Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:20

Paarden met mensen vergelijken vind ik ook een beetje ver gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:23

Ik zie hier vaak het woord respectloos langskomen. Wat mij betreft zit het respect naar de doden (en dan voor zowel dieren als mensen) in de nagedachtenis en de acties die je onderneemt uit hun naam.
Het lichaam wat na de dood overblijft heeft m.i. niets meer te maken met dat wat het eerst was. Het leven maakt iemand of iets tot wat het is niet het lichaam.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:37

Veertje: dus eigenlijk is het volgens jou beter om een mens te eten dan een paard?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:47

Citaat:
En even ontopic; hier nooit een paard laten slachten gelukkig, mijn eerste paard is nog steeds bij mij en hopelijk over 20 jaar ook nog.
Slachten zou ik niet voor kiezen. Ik wil er graag bij zijn, rustig afscheid kunnen nemen, en fijn in zijn vertrouwde wei inslapen. Zeker een paard met pijn zou ik niet graag een lange trailerrit willen aandoen, en een vreemde omgeving met mijn druktemaker lijkt mij ook niks.
Geldt trouwens ook voor de hond, die zou ik ook thuis laten inslapen ipv bij de dierenarts.
Maar ik hoop natuurlijk heel hard dat mijn dieren gewoon aan ouderdom in hun slaap overlijden, en ik de keuze nooit hoef te maken :)

Idd, ik hoop dat ik die keuze niet hoef te maken xd
Al zou ik wel voor slachten kiezen.
Gewoon omdat het wat opleverd.
Ik krijg wat geld, paard een eerlijke dood en een ander een lekker stukkie vlees :)
Maar ik zou nooit Eldora zelf op eten, dat gaat mij te ver haha
Maar de slacht gaat alleen door als ze normaal(!) op de trailer kan staan.
Anders word het inslapen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:53

demo_love schreef:
welmoed__ schreef:
Nee paard merkt er niks van, zo dus ook niet als hij word opgegeten.

Een mens zou daar ook niks van merken, maar dat zouden we toch ook met z'n allen respectloos vinden? Ik trek dat door naar paarden en vind daarom slachten respectloos.

Je kan een paard niet met een mens vergelijken ;) Lees de post die ik hier heb geplaatst, dan vind je mij ook vast ontzettend respectloos!! Wat wil je dan met het paard doen, in laten slapen? En weet je wat er dan met het paard gebeurd? Het dier word opgehaald en in een bak gegooid en daarna met 10tallen andere dieren in de hakselaar gestopt en word daarna verwerkt in het voer wat jou honden eten ;) weinig verschil lijkt me zo ;)

Iedereen gaat ooit dood, als ik dood ga mogen doktoren mij open snijden en mijn organen er uit halen of mijn lichaam gebruiken voor studie of whatever is dat ook respectloos??

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:59

phormicola schreef:
Veertje: dus eigenlijk is het volgens jou beter om een mens te eten dan een paard?

ik eet het liever allebei niet :)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:11

EskeGirl schreef:
Er zijn keuzes tot een dier humaan dood maken:
Slachten of inslapen. Als een paard vervoerbaar is, is slachten een prima optie.
In Nederland gaat dat zo ongeveer: Het paard komt een schone ruimte binnen, nog een aai over het hoofd. Voor het doorheeft waar het is, heeft hij een pin in zijn hoofd gekregen en is het over.

Slachten betekend ook niet altijd consumptie; je kan je paard daarna ook laten cremeren als je dat graag wil.

Iedereens mening verschilt. Ik vind het wel hypocriet als je wel vlees eet, maar enkel geen paardenvlees. Als je vlees eet, moet je ook gewoon alles kunnen eten. Voor ik die vraag krijg: Ja, als ik in China was zou ik misschien ook hond of kat proberen, op één voorwaarde: het dier mag geen lijdzame dood hebben gehad als levend koken. En dat geld voor mij voor de meeste dieren. Helaas weet je dit niet altijd...

Gaat dat paarden slachten echt zo? Ik heb filmpjes gezien van nederlandse paardenslachterijen, waar het er heel anders aan toe ging...

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:17

palousa_boy schreef:
Als het eenmaal zo ver is met een van onze paarden, worden ze gewoon geslacht en gaan ze hier de vriezer in, komt hij ook nog op mijn bord.
Waarom? Gewoon, omdat het lekker vlees is en ik het zonde vind om in de fik te steken of aan andere te verkopen.
Maar wij eten ook gewoon onze kippen, daar komen ooit ook konijnen, een paar geiten en schapen en misschien nog wel een varken bij.
Alles om van te eten.

Dat maakt je veel bewuster van wat je eet, en je weet dat het een goed leven heeft gehad.

Vegetariërs moeten het zelf weten, maar ik vind het altijd een beetje zinloos. Alsof er dan ineens een koe of kip minder geslacht gaat worden.
Honden en katten krijgen ook gewoon vlees, en ik ga m'n honden ook niet vegetarisch voedsel voorschotelen.

