Zonder zadelrijden, slecht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:23

Ik heb jaren haast alleen met barebackpad gereden en ik ben toch wel van mening dat het niet goed is voor de rug van je paard..Mijn ene paard heeft sinds ik weer met zadel rij een veel betere bespiering en ze loopt weer veel fijner..Mijn andere paard is eindelijk lekker ontspannen met zadel..Een slecht passend zadel is natuurlijk altijd slechter denk ik maar een goed passend zadel is toch fijner qua drukverdeling...

emilyslaluna

Re: Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:34

Het zat wel lekker! Voor Lotje ook denk ik dan.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:49

Ik rijd mijn vp 2 x in de week met 2 dekjes en dekensingel, ik heb het idee dat ze dan veel meer ontspannen loopt.(het lijkt alsof het zadel haar niet helemaal past, is ook al jaren niet meer naar gekeken helaas...) maar als ik haar zo rijd is het rond de 20 a 30 min. en dan ongeveer 5 a 10 minuutjes daarvan draven, de rest is figuren stappen etc. Wat vinden jullie daarvan?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:10

Voor degenen die mij tips hebben gegeven, hier is een foto met wat ik op lotje heb liggen als ik zonder zadel rij. Je kan ook zien hoe groot ik ben. Let op dat ik mijn bolle winterjas aan heb waardoor ik dik lijk xd. Ook lijken mijn benen breder en dat komt doordat deze dan natuurlijk plat worden gedrukt. Nogmaals wat wij nu doen: 1 maand lang een half uur stappen.
http://imageshack.us/mobile/gallery.php

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:09

Verkeerde link :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:13

Mijne vind het alleen leuk als we stappen, in draf moet ze der niks van hebben, en in galop gaat ze dan gewoon niet. dus er zijn wel degelijk paarden die het niet leuk vinden! (aansluiting op de eerste pagina)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:29

Juuultjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:27

Absoluut helemaal nie!
Juist god voor jou evenwicht en een leuk tussendoortje!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:16

tonylove schreef:
Absoluut helemaal nie!Juist god voor jou evenwicht en een leuk tussendoortje!

Dat is dus niet waar. Ik ga me niet nogmaals herhalen, lees alle antwoorden even door.

salinakeeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:50

Ik weet niks van dat zadel gedoe maar als je paard het echt erg zou vinden zou hij je er afschopen maar dat doet die niet dus hij vind het vast prima en in ppc (ponyparkcity) hebben ze geen zadels omdat het anders te zwaar is voor de pony het zal wel ok zijn

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:55

salinakeeuh schreef:
Ik weet niks van dat zadel gedoe maar als je paard het echt erg zou vinden zou hij je er afschopen maar dat doet die niet dus hij vind het vast prima en in ppc (ponyparkcity) hebben ze geen zadels omdat het anders te zwaar is voor de pony het zal wel ok zijn

Paarden zijn vluchtdieren. Zwakte latenzien kan je dood zijn. Dat de dieren niet protesteren zegt niks. Paard weet ook niet wat goed of slecht is. Dat word pas zichtbaar als het te laat is.

Daarnaast vind ik ponyparkcity mishandeling op meerdere vlakken.

xNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:24

Als je een goede zit hebt maakt het niet heel veel uit, wanneer je alleen maar hobbelt kan het idd heel slecht voor je paards rug zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:36

Horseslife schreef:
Als je een goede zit hebt maakt het niet heel veel uit, wanneer je alleen maar hobbelt kan het idd heel slecht voor je paards rug zijn.

Zelfs met stille zit is het nog behoorlijk meer belastend dan met zadel.

xNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:08

miss_lizje schreef:
Horseslife schreef:

Zelfs met stille zit is het nog behoorlijk meer belastend dan met zadel.

