gesprek beginnen met ouders over eigen pony/paard, hoe?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:13

omdat ze der geen zin meer in had

vuurneon

Ik rijd bijna 20 jaar en ik leer nog steeds bij ;)
Maar goed, ik ben ook een stuk ouder en heb meer ervaring en heb wel een realistisch beeld over mijn kunnen ondertussen :j

En betaal zelf het paard, valt mij vies tegen hoor als de dierenarts weer komt enten straks :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-11-12 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_nvds

Verwend nest ?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:14

meid al rij je 20 jaar dat hoeft niet te zeggen dat je de juiste goede ervaring op gedaan hebt alle paarden zijn anders. elke dat leer je weer. maar je zegt net zelf dat je even geen zin had in je pony s en daarom zijn ze weg gegaan. vind je het dan heel raar dat wij nu zo reageren.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:15

vuurneon schreef:
Ik rijd bijna 20 jaar en ik leer nog steeds bij ;)
Maar goed, ik ben ook een stuk ouder en heb meer ervaring en heb wel een realistisch beeld over mijn kunnen ondertussen :j

En betaal zelf het paard, valt mij vies tegen hoor als de dierenarts weer komt enten straks :')

of da weer een rekening van 400 euro in de brievenbus doet. :')

HorselvrN1

Gewoon gesprek erover beginnen, krij je meteen te horen wat zij erover vinden!

vuurneon

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op deze vraag;

Heb je alle kosten al eens op een rijtje gezet? Ook van wedstrijd rijden? Dan weet je precies hoeveel geld je opzij moet kunnen leggen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:16

Ja dat denken er veel.. daarom zeg ik.. kom gerust op mijn paard rijden.

Weet je.. ik heb 1 keer een dametje op mijn paard gehad met veel bravoure dat ze het echt super kon..
Dat er een juf staat in de bak, die roept bij C een volte, en die kudde manege ponies automatisch bij c de volte op gaan, betekent niet dat jij het dan ook kan... Dametje wat mijn paard mocht proberen vertelde ik ook bij c een volte.. maar paard ging mooi recht uit want die deed t niet vanzelf zoals op de manege...

Ik heb jaren les gehad.. maar heb leren rijden op mijn eigen paard.. blaas niet zo hoog van de toren. Zolang jij denkt dat nagevelijk een automatisch ingeprogrammeerd programma is, is iedere les weggegooid geld en puur bezigheidstherapie geweest.

Was ook iemand die erg stoer durfde te doen.. had een topic gestart dat ie niks meer leerde van een z paard... dit is het vervolg..

[VVDD] DonRoubos op bezoek bij (Ceriadwen & Kim) 24-12-10
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 03-11-12 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

HorselvrN1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:20

Ceriadwen schreef:
Ja dat denken er veel.. daarom zeg ik.. kom gerust op mijn paard rijden.

Weet je.. ik heb 1 keer een dametje op mijn paard gehad met veel bravoure dat ze het echt super kon..
Dat er een juf staat in de bak, die roept bij C een volte, en die kudde manege ponies automatisch bij c de volte op gaan, betekent niet dat jij het dan ook kan... Dametje wat mijn paard mocht proberen vertelde ik ook bij c een volte.. maar paard ging mooi recht uit want die deed t niet vanzelf zoals op de manege...

Ik heb jaren les gehad.. maar heb leren rijden op mijn eigen paard.. blaas niet zo hoog van de toren. Zolang jij denkt dat nagevelijk een automatisch ingeprogrammeerd programma is, is iedere les weggegooid geld en puur bezigheidstherapie geweest.

Toch is er echt wel een verschil hoor, sommige doen het beter als andere

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:22

TS, je hoeft jezelf niet te verdedigen hoor. Je wordt hier in het topic een beetje denigrerend toegesproken door volwassenen, daar kun je als 14 jarige niet tegen op. Dat is trouwens ook helemaal niet erg. Dit hele topic hangt aan elkaar van aannames.

Ik zou het gewoon aan je ouders vragen. Dan hoor je vanzelf wat ze te zeggen hebben.. Misschien valt het mee en misschien valt het tegen!

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:23

Nou ik heb het topic helemaal gelezen en ik verschiet toch dat de TS zo reageert tegen volwassenen. Ik heb al van mijn 8ste een eigen pony en ik leer nog iedere dag bij, ben nu 15 en ik weet nog niet alles. Iedere les dat ik krijg leer ik weer iets nieuw bij. Dus ik denk dat jij toch nog veel lessen nodig hebt tegen dat je een eigen paard krijgt. Ik durf weden dat als jij op mijn pony kruipt hij voor geen millimeter wilt lopen en dat je snel terug afstapt.

