Ik vind een Join-up dat een dood zou betekenen wel een beetje erg over enthousiast klinken dames.
Het gaat er meer om dat ze gewoon goed met die pony's bezig zijn. Veel wandelen af en toe een klein sprongetje en dat opbouwen naar meer.
En lekker poetsen. En longeren. Maar bij longeren vind ik het wel belangrijk dat ze naar jullie stemgeluid luisteren. Dat is belangrijk.
Gewoon lekker ontspannen en niet dat gescheur door de bak.
Shetlanders zijn goed van aard. De meesten zullen je helpen met wat je wilt. De mijne die ik alledrie heb beleerd in ieder geval wel.
Ik had geen ervaring met beleren voor de kar maar Puk heeft het samen met mijn geleerd.
De eerste keer dat ik er uiteindelijk een kar achter zette deed hij het gelijk goed.
Je moet op je gevoel af gaan en ook goede tips vragen aan de bokkers. Misschien wat oudere bokkers. Die hebben meestal wat meer
ervaring en die kunnen jou helpen. Alleen boeken lezen helpt jammer genoeg niet.
Je moet het meer van de praktijk hebben. Want niet alle paarden reageren op join-ups. Bijvoorbeeld als je het niet goed doet. Of niet goed weet hoe je het moet doen.
Afwisseling in je doen en laten met de pony's is ook heel belangrijk. Dan blijft hij/zij het leuk vinden wat je doet.
Ik ben nu zelf bezig met mijn kleine shetlander van drie beleren en wat ik heb gedaan is veel wandelen.
Beginselen gemaakt met longeren met iemand aan de andere kant naast hem zodat hij weet wat ik van hem verwacht.
Hij snapte het eerst niet zo goed en wilde elke keer naar me toe komen natuurlijk en die longeerzweep 'voor zijn neus houden' helpt niet bij hem.

. Daarna hebben we balkjes gelopen en toen het schofttuig omgedaan om even te kijken hoe hij dat vind.
Hij vond het allemaal erg interessant en vond het ook leuk om te doen.
Een weekje daarna ben ik begonnen met touwen aan het halster door schofttuig heen een beetje lichtjes mennen. En eigenlijk doet hij dat best knap. Wel iemand er naast nu nog maar wie weet wat hij over een week doet. Ik wil niks over haasten nu omdat ik met Puk best snel voor de kar stond. Maar dat was dan ook een super pony.
Het hoeft helemaal niet moeilijk te wezen om een shetlander te beleren maar doe het dan wel eerst met een touwen aan het halster en niet aan het bit nog. Want dat kan tot uitbarstingen leiden van de pony. Dat vind hij niet fijn als alles tegelijk word gedaan.