2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:45

demixloff schreef:
VisibreTeam schreef:
Dus je bent er maar gelijk op gaan zitten? Hoe lang zijn jullie? :)
Ik hoop dat je wel eerst bent begonnen met een zadeltje, goede basis als in meelopen, er op hangen etc?

nee, we zijn er niet gelijk op gaan zitten. we hebben eerst een zadel opgedaan (er was een meisje bij die ervoor geleerd heeft) en toen is ze rondjes gaan stappen. Daarna is ze even gaan hangen. Toen weer doorlopen. Hangen weer doorlopen. Dit ging heel erg goed!! Na 2 uur ofzo is ze op hem gaan zitten (jullie moeten weten het is een meisje die niet te groot is voor de lieve Shetties). daarna is ze er weer afgestapt en heeft ze een rondje gelopen. Toen is ze erop gestapt en de rest ging vanzelf. Ze bleven heel rustig. Ze kon gewoon op hem rijden. We gaan eerst een paar weken oefenen met stap. Daarna gaan we verder. Dus wees niet gerust. De verzorger en het meisje en wij natuurlijk weten wat we doen.

dus ze zijn vier, dus een spaningsboog van... max 20 minunten? niet 2 uur lang ermee bezig... :(:) waar heeft ze dit dan geleerd? gelezen in de heartlandboeken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:48

Ik vraag mij vooral af; waar is de eigenaar? Onervaren meisjes die maar wat aan het doen zijn...

Dat jullie jong en onervaren zijn geeft helemaal niet, maar dat de pony's ook jong en onervaren zijn maakt het wel een slechte combinatie als daar geen goede volwassenen begeleiding bij is die wél die kennis en ervaring heeft.

Verzorgpony's zijn geweldig om ervaring op te doen, maar zoals het nu gaat heb ik oprecht mijn twijfels bij.

(Met ruim 20 jaar ervaring zal ik zelfs nog hulp inschakelen bij het beleren, juist vanwege mijn paardenkennis en ervaring durf ik te zeggen; dit haal ik niet uit een boekje, maar van iemand die er echt jarenlang mee bezig is en daadwerkelijk weet wat hij/zij doet. Het is makkelijk om iets verkeerd te doen of teveel te belasten; een pony overdonderen kan iedereen, maar correct beleren is een vak apart!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:52

demixloff schreef:
Lasca_1987 schreef:
Enne TS, heb je al rijervaring? Want zonder rijervaring een pony inrijden is not done! Wil je ajb op mijn vraag reageren?

ja, 2 van ons hebben rij ervaring. De andere niet, maar die heeft alleen maar gekeken.

Ik vraag of jij rijervaring hebt en daar krijg ik geen antwoord op. Ik lees in je profiel dat je graag op les wil, dan neem ik aan dat je nog geen rijervaring hebt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:53

vuurneon schreef:
Ik vraag mij vooral af; waar is de eigenaar? Onervaren meisjes die maar wat aan het doen zijn...

Dat jullie jong en onervaren zijn geeft helemaal niet, maar dat de pony's ook jong en onervaren zijn maakt het wel een slechte combinatie als daar geen goede volwassenen begeleiding bij is die wél die kennis en ervaring heeft.

Verzorgpony's zijn geweldig om ervaring op te doen, maar zoals het nu gaat heb ik oprecht mijn twijfels bij.

(Met ruim 20 jaar ervaring zal ik zelfs nog hulp inschakelen bij het beleren, juist vanwege mijn paardenkennis en ervaring durf ik te zeggen; dit haal ik niet uit een boekje, maar van iemand die er echt jarenlang mee bezig is en daadwerkelijk weet wat hij/zij doet. Het is makkelijk om iets verkeerd te doen of teveel te belasten; een pony overdonderen kan iedereen, maar correct beleren is een vak apart!)

zo eens,....
ookal heb ik zelf die van mij wel beleerd, eerst zadelmakmaken in het land , in 2 maanden . toen met het doorrijden begeleiding gehad met waar ik wel en niet moet opletten. (vooral mijn hulpen)

unihorses

Re: 2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:54

maar eeh, er zijn 2 in dit topic of niet?