HorselvrN1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:24

[quote="Kimberly520"]
Nou ik heb het topic helemaal gelezen en ik verschiet toch dat de TS zo reageert tegen volwassenen. Ik heb al van mijn 8ste een eigen pony en ik leer nog iedere dag bij, ben nu 15 en ik weet nog niet alles. Iedere les dat ik krijg leer ik weer iets nieuw bij. Dus ik denk dat jij toch nog veel lessen nodig hebt tegen dat je een eigen paard krijgt. Ik durf weden dat als jij op mijn pony kruipt hij voor geen millimeter wilt lopen en dat je snel terug afstapt.
Is wel iets van te zeggen jaa..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:26

maar sommige lezen ook niet goed..
Beginnen over geld etc dat de ouders het misschien niet kunnen betalen etc..

Maar ze heeft 1,5 jaar geleden al een paard gehad.. Haar ouders zijn er dus ook bekend mee met eigen paarden..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:27

En haar ouders zijn blijkbaar ook bekend met de wispelturigheid en het gebrek aan verantwoordelijkheid bij dochter. Vandaar dat er geen nieuwe staat.
En je moet de bergen ouders de kost geven die een paard kopen en geen idee hebben wat zo'n ding eigenlijk is..

Blablabla11

Re: gesprek beginnen met ouders over eigen pony/paard, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:29

maar heeft TS het inmiddels dan al aan haar ouders gevraagd ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:42

Hilarisch topic dit..

Lieve TS, je bent 14, hebt duidelijk wel vaker last van moeilijk een keuze kunnen maken of dat je je wel of niet bezig wilt houden met paarden en ponies. Een paard of pony is meer dan alleen rijden, en alleen al het feit dat je binnenkort met je verzorgpaard stopt omdat ze drachtig is, zegt in mijn ogen al meer dan genoeg; jij moet helemaal geen eigen pony willen nog. Ga nog even lekker hele andere dingen doen, ga af en toe een pony op de manege aaien, rijd trouw iedere week je lesje en even bedenken wat je wil.

Een eigen pony hebben is niet altijd leuk, is niet altijd denderend en is ook niet 24/7 rijden (wordt geen enkel paard ook beter van trouwens..).
Dit zou je toch al moeten weten vanwege de vele ponies die je al hebt gehad, dus ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je nu wel doodgraag een eigen pony weer wilt, terwijl je je alleen maar lijkt te kunnen focussen op het rijden.

Ik heb op m'n 18e m'n eerste paard gekocht. Zelf gekocht, zelf onderhouden, zowel de verzorging als financieel gezien. En ik was HEEL blij dat ik dat pas op m'n 18e heb gedaan, en dat ik niet van paps en mams ook op mijn 13e/14e een pony heb gekregen omdat ik ponies toen zo lief vond.
Als je voorheen dacht dat voetbal helemaal je ding was, maar je weet nu zeker dat je hart weer bij paarden ligt..Erg wispelturig als je het mij vraagt. En dat zullen je ouders dus duidelijk ook vinden.
Ga eerst eens voor je verzorgpaard zorg dragen, alvorens te roepen dat je een paard wil die "weet wat aan de teugel rijden is" e.d.
Want geen enkel paard loopt door een paar drukken op de knop aan de teugel, hallo 'tis geen barbies horse adventures of een of ander anky pc spelletje.
Als je zo ontzettend graag je eigen pony wilt.. en je werkt..?
Dan zou ik hard gaan sparen. Ga jij maar eens zoeken, hoeveel jouw "droompaard" wel niet kost.
En als jij dat bedrag nou bij elkaar spaart EN zorg blijft dragen voor de drachtige merrie, dag in dag uit, OOK al kan je niet rijden..
Dan kan je aan je ouders laten zien dat je hart inderdaad bij de paarden ligt. In plaats van bij het rijden. Als je alleen wilt rijden kan je op de manege blijven rijden; ligt je hart bij het hebben en verzorgen van een paard, dan accepteer je dat het niet altijd lang leve de lol is, en dat het hebben van een paard soms gewoonweg heel erg k.u.t. is.

:D

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:47

Wat wordt er soms kinderachtig gereageerd in dit topic. Meisje wil graag een paard (welk meisje wil dat niet?) Wat een goede basis bezit en ze wordt gelijk helemaal de grond in geboord. Ze verwoord dit misschien een beetje onhandig, maar om haar daar zo op af te rekenen? Het is imo juist goed dat ze een paard wil dat al het een en ander kan, ipv dat ze een jonkie wil die nog alles moet leren. Ze geeft aan dat ze wil meebetalen aan de kosten dus reacties met verwijten dat ze verwend is zijn hier ook niet terecht (verder, wij kennen ts niet en daar kun je dus verder niet over oordelen). Volgens mij heeft iedereen wel een nichtje/buurmeisje/zusje die ook een paard wil en het liefste rijdt, brand je die dan ook gelijk af?

