geen zin meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Re: geen zin meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:33

Het gaat nu om jou en je pony. Jij moet ervan kunnen genieten. Focus daarop en wie weet moet je straks je zusje helpen *\o/*

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:36

Soraya10 schreef:
Het gaat nu om jou en je pony. Jij moet ervan kunnen genieten. Focus daarop en wie weet moet je straks je zusje helpen *\o/*

okee

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:40

Soraya10 schreef:
Toen zeiden mijn ouders iets van deze strekking...
Jij wou een pony en hebt gekozen voor deze pony, het is een levend wezen en geen voorwerp die je zo even weg doet, omdat ze je niet bevalt. Je kunt kiezen of je gaat verder met haar of we verkopen haar en dan heb je geen pony meer.

Heel goed van je ouders! Dit is juist het karaktervormende aspect wat paardrijden tot zo'n waardevolle sport kan maken. Het kan je later nog goed van pas komen in het huwelijk. ;)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:42

LindyH schreef:
Soraya10 schreef:
Jij wou een pony en hebt gekozen voor deze pony, het is een levend wezen en geen voorwerp die je zo even weg doet, omdat ze je niet bevalt. Je kunt kiezen of je gaat verder met haar of we verkopen haar en dan heb je geen pony meer.

Heel goed van je ouders! Dit is juist het karaktervormende aspect wat paardrijden tot zo'n waardevolle sport kan maken. Het kan je later nog goed van pas komen in het huwelijk. ;)

Ja he vind ik ook wel! Toen ze het zeiden niet natuurlijk, maar achteraf gezien helemaal mee eens en heb uiteindelijk een super pony gehad! En je leert gelijk om niet te snel op te geven.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:43

ik ben ook wel van het grondwerk en het natural horsemanship.
maar dat er hier tips gegeven worden als: beginnen met grondwerk....

dit meisje heeft geen overwicht op haar paard, weet misschien niet goed hoe ze grondwerk uit moet voeren, waardoor het paard nog meer over haar heen gaat lopen.

mijn tip is: ouderwets opvoeden dat paard!
Duidelijk zijn!

heeft hij respect voor de zweep?
deze meenemen als je met hem loopt. niet om hem te slaan, maar om hem te kunnen begrenzen als hij je voorbij wil rennen: zweep voor de neus. geen reactie, tik tegen de borst.

eventueel een touw over de neus, zet hij zn nek erop en wil hij zijn eigen weg gaan: even een korte ruk aan het touw geven.
dan weet hij meteen weer dat jij er ook nog bent.

gewoon even op zn plaats zetten zodat hij weer respect voor je krijgt.

dit klinkt misschien heel hard, maar is het niet.
je reageert op het gedrag van het paard. luistert hij niet, of negeert hij je, dan weet hij dat dit de gevolgen zijn.
het zou zomaar kunnen dat dit gedrag dan heel snel over is.

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:10

veneri schreef:

dit meisje heeft geen overwicht op haar paard, weet misschien niet goed hoe ze grondwerk uit moet voeren, waardoor het paard nog meer over haar heen gaat lopen.

Duidelijk zijn!

deze meenemen als je met hem loopt. niet om hem te slaan, maar om hem te kunnen begrenzen als hij je voorbij wil rennen: zweep voor de neus. geen reactie, tik tegen de borst.

eventueel een touw over de neus, zet hij zn nek erop en wil hij zijn eigen weg gaan: even een korte ruk aan het touw geven.

je reageert op het gedrag van het paard. luistert hij niet, of negeert hij je, dan weet hij dat dit de gevolgen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lebeauty_ op 15-09-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:10

veneri schreef:

Duidelijk zijn!

dankje

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:11

iedereen bedankt voor de reacties ik zal het er met me vader over hebben.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:19

Lebeauty_ schreef:
veneri schreef:

Duidelijk zijn!

Ik vind dit eigelijk gewoon niet goed,
Juist omdat TS niet goed weet wat ze doet.. behandelt ze de zweep dadelijk als een 'STRAF' dan verkloot je de pony meer en meer!
Ze moet gewoon naar de manege gaan met haar pony en hulp krijgen hoe je, je pony moet benaderen er mee om moet gaan en moet straffen.
Ik snap natuurlijk ook dat je pony respect voor je moet hebben..(want een loopje nemen hoort gewoon niet, etc.
maar TS is zelf gewoon erg bang aangelegd.. en hoe jij je voelt.. zo voelt je pony zich ook.. (TS is bang voor dr pony (pony word gespannen .. en dat gaat al mis... dan kan je wel slaan met de zweep maar de pony ziet in TS geen leider.. omdat ze dat ook gewoon wel is weg.. niet durft/kan
Btw : neem ook lessen waarin je leuken dingen naast je pony doet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:10

daar heb je ook wel weer gelijk ik natuurlijk....

