inrijd tips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:58

Van wie is het paard? Van jullie? Als het een verzorgpaard is zou ik het bij de eigenaar neerleggen. Die is verantwoordelijk voor zijn paard. Ik neem aan dat hij/zij geen ongelukken wil. Die kans is wel groot als jullie zelf zonder begeleiding gaan aanrommelen.

Daarnaast zou ik echt een stuk weiland afzetten ter grootte van een bak. Dan heeft het paard steun en wordt hij ontmoedigd om een keer aan de ren te gaan.

risje5lief

Re: inrijd tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:01

we mogen van de boer onze verzorgponys inrijden enzo, zijn toestemming hebben we adnerB goed idee!!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:03

Aha! Je moeder wil niet dat je begeleiding krijgt. Weet ze wathet inhoudt om een paard zadelmak te maken en in te rijden? Zo te lezen zijn jullie van goede wil, maar heb je weinig kennis. Zeg maar tegen je moeder, dat een paard een levensgevaarlijk groot en zwaar dier is, dat alleen door mensen die er verstand van hebben, kan worden afgericht.
Want zo is het. Paarden zijn niet zachtzinnig.En inrijden op de wei kan wel, maar je zal een stuk af moeten zetten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:05

risje5lief schreef:
allebei 13!

Goed, leuk verhaal.
Mijn vriendin heeft haar verzorgpaard ingereden toen ze 11 was. Met nog wat andere vriendinnen.
Gewoon maar wat aangeprutst en mocht allemaal van de eigenaar.
Inrijden ansich ging goed, merrie was braaf voor de kids, maar iedereen in dit topic voelt het natuurlijk al aankomen...
Het ging grandioos fout. Niet passend tuig en geen faciliteiten (konden alleen maar in de wei prutsen)
En nu, bijna 12 jaar later (merrie is nu bijna 16)
staat paard gewoon op de wei. Niet meer onder het zadel...
Merrie heeft een aantal goede periodes gehad, maar gewoon door gebrek aan ervaring en geen begeleiding staat de merrie nu stil. Ze kent de basis dingen wel (sturen, gas, rem) maar daar houd het ook mee op.

Zo heb ik ook met diezelfde vriendin vroegah een paard zadelmak (willen) maken.
Eigenaar bracht ons overal met de trekker en verrotte trailer naar toe.
Eerste keer er op, steigeren, ik gleed via de kont er af.
Vriendin er op, koprol er af.
Paard is bij ons niet meer onder het zadel geweest. Werd totaal krankzinnig als hij ook maar een zadel zag.
Paard is toen verkocht als 'weidepaard'. Nooit meer onder het zadel geweest.

Beste TS en vriendin. Begin er gewoon niet aan zonder begeleiding. Kans dat het fout gaat is 99%
Waarom zou je dat paard willen verprutsen?
Het klinkt zo leuk, een paard inrijden. Maar sinds ik het met begeleiding heb gedaan, weet ik wat ik toen doe tijd allemaal fout heb gedaan en waarom alles mis ging.
Begin met het begrijpen van paarden, lees honderden boeken, kijk docu's, DVD's.
Ga met je lesgeefster mee als zij een paard gaat inrijden. Alles, maar in vredesnaam...
Stap er niet op.

Jammer dat jullie ouders hier zelf de gevaren niet van inzien.
Maar breek je nek alsjeblieft niet voor een paard. Dan sla je je later voor je kop omdat je als onervaren ruiter zo dapper wilde zijn om een paard in te rijden.

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:09

sok, is neergezet als weide paard, maar er is een lange tijd niks meer mee gedaan vroeger is er wel op gereden, maar is nu de weide nu gewent...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:14

Inderdaad. Ik kocht mijn paard bv als zadelmak. Maar.....dit was niet goed gedaan. Het paard was dus totaal in paniek toen wij heel rustig met hem aan de gang gingen . En ik kan gerust zeggen dat ik veel ervaring heb, heb vanaf mijn 18e eigen paarden gehad, zelf ingereden en dergelijke en ben nu 50. Het heeft ons drie jaar gekost om alles weer opnieuw op te bouwen. Te beginnen met vaste gewoontes rondom land en stal, vertrouwen winnen, commamdo's aanleren en longeren. Via werk aan de lange lijnen naar het opnieuw zadelmak maken en nu inrijden. Dit alles onder professionele begeleiding van een internationaal paardentrainer. Je ziet, het kost enorm veel tijd, liefde, geduld én geld om een verziekt paard weer goed te krijgen. Daarom, jongedames: Goede begeleiding nemen en anders zoekt de eigenaar het zelf maar uit!

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:16

maar ff een vraagje.... iedereen kan leren een paard in te rijden, bestaan daar dan cursussen voor, of wat? ik wil het wel heel graag leren!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:17

risje5lief schreef:
maar ff een vraagje.... iedereen kan leren een paard in te rijden, bestaan daar dan cursussen voor, of wat? ik wil het wel heel graag leren!!