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:11

Ik vind een Join-up dat een dood zou betekenen wel een beetje erg over enthousiast klinken dames.
Het gaat er meer om dat ze gewoon goed met die pony's bezig zijn. Veel wandelen af en toe een klein sprongetje en dat opbouwen naar meer.
En lekker poetsen. En longeren. Maar bij longeren vind ik het wel belangrijk dat ze naar jullie stemgeluid luisteren. Dat is belangrijk.
Gewoon lekker ontspannen en niet dat gescheur door de bak.
Shetlanders zijn goed van aard. De meesten zullen je helpen met wat je wilt. De mijne die ik alledrie heb beleerd in ieder geval wel.
Ik had geen ervaring met beleren voor de kar maar Puk heeft het samen met mijn geleerd.
De eerste keer dat ik er uiteindelijk een kar achter zette deed hij het gelijk goed.

Je moet op je gevoel af gaan en ook goede tips vragen aan de bokkers. Misschien wat oudere bokkers. Die hebben meestal wat meer
ervaring en die kunnen jou helpen. Alleen boeken lezen helpt jammer genoeg niet.

Je moet het meer van de praktijk hebben. Want niet alle paarden reageren op join-ups. Bijvoorbeeld als je het niet goed doet. Of niet goed weet hoe je het moet doen.

Afwisseling in je doen en laten met de pony's is ook heel belangrijk. Dan blijft hij/zij het leuk vinden wat je doet.

Ik ben nu zelf bezig met mijn kleine shetlander van drie beleren en wat ik heb gedaan is veel wandelen.
Beginselen gemaakt met longeren met iemand aan de andere kant naast hem zodat hij weet wat ik van hem verwacht.
Hij snapte het eerst niet zo goed en wilde elke keer naar me toe komen natuurlijk en die longeerzweep 'voor zijn neus houden' helpt niet bij hem. :P. Daarna hebben we balkjes gelopen en toen het schofttuig omgedaan om even te kijken hoe hij dat vind.
Hij vond het allemaal erg interessant en vond het ook leuk om te doen.

Een weekje daarna ben ik begonnen met touwen aan het halster door schofttuig heen een beetje lichtjes mennen. En eigenlijk doet hij dat best knap. Wel iemand er naast nu nog maar wie weet wat hij over een week doet. Ik wil niks over haasten nu omdat ik met Puk best snel voor de kar stond. Maar dat was dan ook een super pony.

Het hoeft helemaal niet moeilijk te wezen om een shetlander te beleren maar doe het dan wel eerst met een touwen aan het halster en niet aan het bit nog. Want dat kan tot uitbarstingen leiden van de pony. Dat vind hij niet fijn als alles tegelijk word gedaan.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:19

valyzja schreef:
Ik vind een Join-up dat een dood zou betekenen wel een beetje erg over enthousiast klinken dames.
Het gaat er meer om dat ze gewoon goed met die pony's bezig zijn. Veel wandelen af en toe een klein sprongetje en dat opbouwen naar meer.
En lekker poetsen. En longeren. Maar bij longeren vind ik het wel belangrijk dat ze naar jullie stemgeluid luisteren. Dat is belangrijk.
Gewoon lekker ontspannen en niet dat gescheur door de bak.
Shetlanders zijn goed van aard. De meesten zullen je helpen met wat je wilt. De mijne die ik alledrie heb beleerd in ieder geval wel.
Ik had geen ervaring met beleren voor de kar maar Puk heeft het samen met mijn geleerd.
De eerste keer dat ik er uiteindelijk een kar achter zette deed hij het gelijk goed.

Je moet op je gevoel af gaan en ook goede tips vragen aan de bokkers. Misschien wat oudere bokkers. Die hebben meestal wat meer
ervaring en die kunnen jou helpen. Alleen boeken lezen helpt jammer genoeg niet.

Je moet het meer van de praktijk hebben. Want niet alle paarden reageren op join-ups. Bijvoorbeeld als je het niet goed doet. Of niet goed weet hoe je het moet doen.

