Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:54

jasz schreef:
ik moet zeggen dat ik die foto's niet geweldig vindt hoor. Ja, ze hebben wel (wat) ruimte, en ze zitten niet in hokjes en kunnen et soortgenoten, maar ideaal is het zéker niet.
Varkens moeten gras hebben om te rennen en wroeten, buitenlicht, zon, een plek met water om in te liggen, een plek met stro om te slapen, en ook genoeg ruimte zodat ze samen kunnen zijn, maar elkaar ook kunnen ontlopen, als ze dat willen.
Dat zie ik hier allemaal niet. Ik weet nier of zo'n ideale plek er al is, maar dat is geen reden om wat er nu is dan maar goed (genoeg) te vinden. Je streeft toch de ideale situatie na lijkt me? En niet iets dat algemeen geaccepteerd is nu, maar daarmee niet ideaal.

En ik geef de boeren hier zeker niet de schuld van, zoals al eerder gezegd, het is een vicieuze cirkel, die alleen doorbroken kan worden door bewust wording van de consument, zodat zij geld over hebben voor duurder en beter vlees, zodat meer boeren de situatie voor de dieren kunnen verbeteren.

het zijn geen wilde zwijnen als je dat wil zien gaan dan naar het wild en als je zeugen in het stro wil zien ga dan naar een biologische boederij maar daar zitten ze ook in een hok van 4 bij 4 met z'n 8 in een zo'n en dat is dan buiten of bouw zelf een stal waar varkens in het stro liggen doe dan hoe je het zelf wil maar als de je de wet dan nog wel bij houd vraag ik me af!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:08

Jazen schreef:
Bah bah,wat word ik toch altijd weer misselijk als onwetende mensen zo'n topic openen. :r

Het nieuwsbericht dat ik plaatste is zeker ook van een onwetende? ;) Als die varkens buiten hadden gelopen, waren ze nu niet doodgegaan en die boer niet gewond! Ik word misselijk van dit soort berichten!

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:36

sflj schreef:
Jazen schreef:
Bah bah,wat word ik toch altijd weer misselijk als onwetende mensen zo'n topic openen. :r

Het nieuwsbericht dat ik plaatste is zeker ook van een onwetende? ;) Als die varkens buiten hadden gelopen, waren ze nu niet doodgegaan en die boer niet gewond! Ik word misselijk van dit soort berichten!

en ik wordt misselijk van dit gezijk!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:41

JustHorez schreef:
jasz schreef:
ik moet zeggen dat ik die foto's niet geweldig vindt hoor. Ja, ze hebben wel (wat) ruimte, en ze zitten niet in hokjes en kunnen et soortgenoten, maar ideaal is het zéker niet.
Varkens moeten gras hebben om te rennen en wroeten, buitenlicht, zon, een plek met water om in te liggen, een plek met stro om te slapen, en ook genoeg ruimte zodat ze samen kunnen zijn, maar elkaar ook kunnen ontlopen, als ze dat willen.
Dat zie ik hier allemaal niet. Ik weet nier of zo'n ideale plek er al is, maar dat is geen reden om wat er nu is dan maar goed (genoeg) te vinden. Je streeft toch de ideale situatie na lijkt me? En niet iets dat algemeen geaccepteerd is nu, maar daarmee niet ideaal.

En ik geef de boeren hier zeker niet de schuld van, zoals al eerder gezegd, het is een vicieuze cirkel, die alleen doorbroken kan worden door bewust wording van de consument, zodat zij geld over hebben voor duurder en beter vlees, zodat meer boeren de situatie voor de dieren kunnen verbeteren.

het zijn geen wilde zwijnen als je dat wil zien gaan dan naar het wild en als je zeugen in het stro wil zien ga dan naar een biologische boederij maar daar zitten ze ook in een hok van 4 bij 4 met z'n 8 in een zo'n en dat is dan buiten of bouw zelf een stal waar varkens in het stro liggen doe dan hoe je het zelf wil maar als de je de wet dan nog wel bij houd vraag ik me af!

Volgens mij lees je niet goed, ik zeg toch dat de wet niet gaat voor een perfecte situatie, het zal beet allemaal kloppen volgens de wet, maar voor de varkens is het nog steeds niet fijn om zo te leven. En voel je trouwens niet zo gigantisch aangevallen. Jij laat toch zelf foto's zien, ik zeg alleen niet precies wat je wil horen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:54

JustHorez schreef:
jasz schreef:

Ik ben het met jasz eens dat de foto's er niet geweldig uit zien. Verder snap ik niks van de zin die jij hebt getypt.

