wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:52

Sporen zijn bij bepaalde paarden, bij verschillende ruiters en bij verschillende niveau's hardstikke handig!

Overigens vind ik sporen in de B en L1 belachelijke onzin, er gebeurt niets anders dan overgangen rijden in die proefjes en dan is het gewoon kuit=reactie zoniet zweep erover en die 5 meter wijken overleef je ook nog prima zonder spoor op een moeilijk paard. Ik vind de spoor dus prima voor oefeningen als schouderbinnwaarts, travers, apuyeren, keertwendingen, contra's etc maar gebruik ze gewoon niet als naar-voren-trap-prikkertjes want dat heeft geen nut vind ik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:01

saskiakefie schreef:
Goed, ik zal even voor opheldering zorgen, want schiet niet op zo.. Al die onkunde..

Sporen zijn er inderdaad voor om te verfijnen. Maar verfijnen is nogal een groot woord, wat wordt precies bedoeld met verfijnen?
als je paard ver is in de dressuur kent je paard een hele hoop oefenen die allemaal z'n eigen hulpen kennen. Als je dan met je laars of schoen de buik aanraakt neem je nogal een groot gedeelte in beslag. Een spoor is klein en kun je veel precieser inwerken op een deel van de buik, waar de hulp gegeven moet worden voor de oefening. De ruiter drijft met de zijkant van de kuit zonder dat de spoor steeds de buik aanraakt maar alleen in gezet kan worden als dit nodig is, dus de ruiter hier controle over heeft en een juiste beenligging is essentieel

Dus nee sporen zijn NIET ervoor om je paard harder te laten, sporen zijn NIET om je hulpen te VERSTERKEN dat is geen verfijning meer namelijk.

Oow en nog even een aanvulling omdat ik het idee heb dat het niveau hier niet-zo-heel-hoog ligt en mensen het maar hebben over dat hun paarden niet goed reageert op bijvoorbeeld wijken. Drijf je wel op het juiste moment? Het juiste moment van drijven is als het paard zijn binnen achterbeen omhoog doet, want als die hem namelijk op de grond heeft staan, heeft drijven geen zin want die hulp komt niet door. En nu neem ik maar wel aan dat iedereen kan voelen wanneer het binnen of buitenachterbeen omhoog getild wordt. (in stap)

Tesssie14

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:15

Ik rij op sommige paarden met sporen. Ligt er aan wat ik ga doen. als ik echt ga dresuren dan doe ik ze om. En ook als ik met Kas naar buiten ga. maar als ik sporen omheb rij ik zonder zweep als ik sporen aan heb zijn mijn benen helemal stil. heb ik geen sporen dan bewegen mijn benen veel meer

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:03

Ik ben tégen sporen. Ook als ze op de 'goede' manier gebruikt worden. Wanneer de communicatie tussen paard en ruiter is zoals deze hoort te zijn heb je die verfijning in mijn ogen absoluut niet nodig.

Daarbij komt dat zoals al eerder genoemd veel ruiters de sporen enkel gebruiken voor het voorwaarts prikken van hun paard wanneer deze naar hen mening niet aan het been is. Ga eerst eens opzoek naar de oorzaak ipv gelijk naar hulpmiddelen te grijpen. Vaak ligt het probleem bij de ruiter ipv het paard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:29

Had ik het toch goed.

Als je maar één of twee knoppen op je paard in hoeft te drukken, kan je best zonder sporen. Maar als je meer knoppen hebt is sporen een handig hulpmiddel. Als je iets wil typen op een toetsenbord en je hebt handschoenen aan gaat dat ook minder makkelijk (volgens mij is dat wel een goede vergelijking).

Eigenlijk zou je in het leerproces je sporen tegen je andere been moeten zetten :j weet je gelijk hoe het voelt. En is denk ik goed voor het vermogen te doseren.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:17

Miji schreef:
Ik ben tégen sporen. Ook als ze op de 'goede' manier gebruikt worden. Wanneer de communicatie tussen paard en ruiter is zoals deze hoort te zijn heb je die verfijning in mijn ogen absoluut niet nodig.

Daarbij komt dat zoals al eerder genoemd veel ruiters de sporen enkel gebruiken voor het voorwaarts prikken van hun paard wanneer deze naar hen mening niet aan het been is. Ga eerst eens opzoek naar de oorzaak ipv gelijk naar hulpmiddelen te grijpen. Vaak ligt het probleem bij de ruiter ipv het paard.

Kijk dit vind ik nou een goed onderbouwde mening die ik respecteer. Ik ben bijv. niet tegen spoorgebruik maar wel als ze onnodig worden gebruikt om paarden vooruit te prikken.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:59

moet iedereen lekker zelf weten, iemand wil hier een mening weten, dus mogen bokkers hun mening geven!!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:37

Maar het is kinderachtig om je mening niet te willen onderbouwen 'want het is mijn mening en die mag ik hebben'

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:29

Ik vind sporen niet nodig. Je kan ze natuurlijk goed gebruiken( met nadruk op 'kan'), maar alsnog zie ik niet in waarom mensen altijd zoveel ijzer nodig hebben om controle over hun paard te houden.. Ik heb zelf 1keer met sporen gereden, maar vond het helemaal niks.. Pony reageerde juist minder op mijn hulpen (en ja, ik gaf wel de goede hulpen..) en ik was bang dat ik haar pijn zou doen. Het werkte voor ons allebei dus niet. Ik zie ook heel vaak in de hoge dressuursport dat sporen (maar ook bitten) op de verkeerde manier worden gebruikt. Ik ben dus tegen sporen, en zal er zelf ook nooit meer mee gaan rijden..

