, etc.
Wat voor soort harnachement wil je? Ik zou sowieso voor een veelzijdigheidszadel kiezen, maar ook hierin zijn er tal van keuzes die je kunt maken.

Je noemt al een Tinker, Fjord of Haflinger. Dit zijn inderdaad de wat kleinere rassen die toch aardig wat gewicht kunnen dragen. (tot op zekere hoogte natuurlijk ;) )
Als je in deze richting denkt, kan je natuurlijk ook eens een kijkje nemen in de desbetreffende rassentopics.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:05

Super TS dat je eigen pony's krijgt, voordat ik er een krijg zijn we zo'n 100 jaar verder :+
Op gebied van spullen is genoeg gezegd, ik wil nog wel iets kwijt over de hoogte van je paard/pony.
Ga niet té hard uit van die 1.70 m. Ik was op jouw leeftijd rond de 1.50. Ik ben nu 15,5 en ik ben nu ongeveer 1.63, terwijl het consultatiebureau mij op de 1.75 m geschat had.
Voor nu zou ik een pony kiezen rond de 1.50, maar niet boven de 1.55 gaan zitten, dan heb je grote kans dat je nu te klein bent. Stel, je wordt 1.70, dan pas je denk ik gerust nog op 1.50, mocht je dat niet worden, dan pas je ook. Afhankelijk van de breedte zou je gerust iets kleiner kunnen pakken. Als je een ronde Haflinger of een Tinker neemt, zou je gerust 1.44 kunnen nemen, omdat deze paarden iets ronder zijn. Maar als je op een slanke warmbloed ofzo gaat zitten, zou ik gewoon iets groter nemen.
Ik wens je heel veel succes en hopelijk heb je er iets aan ;)

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:29

Hoe moet ik een foto toevoegen op een ipad

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:32

Eerst zorgen dat de foto online komt, dus bijvoorbeeld via Photobucket. Vanaf daar kun je de URL kopiëren en dan tussen [img]en[/img] zetten.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:46

Leuk Ts! Ik raad je aan om een lieve en makke rijpony te kopen met een middenmaatje. Je kunt bv ook als je op zoek gaat naar een pony verschillende maten proberen zodat je erachter komt wat een goede maat voor nu en later is. Veel succes!

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:56

FlameHorse schreef:
Leuk Ts! Ik raad je aan om een lieve en makke rijpony te kopen met een middenmaatje. Je kunt bv ook als je op zoek gaat naar een pony verschillende maten proberen zodat je erachter komt wat een goede maat voor nu en later is. Veel succes!

Oke dankje