Grote kinderen op kleine shetlanders..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:07

Jackytje schreef:
Dierenmishandeling? Ik hou superveel van mijn shet. Ik heb geen andere mogelijkheid. Ik had al een foto gepost bij ben ik te groot/zwaar en de meerderheid zei dat het nog nét paste. Mijn ma is het er mee eens. En als ik zo'n dierenmishandelaar was, waarom zouden we dan geheel nieuwe stallingen bouwen, waarom zou ik mijn dieren dan elke dag verzorgen, waarom zouden we dan een geheel nieuwe weide kopen? Ik zoek echt een oplossing voor dit, maar door te zeggen dat ik een dierenmishandelaar ben zonder mij te kennen dan help je me ook niet verder..

Wees aub niet zo agressief.. Ik word gewoon al helemaal depri van die woorden.

Ik bedoel het niet agressief, maar omdat je dus geen andere mogelijkheid hebt blijf je rijden. Ok, je moet het zelf weten. Ik blijf bij mijn standpunt, dan indien je te groot/lang bent voor een shetlander en je blijft erop rijden (niet alleen jij, maar in het algemeen) dat je je dier aan het mishandelen bent. Sorry als dit hard overkomt, maar is gewoon mijn mening. Mishandelen heeft niets te maken met kopen, maar met het welzijn van de shetlander. Denk aan de toekomst van dit beest, over een paar jaar krijg je de problemen die je nu veroorzaakt. Maar je moet het zelf weten

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:13

Douraque schreef:
Jackytje schreef:
Dierenmishandeling? Ik hou superveel van mijn shet. Ik heb geen andere mogelijkheid. Ik had al een foto gepost bij ben ik te groot/zwaar en de meerderheid zei dat het nog nét paste. Mijn ma is het er mee eens. En als ik zo'n dierenmishandelaar was, waarom zouden we dan geheel nieuwe stallingen bouwen, waarom zou ik mijn dieren dan elke dag verzorgen, waarom zouden we dan een geheel nieuwe weide kopen? Ik zoek echt een oplossing voor dit, maar door te zeggen dat ik een dierenmishandelaar ben zonder mij te kennen dan help je me ook niet verder..

Ik bedoel het niet agressief, maar omdat je dus geen andere mogelijkheid hebt blijf je rijden. Ok, je moet het zelf weten. Ik blijf bij mijn standpunt, dan indien je te groot/lang bent voor een shetlander en je blijft erop rijden (niet alleen jij, maar in het algemeen) dat je je dier aan het mishandelen bent. Sorry als dit hard overkomt, maar is gewoon mijn mening. Mishandelen heeft niets te maken met kopen, maar met het welzijn van de shetlander. Denk aan de toekomst van dit beest, over een paar jaar krijg je de problemen die je nu veroorzaakt. Maar je moet het zelf weten

Ik zal het navragen aan de DA als die in december komt voor de inentingen wat hij ervan vind. En sorry dat ik zo koppig ben, maar ik ben opgegroeit met hem en ik zou het superhard missen.. Ik begrijp je standpunt wel. Maar ik zag bij dierenmishandeling een ander beeld. Maar oké, als dit jouw mening is ga ik er niet dieper op ingaan.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:20

mishandeling
Synoniem: fysiek geweld, lichamelijk geweldMeer algemene term: geweld.

.of.

Mishandeling is het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht.

Dit heb ik even vluchtig opgezocht, natuurlijk weet iedereen wat de betekenis van het woord mishandeling is... maar dit is om duidelijk te maken dat er verschillende vormen zijn van mishandeling.
Mishandeling kan groot zijn maar ook klein.

Op een te kleine pony(of paard) gaan rijden brengt schade en/of pijn aan het lichaam, dus ja volgens de dikke van Dalen valt dit onder het kopje mishandeling... je handelt immers niet correct...

Dus als ik het goed begrijp Jackytje... neem jij het te groot zijn maar voor lief om toch naar buiten te kunnen? Mag ik vragen waarom wandelen geen optie is? Wanneer je shet het echt moeilijk heeft met zijn balans vind ik het ook niet echt fair van je dat je 'm nog rijd, en ik ga dan ook mee in de mening van Douraque.