Brittneyx

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:11

Als de varkens buiten zitten hebben ze veel meer beweging en zullen ze een mindere voederconversie hebben, daardoor krijg je een langere afmestperiode en dat is dan weer duurder voor de boer. Zolang de consument niet meer betaald voor het stukje vlees is het voor de boeren onmogelijk om de varkens buiten te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:01

Jazen schreef:

Het nieuwsbericht dat ik plaatste is zeker ook van een onwetende? ;) Als die varkens buiten hadden gelopen, waren ze nu niet doodgegaan en die boer niet gewond! Ik word misselijk van dit soort berichten![/quote]

en ik wordt misselijk van dit gezijk![/quote]
Jongeman, reageer niet zo heftig, niemand beschuldigt jouw of je familie van dierenmishandeling, alleen dat het er bij jullie wel volgens de wet geregeld is maar veel mensen toch liever zouden zien dat de varkens meer ruimte hebben. Er is ook nog een tussenweg tussen wilde zwijnen en opgepotte vleesvarkens of fokzeugen. Waar gaan jullie varkens/biggetjes naar toe, worden ze opgekocht door opfokkers of fokken jullie zelf op?

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:04

wij fokken ze en daarna worden ze verkocht en daarna gaan ze naar de slager

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:05

dit is nou de wet!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:07

Paardengek0 schreef:
Wow, ik was even eten en opeens heel veel reacties :O

Ik weet dat sommige dingen in het gedicht overdreven zijn, maar dat betekent niet dat ik het niet mooi, :j
Ik ben het er helemaal mee eens: De klanten zorgen voor dit welzijn van de dieren...
Als ik mocht kiezen, had ik geen vlees meer gekocht. Helaas: Mijn ma is het daar niet mee eens... :(

Eet je het wel gewoon op, het vlees wat je moeder koopt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:10

Ik ben in principe vegetarier, en niet eens om de zielige beestjes an zich.
Tot voor kort had ik nog enorm veel zin in varkensvlees.
Toen stond ik in duitsland met 38 graden in de file naast een truck vol varkens met zweren..
Ik houd het wel bij mijn lekkere javaanse schijf en champignons als het zo moet. -O-

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:13

44Myrthe44 schreef:
Tigra_ schreef:
Misselijk makend als je er bij na gaat denken. Snap niet dat je dit als boer wil.

En jij als consument dan?

De consument dwingt een boer zo efficient mogelijk te werken.en geregeld moeten ze anders handelen.dan.ze.zelf zouden willen. Een goede boer houdt van.zijn dieren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:38

Brittneyx schreef:
Als de varkens buiten zitten hebben ze veel meer beweging en zullen ze een mindere voederconversie hebben, daardoor krijg je een langere afmestperiode en dat is dan weer duurder voor de boer. Zolang de consument niet meer betaald voor het stukje vlees is het voor de boeren onmogelijk om de varkens buiten te houden.

Ik betaal graag meer! Punt is dat het de meeste mensen (zelfs op dit forum met dierenliefhebbers!) niet interesseert dat die beesten kreperen!
En "gezeik" schrijf je dus met e i. ;)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:51

sflj schreef:
Brittneyx schreef:

Ik betaal graag meer! Punt is dat het de meeste mensen (zelfs op dit forum met dierenliefhebbers!) niet interesseert dat die beesten kreperen!
En "gezeik" schrijf je dus met e i. ;)

Meeste mensen willen een stukje vlees. Liefst zo goedkoop mogelijk, als die beesten nu creperen of niet, het stukje vlees telt

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:14

Ik vind het vooral van heel veel mensen heel hypocriet dat ze zeggen het zielig te vinden, en dat het erg is dat boeren hun dieren zo houden, om dan vervolgens een speklapje naar binnen te werken.
dat vind ik echt vreselijk, óf je bent eerlijk, ook naar je zelf en geeft toe dat je s'avonds je (goedkope) stukje vlees belangrijker vindt dan het welzijn van de varkens, of je eet vanaf dan geen kiloknaller vlees meer. Niet dat schijnheilige gedoe. En ik vindt dat ik als vegetariër(al 11 jaar) dat wel kan zeggen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:20

Ik eet eigenlijk nooit varkensvlees. In de slagerij waar ik werk verkopen we Livar, en dat eet ik evt wel. Hou overigens niet zo van de smaak van het meeste varkensvlees.
Maar deze varkentjes hebben eigenlijk niet te klagen: http://www.livar.nl/
Alleen ja, een speklap kost dan evenveel als een kogelbiefstukje van goede kwaliteit....

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:33

Dat ziet er wel weer een stuk beter uit dan die andere foto's. Ook nog niet perfect, maar ja, volgens mij kan dat tegenwoordig alleen bij hobby mensen. Misschien dat het in de toekomst steeds beter wordt.
ze kunnen wel buiten gelukkig :)

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:58

biologische varkens kunnen naar buiten
niet die van ons daarvoor hebben wij ze niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:00

JustHorez schreef:
biologische varkens kunnen naar buiten
niet die van ons daarvoor hebben wij ze niet

Biologische varkens hoeven ook niet verplicht naar buiten volgens de wet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:05

Máár, zo ver ik weet mag je géén grote varkens (die voor consumptie gebruikt worden) niet houden, of heb ik het nu fout? Dus gewoon in de tuin.
Zo ook geen koeien, paarden (in de tuin), want dit veroorzaakt overlast. Ik krijg dus als consument niet de kans om het beter te doen, ik wordt verplicht tussen het kiezen om het fout te doen of het niet te doen.