Een nicht van mij eet iets al niet meer als het op dezelfde BBQ heeft gelegen bijvoorbeeld. Dan ga je bij mij echt een beetje te ver.
Ik ga echt geen aparte BBQ neer zetten voor 2 gegrilde courgettes bijvoorbeeld.

Laat die mensen het toch gewoon zelf weten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:48

Ach, je hebt 3 opties: opeten, vermalen (?) tot biobrandstof en verbranden (cremeren).

Bij 2 van de 3 is het een nuttig einddoel. En ik vind dat er niets mis is met paardenvlees. Alleen het idee van je eigen maatje is lastig.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-04-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:52

Ik eet toch liever een stuk paardenvlees, waarvan ik meestal wel denk dat het paard toch wel een beter leven heeft gehad dan menig andere dieren zoals plofkippen en koeien die hun hele leven in een donkere stal hebben gestaan. Nou dan doe mij maar een stukje paarden bief.. En om heel eerlijk te zijn vind ik het ook nog eens lekkerder als een koeien biefstuk ;)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:57

demo_love schreef:
Veertje11 schreef:
Ik heb dat ook.
Je bent dan nog wel verdrietig, maar als je hem laat slachten ook.
Slachten vind ik een ondankbare manier om een paard dood te laten maken.
Want anders word hij waarschijnlijk opgegeten
(Krijgt waarschijnlijk half bokt over zich heen...)

Ik ben het daarmee eens. Ik vind slachten respectloos, en je eigen paard opeten of aan je hond voeren al helemaal. Als je er jaren op hebt gereden heb je er toch een band mee, dan hoort hij toch ook bij je gezin?
Nee hoor, gewoon netjes inslapen. Vechten is onzin als je gewoon een goede dierenarts hebt die voldoende toedient.

Ik ben het hier helemaal mee eens, mijn paard voelt voor mij als een familielid, en een echt maatje. Een menselijk familielid of maatje laat je toch ook niet slachten en die eet je al helemaal niet op nadien.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:04

Als mijn 25-jarige besluit om er mee op te houden zou ik bij hem kiezen voor inslapen. Dit omdat hij vreselijke trauma's aan de trailer heeft overgehouden voordat ik hem overnam. Ik wil hem niet meer stress geven door hem ook nog de trailer op te krijgen.
Maar ook ik zou, in andere situaties, kiezen voor de slacht, alleen dan niet voor consumptie. Ik hoef het ook niet te zien, ik neem hem/haar wel mee naar huis in een pot.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:06

Ik ben niet TEGEN slachten. Maar liever inslapen. Een kleine toevoeging, de geur die in een slachthuis hangt, die geur is niet prettig. Zoal voor mensen en dieren.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:10

LoveAmadeo schreef:
Ik ben niet TEGEN slachten. Maar liever inslapen. Een kleine toevoeging, de geur die in een slachthuis hangt, die geur is niet prettig. Zoal voor mensen en dieren.

Sommige paarden vechten tegen hun spuitje wat ze van de DA krijgen, dat is ook niet prettig zoals voor de mensen of het dier..
Ik ben van mening dat het paard beter geschoten kan worden of dat nu met een ijzeren pin is of dmv een kogel.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:18

Ik vind ook het bloed dat uit het paard zijn hoofd komt niet prettig om te zien. Vooral bij mijn eigen paard vind ik dat als laatste beeld afschuwelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:23

Tja, ik vond mijn paard die tegen de grond smakte door de verdoving ook niet fijn en hij probeerde telkens weer op te krabbelen, maar viel in slaap natuurlijk uiteindelijk.

Kunstmatige dood om het maar zo te noemen is ook niet prettig; proces erna ook niet. Of het nou de vermaler is, uitbenen of 'de fik' erin.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:28

LoveAmadeo schreef:
Ik vind ook het bloed dat uit het paard zijn hoofd komt niet prettig om te zien. Vooral bij mijn eigen paard vind ik dat als laatste beeld afschuwelijk.

Ik heb meerdere male een paard doodgeschoten helaas, en nee er is geen bloed wat uit zijn hoofd komt. het enige nare aan het feit dat ik ze dood moet schieten is dat je vervolgens de keel open moet snijden om het paard leeg te laten bloeden. Dat is niet zo fijn om te zien. En aangezien de paarden die op onze ranch worden gebracht voor consumptie voor de honden, moet helaas ook de buik opengesneden worden wat dus absoluut niet mijn favoriete werkzaamheid is!!

Het is hard maar het is de realiteit!! zoals ik al zei life is hard!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:31

Eigenlijk staan wij best ver van de natuur af tegenwoordig; vlees ligt gewoon keurig verpakt in de supermarkt. In de tijd van mijn vaders jeugd, had praktisch elk gezin in het dorp dieren voor eigen consumptie. Kleine dieren werden dan zelf geslacht, wat te groot was ging naar de dorpsslager. Toen had je geen grote schandalen, hooguit met wie de buurman was vreemd gegaan :')

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:35

Inderdaad vuurneon, gelukkig sta ik nu dichterbij de natuur en word ik overal met mijn neus boven op geduwd.. En om eerlijk te zijn vind ik er niets zieligs meer aan, het is natuurlijk nooit leuk maar het is zoals het is. Al het vlees wat wij eten komt uit onze vallei en ik zie de koeien iedere dag staan en ben me er van bewust dat dat de koeien zijn die ik uiteindelijk op mijn bord krijg.. En geloof mij die koeien hebben een super leven daar!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:36

Zwartje07 schreef:
Nee, nooit gedaan en ik denk ook niet dat het in de toekomst gaat gebeuren. Als je een goede DA hebt is inslapen geen lijdensweg.

