Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:En even ontopic; hier nooit een paard laten slachten gelukkig, mijn eerste paard is nog steeds bij mij en hopelijk over 20 jaar ook nog.
Slachten zou ik niet voor kiezen. Ik wil er graag bij zijn, rustig afscheid kunnen nemen, en fijn in zijn vertrouwde wei inslapen. Zeker een paard met pijn zou ik niet graag een lange trailerrit willen aandoen, en een vreemde omgeving met mijn druktemaker lijkt mij ook niks.
Geldt trouwens ook voor de hond, die zou ik ook thuis laten inslapen ipv bij de dierenarts.
Maar ik hoop natuurlijk heel hard dat mijn dieren gewoon aan ouderdom in hun slaap overlijden, en ik de keuze nooit hoef te maken
demo_love schreef:welmoed__ schreef:Nee paard merkt er niks van, zo dus ook niet als hij word opgegeten.
Een mens zou daar ook niks van merken, maar dat zouden we toch ook met z'n allen respectloos vinden? Ik trek dat door naar paarden en vind daarom slachten respectloos.
EskeGirl schreef:Er zijn keuzes tot een dier humaan dood maken:
Slachten of inslapen. Als een paard vervoerbaar is, is slachten een prima optie.
In Nederland gaat dat zo ongeveer: Het paard komt een schone ruimte binnen, nog een aai over het hoofd. Voor het doorheeft waar het is, heeft hij een pin in zijn hoofd gekregen en is het over.
Slachten betekend ook niet altijd consumptie; je kan je paard daarna ook laten cremeren als je dat graag wil.
Iedereens mening verschilt. Ik vind het wel hypocriet als je wel vlees eet, maar enkel geen paardenvlees. Als je vlees eet, moet je ook gewoon alles kunnen eten. Voor ik die vraag krijg: Ja, als ik in China was zou ik misschien ook hond of kat proberen, op één voorwaarde: het dier mag geen lijdzame dood hebben gehad als levend koken. En dat geld voor mij voor de meeste dieren. Helaas weet je dit niet altijd...
palousa_boy schreef:Als het eenmaal zo ver is met een van onze paarden, worden ze gewoon geslacht en gaan ze hier de vriezer in, komt hij ook nog op mijn bord.
Waarom? Gewoon, omdat het lekker vlees is en ik het zonde vind om in de fik te steken of aan andere te verkopen.
Maar wij eten ook gewoon onze kippen, daar komen ooit ook konijnen, een paar geiten en schapen en misschien nog wel een varken bij.
Alles om van te eten.
Dat maakt je veel bewuster van wat je eet, en je weet dat het een goed leven heeft gehad.
Vegetariërs moeten het zelf weten, maar ik vind het altijd een beetje zinloos. Alsof er dan ineens een koe of kip minder geslacht gaat worden.
Honden en katten krijgen ook gewoon vlees, en ik ga m'n honden ook niet vegetarisch voedsel voorschotelen.
Een nicht van mij eet iets al niet meer als het op dezelfde BBQ heeft gelegen bijvoorbeeld. Dan ga je bij mij echt een beetje te ver.
Ik ga echt geen aparte BBQ neer zetten voor 2 gegrilde courgettes bijvoorbeeld.
demo_love schreef:Veertje11 schreef:Ik heb dat ook.
Je bent dan nog wel verdrietig, maar als je hem laat slachten ook.
Slachten vind ik een ondankbare manier om een paard dood te laten maken.
Want anders word hij waarschijnlijk opgegeten
(Krijgt waarschijnlijk half bokt over zich heen...)
Ik ben het daarmee eens. Ik vind slachten respectloos, en je eigen paard opeten of aan je hond voeren al helemaal. Als je er jaren op hebt gereden heb je er toch een band mee, dan hoort hij toch ook bij je gezin?
Nee hoor, gewoon netjes inslapen. Vechten is onzin als je gewoon een goede dierenarts hebt die voldoende toedient.
LoveAmadeo schreef:Ik ben niet TEGEN slachten. Maar liever inslapen. Een kleine toevoeging, de geur die in een slachthuis hangt, die geur is niet prettig. Zoal voor mensen en dieren.
LoveAmadeo schreef:Ik vind ook het bloed dat uit het paard zijn hoofd komt niet prettig om te zien. Vooral bij mijn eigen paard vind ik dat als laatste beeld afschuwelijk.
LoveAmadeo schreef:\Ik ben niet TEGEN slachten. Maar liever inslapen. Een kleine toevoeging, de geur die in een slachthuis hangt, die geur is niet prettig. Zoal voor mensen en dieren.
vuurneon schreef:Eigenlijk staan wij best ver van de natuur af tegenwoordig; vlees ligt gewoon keurig verpakt in de supermarkt. In de tijd van mijn vaders jeugd, had praktisch elk gezin in het dorp dieren voor eigen consumptie. Kleine dieren werden dan zelf geslacht, wat te groot was ging naar de dorpsslager. Toen had je geen grote schandalen, hooguit met wie de buurman was vreemd gegaan
CharmingS schreef:Inderdaad vuurneon, gelukkig sta ik nu dichterbij de natuur en word ik overal met mijn neus boven op geduwd.. En om eerlijk te zijn vind ik er niets zieligs meer aan, het is natuurlijk nooit leuk maar het is zoals het is. Al het vlees wat wij eten komt uit onze vallei en ik zie de koeien iedere dag staan en ben me er van bewust dat dat de koeien zijn die ik uiteindelijk op mijn bord krijg.. En geloof mij die koeien hebben een super leven daar!!