Zelf vind ik het niet verstandig een paard te kopen op je 14e dus daar ga ik wel in mee. Pos hiervoor geeft wel aan waarom. Om even te reageren op je vraag, ik zou het gewoon op een geschikt moment voorleggen aan je ouders. Het zijn je ouders, dus ze zullen vast niet bijten!

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:31

BeFearless schreef:
Wat wordt er soms kinderachtig gereageerd in dit topic. Meisje wil graag een paard (welk meisje wil dat niet?) Wat een goede basis bezit en ze wordt gelijk helemaal de grond in geboord. Ze verwoord dit misschien een beetje onhandig, maar om haar daar zo op af te rekenen? Het is imo juist goed dat ze een paard wil dat al het een en ander kan, ipv dat ze een jonkie wil die nog alles moet leren. Ze geeft aan dat ze wil meebetalen aan de kosten dus reacties met verwijten dat ze verwend is zijn hier ook niet terecht (verder, wij kennen ts niet en daar kun je dus verder niet over oordelen). Volgens mij heeft iedereen wel een nichtje/buurmeisje/zusje die ook een paard wil en het liefste rijdt, brand je die dan ook gelijk af?

Zelf vind ik het niet verstandig een paard te kopen op je 14e dus daar ga ik wel in mee. Pos hiervoor geeft wel aan waarom. Om even te reageren op je vraag, ik zou het gewoon op een geschikt moment voorleggen aan je ouders. Het zijn je ouders, dus ze zullen vast niet bijten!

Amen _/-\o_

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 03:15

Ik vind dat iedereen wel erg hard is tegen TS. Beetje jammer dat er zo'n aanval wordt geopend met zoveel verwijten en dan zeker tegen een 14 jarig meisje, sorry hoor, volgens mij kunnen dingen ook op een andere manier duidelijk gemaakt worden. De vraag was hoe aan je ouders te vragen dat je een pony wilt en volgens mij niet willen jullie mij beoordelen op rijvaardigheid, paardenkennis, mentaliteit, motivatie enzovoort.

Nog even een puntje over automaatjes en paarden met knopjes ect. Tuurlijk een toppaard met slechte ruiter zal nooit op zijn maximale kunnen presteren maar geef toe het ene paard heeft veel souplesse en is makkelijk van achter erbij te rijden waardoor nagefelijkheid ontstaat en de ander is stijf en heeft zijn bouw tegen je kan niet alle paarden over 1 kam scheren.

En volgens mij gaat de hele discussie niet eens over de vraag waarmee het begon, maar goed.

Buiten dat heb ik het vermoeden da TS nogal wispelturig is maar als ze zeker van deze keuze is moet ze het waarmaken alleen vreemd dat ze het nog steeds niet gevraagd heeft :s

@TS gewoon aan je ouders vragen je hoort van zelf ja of nee, is het nee vraag je de reden en ka je daar waarschijnlijk iets mee doen.

Geloof dat ik mijn punt wel gemaakt heb.
Kom maar op!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 03:52

Ik kan als ouder wel begrijpen wat er heeft gespeeld. Ik was 12 toen ik mijn eerste pony kreeg. Ik reed vanaf mijn 5e in de les en vroeg altijd om een eigen pony. Mijn ouders hebben elkaar op een manege leren kennen, amar de verzorging kenden ze niet. Ik was al 5 jaar op kamp geweest met onze eigen manege en dan leerde je meer van de verzorging en dan wilde ik nog harder een eigen pony.
Per ongeluk is er eentje op ons pad gekomen, Helaas is die overleden en toen kreeg ik wel weer een andere pony.
Ik stond ermee op een manege en heb daar heel veel aan gehad. Ik leste veel en leerde ook veel over de verzorging.
In de pubertijd was het moeilijk om altijd trouw te zijn. Stuk voor stuk stopten meiden op de manege ermee.
Ik heb mijn pony op m'n 19e verkocht in overleg en daar altijd heel veel spijt van gehad. Maar ook spijt van de periode daarvoor dat ik moeite had om nog 100% voor haar te gaan.

Datzelfde jaar heb ik met mijn vriend ( nu man ) een paardje gekocht en zijn we op een zelfdoe stal gaan staan. Vanaf die tijd ben ik nog meer gaan leren over alles er omheen.