Ja, dat kan iedereen leren. Als je er gevoel voor hebt.
Je moet zoooo veel dingen kunnen zien, houding ban van het paard, reacties, momenten wanneer je moet ingrijpen en wanneer niet.
Dat kun je niet "even leren" zoals je voor een proefwerk doet.
Dat kost behoorlijk veel jaren ervaring, zoals degene boven mij verteld.

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:18

oke, ik wilde het gwn even weten! ;)

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:21

ik heb wel een hechte band met sok!! ze loopt achter me aan en als ik verdrietig ben troost ze me door haar hooft tegen me aan te leggen en als ik ga liggen/zitten, dan graast ze vlak bij me.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:24

risje5lief schreef:
ik heb wel een hechte band met sok!! ze loopt achter me aan en als ik verdrietig ben troost ze me door haar hooft tegen me aan te leggen en als ik ga liggen/zitten, dan graast ze vlak bij me.

Dat doet mijn paard ook. Maar daar is helaas nog lang niet alles mee gezegd.
Het is niet zo dat als je paard in vrijheid achter je aan loopt of bij je komt grazen dat het inrijden dan anders gaat dan normaal en met 2 vingers in je neus.

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:25

ik snap ook wel dat je het niet 1-2-3 klaar kan hebben, ik wil er gerust 3 jaar of langer aan werken, als het uiteindelijk maar lukt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:25

Ik snap je moeders angst wel als het zo afgelegen is. Ik zou ook voorstellen om haar mee te laten gaan. Als mijn dochter ergens voor het eerst naar toe gaat, dan ga ik ook zeker mee.

En het inrijden, alsjeblieft niet. Jullie zijn nog zo jong en dat zonder rijbaan en zonder goede begeleiding. Dat kan echt heel gevaarlijk worden voor jullie. Ik heb zelf meerdere paarden ingereden maar was wel ouder en altijd met iemand op de grond die ook wist waar hij/zij mee bezig was want dat is heel belangrijk bij het zadelmak maken. Nieuwe paard van mijn dochter is heel mensgericht en loopt mij nu ook al achterna maar daar stap ik voor geen goud op :D

Zadelmak maken kan je alleen leren door heel veel ervaring en te kijken bij anderen. Eerst anderen paarden zadelmak zien maken, misschien mee helpen en daarnaast heel erg veel rij ervaring want je moet heel snel kunnen reageren en een goede onafhankelijke zit hebben. Op een heel jong paard moet je ook een wat andere houding aannemen. Dat kan je niet met een paar jaar rijden bereiken.

Mijn dochter is 16 en kan behoorlijk rondsturen. Ze heeft er een paar zadelmak gemaakt met hulp maar haar nieuwe paard was al zadelmak en dat was maar goed ook want ik zie toch liever een ander de risico's nemen. Ben heel zuinig op mijn dochter :)

edit: drie jaar? Als je zoveel tijd nodig hebt klopt er iets niet. Een paard is heel snel zadelmak te maken en dat moet ook niet te langzaam gaan.

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:27

jah, snap ik! :)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:28

ik denk dat ik nu uitspreek wat velen van ons willen zeggen:
LEES JE EERST IN VOORDAT JE ERGENS AAN BEGINT!

Ik hoor dat de pony niet aan een touw mee kan lopen, ik hoor dat de pony niet gelongeerd kan worden, ik hoor dat jullie al gehangen hebben, echt... dan denk ik; waar ben je mee bezig?
1. volgens mij moet een paard toch überhaupt weten wie de baas is enzo, dus gewoon mee kunnen lopen aan een touw en als dat goed gaat pas met longeren beginnen, voor het longeren moet ie al mee kunnen lopen.
2. zorg dat de pony weet wie de baas is, als ie al niet mee kan lopen aan het touw waarom ga je dan al hangen?!!!!!!!!
-O-

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:28

ik bedoel helemaal inrijden, niet alleen zadelmak maken!

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:29

princess kan niet aan halster mee lopen, sok wel, je kan op sok hangen enzo maar zitten hebben we nog niet geprobeert, sok is nu het paard dat we in willen rijden!!

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:31

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:31

dat ben ik met sok!

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:32

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:33

risje5lief schreef:
ik bedoel helemaal inrijden, niet alleen zadelmak maken!

Dat is precies waar iedereen het hier over heeft

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:35

Waarom gooi je al onze adviezen in de wind?
Probeer het niét. Zoals ik al zei de kans dat het mis gaat is 2 keer zo groot als dat het wel goed gaat.

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:38

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:39

das idd wel een mooie grote wei

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:39

hoe bedoel je ín de wind' ik gooi het niet in de wind, ik ga begeleiding zoeken, en daar doe ik het mee!!