Ik ben er van overtuigt dat je zielsveel van 'm houd en hem verder goed onderhoud... en het is ook mijn bedoeling niet je aan te vallen.. en dit bericht hoef je ook niet als agressief op te vatten.
Het is bedoeld als opbouwende kritiek... :j en ik hoop dat je er wat mee doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:23

Jackytje schreef:

- Op de wei laten
- Vrijheidsdressuur
- Dressuur aan de lange teugel
- Klein kind zoeken
- Longeren
- Ermee wandelen
- Mennen

Nee volledig te begrijpen dus dat je erop blijft rijden :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:28

even ter verdediging van jackytje.
ze heeft een grote brede shet en zijzelf is niet zo groot.
pony was 1,13 en zij iets van 1,50.
op het filmpje zie je gewoon een blijde shet met veel lol.
grand prix zal ze er niet mee kunnen rijden, maar voor de buitenritten kan het gewoon.
natuurlijk zal ze er wel uitgroeien, maar dat is iets waar zijzelf rekening mee moet houden.
het is niet zo dat iemand van 1,60 op een shet van 96 cm stapt :)

ik zou de shet even goed na laten kijken door de da en osteopaat.
er zijn ook grote paarden die moeite hebben met hun ruiter.
de da kan je precies vertellen waar eht aan ligt :)

slagchoco_91

Re: Grote kinderen op kleine shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:39

Jackytje deed het wel overkomen alsof ze zo'n combi was. 1.13 en 1.50? stevige shetlander? Dat neigt voor mij haast naar de categorie ''past netjes''... maar daarvoor moet ik eerst één foto zien... voordat ik echt kan oordelen

Aantal maanden terug had ik hier de combi kleine b welsh(1.18) en het betreffende meisje was 1.54 en dat paste ook nog netjes.(ze moest natuurlijk niet meer groeien)

Aan de hand van jou toevoeging minikatje, neem ik mijn vorige reactie deels terug... volgens mij zou ze nog wel recreatief één jaartje door kunnen rijden... maar ik snap dan niet dat de shetlander zijn balans minder lijkt te vinden... ik bedoel dit moet toch nog wel gaan..?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:10

dat is het probleem met internet en het huidige 'plaatje'.
mensen gaan heel erg twijfelen en worden dan uitgemaakt voor dingen die niet vriendelijk zijn. heb voor mijn beeld even gekeken naar beeldmateriaal van haar en de shet.
het viel mij echt hard mee.
door opmerkingen gaan mensen spoken zien terwijl ze echt wel heel goed voor het beestje willen zorgen. ook om de jonge leeftijd van haar vind ik wel dat mensen milder kunnen reageren en goede tips geven ipv lukraak er wat neer te gooien. niet iedereen heeft de kennis die 'wij' hebben.
ik zie veel mensen twijfelen over zichzelf terwijl er met de combi opzich weinig mis mee is. de meeste mensen groeien op met het dressuurplaatje en grote kwpners. terwijl er juist in de overige paardensporten ook goede resultaten worden behaalt met combi's die voor het dressuurplaatje niet kloppen. zulke kortzichtigheid vind ik persoonlijk erg jammer. met het plaatje alleen kom je er niet.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:37

Sorry, als het verkeerd overkwam.. Ik vroeg het me af. Maar voor de mensen die een foto willen;
http://i40.tinypic.com/b55yyw.jpg
Op deze foto staat hij er wel wat dromerig bij :')

Ik ben inderdaad niet groot, en weeg rond de 40kg. Ben dus echt geen zware/grote ruiter. Ben trouwens bezig met vrijheidsdressuur, maar hij verliest regelmatig concentratie en de andere pony's vinden mij ook nogal interessant. En Jacky heeft idd nogal lol in buitenritten. Direct oortjes naar voren :) Oja, Jacky staat 24/24 uur in de wei, hij heeft in loopstal dus kan binnen en buiten wanneer ie wil.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:26

ik vind dat als je nog officieel wedstrijden ermee doet dat je er wel op moet passen.
Maar zodra er een shet in de wei staat en je klimt er voor de lol op vind ik het wel oke.
Ergens op youtube staat een filmpje over een shet die dicht bij de zz rijd.
Ook vind ik dat zodra je shet er last van heeft dat je er wel mee moet stoppen.
maar als hij gewoon lekker vrolijk meedoet en geen pijn of last heeft vind ik dat je er gewoon lekker op kan rondhuppen :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:27

kun je dat filmpje van die shet op zoeken?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:27