Nu ben ik 38, geef les en heb nog altijd paardjes. Maar ik leer nog elke dag bij en blijf ook altijd geinteresseerd in ontwikkelingen zoals alles over voer, ziektes, blessures, rijden etc.

Onze zoon is nu 15 en heeft va zijn 3e een eigen shet. Daar heeft hij nooit om gevraagd. Hij ment er nu mee, maar kan niet altijd er naartoe. Hij is er gek op en heeft echt verantwoordelijkheidsgevoel, maar de tijd mist hij egwoon vaak. Dat wij hem veel verzorgen vinden we totaal niet erg, zolang hij maar betrokken is. Als hij mee is, zoals vandaag helpt hij mij ook altijd. We denken er niet aan om de shet te verkopen na 12 jaar. Mijn man ment er ook mee en hij staat niet in de weg.

Maar ik wil hiermee zeggen, dat het ook heel anders kan gaan als je ouders niks met paarden hebben, of het gewoon niet begrijpen wat het inhoudt. Mijn ouders moesten er ook hard voor werken en dat besefte ik heel goed. Zij vonden het heel wat dat ik een eigen pony had. Wat erbij komt kijken, hadden ze toen soms minder begrip voor. Ik was puber, dus bracht het ook verkeerd.

Nu is m'n moeder betrokken en kan ik goed uitleggen waarom ik iets extra's uitgeef aan de pony's en dat denk nodig te hebben. Ze snapt het ook beter nu en geniet mee.

Ik kan me voorstellen dat er meer dingen zijn gebeurt en de ouders er anders in staan.

En TS, 14 is echt heel leuk, maar je moet echt nog veel leren. Kijk niet teveel naar anderen of naar plaatjes. Mocht er een leuk paardje komen, ga dan gewoon goede lessen volgen en kijk waar je terecht komt. Al die plaatjes of verhalen over aan de teugel lopen maken het er niet beter op. Ik neem aan dat als je een paardje krijgt je om dat beestje geeft en correct wil rijden en verzorgen. Sta dan open voor de goede adviezen van mensen die echt veel ervaring hebben. En ook die leren nog. Ik nog na 33 jaar rijden en al 38 jaar tussen de paarden lopen. Het zegt allemaal niks.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:32

Waarom op je 14 de geen eigen pony ?
Ik was 13 dat ik die van mij kreeg .. Trouw elke dag heen door weer en wind .. Sochtends en savonds .. Op mijn 14 de had ik 2 eigen pony's 1 van 11 maanden ( haflinger) en een oudere e pony ..
Die haflinger heeft mijn pa weer verkocht toen hij 3 was .. Die e pony heb ik gehad tot mijn 28 ste en op 34 jarige leeftijd in laten slapen..

Inmiddels zelf ook mama.. Mijn dochter is bijna 4 jaar en heeft ook haar eigen pony . Een leuke welsh A niks mis mee in mijn ogen

Ik heb liever dat mijn puber dochter op die leeftijd bij de paarden hangt dan op straat met verkeerde vriendjes / vriendinnetjes katte kwaad uithalen etc

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 10:52

Lindy1982 schreef:
maar sommige lezen ook niet goed..
Beginnen over geld etc dat de ouders het misschien niet kunnen betalen etc..

Maar ze heeft 1,5 jaar geleden al een paard gehad.. Haar ouders zijn er dus ook bekend mee met eigen paarden..

Jaa, ze weten als het goed is de kosten en de zorg die dat vergt.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:02

BeFearless schreef:

pfff dankje!! *\o/*

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:03

Dit weekend zijn mijn ouders weg dus kan ik het niet aan ze voorleggen, eventueel kan ik voorstellen om op me 16e een paard te nemen ofzo, dan kan ik ook op zaterdagen werken, en met de oude scooter van me zus ernaartoe, kost ook minder tijd :)

HorselvrN1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:18

XAnoukdb schreef:
Dit weekend zijn mijn ouders weg dus kan ik het niet aan ze voorleggen, eventueel kan ik voorstellen om op me 16e een paard te nemen ofzo, dan kan ik ook op zaterdagen werken, en met de oude scooter van me zus ernaartoe, kost ook minder tijd :)

Dat kan een goed voorstel zijn om het er met je ouders over te hebben, als je dan ook meteen zegt dat je bereid bent een groot deel te betalen, laat je meteen zien dat je echt wel wat van geld afweet, en weet dat het niet in de tuin aan een boom groeit.
En inderdaad als je tijdens haar zwangerschap haar ook blijft verzorgen, en er regelmatig naartoe gaat, laat je zien dat je ook echt wel bereid bent om er wat voor te doen, en het niet alleen maar om het rijden draait, maar om de liefde en de zorg voor het paard. :)