ik denk dat het belangrijkste is dat het paard zijn plek weet, en TS duidelijk een leider wordt voor dit paard.
als het paard meer respect voor haar krijgt, en dus niet meer zomaar de benen neemt, zal het voor TS weer een heel stuk leuker worden om met het paard aan de gang te gaan.

om het paard op te voeden is een zweep meenemen om te begrenzen een optie, touw over de neus zodat de correctie duidelijk doorkomt en het paard geen kans krijgt om weg te rennen is ook een optie.
dit is hoe ik het zelf aan zou pakken bij een dergelijk paard.
maar als TS er zelf weinig vertrouwen in heeft is het natuurlijk moeilijk om op het juiste moment te corrigeren en zonodig ook even door te pakken.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:12

veneri schreef:
daar heb je ook wel weer gelijk ik natuurlijk....

ik denk dat het belangrijkste is dat het paard zijn plek weet, en TS duidelijk een leider wordt voor dit paard.
als het paard meer respect voor haar krijgt, en dus niet meer zomaar de benen neemt, zal het voor TS weer een heel stuk leuker worden om met het paard aan de gang te gaan.

om het paard op te voeden is een zweep meenemen om te begrenzen een optie, touw over de neus zodat de correctie duidelijk doorkomt en het paard geen kans krijgt om weg te rennen is ook een optie.
dit is hoe ik het zelf aan zou pakken bij een dergelijk paard.
maar als TS er zelf weinig vertrouwen in heeft is het natuurlijk moeilijk om op het juiste moment te corrigeren en zonodig ook even door te pakken.

Ik ben daar ook met je eens, ze moet duidelijk regels stellen , corigeren.. maar dan zou TS toch eerst zelf aan moeten werken.
Ze kan het wel dat weet ik zeker, alleen nu moet ze het zelf nog even inzien :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:57

Hmm... Een lastige situatie, maar ik kan je ouders goed begrijpen. Als je het goed aanpakt, kunnen jij en je paard hier beiden beter van worden. Ik denk namelijk dat met goede begeleiding dit paard jou veel kan leren. Jij leert om door te zetten en niet op te geven als het even wat minder gaat en je paard gaat jou alsnog als leider aanvaarden. Maar dit gaat natuurlijk niet zomaar en je zult er wel veel tijd en energie in moeten steken.

Zoals al eerder gezegd, het grootste probleem is dat dit paard over jou heen walst. Jij bent onzeker, zit in een neerwaartse spiraal en dit paard heeft dat dondersgoed in de gaten. Wat je nu moet gaan doen is zijn gevoeligheid en intelligentie ombuigen in positief gedrag. Ik kan je zeker aanraden om hierbij hulp in te schakelen van iemand die bekend is met 'zulke gevallen' en jou kan leren hoeveel je met lichaamshouding al kunt bereiken. Jij moet aan je paard laten zien dat jij zijn leider bent. En een goede leider is 'streng', maar goudeerlijk en consequent. Door je paard op zijn sodemieter te geven als hij jou meesleurt of ander dominant gedrag vertoont, laat jij zien dat jij daar niet van gediend bent en vervul jij jou rol als leider tov je paard. En dat kan best hardhandig gaan. Als je paard niet reageert op een kort rukje aan het halstertouw als hij jou mee wil sleuren maar gewoon door dendert, zou ik hem bijvoorbeeld met het uiteinde van het touw eens op de schouder meppen. Grote kans dat je hem verrast en hij even verbouwereerd staat te kijken. Op dit moment loop je verder en laat je je paard met je meelopen. Doet hij het nu braaf, belonen. Probeert ie het nog een keer, precies hetzelfde. Geef hem maar weer op zijn fl***er: hij walst over jou heen en is de baas over jou, maar daar ben jij niet van gediend en dus ga je de rollen omdraaien. Allerbelangrijkste hierbij is, is dat jij consequent bent anders raakt hij in de war.