Hoeft, niet één keer is heus niet erg hoor. Maar, als je elke dag zonder zadel gaat rijden, ja dan wel ja. ;)

prisca12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:10

volgens mij niet

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:11

Er staat in dit topic een plaatje van de zitbeenknobbels die in de rug van je paard of pony prikken. Kijk nog eens even goed en denk daar over na.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:16

salinakeeuh schreef:

Die pony's weten gewoon dat het toch niet veranderd als ze laten zien dat ze pijn hebben, het boeit niemand iets :+

xNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:33

xSlvna schreef:
salinakeeuh schreef:

Die pony's weten gewoon dat het toch niet veranderd als ze laten zien dat ze pijn hebben, het boeit niemand iets :+

Ja idd! Heb medelijden met die pony's. (Wil niet zeggen dat iedereen zo gemeen is tegen ze en dat soort dingen)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:43

sommige mensen blijven hun zin maar doordrammen, heeel jammer. dierenartsen bewijsen dat het gewoon kan en nog ertegen in gaan. en zitbeenknobbels? ik ben niet dik maar heb genoeg vet dat die niet te voelen zijn en door een dekje al helemaal niet ! en er ligt meer rug vrij dan met een zadel. plaatjes zijn leuk, maar kun je manipuleren en verkeerde conclusies uit trekken. je moet een goede zit hebben, en niet lopen te bonken.

en ja, er is meer gewicht dan met een zadel . en of er nou iemand van 30 kilo zonderzadel rijd of iemand van 85 kilo met zadel, dan heeft het paard evenveel druk. en de 85 kilo met zadel is niet zielig, al dan niet bonkend? en zonder zadel wel, van iemand met 30 kilo? dat is krom..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:21

ik heb het vandaag uitgeprobeert , rijden zonder zadel en dan op mijn eigen handen gaan zitten , zowel in stap , draf en galop deed het helemaal geen pijn , en voor ponylief zou het dan wel pijn moeten doen ?
nee , dat geloof ik niet !

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:27

Ik geef het op, al kunnen sommige van jullie nogsteeds een les biologie en natuurkunde gebruiken of willen sommige mensen het gewoon niet horen.

Een keertje zonder zadel rijden is niet gelijk zodanig slecht dat je paard gelijk kapot is. Maar als je puur kijkt naar de vraag van het topic ( de titel: zonder zadel rijden, slecht?) is en blijft daarop het antwoord ja!

Dierenarts bewijzen zou ik graag willen zien.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:35

ik geef het ook bijna op.
alsof je het natuurkundig kan berekenen , ik zou het heel knap vinden
als jij natuurkundig kan berekenen of zonder zadel rijden mijn paard pijn doet.

ik zal het eens aan mijn natuurkunde leeraar vragen , maar ik denk niet dat hij hiertoe in staat is.
dus als jij dat wel natuurkundig kan berekenen : LAAT MAAR EENS KOMEN !
de meeste hier blijven toch bij hun standpaunt dat
zonder zadel rijden slecht ( of net goed ) is.
daar schiet je niets mee op !

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:39

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:42

romyloverrr schreef:
ik geef het ook bijna op.
alsof je het natuurkundig kan berekenen , ik zou het heel knap vinden
als jij natuurkundig kan berekenen of zonder zadel rijden mijn paard pijn doet.

ik zal het eens aan mijn natuurkunde leeraar vragen , maar ik denk niet dat hij hiertoe in staat is.
dus als jij dat wel natuurkundig kan berekenen : LAAT MAAR EENS KOMEN !
de meeste hier blijven toch bij hun standpaunt dat
zonder zadel rijden slecht ( of net goed ) is.
daar schiet je niets mee op !

Daar hoef je niets moeilijks aan te "berekenen". Het is basis natuurkunde, een zadel verdeelt de kracht die een ruiter op de paardenrug uitoefend over een (véél) groter oppervlak, ergo veel minder kracht per vierkante centimeter, en dáár draait het om.
Je natuurkunde leraar zal dit bevestigen.
Of je paard nu direct pijn heeft of niet is niet zo relevant in mijn opinie, je stelt hem bloot aan onnodig hoge belasting als je geen zadel gebruikt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:53

miss_lizje schreef:
Ooit gehoord van een drukpad/zadeldruk meting? Word soms ook gedaan bij het passen van zadels. Dit kan je ook zonder zadel doen. Dan meet je precies de druk die word gegeven.

Edit: http://www.countrymill.nl/zadelpasservi ... meten.html

o , en dus als er op een plek meer druk staat doet het je paard per difinitie pijn ?