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:23

Ik moet er niks van hebben, maar dat komt denk ik ook omdat zoveel mensen het een slechte naam geven, eerlijk gezegd weet ik niet eens hoe je met zo'n ding om moet gaan, en mocht ik het ooit al gebruiken dan moet ik toch eerst mijn benen helemaal stil houden :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:26

Magrathea schreef:
Had ik het toch goed.

Als je maar één of twee knoppen op je paard in hoeft te drukken, kan je best zonder sporen. Maar als je meer knoppen hebt is sporen een handig hulpmiddel. Als je iets wil typen op een toetsenbord en je hebt handschoenen aan gaat dat ook minder makkelijk (volgens mij is dat wel een goede vergelijking).

Eigenlijk zou je in het leerproces je sporen tegen je andere been moeten zetten :j weet je gelijk hoe het voelt. En is denk ik goed voor het vermogen te doseren.

yup goede vergelijking :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:33

Jeej *\o/*

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:35

wat jeej? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:37

Jeej ik begrijp het en heb een goede ergelijking gemaakt!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:39

Ow haha idd

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:58

vind het toch wel leuk dat puurxnatuur nog niet eens B rijd en het toch beter denkt te weten dan iedereen hier.

ik rijd zelf wel bijna altijd met sporen zodat hij toch net wat fijner loopt enzo.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:56

casperzazoe schreef:
vind het toch wel leuk dat puurxnatuur nog niet eens B rijd en het toch beter denkt te weten dan iedereen hier.

ik rijd zelf wel bijna altijd met sporen zodat hij toch net wat fijner loopt enzo.

Ja maar ze rijd geen wedstrijden omdat ze dat sielugh vind voor de andere mensen want die maken dan geen kans meer :roll:

SNAP dat dan toch eens :')

Jadeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:38

Ik vind zegmaar dat de mensen die met sporen rijden, dat is hun keuze, maar ik vind het gewoon echt dom. Wie wil er nou een ijzer ding in zn buik willen porren? Maar je kunt zo ook denken over; wie wil er nou een mens en zadel op zn rug, daarom is het gewoon hun eigen keuze xd.
Maar ik zou het niet doen :P

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:45

Ik zou ook nooit met sporen rijden, maar het kan volgens mij zeker geen kwaad als je er goed mee rijdt. Maar ik vind wel dat je heel goed moet kunnen rijden voordat je sporen mag aandoen. Maar ja, het is idd een eigen keuze. Ik zou ook nooit elk pasje van het paard willen kunnen beheersen zoals bij dressuur, want ik vind dat ik er dan een robot van maak in plaats van een partner. Maar ook dat is een eigen keuze, en er zijn veel mensen die het wel leuk vinden om elke pas van het paard tot in de puntjes te controleren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:49

Jadeyy schreef:
Ik vind zegmaar dat de mensen die met sporen rijden, dat is hun keuze, maar ik vind het gewoon echt dom. Wie wil er nou een ijzer ding in zn buik willen porren? Maar je kunt zo ook denken over; wie wil er nou een mens en zadel op zn rug, daarom is het gewoon hun eigen keuze xd.
Maar ik zou het niet doen :P

Paarden zijn nu eenmaal dom.
Als ze wisten wat hun kracht was, zouden ze sowieso niet eens een zadel op hun rug accepteren.
Een ruiter zou niet langer dan een paar seconden op hun rug zitten.
Maar paarden accepteren nu eenmaal heel veel van hun ruiter.
Zelfs pijn ondergaan ze meestal gelaten, of ze bokken er flink op los en dan zijn ze een probleempaard.

Dus het is als ruiter zijnde belangrijk te weten wat je doet.
Dat kan best met sporen, mits je maar weet hoe je ze moet gebruiken.
En dat heeft Saskiakefie al heel goed beschreven hier in het topic (vind ik)

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:03

ik ben er een beetje tegen :o
dit komt omdat ik vaak heb gezien dat kleine kinderen met spoortjes reden en die er echt niet mee om konden gaan!!
kan je er mee omgaan en is het nodig dan zeg ik 'oke''

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:46

indedaad jasmijn van die kleine kinderen die dan sporen gaan gebruiken..
daar ben ik wel tegen ja

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:48

Hallo waarom zeiken jullie over mij, terwijl jullie niet eens weten of ik wedstrijden rijd?!

Sporen vind ik niet zielig, ik vind ze gewoon niet goed ;)

Alsjeblieft ophouden hiermee ja..

( en trouwens, ik rijd wel in de B, dus niet iets zeggen waarvan je niks weet casperazoe ;) )

En ik doe niks over dat ik alles beter denk te weten, ik vertel gewoon mijn eigen mening!

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:53

ik vind sporen met scherpe wieletjes wel zielig.. :j

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:03

ik rij altijd met lange sporen met wieltjes, ik schop hem er ook dikwijls mee, maar als ik dat niet doe vind hij het springen nog moeilijk, overigens spring ik in de b en b dressuur