Stel ik heb een aantal hectare land, mag ik hier géén dieren zetten als jong (kalf, big, veulen) om deze te laten opgroeien met hun natuurlijke behoeftes om ze erna naar het slachthuis te brengen en het vlees weer mee terug te nemen, of heb ik het nu helemaal mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:14

imd schreef:
Paardengek0 schreef:
Wow, ik was even eten en opeens heel veel reacties :O

Ik weet dat sommige dingen in het gedicht overdreven zijn, maar dat betekent niet dat ik het niet mooi, :j
Ik ben het er helemaal mee eens: De klanten zorgen voor dit welzijn van de dieren...
Als ik mocht kiezen, had ik geen vlees meer gekocht. Helaas: Mijn ma is het daar niet mee eens... :(

Eet je het wel gewoon op, het vlees wat je moeder koopt?

Als het niet moet, niet nee. Maar soms moet ik het van me ma eten...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:17

jasz schreef:
Ik vind het vooral van heel veel mensen heel hypocriet dat ze zeggen het zielig te vinden, en dat het erg is dat boeren hun dieren zo houden, om dan vervolgens een speklapje naar binnen te werken.
dat vind ik echt vreselijk, óf je bent eerlijk, ook naar je zelf en geeft toe dat je s'avonds je (goedkope) stukje vlees belangrijker vindt dan het welzijn van de varkens, of je eet vanaf dan geen kiloknaller vlees meer. Niet dat schijnheilige gedoe. En ik vindt dat ik als vegetariër(al 11 jaar) dat wel kan zeggen.

Vind ik ook.
Net als die meiden met een bontkraag aan hun jas, Uggs uit China, mensen die in Thailand dansende aapjes kijken of op de foto gaan met een verdoofde tijger aan een ketting op een stadsplein.
Mensen denken er gewoon niet genoeg bij na.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:21

Interessante discussie, erg actueel ook. Ik heb tijdens mijn afstudeeronderzoek gezocht naar de Kritische Succesfactoren van diervriendelijke producten. Hierbij ben ik gestuit op de burger-consumentparadox: 90% van de consumenten zegt dat producten diervriendelijker geproduceerd moeten worden, 50% zegt diervriendelijke producten te willen kopen en slechts 20% van de consumenten koopt ook daadwerkelijk bewust producten die meer diervriendelijk geproduceerd zijn (dus vanaf 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming). Men denkt dat de oorzaak hiervan slechts de hogere prijs van de producten is, maar niets is minder waar. Belangrijke factoren die meespelen in het aankoopbeslissingsproces zijn intuitie en routine, de prijs van de producten is slechts een klein onderdeel.
Onlangs zijn de regels omtrent het houden van varkens aangescherpt. Ik denk dat (overigens voor alle dierlijke producten) binnen een paar jaar de regels die nu gelden voor het verkrijgen van 1 Beter Leven ster, de standaard zullen worden.

Overigens ben ik zelf een kijkje wezen nemen in een slachthuis waar de dieren verdoofd werden met een schok. Hoewel het uiteraard geen pretje is om te zien, geloof ik niet dat de dieren pijn hebben.

Als je het reguliere varkensvlees niet wilt eten, zijn er nog genoeg andere alternatieven. Goed opletten in de supermarkt dat de producten die je koopt een keurmerk van de Dierenbescherming hebben (de regels hiervan staan op de website van het Beter Leven kenmerk, dan kun je precies vinden hoe de dieren gehouden zijn). Zoek ook eens naar Buitengewone Varkens op internet of Facebook. Zij houden varkens in kleine groepjes en in een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Erg leuk om te zien!

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:27

Lisitano schreef:
jasz schreef:

Vind ik ook.
Net als die meiden met een bontkraag aan hun jas, Uggs uit China, mensen die in Thailand dansende aapjes kijken of op de foto gaan met een verdoofde tijger aan een ketting op een stadsplein.
Mensen denken er gewoon niet genoeg bij na.

Jullie beide halen me de woorden uit de mond. Ook ik ben al jaren vegetariër omdat het eten van hedendaags ( niet biologisch) vlees gewoon niet aansluit bij mijn principes. Er zou ( ook en eigenlijk vooral bij de consument ) wel eens wat meer aandacht mogen zijn voor wat je eet en consumeert. Dat er meer besef komt waar je eigenlijk aan bijdraagt. Of het nou gaat om het eten van bio-industrie vlees of om het dragen van kleding gemaakt door kinderen, welke summiere loontjes vangen, in China. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:34

Ik beken wel, ik ben geen vegetariër. Je maakt mij heel gelukkig met een stuk vlees.
Echter ben ik dochter van een zeer strenge dierenliefhebbende moeder, die af en toe een dagje vlees over sloeg zodat we op zondag een biologische scharrelkip op tafel hadden.
Nu woon ik sinds 2 jaar op mezelf, ik eet denk ik maar 2x in de week vlees en dan wel scharrel of biologisch. Het is ook nog eens zoveel lekkerder! In elke regio zit ook wel een scharrelslager :j Echt een aanrader, zo heel veel duurder is het niet.