Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
saskiakefie schreef:Goed, ik zal even voor opheldering zorgen, want schiet niet op zo.. Al die onkunde..
Sporen zijn er inderdaad voor om te verfijnen. Maar verfijnen is nogal een groot woord, wat wordt precies bedoeld met verfijnen?
als je paard ver is in de dressuur kent je paard een hele hoop oefenen die allemaal z'n eigen hulpen kennen. Als je dan met je laars of schoen de buik aanraakt neem je nogal een groot gedeelte in beslag. Een spoor is klein en kun je veel precieser inwerken op een deel van de buik, waar de hulp gegeven moet worden voor de oefening. De ruiter drijft met de zijkant van de kuit zonder dat de spoor steeds de buik aanraakt maar alleen in gezet kan worden als dit nodig is, dus de ruiter hier controle over heeft en een juiste beenligging is essentieel
Dus nee sporen zijn NIET ervoor om je paard harder te laten, sporen zijn NIET om je hulpen te VERSTERKEN dat is geen verfijning meer namelijk.
Miji schreef:Ik ben tégen sporen. Ook als ze op de 'goede' manier gebruikt worden. Wanneer de communicatie tussen paard en ruiter is zoals deze hoort te zijn heb je die verfijning in mijn ogen absoluut niet nodig.
Daarbij komt dat zoals al eerder genoemd veel ruiters de sporen enkel gebruiken voor het voorwaarts prikken van hun paard wanneer deze naar hen mening niet aan het been is. Ga eerst eens opzoek naar de oorzaak ipv gelijk naar hulpmiddelen te grijpen. Vaak ligt het probleem bij de ruiter ipv het paard.
Magrathea schreef:Had ik het toch goed.
Als je maar één of twee knoppen op je paard in hoeft te drukken, kan je best zonder sporen. Maar als je meer knoppen hebt is sporen een handig hulpmiddel. Als je iets wil typen op een toetsenbord en je hebt handschoenen aan gaat dat ook minder makkelijk (volgens mij is dat wel een goede vergelijking).
Eigenlijk zou je in het leerproces je sporen tegen je andere been moeten zettenweet je gelijk hoe het voelt. En is denk ik goed voor het vermogen te doseren.
casperzazoe schreef:vind het toch wel leuk dat puurxnatuur nog niet eens B rijd en het toch beter denkt te weten dan iedereen hier.
ik rijd zelf wel bijna altijd met sporen zodat hij toch net wat fijner loopt enzo.
Jadeyy schreef:Ik vind zegmaar dat de mensen die met sporen rijden, dat is hun keuze, maar ik vind het gewoon echt dom. Wie wil er nou een ijzer ding in zn buik willen porren? Maar je kunt zo ook denken over; wie wil er nou een mens en zadel op zn rug, daarom is het gewoon hun eigen keuze xd.
Maar ik zou het niet doen