Afwisseling in je doen en laten met de pony's is ook heel belangrijk. Dan blijft hij/zij het leuk vinden wat je doet.

Ik ben nu zelf bezig met mijn kleine shetlander van drie beleren en wat ik heb gedaan is veel wandelen.
Beginselen gemaakt met longeren met iemand aan de andere kant naast hem zodat hij weet wat ik van hem verwacht.
Hij snapte het eerst niet zo goed en wilde elke keer naar me toe komen natuurlijk en die longeerzweep 'voor zijn neus houden' helpt niet bij hem. :P. Daarna hebben we balkjes gelopen en toen het schofttuig omgedaan om even te kijken hoe hij dat vind.
Hij vond het allemaal erg interessant en vond het ook leuk om te doen.

Een weekje daarna ben ik begonnen met touwen aan het halster door schofttuig heen een beetje lichtjes mennen. En eigenlijk doet hij dat best knap. Wel iemand er naast nu nog maar wie weet wat hij over een week doet. Ik wil niks over haasten nu omdat ik met Puk best snel voor de kar stond. Maar dat was dan ook een super pony.

Het hoeft helemaal niet moeilijk te wezen om een shetlander te beleren maar doe het dan wel eerst met een touwen aan het halster en niet aan het bit nog. Want dat kan tot uitbarstingen leiden van de pony. Dat vind hij niet fijn als alles tegelijk word gedaan.

Heel erg bedankt dat je gewoon tips geeft en ons niet meteen afkraakt!! We leren ze ook inderdaad zonder bit.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:22

vuurneon schreef:

2 van ons zijn ervaren en de andere niet.. Het beleren hebben wij met iemand gedaan die ervoor geleerd heeft.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:25

@Lasca_1987 Ik heb rijervaring ja. maar de enige die geen rijervaring heeft is de beheerder van dit Forum. En die heeft alleen maar gekeken en dus niet op een van de pony's gezeten. En dat zijn we ook niet van plan.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:29

Jammer dat jullie denken dat alle mensen die hier een berichtje zetten jullie afkraken. De mensen hier reageren hier niet om jullie te pesten/om jullie af te kraken maar om jullie proberen uit te leggen dat de manier van jullie niet echt geweldig is. Wij proberen alleen te helpen, en advies te geven.
Dat je na een keer op je pony kan zitten, prima. Dat kan bij sommige pony's. Maar dat jullie daarvoor twee uur bezig zijn en er dan op gaan zitten en dan nog weer bezig gaan is gewoon geen goeie manier. Je kunt beter zoals finnens al zij elke dag een kwartiertje bezig gaan. Dat is een stuk beter dan soms 2 uur. Ik denk dat begeleiding van (volwassenen) ervaren personen ook zeker nodig is, want als ik jullie berichtjes leest heb ik niet het idee dat jullie veel ervaring hebben (sorry), en dat jullie echt weten waar jullie mee bezig zijn.

edit; ik zie nu dat jullie geholpen worden door een ervaren persoon? lijkt me sterk, want mensen die ervaring hebben met inrijden gaan dat niet 'even' in 2 uur doen.
Die doen dat in stapjes.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:33

In 2 uur is niet makkelijk nee.
Mijn pony was in 2 uur aan iets op zijn rug gewend. Maar het rijden liet ik nog niet toe.
Er op zitten oké maar dat is het dan ook.
Ik heb het wel verder opgebouwd rustig aan :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:39

Wat noem je ervaren? :)

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:08

Ik ga stoppen met reageren op dit Forum. Dat lijkt me ook beter. Ik weet dat sommige dingen die wij deden niet geweldig waren maar dat hebben we meteen aangepast. Sommige dingen zie ik als afkraken ja. Maar sommige ook als goede tips.

En ook weet ik dat de eigenaar van deze pony's tevreden is met ons en ook weet ik dat het meisje die ons geholpen heeft weet wat ze doet. Sommige dingen kunnen we verbeteren, maar niet alles kan meteen perfect zijn. In elk geval bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:37

Twee uur achter elkaar met een pony bezig zijn en dan claimen te weten wat je doet...

