Horseball, DE nieuwe paardensport!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:32

x_Quinta_x schreef:
En ik mijn paard maar rechtrichten... zucht

Inderdaad, ik vind dat gehang naar links en rechts maar helemaal niks :n

Naborah

Re: Horseball, DE nieuwe paardensport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:41

Het lijkt mij een hele gave ervaring! Ben al eens wezen zoeken, maar ze geven nergens (in de buurt, lees: niet 150km. verderop) les hierin op lespaarden. Als je geen eigen paard hebt houdt het al snel op wat betreft horseball. -O-

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:08

Daarom moet het dus bekender gaan worden in NL! Komt er ook meer kans dat het dichter in de buurt is!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:26

wow, ik ken het wel , chapeau voor die paarden hoor! Micky zou al lang kei hard zijn geschrokken van die bal..

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:36

Dat kan! Kijk of er in de buurt wat is![/quote]
emmeloord is het dichtsbij en dat is nog 3 kwartier rijden :P Hopen dat er ooit een instructie kamp ofzo wordt georganiseert, dan ben ik zeker van de partij![/quote]
helaas is er geen team meer op rsc emmeloord....er is namelijk geen instructrice meer voor

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:00

Naborah schreef:
Het lijkt mij een hele gave ervaring! Ben al eens wezen zoeken, maar ze geven nergens (in de buurt, lees: niet 150km. verderop) les hierin op lespaarden. Als je geen eigen paard hebt houdt het al snel op wat betreft horseball. -O-

Dat valt op zich ook wel mee, want ik rijdt ook gewoon uitwedstrijden op een manege pony. (beekshof)
Die rijd ik gewoon voor het normale lesgeld. Misschien dat als je belt naar beekshof dat je mee mag trainen in een van de beginnende teams. :)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:13

waar in gelderland of flevo land hebben ze der een? dit wil ik ook!

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:53

Het ziet er wel stoer/cool uit, maar ben niet zo'n durfal :o

Emmapeso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:08

Ziet er gaaf uit! :) Maar niks voor mij :n

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:32

Puagaus12 schreef:
waar in gelderland of flevo land hebben ze der een? dit wil ik ook!

paar paginas terug staat waar je het allemaal kan doen.;)

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:42

Het kan overal en elke manege en/of ponyclub kan er aan mee doen.
Gewoon effe een leuke groep bij elkaar zoeken.
Het maakt niet uit waar in nederland.
Het is een mooie sport en als je van een beetje actie houd een echte aanrader!!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:05

friesje75 schreef:
Het kan overal en elke manege en/of ponyclub kan er aan mee doen.
Gewoon effe een leuke groep bij elkaar zoeken.
Het maakt niet uit waar in nederland.
Het is een mooie sport en als je van een beetje actie houd een echte aanrader!!

Dat is nog niet alles, het is niet even een clubje bij elkaar sprokkelen en horseballen maar.
Je moet een goede instructeur zien te vinden die al weet hoe horseball gaat of je moet iemand zover krijgen dat hij of zij alles over horseball gaat leren.
Daarbij moeten er materialen worden aangeschaft zoals goals en die moeten bevestigd worden. Niet elke manege houder is hier blij mee.
Ook moet het de pony's of paarden nog geleerd worden en er moeten maar net genoeg pony's zijn die het niet eng vinden.
Het is nog zo makkelijk niet, anders waren er veel meer horseball teams.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:10

Ah dat lijkt me ook superleuk om te doen!
Maar in Emmeloord wordt er dus geen les meer gegeven?
Dat is wel jammer want dat was wel dichtbij geweest.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:34

Lijkt mij niet echt gezond voor het paard. Door al dat gehang naar beide kanten kan niet echt goed zijn voor zo'n paardenrug. Ziet er leuk uit hoor maar ik zou het niet willen doen ivm et verpesten van een paardenrug.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:53

Ik heb hier begrepen dat Emmeloord en Winterswijk zijn gestopt met spelen.
Echt heel erg jammer! Wie zit er op een manege en wil wel eens met een groepje beginnen met horseballen?
Ik zou zeggen stel het dan voor.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:43

Wie wil komen kijken is bij deze van harte uitgenodigd!
Afbeelding

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:35

ik heb gehorsballt maar door dat ik tijdens een wedstrijd van me paard af ben gevallen en een zware rugblessure heb opgelopen doe ik het niet meer, wel heel erg jammer altijd heel graag gedaan

