Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Soraya10 schreef:Toen zeiden mijn ouders iets van deze strekking...
Jij wou een pony en hebt gekozen voor deze pony, het is een levend wezen en geen voorwerp die je zo even weg doet, omdat ze je niet bevalt. Je kunt kiezen of je gaat verder met haar of we verkopen haar en dan heb je geen pony meer.
LindyH schreef:Soraya10 schreef:Toen zeiden mijn ouders iets van deze strekking...
Jij wou een pony en hebt gekozen voor deze pony, het is een levend wezen en geen voorwerp die je zo even weg doet, omdat ze je niet bevalt. Je kunt kiezen of je gaat verder met haar of we verkopen haar en dan heb je geen pony meer.
Heel goed van je ouders! Dit is juist het karaktervormende aspect wat paardrijden tot zo'n waardevolle sport kan maken. Het kan je later nog goed van pas komen in het huwelijk.
veneri schreef:ik ben ook wel van het grondwerk en het natural horsemanship.
maar dat er hier tips gegeven worden als: beginnen met grondwerk....
dit meisje heeft geen overwicht op haar paard, weet misschien niet goed hoe ze grondwerk uit moet voeren, waardoor het paard nog meer over haar heen gaat lopen.
mijn tip is: ouderwets opvoeden dat paard!
Duidelijk zijn!
heeft hij respect voor de zweep?
deze meenemen als je met hem loopt. niet om hem te slaan, maar om hem te kunnen begrenzen als hij je voorbij wil rennen: zweep voor de neus. geen reactie, tik tegen de borst.
eventueel een touw over de neus, zet hij zn nek erop en wil hij zijn eigen weg gaan: even een korte ruk aan het touw geven.
dan weet hij meteen weer dat jij er ook nog bent.
gewoon even op zn plaats zetten zodat hij weer respect voor je krijgt.
dit klinkt misschien heel hard, maar is het niet.
je reageert op het gedrag van het paard. luistert hij niet, of negeert hij je, dan weet hij dat dit de gevolgen zijn.
het zou zomaar kunnen dat dit gedrag dan heel snel over is.
veneri schreef:ik ben ook wel van het grondwerk en het natural horsemanship.
dit meisje heeft geen overwicht op haar paard, weet misschien niet goed hoe ze grondwerk uit moet voeren, waardoor het paard nog meer over haar heen gaat lopen.
Duidelijk zijn!
deze meenemen als je met hem loopt. niet om hem te slaan, maar om hem te kunnen begrenzen als hij je voorbij wil rennen: zweep voor de neus. geen reactie, tik tegen de borst.
eventueel een touw over de neus, zet hij zn nek erop en wil hij zijn eigen weg gaan: even een korte ruk aan het touw geven.
je reageert op het gedrag van het paard. luistert hij niet, of negeert hij je, dan weet hij dat dit de gevolgen zijn.
Lebeauty_ schreef:veneri schreef:ik ben ook wel van het grondwerk en het natural horsemanship.
Duidelijk zijn!
veneri schreef:daar heb je ook wel weer gelijk ik natuurlijk....
ik denk dat het belangrijkste is dat het paard zijn plek weet, en TS duidelijk een leider wordt voor dit paard.
als het paard meer respect voor haar krijgt, en dus niet meer zomaar de benen neemt, zal het voor TS weer een heel stuk leuker worden om met het paard aan de gang te gaan.
om het paard op te voeden is een zweep meenemen om te begrenzen een optie, touw over de neus zodat de correctie duidelijk doorkomt en het paard geen kans krijgt om weg te rennen is ook een optie.
dit is hoe ik het zelf aan zou pakken bij een dergelijk paard.
maar als TS er zelf weinig vertrouwen in heeft is het natuurlijk moeilijk om op het juiste moment te corrigeren en zonodig ook even door te pakken.
Lebeauty_ schreef:ohjaa denken jullie als ik een maand stop en me zusje doet hem alleen dat hij ook veranderd van gedrag omdat ik bang ben en hij ook en dan word hij nog banger en me zusje is niet bang dus dan hij ook minder
Lebeauty_ schreef:bobbielover: Ik les met hem maar ik ben bang dus lukt niet echt. Ik las van iemand hier dat ik beter voor een paar maanden ergens anders kan rijden daar plezier terug vinden en dan terug. En ik vind het niet leuk meer met me zusje een paard altijd die ruzies.
LindyH schreef:Soraya10 schreef:Toen zeiden mijn ouders iets van deze strekking...
Heel goed van je ouders! Dit is juist het karaktervormende aspect wat paardrijden tot zo'n waardevolle sport kan maken. Het kan je later nog goed van pas komen in het huwelijk.
Vooral dat laatste haha troi schreef:Ik denk eigenlijk dat dit meer gaat om de band tussen de zussen dan de band tussen TS en het paard eigenlijk.. En ik denk dat het misschien verstandig is om dat eens met je ouders te bespreken..
caboclo schreef:ken je niet gewoon eerst weer vanaf het begin beginnen poetsten en grond werk doen en je zusje gewoon even alleen laten rijden onder goede begeleiding ? als je band dan verbeterd is dan kan je weer een stapje verder..?!
eventueel op een manege nog ff wat rijden en vertrouwen terug krijgen/winnen?