Geen lijdens weg, maar geloof mij... niet elk paard is hetzelfde met inslapen!!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:53

Inslapen (bij een goede dierenarts) of slachten (bij een net slachthuis en als het paard goed vervoerbaar is): volgens (en voor) mij is er niet zo veel verschil.

Ik heb verschillende dieren zien inslapen en ook verschillende dieren naar het slachthuis gebracht (niet van mijzelf, maar voor hun eigenaar). Als jij zelf kalm en rustig bent (wat natuurlijk nooit 100% lukt op zo'n moment) zal het paard ook vaak kalm en rustig blijven. Ik heb zowel bij inslapen (slechte procedure van de dierenarts, dus vechten) als bij het slachthuis (slechte planning, daardoor lang wachten en stress) minder goede ervaringen gehad. Maar ook (bij een goede dierenarts en een goed slachthuis) bijna 'mooie'. Want hoe belangrijk is het niet als je dat laatste moment ook met je goede paardenvriend/vriendin kunt delen en hem/haar kunt begeleiden naar een respectvol en snel einde waardoor verdere pijn of lijden bespaard blijft?

Natuurlijk, het blijft ontzettend moeilijk en zelfs voor paarden die ik nauwelijks kende maar wel begeleidde op dat moment heb ik mijn ogen uit mijn hoofd gehuild. Het is gewoon jammer als je dat mooie leven weg ziet vloeien, maar soms is het gewoon beter.

En disrespectvol als je dit vlees dan aan je honden zou geven, zoals hier eerder aangegeven werd? Dat snap ik echt niet? Honden zijn nu eenmaal vleeseters.......... Zo goed als mogelijk zorgen voor je paard als hij leeft, dat getuigd van respect, wat je met hem/haar doet na het overlijden: eerlijk gezegd belangrijker voor het gevoel van het baasje dan van het paard natuurlijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:30

LoveAmadeo schreef:
\

Wat een onzin.
Zet geen dingen neer als je niet weet hoe het zit..... >;)

Er hangt geen geur... Als je bij een goed slachthuis bent..
De paarden ruiken geen dood.. De paarden zijn niet bang voor bloed...

Mensen moeten zich eens wat meer verdiepen voor ze gaan oordelen.
Of heb het lef om eens in de paardenslachterij te komen kijken.... Dan praten we verder.... :)

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:04

Ik zou mijn paarden niet laten slachten, maar ze toch echt in laten slapen.
Ik heb liever dat m'n paard in het stro gaat liggen en rustig vertrekt. Ik zou niet bij het slachten van een paard willen zijn, inslapen lijkt me toch een rustiger beeld. Ik heb het niet op het slachten van paarden, verschrikkelijke beelden van gezien. Dan mag het in Nederland er anders aan toe gaan, maar ik zou het gewoon niet over m'n hart kunnen verkrijgen. :n

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:45

vuurneon schreef:
Eigenlijk staan wij best ver van de natuur af tegenwoordig; vlees ligt gewoon keurig verpakt in de supermarkt. In de tijd van mijn vaders jeugd, had praktisch elk gezin in het dorp dieren voor eigen consumptie. Kleine dieren werden dan zelf geslacht, wat te groot was ging naar de dorpsslager. Toen had je geen grote schandalen, hooguit met wie de buurman was vreemd gegaan :')

CharmingS schreef:
Inderdaad vuurneon, gelukkig sta ik nu dichterbij de natuur en word ik overal met mijn neus boven op geduwd.. En om eerlijk te zijn vind ik er niets zieligs meer aan, het is natuurlijk nooit leuk maar het is zoals het is. Al het vlees wat wij eten komt uit onze vallei en ik zie de koeien iedere dag staan en ben me er van bewust dat dat de koeien zijn die ik uiteindelijk op mijn bord krijg.. En geloof mij die koeien hebben een super leven daar!!

Volledig mee eens. Voor een hoop mensen groeien biefstukjes in bakjes in de koeling van de supermarkt.
Daarom ook onze keuze om zelf kippen en konijnen te houden voor consumptie (die we zelf slachten). Uiteindelijk hopen wij hier ook schapen en geiten aan toe te voegen welke naar het plaatselijke slachthuis gebracht zullen worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:51

mijn ervaring met de slager was goud. Heb het hier zo goed mogelijk verwoord
[VVDD] Mijn meisje haar laatste dag
Inmiddels 2,5 jaar geleden maar ik mis mijn prinses alsof het gisteren is gebeurd