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:19

Ik ben er geen fan van, gebaseerd op wat ik zelf heb gezien. Wat ik heb gezien zijn spelers die alleen aan de bal denken en hierbij hun paard richting de bal sleuren. Van rijden op zit was amper sprake, ja wanneer een speler naar links ging hangen voor de bal, dán had het paard iets van 'oei wat gebeurt hier?'
En ik zal niet ontkennen dat in de dressuur (of Western, want dat rijd ik) nooit aan de teugels wordt getrokken, maar omdat in die takken van de sport het om het juiste beeld gaat, zullen mensen het vermijden. En bij Horseball wordt daar veel makkelijker over gedacht voorzover ik heb gezien, alsof het paard toevallig het voorwerp is waar ze op zitten. Not really my thing :n

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:05

Ik speel zelf geen Horseball, maar Polocrosse, en ik denk dat de horseball-spelers in Nederland wel in hetzelfde schuitje zitten als de polocrosse-spelers in Nederland. Ook wij hebben het erg moeilijk om de sport te promoten en lijken na een aantal seizoenen van ledengroei er plots weer een grote stagnatie in het ledenaantal te zitten. Toch proberen wij er met de weinige mensen die we hebben een mooie sport te maken in dit land, door samen vooral veel te trainen, toernooien te spelen (ook veel in het buitenland) en trainers uit het buitenland te halen voor trainingsweken en coachingsweekenden, door nieuwe leden zo veel mogelijk te helpen om op weg te komen, en de sport zo veel mogelijk te promoten. Binnen deze sport geen haat en nijd naar elkaar; polocrosse speel je samen, met hulp van elkaar en van elkaar kun je alleen maar leren.

Ook krijgen wij, polocrosse-spelers, een hoop kritiek over ons heen dat de sport 'gevaarlijk' zou zijn, 'paard-onvriendelijk', 'te hard', enzovoorts, jullie kennen het wel.
Dan wil ik toch even uitwijzen dat 'vreemde sporten' niet per definitie minder goed zijn dan de 'bekende/traditionele takken van de sport'. Net als in dressuur, springsport, western, eventing en in welke tak van de paardensport dan ook heb je, ook in polocrosse en vast ook in horseball, ruiters die net even wat minder goed kunnen rijden of evenwicht kunnen bewaren, en ja, zelfs ruiters die het paard als 'ding' zien (al moet ik zeggen dat ik dit in Nederland niet gezien heb, maar vooral in landen als Zambia, Zimbabwe, en Zuid-Afrika). En dat is inderdaad heel erg jammer, want doordat veel mensen enkel de 'foutjes' in de sport zien, krijgt de sport een slechte reputatie en staan veel mensen niet meer open voor de prachtige sport die polocrosse en horseball eigenlijk zijn. Natuurlijk, ik knijp soms ook mijn ogen dicht als ik zie hoe sommige spelers hun paard rijden. Maar dat doe ik ook als ik een minder zachthandige ruiter in de dressuurring of op springconcours zie. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen zo rijdt, of wel?

Gelukkig is het overgrote deel van de polocrosse en horseball spelers juist heel erg begaan met het welzijn van de paarden. De meeste polocrosse paarden in Nederland worden gewoon dressuurmatig getraind, en wordt er gewerkt aan een ontspannen paard dat los in zijn lijf loopt. Ik weet toevallig dat bijna het volledige team dat in het buitenland voor Nederland uit komt, bij een instructrice lest die het belang van het paard in alles voorop zet. Het is niet zo dat polocrosse en horseball paarden iedere dag voluit trainen met (stick en) bal. Dressuur, springen, buitenrijden, grondwerk; het zit allemaal in het trainingsprogramma van ieder polocrosse paard, net als bij ieder ander sportpaard. Paarden worden rechtgericht, ontspannen aan het been en in de mond gereden in de dagelijkse training. Als een paard niet los in zijn lijf is, zich kan ontspannen, of recht is, is het niet eens mogelijk om op hoog niveau polocrosse of horseball te spelen! Een paard dat vast zit zal nooit zo snel kunnen draaien, stoppen, versnellen en vertragen.
Polocrosse paarden staan veel meer samen in het land dan het gemiddelde dressuur/spring sportpaard. Wij verdiepen ons heel erg in de natuurlijke behoefte van het paard, lezen kudde gedrag af en kijken hoe we dat kunnen toepassen in onze training.