Verdere tips zijn gegeven, ga grondwerk doen, buiten wandelen, longeren en verzin daarbij leuke oefeningen waardoor je de aandacht van je paard erbij houdt. Ga niet alleen maar 'saai bakwerk doen' en haal hem ook eens uit de wei om gewoon even lekker te borstelen, of een rondje te wandelen. Breng veel tijd door met hem, zodat jullie elkaar door en door leren kennen en op elkaar gaat vertrouwen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, want als je nu investeert in je paard en je over een tijd een fijne band hebt met hem, dan heb je ook iets om trots op te zijn. Ik heb zelf namelijk in een vergelijkbare situatie gezeten toen ik als tienjarig meisje mijn eerste pony kreeg, een Welsh Cob 'pismerrie' van elf jaar. Wij zijn ook niet vlekkeloos van start gegaan, ze walste over me heen, keek altijd boos als ik in haar buurt was en ze was in alles de baas over mij. Mijn ouders hebben me veel geholpen en we hebben hulp ingeschakeld van een bekende en al na een paar maanden had ik een wereldpony op stal staan: lief, eerlijk en enthousiast. Nu is ze 21 jaar en kijk ik heel positief terug op de afgelopen tien jaar. Ik ben niet alleen veel wijzer geworden door haar, maar we hebben iedereen in de omgeving ook laten zien dat als je iets echt wilt en je daarvoor gaat, je heel veel kunt bereiken.

Succes!

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:18

Ik heb me vader deze topic laten lezen en hij begrijpt me !!:D Ik ga dit weekend met hem praten !

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:18

ohjaa denken jullie als ik een maand stop en me zusje doet hem alleen dat hij ook veranderd van gedrag omdat ik bang ben en hij ook en dan word hij nog banger en me zusje is niet bang dus dan hij ook minder

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:20

Lebeauty_ schreef:
ohjaa denken jullie als ik een maand stop en me zusje doet hem alleen dat hij ook veranderd van gedrag omdat ik bang ben en hij ook en dan word hij nog banger en me zusje is niet bang dus dan hij ook minder

Hee , TS,
Dan ben je weer een tijd weg.. en door dat je band dan nog niet helemaal is wat het zou moeten zijn.
Moet je dadelijk weer wennen etc,
en dadelijk trekt hij ook écht naar je zusje toe.. kan je niet lessen met hem?
ook gewoon lessen ernaast?
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 16-09-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:20

Heel goed LeBeauty_ ! Veel succes en ik hoop dat je hulp gaat krijgen

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:22

bobbielover: Ik les met hem maar ik ben bang dus lukt niet echt. Ik las van iemand hier dat ik beter voor een paar maanden ergens anders kan rijden daar plezier terug vinden en dan terug. En ik vind het niet leuk meer met me zusje een paard altijd die ruzies.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:23

Lebeauty_ schreef:
bobbielover: Ik les met hem maar ik ben bang dus lukt niet echt. Ik las van iemand hier dat ik beter voor een paar maanden ergens anders kan rijden daar plezier terug vinden en dan terug. En ik vind het niet leuk meer met me zusje een paard altijd die ruzies.

Maar ik bedoel met lessen ook naast je paard ,
Hoe je met hem om moet gaan, en hoe je hem het beste zou kunnen corrigeren .
Maar inderdaad het plezier terug vinden in paarden is ook belangrijk want het is gewoon leuk :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:25

Ik denk eigenlijk dat dit meer gaat om de band tussen de zussen dan de band tussen TS en het paard eigenlijk.. En ik denk dat het misschien verstandig is om dat eens met je ouders te bespreken..

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:26

LindyH schreef:
Soraya10 schreef:

:') Vooral dat laatste haha

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:26

troi schreef:
Ik denk eigenlijk dat dit meer gaat om de band tussen de zussen dan de band tussen TS en het paard eigenlijk.. En ik denk dat het misschien verstandig is om dat eens met je ouders te bespreken..

neehoor ook met het paard. Maar ik vind het niet verstandig om op een paard te rijden die bang is en die iemand nodig heeft die niet bang is en hem dan daarmee helpt want ik ben zelf ook bang haha

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:46

ik was 13 toen ik mijn eigen 3 jarige hads. nu heb ik die vanaf dag 1 maar zelf in gereden

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:47

Espritfan schreef:
ik was 13 toen ik mijn eigen 3 jarige hads. nu heb ik die vanaf dag 1 maar zelf in gereden

okeee? wat is daar mee?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:53

ken je niet gewoon eerst weer vanaf het begin beginnen poetsten en grond werk doen en je zusje gewoon even alleen laten rijden onder goede begeleiding ? als je band dan verbeterd is dan kan je weer een stapje verder..?!

eventueel op een manege nog ff wat rijden en vertrouwen terug krijgen/winnen?

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:48

caboclo schreef:
ken je niet gewoon eerst weer vanaf het begin beginnen poetsten en grond werk doen en je zusje gewoon even alleen laten rijden onder goede begeleiding ? als je band dan verbeterd is dan kan je weer een stapje verder..?!

eventueel op een manege nog ff wat rijden en vertrouwen terug krijgen/winnen?

Hoe bedoel je met me zusje onder goedebegeleiding?