Woeiii mijn pony had je vliegles gegeven hoor. Twee uur ermee bezig zijn en dan nog erop gaan zitten...

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:44

Het zou je sieren om het topic dus even door te lezen om meer dan genoeg uitleg te geven.
En voor het vriendinnetje wat onder jou reageerde, ja ik ben er inderdaad van overtuigd dat ik het weet, ik heb ook ietsje langer paarden dan jullie verzorgponies hebben :Y)

Verder ben ik het inderdaad met m'n voorgangers eens, als jullie mijn verzorgers waren geweest had ik met jullie denk ik ook even een 'join up' gedaan.. Even wegstoten uit mijn kudde.. Flink kunnen rennen voor je leven heet dat... Want ben inderdaad ook bang dat de ponies hier de dupe van zijn en blijven.[/quote]

Citaat:
Ik ken de meisjes en de ponys niet eens?
Dus heb niks met hun te maken, vond jou reactie's gewoon nergens op slaan

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:04

xclaireschr tegen wie heb je het nou ?:P

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:42

Oh sorry hahaha. :o
Had het tegen chelle_dora

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 20:57

Dus je bent er maar gelijk op gaan zitten? Hoe lang zijn jullie? :)
Ik hoop dat je wel eerst bent begonnen met een zadeltje, goede basis als in meelopen, er op hangen etc?
[/quote]

nee, we zijn er niet gelijk op gaan zitten. we hebben eerst een zadel opgedaan (er was een meisje bij die ervoor geleerd heeft) en toen is ze rondjes gaan stappen. Daarna is ze even gaan hangen. Toen weer doorlopen. Hangen weer doorlopen. Dit ging heel erg goed!! Na 2 uur ofzo is ze op hem gaan zitten (jullie moeten weten het is een meisje die niet te groot is voor de lieve Shetties). daarna is ze er weer afgestapt en heeft ze een rondje gelopen. Toen is ze erop gestapt en de rest ging vanzelf. Ze bleven heel rustig. Ze kon gewoon op hem rijden. We gaan eerst een paar weken oefenen met stap. Daarna gaan we verder. Dus wees niet gerust. De verzorger en het meisje en wij natuurlijk weten wat we doen.[/quote]
Na twee uur :oo
eeh nee denk het niet, tegenwoordig niet meer. dat meisje is 20 en rijd al sinds ze 9 was ofzo. ze heeft al heel erg veel pony's en paarden beleerd. wij hebben er volle vertrouwen in ! heel erg bedankt voor de tips. het gaat stukke beter !
Een paard zadelmak maken en er op zitten doe je niet in twee uur. Dat moet in kleine stapjes, dus een paar keer per week een kwartiertje..
Jullie hebben nog veel te leren volgens mij.[/quote]

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:21

20? dan denk ik niet dat ze nog op een shetje past...

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 21:42

VisibreTeam schreef:
20? dan denk ik niet dat ze nog op een shetje past...

toch wel :) hihi ze heeft al een studie er door heen en ze kan super goed overweg met paarden, ze kan nog makkelijk op onze lieve shettiess x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:50

hoelang is dat meisje? En hoe groot is de shet? Hoeveel weegt dat meisje?

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 19:27

Sorry tegen iedereen die goede bedoelingen hadden. Ik zag t niet zo ik zag t als afkraken maar zie nu in dat t niet zo was. Over die Shetlanders ik en me vriendin zijn er weg want we wouden groter. We hebben nu 5 verzorg Friezen . En 3 rijden we. Het is helemaal geweldig. We komen er 3 tot 4 keer per week.
En zijn nu alleen in het probleem gekomen dat ze graag te snel wil dus we zijn rustig aan met haar aan het doen
Dank jullie wel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:13

Dus als ik het begrijp, heb je een door jullie genoemde ''join up'' gedaan, uiteindelijk gestopt met de verzorging over de shetlanders omdat je groter wilde? Dus je gaat serieus een join-up doen en daarna stop je maar met verzorgen?

Zou niet graag de eigenaar van die shetten willen zijn in dit geval..