Paarden voor polocrosse en horseball worden geselecteerd. Natuurlijk kun je met ieder paard beginnen met beide sporten, de laagste klassen zijn voor de meeste paarden een welkome afwisseling. Als je echter op hoger niveau wilt spelen, kies je natuurlijk een paard dat echt enorm veel plezier beleeft aan de sport. Paarden die een zekere 'cow sense' hebben en willen meedenken in het spel. Paarden die vertrouwen hebben in hun ruiter en zich op zit, benen en neckreining laten sturen en stoppen.
Ik heb nog niet vaak een paard gezien dat het niet heerlijk vindt om met soortgenoten over een veld te rennen en elkaar een beetje uit te dagen.

Sorry dat het zo een enorm verhaal is geworden, maar ik vind het toch zo jammer dat mensen direct een oordeel klaar hebben over iets wat ze nog niet goed kennen, gebaseerd op 1 enkele keer dat ze iets gezien hebben.
Natuurlijk heb ik respect voor je als je het geen leuke sport vindt, of dit liever niet met je paard speelt, of liever helemaal niet eens wilt kijken naar een wedstrijd of training, maar het zou fijn zijn om mensen die deze sporten wel kunnen waarderen, dan ook in hun waarde te laten. :)

Ik zou graag komen kijken op de horseball demonstratie in april! Wij hebben wel regelmatig contact met Jan Dolfing, zit hier vlakbij.

Nou goed. Bedankt. :') Ik heb mijn zegje wel weer gedaan, haha.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:07

Ik snap wat je bedoelt hoor, een beetje in ieder geval, want ik rijd dus Western en daar krijg je ook vooroordelen over je heen, dat je meteen met scherpen bitten en sporen je paard gevaarlijke manouvres laat uitvoeren. Mijn mening over Horseball is dan ook gebaseerd op meerdere negatieve ervaringen die ik heb gezien, en niet enkel op eentje.
Ik vind het wel fijn om het ook even van jouw kant te lezen, dat de paarden ook dressuurmatig worden bijgehouden enzo zeg maar :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:21

Unseen, wat een geweldig verhaal heb je neer gezet! Ik zou het echt niet zo kunnen verwoorden maar is wel echt wat ik en de andere horsebal spelers bedoelen!
Je bent van harte welkom in april bij de demo's en neem vooral stalgenoten of andere mensen mee die er misschien wat mee willen doen!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:25

Jennifuur schreef:
Ik snap wat je bedoelt hoor, een beetje in ieder geval, want ik rijd dus Western en daar krijg je ook vooroordelen over je heen, dat je meteen met scherpen bitten en sporen je paard gevaarlijke manouvres laat uitvoeren. Mijn mening over Horseball is dan ook gebaseerd op meerdere negatieve ervaringen die ik heb gezien, en niet enkel op eentje.
Ik vind het wel fijn om het ook even van jouw kant te lezen, dat de paarden ook dressuurmatig worden bijgehouden enzo zeg maar :)

Oh ja, absoluut! Vooral in het winterseizoen heb ik mijn stick bijna niet eens aangeraakt, enkel tijdens grondtraining (dus zonder paard). Verder train ik bijna dagelijks dressuurmatig met mijn paard, heb ik 1x in de twee weken een uur privéles (dressuur) en rijd ik heel veel buiten in het bos. Sticktraining/Polocrosse training heb ik ongeveer 1x in de twee weken in teamverband (en ook dat alleen in de zomermaanden) en verder gooi ik wel eens zelf een balletje heen en weer. De zomermaanden hebben we wel redelijk wat toernooien, zo'n 1-3 in de maand, maar naast de toernooien train ik dan ook niet heel veel met stick in de hand. Dressuur is en blijft de basis.

Bedankt welmoed, fijn dat ik heb kunnen helpen. :) Kom ook eens bij 1 van onze toernooien of trainingen kijken! Ons eerste toernooi van het seizoen is het laatste weekend van april in Otterlo. :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 16:31

Unseen; zal er eens over na gaan denken!!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:36

Lijkt me zo ontzettend gaaf om te gaan doen, helaas heb en rijd ik niet echt een geschikt paard daarvoor, anders had ik het zeker geweten!*Zucht* :')

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:05

MENSEN LET ER OP VOLGENDE WEEK DONDERDAG EN DE DONDERDAG EROP IS ER SAVONDS BIJ MANEGE JAN DOLFING IN VRIES EEN CLINIC VAN HORSEBALL.

Neem je paardrijdkleren mee en probeer het zelf uit!

19 & 26 april vanaf 19:30 .

Manege Jan Dolfing
Verlengde Noordenveldweg 1
9481 AV te Vries