Dus als je geen wedstrijden rijdt mag je zo groot zijn als je wil :roll:

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:29

EskeGirl schreef:
Dus als je geen wedstrijden rijdt mag je zo groot zijn als je wil :roll:

mits er meegedacht wordt in het welzijn van het beestje.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:30

@Jackytje; ben jij dat meisje die ook een eigen site heeft?!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:30

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:33

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:36

Linnettaaaa schreef:

Jup :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:49

Jackytje schreef:
Linnettaaaa schreef:

Jup :j

Ik had even op je site gekeken, maar je bent echt te groot, zeker om te springen :n

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:57

Springen ga ik helemaal niet meer doen, daar ben ik intussen al op uit gekomen. Enkel nog eens in de vrijheid. Meer niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:00

Mooi :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:01

als je even terugleest gaat het enkel nog om buitenritjes :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:02

Heb niet hele topic gelezen...

ooteketo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:19

Ik heb heus wel is 1 a 2 keer op mijn kleine shetje gezeten maar dat kwam omdat er in het begin geen land mee te bezeilen was. Er komt wel is een klein meisje langs en je snapt oke die zet je niet op zo'n shet
Verder doe ik het nu nooit maar dan ook nooit meer, ik ben nu rond de 1.60 en dat is te groot voor me kleine shetje, nu is het natuurlijk ook niet meer nodig want de shet leerde snel en is nu vrij rustig.

En als ik er nu naar kijk denk ik soms echt OMG wat doe je je paardje aan, natuurlijk kan je niemand het verbieden want je kan niet iedere dag bij die genen komen controleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:34

EskeGirl schreef:
nicky_rilana schreef:
kun je dat filmpje van die shet op zoeken?

http://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ

Hmm ik weet niet of dit nou wel zo mooi is.. de Shetlander is heel klein en de dame er op niet bijzonder klein. Het past misschien wel maar ik vind het er niet uitzien...

Er was toch een ander meisje die M dressuur reed op een A-pony? Shetlanderkruising? Volgens mij kwam ze uit het noorden des lands...

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:53

Ik heb tot m'n 15e op shetlanders gereden, maar dat was gewoon recreatief dus geen zwaar belastend werk.
Nu weet ik wel zeker dat iedereen hier zal zeggen dat ik veeeelste groot was, maar dit is alweer heel lang geleden en toen was het onderwerp te groot/zwaar niet echt aan de orde. En dat ik toen te groot was weet ik, en die mening heb ik ook bij me maar er valt niks te doen aan een pennybrein van tenminste 3 jaar terug (en dat pennybrein stapt niet meer op shetterds).
Ik zou nu dus nooit meer op shetlanders gaan rijden hoor, ik ben nu 1.70 dus dat gaat um niet worden ;).

En ik vind opzich het te lang zijn nog niet het ergste, ik vind het echt echt heel zielig als je met een gewicht boven de 45 kg nog op een shetlander gaat zitten.
Maarja ik ben ook jong geweest, en ik heb ook shetlanders gereden (1.55 en 30/35 kg).

xx

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

Ik heb een Shetje verzorgpony gehad toen ik 12 was of zo, die eigenaar liet grotere kids er gewoon op rijden, want "jaa dat beest kan makkelijk blah blah keer jou gewicht dragen is dus geen probleem".
Vond het altijd belachelijk, maar moest wel hard lachen als hij in draf op de rem stapte, achteruit ging en terug rende, want dan stond je met open mond gewoon op de grond, hahaha. Hoofd naar beneden, rem, achteruit, wegwezen. := "Hij is onder me vandaan gelopen" :')